Web Analytics Made Easy - Statcounter


به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، مصطفی کاویانی ظهر امروز در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه شهر قم با اشاره به ویژگی‌های تعاونی‌ها اظهار کرد: تعاونی‌ها سازمان‌های مردم سالار هستند و افراد در تعاونی‌ها، حق رای مساوی دارند، خودگردانی و عدم وابستگی جزو ویژگی‌های تعاونی‌ها است.

وی ادامه داد: تعاونی‌ها برای توسعه پایدار جامعه فعالیت می‌کنند، لازمه ثبت یک تعاونی، وجود هفت نفر عضو و تبعه ایرانی بودن اعضا است، مجمع عمومی یک تعاونی از طریق رای گیری، هیأت مدیره تعاونی را انتخاب می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قم افزود: شرکت‌های تعاونی نماد مردم سالاری دینی محسوب می‌شوند و در استان قم حدود ۲۵۰۰ تعاونی داریم، ۲۰ درصد تعاونی‌های استان در بخش کشاورزی هستند و نزدیک به ۱۶۰ هزار نفر عضو تعاونی‌های استان قم به غیر از تعاونی‌های سهام عدالت هستند.

کاویانی با اشاره به کمک‌های دولت به بخش تعاون استان قم اظهار کرد: ضریب مالیاتی شرکت‌های تعاونی را در استان قم کاهش دادیم، ۲۷ تعاونی جدید در استان تشکیل شدند و با حمایت مجلس و قوه قضائیه، بسیاری از مشکلات تعاونی‌های استان را در جلسات هفتگی پس از احصاء، حل کردیم.

وی ادامه داد: در هفته تعاون، چند تعاونی جدید در استان قم تشکیل شد و همچنین از ۱۲ تعاونی برتر در استان با حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مقامات عالی استان قم تقدیر کردیم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قم افزود: ۷۳۳ هزار نفر در استان عضو تعاونی‌های سهام عدالت هستند و هم اکنون تعاونی‌های استان قم برای ۱۱ هزار نفر شغل ایجاد کردند، ۲۲ درصد تعاونی‌های استان مربوط به بخش صنعت است.

کاویانی با اشاره به برنامه‌های آتی بخش تعاون استان قم اظهار کرد: توسعه تعاونی‌های روستایی را در استان در دستور کار داریم و بخش زیادی از جرایم مالیاتی تعاونی‌های استان بخشوده شده است، همچنین نمایشگاه‌هایی برای بخش تعاون استان قم برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: تعاونی‌ها و تعاونگران منادیان برابری و عدالت اجتماعی هستند و در مکتب تعاون به همه فرصت حضور در صحنه‌های اقتصادی داده می‌شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قم افزود: اگر رشد و توسعه تعاونی‌ها به اندازه‌ای باشد که آحاد جامعه را در بر بگیرد، ریشه کن کردن فقر و تحقق عدالت اجتماعی در جامعه دور از دسترس نیست، تعاونی‌ها کانون‌های اقتصادی و اجتماعی هستند که با ترویج فرهنگ مشارکت، فرصت‌های شغلی پایدار در جامعه فراهم می‌کنند.

کاویانی با اشاره به مزایای توسعه تعاونی‌ها در جامعه اظهار کرد: تعاونی‌ها هزینه‌ها را کاهش و بهره وری را افزایش می‌دهد، توسعه تعاونی‌ها موجب می‌شود که ثروت در یک نقطه جمع نشود و فقر هم نابود شود، تعاونی‌ها اقتصاد عادلانه را برای یک جامعه به ارمغان می‌آورند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: پایین‌ترین قیمت تمام شده تولید یک محصول در تعاونی‌ها به دست می‌آید و بهترین نسخه برای اقتصاد مقاومتی تقویت بخش تعاون است.

منبع: بسیج نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۵۱۱۵۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعاون راهکاری علمی، عملی و عقلی برای مشارکت مردم در تولید

یک کارشناس اقتصادی ضمن انتقاد از سهم اندک بخش تعاون در اقتصاد ایران، توسعه تشکل‌های تعاونی محور را به عنوان راهکاری موثر برای افزایش مشارکت مردم در امر تولید دانست.

گروه کار و تعاون بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «عبدالمجید شیخی» کارشناس اقتصادی در گفتگو با بازارنیوز پیرامون موضوع تعاون در اسلام و نقش تعاونی‌ها در اقتصاد اسلامی اظهار کرد: مقام معظم رهبری در دیدار اخیر خود با کارگران به موضوع مشارکت مردم در امر اقتصاد اشاره کردند و حتی ایشان در آن جلسه بر تاسیس تشکل‌های تعاونی‌ها تاکید ویژه‌ای کردند.


این کارشناس اقتصاد اسلامی تصریح کرد: در قرآن مجید از مسئله تعاون به عنوان یک کار خیر و پسندیده تعبیر شده است. قرآن کریم در این رابطه می‌فرماید: «تَعاوَنُوا عَلَی البِرِّ و التَّقوی و لا تَعاوَنُوا عَلَی الإثمِ و العُدوانِ».


وی تصریح کرد: اقتصاد تعاونی یک راهکار علمی، عقلی و عملی برای مشارکت مردم در اقتصاد است. متاسفانه در شرایط کنونی سهم بخش تعاون در اقتصاد ایران به شدت پایین است. در حال حاضر سهم این حوزه از ساختار اقتصادی ایران به طور میانگین ۲ تا ۳.۵ درصد برآورد شده است.


شیخی گفت:عمده قضاوت‌های صورت گرفته از بخش تعاون معطوف به وضعیت فعلی تعاونی‌ها است. در حال حاضر بسیاری از کارشناسان اقتصادی کشور در زمان تحلیل جایگاه بنگاه‌های دولتی، خصوصی و تعاونی و همچنین مقایسه آن‌ها با یکدیگر شرایط کنونی تعاونی‌ها را در نظر می‌گیرند، در صورتی که چنین تصوری کاملاً غلط است. متاسفانه تعاونی‌های کشور چه از نظر کیفی و چه از نظر کمی در شرایط مطلوبی قرار ندارند.


این کارشناس اقتصاد اسلامی متذکر شد: در حال حاضر ماهیت تمامی تعاونی‌های کشور صرفاٌ به تعاونی‌های تولید کننده صنایع دستی و یا محصولات کشاورزی خلاصه شده است؛ لذا، برای بهبود این بخش باید به سمت گسترش بنگاه‌های اقتصادی حرکت کنیم که به جای ساخت کالا‌ی معمولی و سپس توزیع آنها، محصولات دانش‌بنیان را تولید و در نهایت صادرکنند.


وی تاکید کرد: تبدیل برخی از تشکل‌های فعلی به تعاونی و یا تاسیس تشکل‌های نوپای مربوط به این بخش، کمک شایانی به توزیع درآمد خواهد کرد. پس از این اقدام، رفع موانع مربوط به صدور مجوز‌ها و سپس توسعه برخی فعالیت‌های اقتصادی مانند مشاغل خانگی از دیگر موارد مهمی است که منجر به توسعه تعاونی‌های فردی، جمعی و سپس حوزه تعاون خواهد شد.


شیخی با انتقاد از دیدگاه برخی از اقتصاددانان در مورد ایجاد تعاونی‌های جدید گفت: برخی صاحب‌نظران اقتصادی بر این باورند که تاسیس این نوع بنگاه‌ها به معنای افزایش تصدی دولت در حوزه تعاون است؛ این گزاره درست نیست، زیرا بخش خصوصی هیچ گاه برای خود رقیب قدرتمندی همچون تعاونی‌ها را ایجاد نمی‌کند؛ لذا، مسئولیت ایجاد این نوع بنگاه‌های اقتصادی صرفاً بر دوش بخش عمومی یا همان دولت است.


این کارشناس اقتصاد اسلامی خاطرنشان کرد: خلق تعاونی‌های جدید توسط بخش عمومی به معنای مالکیت دولت بر آن‌ها نیست، بلکه به منزله مدیریت آن توسط دولت است.


وی در پایان و در پاسخ به این سوال که توسعه تشکل‌های تعاونی محور تا چه حد می‌تواند در حمایت از اقشار آسیب‌پذیر جامعه موثر واقع شوند، گفت: ساده‌ترین راه برای کمک‌رسانی به این قشر، توسعه و تجمیع تعاونی‌هاست. در حال حاضر عموم مردم توانایی خلق اشتغال ندارند، اما می‌توان با بهره‌برداری از نخبگان حوزه کار و تعاون این هدف را محقق ساخت. توسعه پنل‌های خورشیدی و رشد تعداد مزارع گلخانه‌ای از جمله نمونه‌هایی هستند که ازطریق آن می‌توان از اقشار آسیب‌پذیر جامعه حمایت‌های لازم را به عمل آورد.


پایان پیام//

نام نویسنده: برچسب ها: تعاون ، تعاونی ، مشارکت مردم ، رشد تولید ، اقتصاد اسلامی ، عبدالمجید شیخی لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000T9h

دیگر خبرها

  • بیش از ۲۶ هزار شغل در استان بوشهر ایجاد شد+ تصویر
  • تجلیل از نخبگان جامعه کار و تولید استان قزوین 
  • تلاش بیشتری برای کاهش نرخ بیکاری کرمانشاه خواهیم کرد
  • بانوان نماد خودباوری و مسوولیت پذیری در جامعه هستند
  • دغدغه کارگران روی میز مسئولان
  • تعاون راهکاری علمی، عملی و عقلی برای مشارکت مردم در تولید
  • بانوان نماد خودباوری و مسؤولیت پذیری در جامعه
  • ایجاد بیش از ۱۵۰۰ فرصت شغلی توسط تعاونی‌های استان کرمانشاه
  • تعاونی های تولیدی، محور اقدامات بخش تعاون هستند
  • لایحه پیشنهادی امنیت شغلی کارگران به کجا رسید؟