Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-30@11:53:49 GMT

سومین سوپر غار عمیق ایران شناسایی شد

تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۵۱۱۹۰۲

سومین سوپر غار عمیق ایران شناسایی شد

شهر > محیط زیست ایران - همشهری آنلاین:
با پیشمایش جدید هیات غارنرودی متشکل از ایران، لهستان، ایتالیا، ارمنستان و فرانسه، سومین غار عمیق ایران شناسایی و به این ترتیب رتبه‌بندی این دسته از غارها تغییر کرد.

یوسف سورنی‌نیا، غارشناس، غارنورد و سرپرست گروه کاوشگر سورنا، درباره این کشف جدید به ایسنا توضیح داد: این پیمایش در غار «قیژلان» کرمانشاه که پیش‌تر تا عمق ۴۵۰ متر آن شناسایی شده بود توسط گروهی از غارنوردان ایرانی و خارجی به مدت ۱۰ روز انجام شد که پس از فرود این تیم به عمق ۶۷۵ متر، سومین غار عمیق ایران به نام «قیژلان» ثبت شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته او، این رتبه قبلا از آنِ غار «قلا» بود که با حدود ۵۵۹ متر ژرفا پس از غارهای «جوجار» به عمق ۱۳۰۰ متر و «پراو» با ۷۵۲ متر عمق، رتبه سوم را داشت که با پیمایش جدید این رتبه‌ها جابه‌جا شد.

اختصاصي همشهري آنلاين: مجله غار‌هاي ايران

سورنی‌نیا گفت: این اکتشاف در جریان اکسپدیشن ۱۰ روزه‌ای انجام شد که نزدیک به ۳۰ غارنورد از پنج کشور در آن حضور داشتند. این برنامه‌های مشترک بین‌المللی از چند سال قبل بین غارنوردان ایرانی و سایر کشورها برگزار می‌شود که هدف اصلی آن اکتشاف و پیمایش غارهای ناشناخته در مناطق بکر و دور دست است.

او با بیان این‌که برگزاری این برنامه‌های مشترک، دیدگاه غارنوردان خارجی را نیز نسبت به آثار طبیعی، غارها و مردم ایران تغییر داده است، گفت: اکسپدیشن‌های غارنوردی تنها جنبه اکتشاف غار ندارد، بلکه تبادل دانش، مهارت و معرفی ظرفیت‌های طبیعی کشورها بین غارنوردان نیز در جریان این برنامه‌ها مرسوم است.

در همین زمینه: غارهای کشور رده‌بندی شوند خطر نابودی در کمین ۱۰ غار غارهای ایران با هدف حفاظت درجه‌بندی می‌شوند وقتی سگ گله باعث کشف یک غار ۱۳۵ میلیون سالی می‌شود غارها ؛ ذخیره‌گاه‌های آب و یخ غارها؛ سرمایه‌های از دست رفته ایران غارهای ایران به سرعت در حال نابودی است آلودگی غارها تهدیدی برای سلامت انسان‌ها کرسی جهانی غارنوردی لنگ ۳۰ میلیون تومان! لزوم حفاظت از کرسی ایران در اتحادیه جهانی غارنوردی و غارشناسی مرگ در کمین غارهای ایران کشف عمیق‌ترین غار زیردریایی در جهان روز غار پاک در تقویم زیست محیطی ثبت می‌شود زنگ خطر برای مرگ غارهای ایران به صدا درآمد غارها قربانی گردشگری و معدنکاوی می‌شوند چه تعداد غار در ایران شناسایی شده است؟ یک غار قدیمی در نورآباد فارس کشف شد غارها، اکوسیستم‌های ارزشمند ۳ آسیب پنهان در کمین غارها شمارش معکوس مرگ غار یخ مراد مرگ غار یخ مراد نزدیک است وسیع‌ترین غار زمین بیش از دو هزار غارپیما اقدام به پاکسازی غارها کردند ضرورت توجه ویژه به غارشناسی در برنامه ششم توسعه جابجایی در رنکینگ غارهای عمیق ایران پاکسازی خطرناک‌ترین غار ایران پاکسازی غارهای سراسر کشور با حضور غارنوردان ردیف اعتباری برای حفاظت از غارها اختصاص می‌یابد مرگ غارهای ایران زیرپای گردشگران نخجیر در تلاش برای نوزایی و زنده ماندن ۳ تن زباله، میراث گردشگران برای ۵۴ غار بزرگ‌ترین غار آبی خشکی کشور در سردشت کشف شد غارهای ایران به‌دلیل فعالیت‌های غیرمسئولانه در خطرند رونمایی از اطلس غارشناسی تا پایان امسال وحشی‌ترین غار جهان در ایران پاکسازی می‌شود غارهای کشور از زباله پاکسازی می‌شوند غار زینگان قورى قلعه و قندیل‌هاى موسیقایی‌اش! ثبت غارهای لرستان در فهرست موقت میراث جهانی معرفی برترین‌های جشنواره عکس غارهای ایران گزارش و تصویر درباره تنها بانوی غواص غارنورد ایران غارهای شگفت انگیز اتریش در قاب تصویر غار لاجوردی شیلی به روایت تصویر غارنشین‌ها از "رنگهای زنده" برای نقاشی غارها استفاده می‌کردند طولانی‌ترین غارهای جهان به روایت تصویر کشف دومین غار عمیق کشور توسط غارنوردان گلستانی این روزا دیگه کی می‌ره تو غار؟ یک طرف نور، یک طرف تاریکی وضعیت غارهای ایران نابسامان است کشف غار بزرگ کریستالی در مکزیک

منبع: همشهری آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۵۱۱۹۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چین میزبان رایزنی نمایندگان فتح و حماس

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، «لین جیان» سخنگوی وزارت خارجه چین امروز سه‌شنبه اعلام کرد که نمایندگان جنبش‌های فلسطینی فتح و حماس در پکن رایزنی کردند و بر تصمیم خود برای ادامه گفت وگو و تلاش برای وحدت نیروهای فلسطینی تاکید کردند.

وی دراین‌باره گفت: به دعوت چین، نمایندگان حماس و فتح اخیراً به پکن آمدند تا گفت‌وگوی عمیق و صریح داشته باشندو برای آشتی نیروهای فلسطین فلسطینی به گفتگوی عمیق و صریح تلاش ادامه دهند.

به گفته سخنگوی وزارت چین «دو طرف بر ادامه روند گفتگو و تلاش برای دستیابی به وحدت فلسطین در اسرع وقت توافق کردند.»

سخنگوی وزارت خارجه چین همچین گفت که دو طرف تمایل سیاسی خود را برای دستیابی به آشتی از طریق گفتگو ابراز کردند و هر دو طرف قدردانی عمیق خود را از حمایت چین از مردم فلسطین اعلام کردند.

کد خبر 6092968

دیگر خبرها

  • جزئیات گفت‌وگوی هیئت‌های حماس و فتح در چین
  • چین میزبان رایزنی نمایندگان فتح و حماس
  • جراح ماهی ؛ از جالب ترین شگفتی های خلقت با 30 سال عمر (+عکس)
  • واکنش‌ها به اظهارات جنجالی مهدی نصیری در بی‌بی‌سی
  • فیلم| خودروی اسپرت برقی جدید BYD
  • نامزد‌های سومین دوره جشنواره پژواک معرفی شدند
  • انتقاد تند ابطحی از مهدی نصیری
  • قهرمانی سوپر استاد بزرگ پرهام مقصودلو با فیرنهایم در شاخ بوندسلیگا
  • حاج‌صفی وارد بازی قهرمانی شد
  • ورزشکار نوجوان ایران آسمانی شد | سومین مرگ بعد از حادثه تلخ