Web Analytics Made Easy - Statcounter

علی‌محمد زنگانه مدیرکل پیشگیری‌های فرهنگی و اجتماعی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه در گفت‌وگو با خبرنگار قضایی خبرگزاری فارس با تأکید بر ضرورت جدی گرفتن مشاوره پیش از طلاق و پیش از ازدواج در استحکام زندگی زناشویی و کاهش طلاق اظهار کرد: در خصوص آموزش‌های پیش از ازدواج شورای عالی انقلاب فرهنگی برنامه جامعی را تدوین کرد و به همه دستگاه‌ها این برنامه ابلاغ شد تا این آموزش‌ها حتی در پادگان‌ها و دبیرستان‌ها اجرایی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری دو ایستگاه در خصوص معضل طلاق پررنگ شده است که یکی از آنها مشاوره‌های پیش از ازدواج و یکی دیگر مشاوره‌های پیش از طلاق است که در این دو ایستگاه، قوه قضائیه با چند دستگاه دیگر از جمله بهزیستی همکاری دارد. در ایستگاه طلاق با توجه به ماده 16 قانون حمایت از خانواده که قوه قضائیه مکلف است در کنار دادگاه‌های خانواده مراکز مشاوره ایجاد کند و در بحث ازدواج نیز در شورای عالی انقلاب فرهنگی مشخصاً‌ وزارت بهداشت برای امر آموزش متولی شده است و قوه قضائیه همکار این وزارتخانه برای پیشبرد اهداف خود است.

*قوه قضائیه طلاق را مادر آسیب‌ها می‌شناسد

زنگانه اضافه کرد: آموزش رایگان در دو استان تهران و البرز به راه افتاده و مربیان آموزش‌های لازم را دیده‌اند، با توجه اینکه 38 درصد طلاق‌ها در سال اول ازدواج ایجاد می‌شوند، لازم است که این آموزش‌های پیش از ازدواج با جدیت دنبال شوند.

مدیرکل پیشگیری‌های فرهنگی و اجتماعی قوه قضائیه ادامه داد: در بحث ایستگاه طلاق که قوه قضائیه مسئول اصلی آن است و بهزیستی به عنوان همکار در کنار ما قرار دارد اقدامات خوبی صورت گرفته و برنامه‌های خوبی در دست اجراست. سال 91، قانون حمایت از خانواده ابلاغ شد و سه سال فرصت برای اجرایی شدن این قانون به قوه قضائیه داده شد در این حین آئین‌نامه اجرایی قانون حمایت از خانواده سال 93 ابلاغ شد  و از همان سال 93 در برخی استان‌ها به صورت محدود ارجاع به مشاوره توسط دادگاه صورت گرفت.

وی با بیان اینکه معاونت اجتماعی قوه قضائیه طلاق را مادر آسیب‌ها می‌شناسد، گفت: با توجه به اینکه 70 درصد نوجوانان کانون‌های اصلاح و تربیت نتیجه خانواده‌های فروریخته هستند، آسیب طلاق را به عنوان مهمترین برنامه خود در نظر گرفتیم و تا سال 95 در 30 استان کشور فرایند ارجاع دعاوی خانواده با استفاده از تبصره ذیل ماده 16 که گفته بود قوه قضائیه می‌تواند از ظرفیت سایر سازمان‌ها تا پیش از استقرار زیرساخت‌های خود استفاده کند، با کمک بهزیستی انجام می‌شد. شیوه‌نامه این قانون در سال 94 از طریق محمدباقر الفت معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه ابلاغ شد و در آن شیوه‌نامه مشخص شده بود مراکز مشاوره از چه طریق فرآیند را اجرایی کنند.

*25 درصد صلح و سازش بین زوجین در مشاوره پیش از طلاق

زنگانه ادامه داد: در سال 95 ـ 94 در استان‌های مجری دستاورد خوبی داشتیم و به طور میانگین 25 درصد صلح و سازش از میان مراجعه‌کنندگان برای مشاوره پیش از طلاق ثبت شد که بیشترین استان‌ها چهارمحال و بختیاری با 38 درصد بود و استان البرز با 8 درصد صلح و سازش کمترین میزان را به خود اختصاص داد. کارگاه امید برای مشاوره پیش از طلاق ویژه‌سازی شد و کارگاه به مهر نام گرفت.

مدیرکل پیشگیری‌های فرهنگی و اجتماعی قوه قضائیه خاطرنشان کرد: این کارگاه‌ها 7 ساعت در سه جلسه است و زمانی که دادگاه‌ها به کارگاه مهر ارجاع می‌دهند افراد در این کارگاه مسائلی را با یک تسهیل‌‌گر مطرح می‌کنند و 8 تا 9 درصد افراد در همین کارگاه‌ها پیش از مرحله مشاوره اصلی به صلح و سازش می‌رسند. اتفاقی که در این کارگاه می‌افتد تنها شنیده شدن حرف‌های زوجین است.

وی با بیان اینکه پرونده‌های اختلاف خانوادگی که به طلاق منتهی می‌شوند از  تقاضای نفقه و مهریه آغاز می‌شوند، گفت: با توجه به این مطلب، از ماده 18 قانون حمایت از خانواده استفاده کردیم و ارجاع به این مراکز مشاوره را در سایر دعاوی خانوادگی از جمله مهریه و نفقه نیز اجباری ساختیم.

*غربالگری‌های اورژانسی زوجینی که اختلاف جدی دارند

زنگانه بیان کرد: در مراکز مشاوره سه نوع مشاوره انجام می‌شود که پرداخت هزینه آن بر اساس تعرفه مصوب است و برای افراد بی‌بضاعت و فاقد تمکن مالی به کمک یاری‌برگ تسهیلاتی پیش‌بینی شده است. مراکز مشاوره فعلی متعلق به بهزیستی و سازمان نظام روانشناسی است و در آنها مشاوره حقوقی و مذهبی از طریق روانشناسان متخصص به مراجعان ارائه می‌شود. در صورتی که نیاز باشد پیش از مشاوره افراد غربالگری می‌شوند، در مرحله غربالگری مشاور بررسی می‌کند که آیا فرد نیاز به مشاوره دارد و آیا با مشاوره به صلح می‌رسد زیرا در برخی مواقع اختلافات زوجین عمیق بوده و خطر جانی یک طرف را تهدید می‌کند. بنابر این در غربالگری میزان اورژانسی بودن اختلافات بررسی می‌شود تا اگر مشکلات با مشاوره حل نشد، افراد پس از مرحله غربالگری فوراً به دادگاه معرفی شوند که البته درصد کمی از افراد در مرحله غربالگری سریعاً  به دادگاه ارجاع داده می‌شوند.

مدیرکل پیشگیری‌های فرهنگی و اجتماعی قوه قضائیه اضافه کرد: در سال 95 در خراسان رضوی سامانه‌ای طراحی شد که افراد در آن می‌توانند زمان و محل مراجعه برای اولین جلسه مشاوره را تعیین کنند و بدون ارجاع دادگاه به این مراکز مشاوره مراجعه کنند.

وی در خصوص حداقل و حداکثر زمان طول کشیدن پروسه مشاوره گفت: مشاوره با ارجاع دادگاه حداقل 45 روز و حداکثر 6 ماه طول می‌کشد و 40 درصد تعرفه سازمان روانشناسی حداقل جلسات سه جلسه بوده و حداکثر با توافق طرفین معین می‌شود. مشاوره‌های فردی شامل مددکاری، روانشناسی و مشاوره حقوقی ـ‌ مذهبی که یا به صلح و سازش رسیده و پرونده مختومه می‌شود یا قصد صلح و سازش دارند و نیاز به زمان مشاوره بیشتری است و از دادگاه تقاضای زمان بیشتری می‌شود و یا اینکه با عدم صلح و سازش به دادگاه بازگشته و روند طلاق را ادامه می‌دهند.

*پیگیری اجباری کردن مشاوره پیش از طلاق تا پایان سال در تهران

زنگانه تصریح کرد: پیگیر هستیم که در تهران با توجه به اینکه نرخ آسیب‌های اجتماعی در آن بالاتر است و مشخصاً در میانگین آسیب‌های اجتماعی کشور هم تأثیر زیادی دارد تا پایان سال جاری اجباری کردن مشاوره پیش از طلاق را اجرا کنیم. هم اکنون به صورت محدود در برخی مجتمع‌های قضایی تهران این مشاوره‌ها انجام می‌شود و 130 مرکز مشاوره و 9 مرکز غربالگری بهزیستی آموزش‌های لازم را دیده‌اند، زیرساخت‌های سامانه تسنیم آماده شده و تلاش داریم که شرایط را مطابق دستورالعمل ابلاغ شده آماده کنیم.

مدیرکل پیشگیری‌های فرهنگی و اجتماعی قوه قضائیه از اعلام فراخوان برای تکمیل نیروی مراکز مشاوره تحت نظر قوه قضائیه در آینده نزدیک خبر داد و گفت: ما تا کنون از ظرفیت مشاوره دستگاه‌های دیگر همچون بهزیستی استفاده می‌کردیم و اکنون تلاش داریم که مرکز مشاوران ذیل قوه قضائیه تعریف شود و متولی این امر مرکز امور مشاوران قوه قضائیه است. معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه با مرکز امور مشاوران تفاهم‌نامه‌ای در این خصوص امضاء کرده است.

وی ادامه داد: کارگاه‌های ویژه مخصوص مشاوران در سطح ملی و استانی تشکیل شده و بنابر آنچه در فراخوان جذب مشاوره خانواده قوه قضائیه ذکر خواهد شد افراد باید شرایطی همچون داشتن حداقل 35 سال سن، تأهل، 5 سال سابقه مدیریت مراکز مشاوره، 5 سال سابقه مشاوره را داشته باشند تا پس از مدتی بتوانند بعد از گذراندن آموزش‌هایی وارد واحدهای مشاوره قوه قضائیه شوند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۵۰۳۶۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خزعلی: دشمن در جنگ نرم به دنبال سلب هویت و معنویت ما است

به گزارش حوزه جامعه خبرگزاری تقریب، انسیه خزعلی، در آئین اختتامیه سومین دوره ملی «مهارت‌های زندگی و بالندگی فرزندان دانش‌آموز» که در تالار شیخ طبرسی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در مشهد مقدس برگزار شد، اظهار داشت: وقتی دشمن در جنگ نرم تصمیم دارد هویت و معنویت را از ما سلب کند، باید آماده و مسلح به جنگ افزار معنوی شویم، زیرا جنگ نرم، جنگ دشواری است و تلفات آن قابل مقایسه با جنگ سخت نیست.   معاون رئیس‌جمهور افزود: این دوره‌های آموزشی با همکاری آستان قدس رضوی و آموزش و پرورش در راستای مهارت آموزی مشاوران و معلمان استان‌ها، با دلسوزی تمام برگزار شد و امیدواریم به نتایج مطلوب و با سرافرازی به سرانجام برسد.   وی گفت: چند رویداد به همت معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری در حال اجرا است که یکی از آنها خانواده و فرهنگ عامه است که با محورهای خانواده، رسانه مد و لباس، فرهنگ ناملموس، تربیت و موفقیت طراحی شده است و تلاش داریم الگوی ایرانی، اسلامی در خانواده‌ها احیا شود.   خزعلی بیان کرد: طرح پیشگیری از طلاق، از دیگر طرح‌های اجرایی این معاونت است که ویژه زوجین جوان طراحی شده است که ضمن حل مشکلات زوجین، آموزش‌های لازم برای تحکیم خانواده به آنان ارائه می‌شود.   به گفته وی، والدین نقش اساسی و اصلی در حفظ امنیت کودکان در برابر آسیب‌ها و تهدیدات فضای مجازی برعهده دارند، بر این اساس آنها باید سطح دانش و آگاهی خود را بالا ببرند و با آگاهی بخشی به کودکان و همراهی آنها در این محیط، از آسیب‌های این حوزه پیشگیری کنند.   معاون رئیس‌جمهور ادامه داد: یکی از مسائل مهم ما تعهد به خانواده است و از همین رو جنبش تعهد به خانواده را مطرح کردیم با امید به اینکه سبک زندگی خانواده ایرانی اسلامی هر چه بیشتر در جامعه رواج یابد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سازش ۲۵ درصدی در پرونده‌های طلاق خراسان رضوی
  • کشف بیش از ۴۴۰۰ سلاح گرم در کرمان
  • کشف بیش از ۴ هزار و ۴۱۱ سلاح گرم در کرمان
  • ۲۳ درصد پرونده های مشاوره طلاق در مازندران منجر به ساز شد
  • مهمترین عامل سقط جنین در کشور عوامل فرهنگی است
  • ۶۷ درصد از زوجین جوان مشهدی باور دارند که همسرشان باید ذهن آن‌ها را بخواند
  • باورهای ارتباطی غلط تبدیل به پاشنه آشیل زندگی زوج‌ها شده است
  • خزعلی: دشمن در جنگ نرم به دنبال سلب هویت و معنویت ما است
  • دشمن در جنگ نرم به دنبال سلب هویت و معنویت ما است
  • اجرای طرح همیاران آرامش در گرگان و گنبد