Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت‌الاسلام والمسلمین بهاءالدین قهرمانی‌نژاد، استادیار گروه تاریخ و تمدن انقلاب اسلامی دانشگاه تهران، در گفت‌وگو با ایکنا؛ با اشاره به نقش مساجد در تقویت هسته مقاومت و اتحاد کشور‌های اسلامی، اظهار کرد: این یک امر مبرهن است که مسجد به عنوان محلی برای انجام اعمال عبادی و سیاسی نقشی محوری در تمام ادیان و نیز کارکردی بنیادی در تمدن‌های مختلف انسانی داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این راستا اولین اقدام پیامبر (ص) پس از ورود به مدینه تاسیس مسجد بود و این مکان در همه ابعاد اجتماعی، فردی، اقتصادی، خانوادگی، فرهنگی و سیاسی حائز اهمیت و نقش محوری ایفا می‌کرد.

وی با بیان اینکه اگر چه در همه ادیان الهی و غیر الهی یک مکان مقدس برای تقویت رابطه انسان و خالق خود وجود داشته، اما این مکان محل اجتماع افراد هم بوده است، گفت: در اسلام به طور ویژه‌تر این مسئله مورد توجه است و مسجد تنها مکان عبادت‌های فردی و جمعی نیست، بلکه معنای عام و در برگیرنده دارد و شامل همه ابعاد زندگی انسان می‌شود.

قهرمانی‌نژاد با اشاره به راهکار‌هایی برای تقویت هسته مقاومت در مساجد یادآور شد: بیت المقدس به عنوان مکانی برای عبادت و بندگی بوده و همواره مورد التفاط همه انبیاء(ع) به ویژه پیامبر اسلام(ص) و قبله اول مسلمانان بوده است. اگرچه در دوره‌ای که ما هستیم این مکان مقدس در اشغال رژیم صهیونیستی قرار دارد، ولی با تقویت جبهه مقاومت و هسته آن در مساجدمان می‌توانیم به آزادسازی آن از چنگال غاصبان نائل آییم.

وی ادامه داد: در این شرایط اگر ما بخواهیم راهکاری برای آنکه مساجد در تراز اسلامی و همراه مقاومت باشند ارائه کنیم می‌توان به چند مورد اشاره کرد. نخست آنکه امام مسجد باید فردی باشد که جامع دانش‌ها است و دارای روحیه تقوا، آگاهی و بصیرت است و به ابعاد مختلف دین و مسائل روز اهمیت بدهد. این نخستین خصیصه یک مسجدی است که می‌خواهد محور باشد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: دومین شرط در این موضوع همراهی دیگر اعضاء با امام جماعت است، اعضای هیئت امنا و مجموعه‌های دیگر که زیر مجموعه مساجد هستند باید فعال، پویا و در صحنه حاضر باشند. این هم با یک رابطه دو سویه حاصل می‌شود.

وی افزود: مسئله دیگر در این موضوع، حضور و همراهی اهالی و مردمی هستند که اگر حضور آن‌ها مستمر و به شکلی نهادینه شود که اثرگذار باشند قطعا مسجد در تقویت جبهه مقاومت به موفقیت‌هایی دست خواهد یافت. توجه ویژه به قشر نوجوان و جوان در مسجد در کنار دیگر اهالی پویایی و نشاط لازم برای این مسئله را فراهم می‌کند. عدم برنامه ریزی درست برای این قشر باعث دور نگه داشته شدن آنان از صحنه حضور در مساجد شده است.

قهرمانی‌نژاد یادآور شد: ائمه جماعات باید به این مسائل آگاهی کامل داشته باشند. کار آن‌ها تنها دعا برای شفای مریض‌ها بعد از پایان اقامه نماز نباشد. باید در نظر داشته باشند و شعار آنها این سخن پیامبر گرامی اسلام(ص) باشد که «وَ مَنْ سَمِعَ رَجُلًا یُنَادِی یَا لَلْمُسْلِمِینَ فَلَمْ یُجِبْهُ فَلَیْسَ بِمُسْلِمٍ» هر کسی فریاد و استغاثه انسانی را بشنود که مسلمانان را به یاری و کمک می‌طلبد و به یاری او نرود، مسلمان نیست. پس از آگاه بودن امام جماعت به این نکته، دیگر فعالیت‌های موثر از جمله دعوت از افرادی که در این جبهه فعالیت دارند و ارتباط آن‌ها با مردم و برگزاری جلسات پرسش و پاسخ با مردم است که می‌تواند موجبات تقویت هسته مقاومت را فراهم کند.

وی با اشاره به، به حاشیه رانده شدن مساجد در اداره امور جامعه اظهار کرد: این ضعف هم به چند عامل بر می‌گردد. در واقع همان عواملی که در قوت مساجد اثرگذار است برعکس آن اگر عمل شود یعنی امام جماعت مسجد عملکرد و نگاه ضعیف و سستی داشته باشد و مردم همراهی نکنند، مساجد به انزوا کشیده می‌شوند. در بعضی مساجد حتی مشاهده می‌شود امام جماعت می‌گوید ما با مسائل سیاسی کاری نداریم. واقعا باید خون گریه کرد برای این حرف. این امام جماعت هیچ چیز از اسلام نمی‌داند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه تهران پالایش مساجد از حضور ائمه جماعات منفعل را ضروری دانست و گفت: پویایی در کنار آگاهی در این مسئولیت، در اولویت اهمیت قرار دارد. جوان‌گرایی در انتخاب امام جماعت مساجد، یکی از راهکار‌های موثر در زمینه تقویت این دو ویژگی ائمه جماعات است.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: ایکنا دانشگاه دانشگاه تر روز جهانی مسجد قهرمانی نژاد هسته مقاومت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۵۱۲۱۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیام حماس به گروه‌های مقاومت درباره مذاکرات

هیئت حماس برای تکمیل گفت‌وگوها و بررسی پیشنهاد آتش‌بس قاهره را ترک کرد و قرار است مجددا با یک پاسخ مکتوب به مصر بازگردد.

به گزارش مشرق، جنبش حماس در نامه‌ای به سایر گروه‌های مقاومت فلسطین اعلام کرد هیئت این جنبش به قاهره رفت و مذاکراتی درباره پیشنهاد اخیر آتش‌بس انجام داد. این هیئت به توضیحات و نکات میانجی‌های مصری و قطری درباره جزئیات پیشنهاد اخیر گوش داد.

به گزارش رسانه‌های مصری هیئت حماس به ریاست خلیل الحیه شامگاه دوشنبه قاهره را ترک کرد.

این رسانه‌ها گزارش دادند هیئت حماس مجددا با یک پاسخ مکتوب به قاهره بازمی‌گردد.

دوشنبه سامح شکری، وزیر خارجه مصر از وجود پیشنهادی درباره آتش‌بس غزه خبر داد و از طرف‌های فلسطینی و اسرائیلی خواست آن را بررسی کنند.

خبرگزاری رویترز نیز به نقل از یک منبع آگاه در مذاکرات اعلام کرد احتمالا حماس به پیشنهاد تل‌آویو برای آتش‌بس چند مرحله‌ای که شنبه آن را دریافت کرده است، پاسخ بدهد.

به گفته این منبع، این پیشنهاد شامل آزادی کمتر از ۴۰ اسیر در ازای آزادی فلسطینی‌ها از زندان‌های رژیم صهیونیستی است. مرحله دوم نیز شامل یک دوره آرامش پایدار است. بعد از مرحله اول رژیم صهیونیستی اجازه آزاد تردد بین شمال و جنوب غزه را خواهد داد و نیروهای این رژیم به صورت جزئی از نوار غزه عقب نشینی خواهند کرد.

روزنامه هاآرتص نیز نوشت یک هیئت اسرائیلی امروز (سه شنبه) برای برگزاری مذاکرات با مسؤولان مصری درباره خواسته حماس برای آتش‌بس کامل در غزه به قاهره می‌رود. محور مذاکرات این خواسته حماس است.

گزارش‌های رسانه‌های عبری زبان روز دوشنبه نوشتند که فضای انتظار بر دولت اشغالگر حاکم است و در انتظار پاسخ جنبش مقاومت اسلامی (حماس) به پیشنهاد مصر در مورد توافق احتمالی بین ۲ طرف است. این رسانه‌ها اشاره کردند که رفتن هیئت رژیم صهیونیستی طی سه‌شنبه به قاهره به پاسخ حماس بستگی دارد.

وبگاه Ynet روز دوشنبه گزارش داد که «اسرائیل در میان فضای بدبینانه منتظر پاسخ حماس است» این وبگاه افزود که مقامات صهیونیست نسبت به پاسخ حماس به پیشنهاد مصر که بیشتر آن با موافقت این جنبش تدوین شده است خوش‌بین نیستند.

اگر هیئتی به قاهره برود، از نمایندگان سرویس اطلاعاتی اسرائیل (موساد)، سرویس امنیت عمومی (شین بت) و ارتش اشغالگر در سطح تیم‌های حرفه‌ای خواهد بود، نه مقامات ارشد.

منبع: ایسنا

دیگر خبرها

  • برگزاری ویژه برنامه‌های دهه کرامت در مساجد و حسینیه‌ها
  • پیام حماس به گروه‌های مقاومت درباره مذاکرات
  • برگزاری ویژه‌ برنامه‌های دهه کرامت در مساجد و حسینیه‌ها
  • آزادی ۱۸ زندانی سبزواری در پویش ملی «نذر هشتم»
  • مرقد هانی بن عروه از یاران خاص امام علی(ع) مسجد کوفه
  • راه اندازی پایگاه هوشمند سرای بازی کودک در مساجد
  • شهرستان‌های لرستان میزبان برنامه‌های شاخص شب میلاد امام رضا (ع)
  • شعار بانک در سال جاری، توجه به سرمایه انسانی به عنوان هسته‌ اصلی توسعه بانک است
  • تعامل بهزیستی با مساجد برای رفع مشکلات معلولان و زنان سرپرست خانوار
  • مسجد پایگاه دین وکانون تقویت اندیشه ناب فرهنگ اسلامی