Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-08@13:45:48 GMT

آناهيتا ناجي دشت هاي تشنه

تاریخ انتشار: ۱۶ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۵۰۴۰۹۱

آناهيتا ناجي دشت هاي تشنه

خبرگزاري آريا - کرمانشاه - ايرنا - سد آناهيتا به سبب موانع و مشکلات مالي عمليات اجرايي آن چندين سال است که به کندي پيش مي رود تا دشت هاي خشکيده و تشنه کنگاور همچنان چشم انتظار تکميل اين سد باشد.

به گزارش ايرنا، يکي از مهم ‌ترين ظرفيت‌هاي استان کرمانشاه در حوزه توليد و اشتغال اجراي طرح‌ هاي کشاورزي است که در اين زمينه طرح‌هاي مختلفي اجرا شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


سد مخزني آناهيتا يا همان `کبوترلانه` يکي از پروژه هاي ملي ناتمام استان کرمانشاه است که در 10 کيلومتري غرب کنگاور قرار دارد و در سال 89 در زمان رئيس جمهور وقت کلنگ زني شد تا بارقه هاي اميد را در دشت هاي خشکيده اين شهرستان به ارمغان بياورد.
سد مخزني آناهيتا بر روي جريان خروجي سراب کبوترلانه و يکي از سرشاخه هاي رودخانه خرم رود که خود آن از شاخه هاي اصلي رودخانه گاماسياب مي باشد در حال ساخت است.
از آنجايي که چند سالي است تابلو دشت ممنوعه بر پيشاني آب هاي شهرستان کنگاور آويزان شده، آبگيري اين سد بزرگ و هدايت اين روان آب ها و مشروب ساختن اراضي پايين دست در توسعه کشاورزي مدرن نسبت به سال هاي گذشته بسيار حائز اهميت است.
براساس آخرين وعده مسئولان قرار بود اين سد تا پايان سال 95 ثمره آن به بار بنشيند و دشت هاي ديار آناهيتا را سيراب کند که تاکنون گويا غبار فراموشي سراب کبوترلانه بر روي اين وعده ها سايه افکنده است.
اعتبارات قطره چکاني و کمبود نقدينگي موجب شده که اين پروژه ملي در زمان مقرر به پايان نرسد و اهالي اين ديار همچنان از نعمت بهره مندي از اين سد محروم بمانند.
** برنامه زمان بندي آبگيري سد تدوين شود
هوشنگ بازوند استاندار کرمانشاه در سفر چند روز پيش خود به کنگاور در بازديد از عمليات ساخت سد آناهيتا گفت: برنامه زمان بندي فعاليت ادامه ساخت سد آناهيتا و همچنين برنامه زمانبندي آب گيري به سرعت بايد تدوين شود.
وي با تاکيد بر تملک اراضي کشاورزي و واحدهاي روستايي پايين دستي سد، افزود: با هماهنگي رئيس سازمان برنامه و بودجه براي تملک زمين هاي باقي مانده، مبلغ 2 ميليارد تومان از اسناد خزانه به نقدي تبديل مي شود.
** سد آناهيتا 64 درصد پيشرفت فيزيکي دارد
سرپرست وقت شرکت آب منطقه اي کرمانشاه نيز در حاشيه اين بازديد به مشکلات و چالشهاي پيش رو اين طرح پرداخت و از استاندار تقاضاي مساعدت مالي و تخصيص اعتبار در خصوص پيشبرد اهداف اين پروژه را داشت.
مروت قبادي افزود: اگر مشکلات مالي اين طرح مرتفع شود مي توان در رشد و توسعه اقتصادي، کشاورزي و صنعتي اين شهرستان گام موثري برداشت.
وي در ادامه از پيشرفت 64 درصدي اين پروژه خبر داد و گفت: سد مخزني کبوترلانه بر روي جريان خروجي سراب آناهيتا که يکي از سرشاخه هاي رودخانه خرم رود مي باشد احداث شده است.
به گفته سرپرست شرکت آب منطقه اي کرمانشاه؛ از اهداف کلي اين طرح، مي توان به تامين نياز آبي اراضي کشاورزي 19 ميليون متر مکعب، تامين آب شرب شهرستان کنگاور پنج ميليون متر مکعب، تامين آب صنعت به ميزان پنج ميليون متر مکعب، کنترل سيلاب، جلوگيري از خسارات آن و فراهم کردن امکانات تفريحي و سياحتي اشاره کرد.
قادري با اشاره به اينکه با پيگيري هاي مجدانه نماينده مردم کنگاور در مجلس شوراي اسلامي اعتبار اين سد امسال بطور صد درصد تخصيص داده شده است، افزود: براي اتمام ساخت اين سد به 58 ميليارد تومان اعتبار نياز است.
وي همچنين با تاکيد بر اينکه به دنبال آبگيري سد در سال 98 هستيم، تصريح کرد: يکي از ضروريات آبگيري سد تملک زمين هاي باقي مانده است که تاکنون از 196 هکتار، 104 هکتار تملک شده است.
** 12 ميليارد و 600 ميليون تومان به سد آناهيتا اختصاص يافت
نماينده مردم شهرستان هاي کنگاور، صحنه و هرسين در مجلس شوراي اسلامي هم در گفت و گو با خبرنگار ايرنا، با بيان اينکه وزارت نيرو بايد براي تامين منابع آب دشت بحراني کنگاور و خشکسالي منطقه به سد آناهيتا توجه جدي داشته باشد، اضافه کرد: سال گذشته با پيگيري ها و مکاتبات فراوان با سازمان برنامه بودجه و وزارت نيرو 9 ميليارد تومان و امسال نيز 12 ميليارد و 600 تومان به اين سد اختصاص يافته است.
حسن سليماني افزود: با تخصيص اين اعتبارات کار سد از سر گرفته شد و شاهد پيشرفت قابل قبولي هستيم.
عضو کميسيون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: تصور من اين است که با تخصيص اين مبالغ مي‌توان تا حد مطلوبي امور احداث اين سد را به مرحله مناسبي رساند.
** تامين آب يک هزار و 800 هکتار از اراضي کشاورزي کنگاور
مجري طرح احداث سد آناهيتا نيز در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار کرد: مدت زمان پيمان براي احداث اين سد با گنجايش 24.6 ميليون متر مکعبي 34 ماه بود که به مدت 30 ماه ديگر تمديد شده است.
علي رضايي افزود: سد آناهيتا که قابليت نگهداري 6 ميليون متر مکعب آب براي شرب و سه ميليون متر مکعب براي صنعت را دارد ، قادر است در زمان افتتاح، آب يک هزار و 800 هکتار از اراضي زيرکشت پايين دست سد کنگاور را تامين کند.
وي ادامه داد: ارتفاع اين سد از پي 60 متر و از بستر رودخانه نيز 56 متر است.
به گفته وي، با احداث اين سد و اجراي طرح بهبود و توسعه شبکه آبياري و توسعه واحدهاي دامداري و احداث صنايع تبديلي فرآورده هاي دامي، سيماي اقتصادي - اجتماعي منطقه طرح به طور قابل ملاحظه اي متحول خواهد شد.
بايد گفت که اهميت سدها با توجه به شرايط اقليمي کشور و موقعيت جغرافيايي استان کرمانشاه و به تبع شهرستان کنگاور طي دهه هاي اخير به دليل کاهش بارندگي ها و لزوم مديريت آب هاي روان و مهار اين آب هاي سطحي دو چندان شده است.
از مزاياي آبگيري سد آناهيتا ، امکان ايجاد مجموعه هاي گردشگري در حاشيه سراب کبوترلانه و رونق بخشي بيش از پيش به صنعت توريسم است.
از ديگر اثرات مهم احداث سد ياد شده در رشد صنايع کارگاهي و جنبي نظير پرورش ماهي، زنبورداري و... است که مي تواند اثر مهمي بر اشتغال زايي و رفع محروميت در اين شهرستان داشته باشد.
گزارش از مجيد رحمتي
8066/7447
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۵۰۴۰۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احداث مخزن ۵۰۰ متر مکعبی در قصر فیروزه

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، شهردار منطقه ۱۴ تهران از احداث مخزن ۵۰۰ متر مکعبی درقصر فیروزه خبر داد.

امیر شهرابی افزود: این مخزن با هدف تامین آب پایدار در قصر فیروزه ساخته شده است. شهردار منطقه ۱۴ گفت: طرح ساخت مخزن ۵۰۰ متر مکعبی قصر فیروزه با ۷۰ درصد پیشرفت، در مرحله دیوار چینی است.

امیر شهرابی افزود: ذخیره سازی آب‌های بالا دستی برای آبیاری زمین‌های کشاورزی و فضای سبز بخش قصرفیروزه از دیگر اهداف ساخت این مخزن است.

دیگر خبرها

  • نقش مهم سیدحسین حسینی در پیروزی دراماتیک استقلال
  • قوانینی که می‌تواند ناجی علم و فناوری باشد
  • بهسازی و توسعه بوستان‌های منطقه ۵ قم
  • هفته بیست و ششم لیگ برتر| بلانکو در ثانیه آخر ناجی نکونام شد/ استقلال مُرد، بُرد و صدر را به پرسپولیس نداد
  • اجرای بیش از هزار برنامه در دهه کرامت اصفهان
  • طرح ملی جهاد آبرسانی امیدبخش روستا‌های تشنه خراسان شمالی
  • طرح ملی جهادآبرسانی امیدبخش روستا‌های تشنه خراسان شمالی
  • احداث ۱۳۴ کیلومتر راه روستایی در کردستان
  • تارتار: تشنه برد هستیم و برای رتبه چهارم تلاش می‌کنیم
  • احداث مخزن ۵۰۰ متر مکعبی در قصر فیروزه