Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-04@10:46:15 GMT

توصیه‌های تغذیه‌ای در درمان یبوست

تاریخ انتشار: ۱۶ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۵۰۸۷۷۰

توصیه‌های تغذیه‌ای در درمان یبوست

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛  دفع سخت و طولانی، احساس دفع ناکافی، کند یا کم‌تر از سه بار در هفته، «یبوست» نام دارد.

عاطفه کهنسال کارشناس تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز با تاکید بر این موضوع که باید بر اساس علت یبوست، روش درمان مشخص و رژیم غذایی این افراد اصلاح شود، گفت: در مراحل نخست، کاربردی‌ترین روش‌های درمان این عارضه گوارشی، اصلاح رژیم غذایی و انجام تمرین‌های ورزشی مناسب است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی یکی از بهترین راه‌های درمان یبوست را مصرف غذا‌های با فیبر زیاد عنوان کرد و افزود: بهترین منابع فیبر غلات مانند جو، گندم و سبوس گندم؛ حبوبات مانند نخود، لوبیا، عدس، لپه و باقلا؛ سبزی‌هایی مانند گل کلم، هویج و نخود سبز؛ استفاده از میوه‌های تازه به ویژه خوردن سیب با پوست، گلابی؛ میوه‌های خشک مانند کشمش و برگه زردآلو و همچنین استفاده از مغز‌های گردو، فندق و بادام است.

این کارشناس تغذیه با این توصیه که در وعده نهار و شام، ابتدا سالاد مصرف شود و به جای سس‌های صنعتی برای سالاد از روغن زیتون، سرکه، آبلیمو و یا آبغوره استفاده کنیم، یادآور شد: نوشیدن آب ولرم رو به سرد در وعده صبح قبل از مصرف صبحانه، از دیگر راه‌های درمان یبوست است.

کهنسال با بیان اینکه ورزش منظم به بهبود کار روده بزرگ و رفع یبوست کمک می‌کند، تاکید کرد: تلاش کنید تحرک داشته باشید و در هوای آزاد نفس بکشید؛ هنگام کار هر از پانزده دقیقه بلند شوید و کمی راه بروید، زیرا نشستن زیاد، امکان ابتلا به یبوست را بیشتر می‌کند به همین دلیل بعضی از افراد بعد از سفر‌های طولانی با ماشین یا هواپیما دچار یبوست می‌شوند.

این عضو دانشکده تغذیه و علوم غذایی، استفاده از پودر سبوس قابل اعتماد که از داروخانه‌ها تهیه شود به همراه آب، ماست و سالاد و یا اضافه کردن به سوپ برای درمان و پیشگیری از این عارضه را پیشنهاد داد و گفت: سبوس با فیبر بالا و اسفرزه به عنوان حجم دهنده مطلوب برای کسانی که به دلیل رژیم غذایی کاهش وزن، مقدار غذای خود را کم می‌کنند، مفید است، اما باید با دست کم دو لیوان آب یا مایعات دیگر مصرف شود.
انتهای پیام/ر

توصیه‌های تغذیه‌ای و ورزشی برای پیشگیری از یبوست

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ورزش درمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۵۰۸۷۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش وزن با دو قاشق چایخوری از سرکه سیب

آفتاب‌‌نیوز :

افراد شرکت‌کننده در این تحقیق با افزودن دو قاشق چایخوری سرکه به رژیم غذایی خود وزن کم کردند. آنان بدون ایجاد هیچ تغییر دیگری در رژیم غذایی خود یا انجام ورزش بیشتر به این امر دست یافتند.

سرکه همچنین منجر به کاهش سطح تری گلیسیرید می‌شود که نشان دهنده سلامت بهتر قلب است.

البته در این که آیا تاثیر سرکه بر اساس انواع سیب متفاوت است یا نه، احتمالاً تفاوت کمی وجود دارد.

برای خوش طعم‌تر کردن سرکه، می‌توان به سادگی آن را در یک لیوان آب یا هر نوشیدنی دیگری افزود تا طعم تند آن کاهش یابد.

از طرف دیگر، می‌توان آن را روی سالاد ریخت به اسموتی اضافه کرد یا به عنوان طعم دهنده غذا استفاده کرد.

از دیگر فواید سرکه می‌توان به کاهش فشار خون و جلوگیری از افزایش قند خون بعد از غذا اشاره کرد.

برای این مطالعه، ۱۷۵ فرد ژاپنی به سه گروه تقسیم شدند؛ یک گروه به‌عنوان گروه کنترل رژیم غذایی معمولی خود را ادامه داد، گروهی دیگر یک قاشق چایخوری سرکه به غذای روزانه خود افزودند، در حالی که گروه سوم روزانه دو قاشق چایخوری با غذای خود مصرف کردند.

نتایج نشان داد که پس از ۱۲ هفته، کسانی که دو قاشق چایخوری سرکه به رژیم غذایی خود اضافه کرده بودند بین دو تا چهار پوند وزن کم کردند.

آنان همچنین سطح تری گلیسیرید کمتری داشتند، اما دو گروه دیگر به میزان قابل توجهی وزن کم نکردند.

محققان اظهار کردند: مطالعه حاضر، اولین تحقیقی است که نشان می‌دهد سرکه وزن بدن، شاخص توده بدنی و توده چربی بدن را در افراد چاق ژاپنی کاهش می‌دهد.

علاوه بر این، دریافت مداوم سرکه باعث کاهش سطح تری گلیسیرید می‌شود.

نتایج مطالعات حیوانی پیشین نشان داده بود که اسید استیک، جزء اصلی سرکه، می‌تواند چربی بدن را کاهش دهد.

محققان خاطرنشان کردند که سرکه قدمتی بسیار طولانی دارد و به بابل در ۵۰۰۰ سال قبل از میلاد برمی‌گردد و دریافته‌ایم که مصرف سرکه فشار خون را کاهش می‌دهد، کلسترول خون را بهبود می‌بخشد و هیپرگلیسمی پس از غذا را مهار می‌کند.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • عرضه مکمل‌های ورزشی تنها از طریق داروخانه‌ها مجاز است
  • مهم‌ترین علت چاقی در ایران
  • کاهش وزن با دو قاشق چایخوری از سرکه سیب
  • فرصت‌های صادراتی محصولات صنایع غذایی
  • یک موضوع مهم درباره آلرژی که خیلی‌ها نمی‌دانند
  • به این دلیل چیپس نخورید!
  • یک موضوع مهم درباره آلرژی که خیلی‌ها نمی‌دانند | در مواجهه با آلرژی برخی پزشکان، بیماران را دچار سوءتغذیه می‌کنند
  • از چند ماهگی به نوزاد ماست بدهیم ؟
  • این ویتامین‌هادر کاهش یبوست موثر هستند
  • کودکان زیادی بر اثر سو تغذیه در غزه جان باختند