Web Analytics Made Easy - Statcounter

مسابقات کشتی لوچو در شهرستان سیمرغ با حضور بیش از ۷۵۰ کشتی‌گیر لوچوکار مازندرانی در گود کشتی سیمرغ برگزار و سرپهلوانان این رقابت‌ها مشخص شدند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بلاغ، لوچو از جمله ورزش‌های باستانی مازندرانی است، «لوچو» در معنا از دو کلمه «لو» به معنی لبه و «چو» به معنی چوب تشکیل شده است که معمولا در گذشته جایزه مسابقه بر روی چوبی که در زمین کاشته شده بود قرار می‌گرفت یا بسته می‌شد و پهلوان برنده مسابقه جایزه را از آنجا برداشته و به دوش می‌انداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



عمده جوایزی که برای این مسابقه در نظر گرفته شده است از گذشته تا به امروز تغییراتی داشته در گذشته‌های دور بیشتر از صنایع دستی و محصولات تولیدی بوده اما رفته رفته تبدیل به گاو و گوسفند شده که امروزه هم در مسابقات کشتی لوچو شاهد آن هستیم.

کشتی لوچو در نقاط مختلف استان مازندران برگزار می‌شود که شهرستان سیمرغ یکی از مناطقی است که لوچو کاران مازندرانی حضور فعالی در مسابقات این شهرستان دارند.

امسال هم هشتمین دوره مسابقات کشتی لوچو با حضور بیش از ۷۵۰ لوچوکار از سطح استان مازندران طی ۱۰ شب در گود کشتی لوچو شهرستان سیمرغ به رقابت پرداختند که در پایان ۳۶ نفر به عنوان سرپهلوان معرفی و موفق به کسب جوایز شدند.
 


در وزن منفی ۶۵ کیلوگرم شایان حمزه (سیمرغ)، مهران خانلری، میلاد نوروزی، سعدی کاظمی، در وزن منفی ۷۵ کیلوگرم مهرشاد اکبری (سیمرغ)، فرامرز سلطانی، سامان شجاعی، محمد مقیمی، در وزن منفی ۸۵ کیلوگرم جعفر قاسمی (سیمرغ)، یاور فلاح، ربیع علیجانزاده، در وزن منفی ۹۵ کیلوگرم سینا غلامی (سیمرغ)، احمد نیک‌پور، سعید براری و حامد شوب و در ورزن مثبت ۹۵ کیلوگرم مبین کیانی، ایمان محسن‌زاده و مهران ابراهیم‌پور به جوایز این رقابت‌ها دست یافتند.

  احداث سکوی تماشاگر گود کشتی لوچو

مدیرکل ورزش و جوانان مازندران در حاشیه رقابت‌های روز فینال کشتی لوچو شهرستان سیمرغ، اظهار کرد: این مسابقات با همت و تلاش دست‌اندرکاران شهرستان سالیان سال است که برگزار می‌شود.

حبیب‌ حسین‌زادگان افزود: فرهنگ والای ورزشی در این مسابقات به نمایش گذاشته می‌شود.

وی با بیان اینکه لوچو یکی از رشته‌های مردمی با قدمت بسیار طولانی ریشه در تاریخ دارد، تصریح کرد: ورزش دوستان شهرستان مطالباتی در این حوزه دارند که جلسه‌ای با فرماندار شهرستان تشکیل شد و قرار شد فرماندار محترم تلاش کنند تا با برداشتن موانع و تامین منابع کلنگ احداث سکوی تماشاچی برای این گود لوچو بر زمین زده شود تا مردم با وضعیت و رفاه بهتر بتوانند این مسابقات را تماشا کنند.

وی ادامه داد: مسیر قهرمانی ما به ویژه ورزش کشتی از دل همین زمین‌ها و میدان‌های خاکی خارج می‌شود.

مدیرکل ورزش و جوانان مازندران با تاکید بر اینکه باید این میراث را سینه به سینه انتقال دهیم، گفت: این مسابقات به صورت مردمی است که به عنوان فرهنگ عمومی شهرستان تبدیل شده است.

شرکت ۷۵۰ کشتی‌گیر در مسابقات کشتی لوچو سیمرغ

رئیس هیات ورزش‌های بومی و محلی شهرستان سیمرغ در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در سیمرغ، گفت: در این دوره از مسابقات، ۳۶ نفر به عنوان سرپهلوان معرفی شدند.

محسن حمیدی اظهار کرد: در این رقابت‌ها ۷۵۰ کشتی‌گیر در طی ۱۰ شب به رقابت پرداختند و در روز فینال هم ۵۰ کشتی برگزار شد.

وی بیان کرد: هشتین دوره برگزاری مسابقات کشتی لوچو سیمرغ به مناسبت گرامی‌داشت یاد و خاطره ۱۵۰ شهید این شهرستان برگزار شد که با حضور پرشور کشتی‌گیران و لوچوکاران مازندرانی همراه بوده است.


رئیس هیات ورزش‌های بومی و محلی شهرستان سیمرغ با بیان اینکه برای این دوره از مسابقات کشتی لوچو پنج راس گاو، ۲۰ راس گوسفند و بیش از ۱۶۰ تخته پتو جوایز لوچو کاران نونهال تا بزرگسال بود، اظهار کرد: ۱۰ عدد سکه هم توسط هیئت ورزش‌های بومی و محلی شهرستان برای این رقابت‌ها در نظر گرفته شد.

این مسئول خاطرنشان کرد: جوایز لوچوکارانی که مقام نوچه، تنگله و پهلوان را کسب کردند در روز مسابقه فینال با حضور مدیرکل ورزش و جوانان استان و مسؤولان شهرستانی اهدا شد.

وی گفت: با کمک مردم، پهلوانان قدیمی و مسئولان شهرستانی جوایز این مسابقات تهیه و در اختیار هیات کشتی لوچو شهرستان سیمرغ قرار گرفت.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۵۰۶۹۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محبی: حضور شیروان‌ و‌ ارشک در جام تختی به چه درد می‌خورد?

رئیس هیئت کشتی کرمانشاه می‌گوید باتوجه به اینکه ترکیب تیم‌های اعزامی به المپیک و جهانی تا حدود زیادی مشخص شده، عنوان اولی برادرزاده‌های او به درد نمی‌خورد. - اخبار ورزشی -

محمدحسین محبی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم درباره بازگشت کشتی‌گیر کرمانشاهی به صحنه مسابقات بعد از پایان محرومیتش اظهار داشت: حالا که محرومیت بهروز هدایتی تمام شده، می‌تواند در مسابقات شرکت کند. چیزی که دیدیم، حکایت از آمادگی خوبش داشت. با کشتی‌گیر سنگین‌وزن‌مان هم خوب تمرین کرد. ان‌شا‌ءالله که بتواند کشتی‌های خوبی بگیرد.

نایب‌قهرمان پیشین کشتی جهان در پاسخ به این سؤال که آیا برادرزاده‌هایش (شیروان و ارشک محبی) هم در رقابت‌های جام تختی آزاد که اواخر اردیبهشت در استان فارس برگزار می‌شود، شرکت خواهند کرد؟، گفت: با عشق و علاقه کشتی را دنبال نمی‌کنند. از کشتی گرفتن سرد شده‌اند. کشتی تا زمانی خوب است که به باختن عادت نکنی. باخت که عادی شود دیگر برگشتن و مدعی شدن سخت است.

محبی ادامه داد: وقتی که شیروان (یدالله محبی) کمیل قاسمی را برد زیر نظر هما (محمدحسن محبی) تمرین می‌کرد و واقعاً خوب بود ولی وقتی به حرف گوش نکرد با افت مواجه شد. قدر خودشان را ندانستند، وقتی می‌توانی چند مدال بگیری اما به اندازه‌ای که باید برایش تلاش نمی‌کنی؛ به خودت ظلم کرده‌ای. هم شیروان و هم ارشک در وهله اول به خودشان ظلم کردند. حالا هم می‌گویند می‌خواهند در جام تختی کشتی بگیرند اما تیم برای المپیک و جهانی اوزان غیرالمپیکی بسته شده، آنجا اول هم شوند، دیگر به چه درد می‌خورد؟

رئیس هیئت کشتی کرمانشاه عنوان کرد: من و هما همیشه آماده در مسابقات شرکت می‌کردیم، اگر می‌باختیم فقط به این فکر می‌کردیم فردا جواب خانواده و رفقا را چه بدهیم، ولی باختن برای اینها عادی شده است. همیشه ترس برمان می‌داشت یک وقت نبازیم. تا وقتی که از باخت بترسی زحمت می‌کشی ولی وقتی باخت عادی شد دیگر اهمیت نمی‌دهی.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • گرایی کشتی‌گیر قدرتمندی است/هرکس بیشتر زحمت بکشد به المپیک می‌رود
  • برگزاری لیگ کشتی نوجوانان با جوایز نقدی
  • رئیس جدید هیات کشتی شهرستان گرگان معرفی شد
  • برگزاری لیگ سراسری کشتی نوجوانان با جوایز نقدی
  • محبی: حضور شیروان‌ و‌ ارشک در جام تختی به چه درد می‌خورد?
  • شهرهای میزبان جام جهانی ۲۰۲۴ فوتسال معرفی شدند
  • بسترسازی برای اعتلای ورزش اردبیل
  • زیر دو خم هفته با چند خبر و گزارش از ورزش مازندران
  • وضعیت کاروان ورزش ایران برای المپیک
  • وضعیت کاروان ورزش ایران برای المپیک/ اسامی کامل مسافران پاریس