Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-25@15:04:56 GMT

نکاتی برای مراقبت از کلیه‌ها

تاریخ انتشار: ۱۶ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۵۰۸۹۵۹

نکاتی برای مراقبت از کلیه‌ها

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛  وحیده یاوری فوق تخصص کلیه، فشار خون، دیالیز، پیوند بیمارستان حضرت علی اصغر (ع) از جمله وظایف کلیه‌ها به تولید ماده محرک مغز استخوان برای خونسازی، تبدیل ویتامین D. به نوع فعال و قابل استفاده برای بدن و تنظیم سطح کلسیم و فسفر خون اشاره کرد و گفت: بنابراین همانطور که آسیب دیدن این اعضای پرکار، باعث اختلالات شدیدی در بدن می‌شود، مراقبت از آن‌ها در حفظ سلامت طی دوران جوانی و سالمندی نقش بسزایی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با تاکید بر آگاهی داشتن از وضعیت عملکرد کلیه خود، افزود: این مورد می‌تواند شامل انجام آزمایش‌های خون و ادرار و تصویربرداری از سیستم ادراری باشد که برای انجام این کار لازم است به پزشک مراجعه کرد؛ انجام آزمایش‌های عملکردی کلیه به طور معمول سالانه یک بار کافی است و در صورتی که آزمایش یا شرایط نیاز به پیگیری داشته باشد، ممکن است پزشک توصیه کند با فواصل کمتری آزمایش تکرار شود.

شناخت عواملی که سلامت کلیه‌ها را تهدید می‌کند و کنترل این عوامل با همکاری پزشک، دیگر توصیه این فوق تخصص کلیه بود.

او از جمله این عوامل به دیابت، فشار خون بالا، بیماری‌های التهابی کلیه که اغلب خود را با دفع بیش از حد پروتئین نشان می‌دهند، عفونت‌های مکرر کلیه، بیماری‌های مادرزادی کلیه و سیستم ادراری و سنگ‌های متعدد کلیه و یا برخی دارو‌ها اشاره کرد.

یاوری همچنین با بیان ضرورت پرهیز از مصرف خودسرانه دارو، توضیح داد: بسیاری از دارو‌هایی که ما به طور معمول و شاید با تعداد زیاد استفاده می‌کنیم برای کلیه‌های ما مضرند؛ برای مثال اغلب مسکن‌ها و برخی از آنتی بیوتیک‌ها این تاثیر را دارند؛ بنابراین بدون دستور پزشک نباید دارو استفاده کرد و اگر کلیه ما مشکلی دارد، لازم است به پزشک معالج خود اطلاع دهیم تا بر اساس وضعیت موجود، داروی مناسب را تجویز کند.

نوشیدن به مقدار کافی آب و مایعات هم توصیه دیگر این پزشک بود و در این خصوص، گفت: کم نوشی و پرنوشی، هر دو سلامت کلیه را تهدید می‌کنند؛ اگر نگران محدودیت نوشیدن آب هستید، با پزشک خود مشورت کنید تا مقدار مناسب را با توجه به شرایط پزشکی شما این مقدار را برایتان مشخص کند، همچنین علامت‌های خطر را بشناسید، اگر به ناگاه دچار ورم، فشار خون بالا یا تغییر در رنگ یا حجم ادرار شدید، بی درنگ به پزشک مراجعه کنید.
انتهای پیام/ر

مراقبت از کلیه‌ها از زبان یک فوق تخصص کلیه

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: درمان اخبار سلامت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۵۰۸۹۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مراقبت از هزار و ٣١٣ مورد مادر باردار در فریمان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی،مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان فریمان با بیان این که امروزه شاخص مرگ مادران در اثر عوارض بارداری و زایمان، یکی از مهم‌ترین شاخص ‎های توسعه در جامعه به شمار می‌آید گفت: یکی از اولویت‌های مهم حوزه سلامت، مراقبت ویژه از مادران باردار نیازمند مراقبت‌های ویژه به شمار می‌رود لذا از ابتدا سال جاری تاکنون هزار و ٣١٣ مورد مراقبت مادران باردار توسط ماما‌ها انجام شده که ٢٣٢ مورد ازآن‌ها مادران مراقبت ویژه و نیازمند پیگیری فوری بوده اند و تعداد دو هزار و١٣٧ مورد مراقبت کودکان زیر ۵سال انجام شده است.
دکتر محمود ولایتی افزود: ٧١٣ دز واکسن روتین کودکان و ١۴٢ دز واکسن هاری در این مدت تزریق و برای ١٨۵ نوزاد ۳ تا ۵ روزه نیز غربالگری انجام شد.
وی گفت:هفت هزارو۴۰٨ بیمار نیز در بیمارستان حضرت زهرا (س) فریمان توسط پزشکان ارائه خدمت شدند و ٩٢٢ خدمت سرپایی نیز توسط پرستاران و ۵٣٩مورد بستری صورت گرفت.

دیگر خبرها

  • افتتاح بخش بیماران نیازمند به مراقبت‌های خاص در همدان
  • طرح مراقبت‌های روانی اجتماعی دانش‌آموزان در سمنان اجرا شد
  • آیت‌الله شیرازی در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شد
  • سکانس‌هایی از فیلم ماه در جنگل
  • ایمنی لیفتراک چیست و چه نکاتی را باید رعایت کرد؟
  • اژ‌ه‌ای: مسئولان قضایی باید خیلی مراقبت کنند
  • انجام ۵۰ هزار پیوند کلیه در ایران/تقدیر از ۳ پزشک پیشکسوت عرصه پیوند کشور در بیمارستان فرهیختگان
  • اوسمار: در فوتبال ایران زیاد وقت تلف می‌کنید
  • هنگام خرید ورق آلومینیوم کامپوزیت به چه نکاتی توجه کنیم؟
  • مراقبت از هزار و ٣١٣ مورد مادر باردار در فریمان