Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-27@15:50:45 GMT

17 شهریور نقطه عطفی در تاریخ انقلاب اسلامی

تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۵۱۱۸۱۲

17 شهریور نقطه عطفی در تاریخ انقلاب اسلامی

واقعه ۱۷ شهریور ۱۳۵۷ که از آن با عنوان «جمعه سیاه» هم یاد شده، نقطه عطفی در تاریخ مبارزات مردم ایران علیه رژیم پهلوی به شمارمی رود.چرا که پس ازاین واقعه، گزینه «انقلابی گری» با جدیت وشتاب به‌عنوان تنها راه پیش روانتخاب و مورد اجماع اکثر گروه‌ها وافراد حاضر در صحنه سیاسی کشور قرارگرفت و برسایر گزینه‌ها نقطه پایان گذاشته شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اسماعیل علوی دبیر گروه پایداری    پیش ازاین، دور جدید بروزنارضایتی‌های خیابانی پس از قیام تیر ماه 1330 و خرداد1342 اگرچه با ویژگی‌های متوالی وفراگیر بودن متمایز می‌شد، اما احتمال کنترل آن با اعمال تغییرات گسترده در سطوح بالای حاکمیت کاملاً منتفی نبود. لکن کشتار مردم در این روزهرگونه زمینه وامید به مصالحه میان انقلابیون و سلطنت‌طلبان را از میان برد. از این‌رو اغلب صاحبنظران از واقعه 17 شهریوربا عنوان «آغازی بر پایان کار رژیم شاهنشاهی درایران»نام می‌برند.  تغییرات که با روی کار آمدن دولت «آشتی ملی» شریف امامی آغاز و با آزادی زندانیان سیاسی و برکناری ودستگیری چهره‌های نامدار رژیم پهلوی همراه شده و آزادی‌های نسبی را نیزدر محیط‌های دانشگاهی و مساجد فراهم آورده بود، خیلی دوام نیاورد وبا سنگینی کفه تندروها، در تهران و یازده شهر دیگر حکومت نظامی اعلام ودر اولین ساعات آن مردم بی‌دفاع تهران در میدان ژاله به‌صورت جوخه‌های اعدام گلوله باران وتعداد زیادی به خاک و خون کشیده شدند. در نتیجه این جنایت آشکار،شکاف عمیقی میان حکومتگران و حکومت شوندگان ایجاد شده و دامنه انقلابی گری به نیروهای مسلح نیز سرایت نمود تا آنجا که در عاشورای همان سال چند نظامی متأثر از فضای حاکم برجامعه در حمله به باشگاه افسران در پادگان لویزان با به خطر انداختن جان خود درصدد انتقام کشته شدگان برآمدند وچندین افسر عالی رتبه را هنگام ناهار به رگبار بستند. کشتارمردم دراین روزچنان احساسات عمومی را برانگیخت که موقعیت میانه روها و طرح‌های منجر به حفظ رژیم به شرط تغییرات اساسی و کارسازرا بشدت تضعیف نموده و هر ترفند تازه‌ای درارجاع به واقعه 17 شهریور و خشونت عریان آن، رنگ می‌باخت ومآلاً حکومت پهلوی را به سراشیبی سقوط می‌کشید تا آنجا که از متحدین قدرتمندرژیم هم کاری برنمی آمد. اتاق فکر امریکایی‌ها تلاش زیادی راجهت حفظ رژیم به کارگرفتند وسرانجام ناامید از دستیابی به هرگونه راه حلی، درصدد برآمدند تا بار دیگر به منظوربقای تاج وتخت پادشاهی درخاندان پهلوی با عاملیت ارتش کودتا کنند، اما دیگر کار از کار گذشته بود وطرح کودتا ازسوی سران وابسته ارتش شاه هم مورد حمایت قرار نگرفت. سرانجام خون بی‌گناهان 17 شهریور به همراه سایر شهدای راه آزادی در 22 بهمن 1357 به ثمر نشست و با سقوط رژیم پهلوی شیوه استبدادی مورد انکار مردم آزاده ایران قرار گرفت.

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۵۱۱۸۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشجویان و اساتید دانشگاه‌ها پیش‌آهنگ تحولات جهانی باشند

شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی تصریح کرد: دانشجویان و اساتیدِ تمامی دانشگاه‌های ایران اسلامی، حمایت از مردم فلسطین را رسالت و ماموریت اصلی خود قرار داده و پیش‌آهنگ تحولات منطقه‌ای و جهانی باشند. - اخبار سیاسی -

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری تسنیم، شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در بیانیه‌ای با اشاره به اعتراضات جهانی دانشجویی علیه اسرائیل در حمایت از مردم فلسطین تصریح کرد: دانشجویان و اساتیدِ تمامی دانشگاه‌های ایران اسلامی، حمایت از مردم فلسطین را رسالت و ماموریت اصلی خود قرار داده و پیش‌آهنگ تحولات منطقه‌ای و جهانی باشند.

در این بیانیه آمده است:

با ادامه‌ی نسل‌کشی، کشتار و جنگ در غزه، دانشگاه‌های سراسر جهان بویژه ایالات متحده آمریکا شاهد بزرگ‌ترین موج تجمعات اعتراضی به نشانه‌ی همبستگی با مردم فلسطین و خواهان قطع مراودات علمی با نهادها و شرکت‌های وابسته به آن و توقف ارسال تسلیحات کشتار جمعی به سازه‌ی فاشیستی هستند.

امروز در مهد به اصطلاح «آزادی بیان» و «آزادی آکادمیک»(آزادی موسسات دانشگاهی، پژوهشی و اعضای جامعه علمی، استادان، پژوهشگران و دانشجویان)، در حمایت از درنده‌‌خوترین نیروی تاریخ بشر یعنی دولت فاشیست و آپارتاید رژیم صهیونیستی، آمریکای جنایتکار که خود را متصدی بلامنازع فضیلت‌ها و ارزش‌های انسانی می‌داند در کسری از ثانیه ارزش‌های جهانشمول آزادی را تحقیر و روی راستینِ خود را نشان داده و در یک اقدام بی‌سابقه با اشغال و لگدمال کردن حریم مستقل دانشگاه آن را تبدیل به پادگان کرده‌ و با گسیلِ پلیس ضد شورش، گارد ملی ارتش آمریکا، استقرار نیروهای امنیتی و تک‌تیرانداز، نصب دوربین‌های امنیتی نسبت به محاصره دانشگاه و دستگیری، بازداشت و ضرب و شتم صدها استاد و دانشجو اقدام و با پرونده‌سازی، مقدمات تعلیق و اخراج آنها را در راستای سرکوب و خفه کردن صدای حامیان فلسطین و معترضین به ماشین نسل‌کشی فراهم کرده است و سازمان بدنام موساد با استفاده از تکنولوژی شناسایی صورت، دانشجویان را تهدید به از دست دادن موقعیت‌های شغلی و استخدامی می‌کند.

امروز در دوره پسافروپاشی و افول هژمونی نظام سلطه، که تحولات جهانی با سرعت سرسام‌آور حول مسئله فلسطین و غزه قهرمان به پیش می‌رود و خیزش نوین ضد صهیونیستی در دانشگاه‌های جهان به راه افتاده و نیروهای ساحت میدانی جبهه خود را مشخص  و حول این مساله دست به صف‌آرایی زده‌‌اند دانشجویان و اساتیدِ تمامی دانشگاه‌های ایران اسلامی، حمایت از مردم فلسطین را رسالت و ماموریت اصلی خود قرار داده و پیش‌آهنگ تحولات منطقه‌ای و جهانی باشند و با نمایندگی مطالبات مردمی نگذارند نیروهای منحط، اوباش و شیفتگان دموکراسی صوری و گزینشی آمریکایی بر حوزه عمومی مسلط گردند. 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مردم پایه اقتدار حکومت اسلامی را تشکیل می‌دهند
  • بیانیه حمایت از اعتراضات جهانی دانشجویی علیه رژیم صهیونیستی
  • حل دو مشکل اصلی در بزرگراه آزادگان | فاز دوم فتح-باغستان تا پایان شهریور افتتاح می شود
  • دانشجویان و اساتید دانشگاه‌ها پیش‌آهنگ تحولات جهانی باشند
  • دانشجویان و اساتیدِ ایرانی، حمایت از مردم فلسطین را رسالت اصلی خود بدانند
  • لیبرال دموکراسی پایبند هیچ قانونی نیست/تاریخ پراز جنایت استکبار
  • عملیات وعده صادق پاسخی عبرت آموز به رژیم صهیونیستی بود
  • توجه به نیروی انسانی رویکرد قوه قضائیه است
  • بیانیه وزارت امور خارجه به مناسبت فرارسیدن سالروز واقعه طبس
  • بیانیه وزارت خارجه در سالگرد واقعه طبس و شکست آمریکا