Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه اقتصادی خبرگزاری بسیج؛مقدمه: اوضاع اقتصادی کشور امروز کمتر کسی را به خود مشغول نکرده است. به گونه ای که صحبت از نرخ دلار ارز و طلا ، نقل هر مجلس و محفلی است. اما چرایی این اتفاقات در کشور ما و همچنین شناخت راهکارهای مقابله با آن، ما را برآن داشت تا علت را از برخی کارشناسان و فعالان عرصه اقتصادی و کسانی که در شرایط جنگ اقتصادی  به دنبال تولید ملی هستند جویا شویم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چراکه امروز در شرایط نابسامان اقتصادی کشور، استقامت در راه جهاد اقتصادی برای کمک به تولید و پیشرفت کشور، کاری بس دشوار است. گروه توسعه سرمایه گذاری انتخاب یکی از شرکت های موفق در زمینه تولید محصولات لوازم خانگی و پتروشیمی است. این شرکت با بهره مندی از الگوهای اقتصادی مناسب به عنوان یک تولید کننده خصوصی توانسته در شرایط نابسامان اقتصادی موفقیت های قابل ملاحظه ای به دست آورد از این رو بر آن شدیم تا طی گفتگویی تفصیلی با محمدرضا دیانی مدیرعامل گروه توسعه سرمایه گذاری انتخاب از کم و کیف فعالیت های این گروه با خبر شویم. 

 

** توزیع و تولید ثروت توأمان باشد

* خبرگزاری بسیج: گروه توسعه سرمایه گذاری انتخاب چه مسئولیت ها و ماموریت هایی را در فضای اقتصادی فعلی کشور برعهده دارد؟

- دیانی: گروه توسعه سرمایه گذاری انتخاب بر اساس مبنا و تفکری تاسیس شده که برای اداره کردن صحیح جامعه هم نیاز به تولید ثروت وجود دارد و هم نیاز به توزیع ثروت؛ متاسفانه از سال های پیش از پیروزی انقلاب اسلامی هنوز امکان تفکیک ارزش تولید ثروت با قباحت و زشتی کنز و جمع آوری ثروت به وجود نیامده است. چراکه ریشه یکی از اشکالات عمده و بزرگی که در حوزه اقتصادی کشور مشاهده می‌شود به جمع آوری ثروت برمی‌گردد.امروز وقتی به نظام اقتصادی مان نگاه می کنیم در نظام بانکداری با مشکل مواجه هستیم  دلیل آن این است که نظام بانکداری ما یک نظام شبه ربوی و در بعضی از بخش ها ربوی است.

نظام بانکی ربوی اقتصاد کشور را تخریب خواهد کرد چون هر جا که سخن از ربا باشد به گفته خداوند متعال  نابودی و انحطاط سرمایه حتمی است.خداوند متعال ربا را جنگ با خدا و رسولش اعلام کرده است. ما یکی از پیچیده ترین نظام های بانکی ربوی را در کشور تجربه می کنیم. عملکرد و نوع استفاده و دسترسی منابع مالی موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز حتی بسیاری از بانک‌هایی که اکنون با مجوز بانک مرکزی فعالیت می کنند ، شرایط یک اقتصاد اسلامی و یک معاملات بانکی غیر ربوی را تجربه نمی‌کند.

از طرفی نیز وقتی هجوم مردم به حوزه اقتصادی کشور را مشاهده می‌کنیم  به گونه ای است که اشتیاق و انگیزه مردم برای خرید سکه و دلار روز افزون شده است.گاهی برخی از افراد با خرید اجناس و کالاهای مورد نیاز آنها را احتکار می‌کنند و یا وارد سفته‌بازی می‌شوند. از طرفی نیز ناچار به حفظ ارزش پول ملی هستیم اما هجوم مردم برای فعالیت‌های اقتصادی این چنینی از جمله خرید سکه و دلار موجب می شود فضا بدتر شده و ارزش پول ملی ما کاهش یابد. همین فضای اقتصادی موجب شده است بخش عمده اقتصاد کشور ما صرف منابع نقدینگی شود.

به عنوان مثال در دولت فعلی حجم نقدینگی ۳ برابر گذشته شده است و این نقدینگی به جای آنکه صرف تولید و سازندگی شود و یا صرف کارآفرینی و خلق ثروت شود، صرف جمع آوری ثروت می شود یا برای تهاجم به اقتصاد کشور مصرف می‌شود. شرکت توسعه سرمایه گذاری انتخاب یکی از اولویت‌های عبادی و شرعی  و جهادی خود را  توسعه سرمایه گذاری و کارآفرینی در بعد تولید ملی قرار داده است. البته هدف ما خلق ارزش و ثروت است. ما معتقد هستیم امروز تولید ثروت و کارآفرینی یکی از مقدس ترین کارهاست. یک جهاد واقعی اقتصادی محسوب می‌شود . این مثل شرایطی است که عده ای دنبال سود جویی و سفته بازی در بازار بودند و عده ای دیگر در جبهه های حق علیه باطل و در جنگ تحمیلی شهید می‌شدند . ما معتقد به کار جهادی هستیم.

 

امروز در اقتصاد ما هجمه بالایی به خرید سکه و دلار و جا به جا کردن پول شده است. اما گروه توسعه سرمایه گذاری انتخاب، وظیفه جهادی خود می‌داند که در مقابل این افراد در جبهه اقتصادی و در حوزه صنعت به دنبال تولید ثروت و ارزش افزوده باشد. اعتقاد داریم که اگر ما بتوانیم دو کار مهم را به سرانجام برسانیم موفق هستیم. یکی از این کارها ارائه یک الگوی صحیح از بخش خصوصی توانمند است. اگر بتوانیم دولت را قانع کنیم که از تصدی گری اقتصادی خارج و حوزه اقتصادی را به مجموعه بخش خصوصی واگذار کند، اوضاع بهبود خواهد یافت.

 

 * خبرگزاری بسیج: گروه توسعه سرمایه گذاری انتخاب یک هلدینگ کوچک است یا یک مجتمع بزرگ اقتصادی؟

-دیانی: باید گفت که نمی شود بخش خصوصی کوچک و یا بنگاه های اقتصادی کوچک و متوسط بدون عقبه داشته باشیم. لذا بخش های خصوصی کوچک زمانی موفق هستند که به بنگاه های ارزشمند و بزرگ اقتصادی متصل باشند.مانند واگن هایی که به یک لوکوموتیو قدرتمند متصل باشد. امروز لوکوموتیو های اقتصادی حکم نهادهای اقتصادی دولتی را دارند لذا ما با این تفکر که بتوانیم یک کار جهادی و مقدس را  در عرصه تولید ثروت  به سرانجام برسانیم آن هم از طریق تولید ملی و دستیابی به الگوی بخش خصوصی توانمند و قدرتمند که می‌تواند اقتصاد کشور را اداره کند، پا در عرصه اقتصادی گذاشتیم.

 

** توسعه سرمایه گذاری براساس الگوی ایرانی - اسلامی

نکته دیگر و قابل اهمیت در این حوزه این است که ما ضمن آن که به دنبال ارائه الگوی قدرتمند در اداره اقتصاد خصوصی به جای اداره دولتی آن هستیم باید در طراز مکتب اهل بیت علیهم السلام و مکتب ایرانی- اسلامی، یک جریان فعالیت اقتصادی خصوصی راه اندازی کنیم. همانطور که می دانید الگوی اقتصادی و فعالیت سرمایه گذاری اهل بیت علیه السلام بر مبنای تولید ثروت بوده است.کمک به فقرا و نیازمندان جایی ارزش پیدا می‌کند که و بر اساس سیره عملکردی اقتصادی اهل بیت و پیامبر عمل شود به طوری که از دسترنج و تلاش خود در حوزه تولید ثروت به فقرا کمک کنند.

وقتی به سیره عملی امیرالمومنین علی علیه السلام نگاه می کنید می بینید که از زبان امام صادق علیه السلام اینگونه نقل می‌شود که جدم علی علیه السلام هزار کنیز را در راه خدا  با دسترنج خودشان  آزاد فرمودند.حضرت علی علیه السلام قنات ها را آباد می کردند و یا چاه های بسیاری را حفر می کردند و یا با آبادانی نخلستانها و کارهای کشاورزی و سود و درآمد و سرمایه ای که از این راه را عایدشان می شد را به فقرا کمک می کردند.

 

حال آنکه ما کاملا بر خلاف سیره اهل بیت علیهم السلام در حوزه اقتصادی عمل می کنیم. به گونه ای که اکثر جامعه تبدیل به یک مصرف کننده شده  و به  جان بیت‌المال افتاده‌ تا بیت المال را تضعیف  و تضییع  کنیم و حال آنکه این راه، راه غلط و نابجایی است.ما اعتقاد داریم که یکی از گام‌های موثر در توسعه اقتصادی کشور، استفاده از پیشران‌های اقتصادی و الگو سازی در زمینه تولید ثروت است.شرکت توسعه سرمایه گذاری انتخاب ضمن آن که به دنبال خصوصی‌سازی نظام اقتصادی کشور است باید بستری را فراهم کند تا یک الگوی موفق در تراز تفکر ایرانی - اسلامی با هدف تولید ثروت ارائه شود.

لذا بخش تولید ثروت، درصدی از مأموریت ما را در بر می گیرد. ما برای تولید ثروت در حوزه لوازم خانگی - به عنوان یک صنعتی که اگر در کشور تولید نشود ارزبری بسیاری خواهد داشت - فعالیت گسترده ای را آغاز کرده ایم. در واقع با حضور شرکت اسنوا، حضور در عرصه تولید لوازم خانگی جایگزین واردات این محصولات شده است. محصولاتی که شرکت اسنوا تولید می کند اغلب دانش بنیان هستند. به گونه ای که از مواد اولیه آن تا محصول نهایی در داخل کشور تولید می‌شود گفتنی است که در پروسه تولید محصولات خانگی از پیشرفته ترین امکانات و محصولات و ابزار آلات استفاده می شود و اغلب کالاهای تولید شده با درجه انرژی به روز و استاندارد و تنوع بسیار بالا تولید می‌شود. این کالاها با تنوع مناسب و قابل رقابت در بازار داخلی کشور پا در عرصه بازار لوازم خانگی گذشته است.

 

* خبرگزاری بسیج: چقدر در این زمینه اشتغال زایی داشتید و چقدر در شرکت معتقد به شفافیت اقتصادی هستید؟

- دیانی:  در راستای پروسه تولید محصولات لوازم خانگی اسنوا در حال حاضر، بیش از ۵ هزار نفر پرسنل مشغول کار هستند که از این تعداد ۳۰۰ نفر شان در بخش تحقیق  وتوسعه به طراحی  پلتفرم ها می پردازند. از این محصولات می توان به یخچال ها و اجاق گازهای به روز و متناسب با امکانات و خدمات جدید اشاره کرد. معتقدیم موفقیت شرکت اسنوا در تولید محصولات متنوع و قابل رقابت برای تفکر جهادی در عرصه اقتصادی است  که پیش از این به آن اشاره شد.

اما این مجموعه از ۱۵ سال گذشته تا کنون با انگیزه ارائه الگوی برتر در خصوصی سازی مدیریت اقتصاد و نیز تولید ثروت و سرمایه پا به عرصه گذاشت. به گونه ای که امروز بتوانیم در عرصه اقتصادی جهاد کنیم.  امروز اولویت کار جهادی، در حوزه اقتصادی است. در این بخش هم صنعت و کارآفرینی اهمیت بسیار بسزایی در رونق اقتصادی کشور دارد. پس یکی از مبناهای اساسی در مجموعه شرکت توسعه سرمایه گذاری انتخاب، ارائه کار جهادی در حوزه اقتصادی و نیز بارور کردن سرمایه و ثروت موجود است ما اعتقاد داریم که پول و درآمدی که باید در کار تولید صنعتی سرمایه گذاری شود باید پول پاکی باشد. بر همین اساس پول سیاه و ناپاک نمی تواند در عرصه اقتصادی و صنعتی و یا اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی موفق باشد. امروز خیلی از نهادها و ارگانهایی که با مصادره اموال مردم کار خود را شروع کردند یا به نحو مقتضی در دولت مدیریت نشده اند یا منابع را برای فعالیت و تولید خود  به کار نگرفتند؛ که این منابع اکنون حیف و میل شده است. بر همین اساس اعتقاد داریم که  اگر بخش خصوصی با منابع رانت و امکانات رانتی و با استفاده از پول های ناپاک وارد عرصه تولید و صنعت و تولید ثروت شود؛  موفق نخواهد شد.

بر همین اساس اعتقاد داریم که مبنای پولی و سرمایه گذاری برای کاری که انجام می شود باید بر مبنای سرمایه و پول شفاف و صحیح از منابع درست به دست آمده باشد. البته  نکته دیگری که در حوزه کار خودمان ملاک قرار داده ایم اولویت دادن به مصرف کننده است.

 

برای ما توجه به مصرف کنندگان و حقوق مشتریان و حقوق ذینفعان شرکت از اهمیت بالایی برخوردار است اکنون ذینفعان شرکت توسعه سرمایه گذاری انتخاب از مصرف کننده گرفته تا تعمیرکنندگان با نگاه زنجیره ارزش مشترک در قالب یک مجموعه مرتبط فعالیت می کنند. ما هیچگاه تصور نکردیم که چون یک برند داخلی هستیم با هر کیفیت و هر کمیتی تولید محصول داشته باشیم.  بر همین اساس با هر شرایطی محصولات خود را به مردم عرضه نکردیم. مجموعه توسعه سرمایه گذاری انتخاب در بخش تحقیق و توسعه خود و همچنین ارتقای تکنولوژی کیفیت محصولات خود سعی داشته همواره محصولاتی را ارائه نماید تا قابل رقابت با کالاهای مشابه خارجی باشد این شرکت سعی داشته همواره محصولاتی را ارائه نماید که در صحنه بازار همواره رضایت مصرف کننده را به همراه داشته باشد.

نکته مهم و قابل اهمیتی که در ماموریت ها و اهداف گروه توسعه سرمایه گذاری انتخاب مدنظر قرار گرفته است تولید و توسعه ثروت است. به طوری که این گروه تنها به تولید ثروت بسنده نکرده بلکه اعتقاد دارد که زنجیره تولید و توسعه ثروت باید به هم متصل باشد ما وقتی تولید ثروت داریم باید به فکر توزیع ثروت هم باشیم. توزیع ثروت نباید بر اساس روش های کمونیستی و سوسیالیستی باشد بلکه باید مبتنی بر سیره و رفتار اهل بیت علیهم السلام و پیشگامان دین اسلام باشد. وقتی به سیره اهل بیت نگاه می کنیم می بینیم که آنها هیچگاه زکات و خمس مال خود را ترک نمی کردند. در سیره آنها پس از زکات و خمس مساوات نیز رعایت می شد اهل بیت اموال شان را تقسیم می کردند اما نه با فشار دولت و نه با تقسیم قدرت اقتصادی بین عموم جامعه که رشد اقتصادی نداشته باشد.

 

** موافق نگاه لیبرالیستی اقتصادی نیستیم

بر همین اساس ما موافق نگاهی  لیبرالیستی که تنها به دنبال تولید ثروت و کار برای افزایش ثروت است؛ نیستیم بلکه در سیره اهل بیت و اسلام نگاه و تفکر وجود دارد که باید به دنبال تولید ثروت از راه صحیح و حلال بود و همچنین آن سر و ته پاک و حلال را به صورت درست در جامعه توزیع کنیم امروز کارکردهای توزیع سرمایه در جامعه از طریق خمس زکات مواسات و غیره تامین می شود امروز از هر چیزی مهم تر در حوزه اقتصادی کشور سرمایه‌گذاری در صنعت است امروز یکی از بخش های توزیع ثروت فعالیت اقتصادی در تولید گسترش صنایع کشور است.

ما نباید به گونه‌ای عمل کنیم که تنها به دنبال سود جیب مان باشیم . اینکه سکه ای که یک روز قبل خریده ایم امروز به چه میزان خرید و فروش می‌شود؟ یا سرمایه ای که دیروز در بانک سپرده گذاری کرده ایم امروز به چه میزان ارزش مبادله می‌شود؟ اگر ما نگاه اخلاقی و دینی و اسلامی را به اقتصاد داشته باشیم ، قطعا تولید ثروت به همراه توزیع آن در اولویت کارها قرار می گیرد. بر همین اساس گروه توسعه سرمایه گذاری انتخاب در کنار فعالیت های تولیدی خود، اقدام به راه اندازی بنیاد خیریه کرده است که در حوزه مختلف توزیع ثروت فعالیت دارد.

 

 **مشارکت در طرح های پتروشیمی  با 2هزار میلیارد تومان سرمایه 

* خبرگزاری بسیج: گروه توسعه سرمایه گذاری انتخاب در جوزه محصولات پتروشیمی هم فعال است. چه میزان سرمایه گذاری در حوزه توسعه محصولات پتروشیمی  داشته اید و چه توفیقاتی در این زمینه داشته اید؟

- دیانی: یکی از مزیت رقابتی گروه توسعه سرمایه گذاری انتخاب در همین است که وارد فعالیت‌های پتروشیمی و مشتقات نفتی شده است، همانطور که می دانید منابع نفتی و انرژی ما در حد مطلوب است. اما بخشی از این منابع امروز در حال سوخت شدن است و یک بخش عظیمی از این منابع با ارزش بسیار پایین در دنیا عرضه می‌شود که تحریم ها بر روی آن فشارهای غیر قابل وصف  می‌گذارد.

 

لذا یکی از اولویتهای گروه توسعه سرمایه گذاری انتخاب پس از صنعت لوازم خانگی آن است که به عنوان جایگزین واردات و حفظ ذخایر ارزی در کشور وارد شود ؛ مابرای حوزه ارزش آفرینی ثروت وارد فعالیت های نفت و پتروشیمی شده ایم.در این حوزه   پتانسیل‌ها، ظرفیت ها و نقاط قوتی وجود دارد. هرچه در حوزه پتروشیمی و فعالیت نفتی توسعه صورت بگیرد و جلوی خام فروشی نفت گرفته شود و همچنین از سوخت و ساز شدن انرژی ها جلوگیری کنیم؛ با تبدیل ارزش افزوده و ایجاد کالاهای مصرفی و به دنبال آن ارائه این کالاها در بازارهای جهانی باشیمف یک کار جهادی بسیار بزرگ در حوزه اقتصادی و بر مبنای سیاست ها و الگوی اقتصاد مقاومتی انجام داده ایم.

 

** ارائه طرح های پتروشیمی برای جلوگیری از خام فروشی نفت

بر همین اساس گروه توسعه سرمایه گذاری انتخاب وارد عرصه فعالیت های پتروشیمی و تبدیل نفت خام به فرآورده های ارزشمند شده است. به گونه ای که با پیشنهادات این گروه و با ارائه چندین طرح قابل تامل، می خواهیم خام فروشی نفت به حداقل برسانیم. یکی از پروژه‌هایی که به بهره برداری رسیده پلی استایرن انبساطی است که برای تولید ماده پلی استایرن انبساطی در گذشته مواد اولیه آن به کشورهای خارجی صادر می شد و پس از آن که این محصولات خام و اولیه صادر شد به عنوان کالای وارداتی وارد کشور می‌شد.

لذا از سال گذشته که مجموعه گروه توسعه سرمایه گذاری انتخاب وارد عرصه تولید محصولات پلی استایرن انبساطی شده است از ورود محصولات پلی استایرن وارداتی جلوگیری شد و با تلاش های بسیار، امروز ما تبدیل به یکی از صادرکنندگان بزرگ این محصولات شده ایم. چنانکه گروه توسعه سرمایه گذاری انتخاب با استفاده از توسعه مبتنی بر دانش بنیان با استفاده از علم و تکنولوژی دقیق صنعتی اقدام به توسعه محصولات پتروشیمی و نفتی کرده است. همچنین در عرصه های دیگر پتروشیمی این گروه موفق شده است در صنعت تبدیل گازهای ال پی جی  وگاز های پلی پروپیلن گام های موثری را بردارد. می دانید که مصرف گاز های پلی پروپیلن در دنیا بسیار حائز اهمیت است . پیش از این با خام فروشی گازهای ال پی جی به کشور چین محصولات فرآوری شده این گاز را توسط خود چینی ها خریداری می‌کردیم.در همین زمینه یکی از طرح‌های اصلی گروه توسعه سرمایه گذاری انتخاب،  تبدیل گاز ال پی جی به گاز پلی پروپیلن است.

اما میزان سرمایه گذاری ما در بخش پتروشیمی بیش از ۲۰۰۰ میلیارد تومان است. چنانکه در راستای توسعه فعالیت های پتروشیمی ۷ تا ۸ طرح جدید پیش بینی شده است. البته همانطور که مستحضر هستید بخش سرمایه‌گذاری در حوزه پتروشیمی کار بسیار هزینه بری بوده و نیازمند فاینانس خارجی است. البته با توجه به شرایط تحریم ها  به دنبال راه‌های جایگزین هستیم لذا اگر تشویق های دولتی در این زمینه وجود داشت بسترسازی‌های مناسب برای حضور بخش خصوصی در توسعه پتروشیمی و سایر حوزه ها شکل می گرفت. اگر ما می‌توانستیم مردم را در طرح های توسعه ای پتروشیمی و مانند آن مشارکت دهیم ،  به جای آن که سرمایه‌های سرگردان خود را در بازارهای سکه و طلا و ارز خرج کنند آنها را به بخش تولید هدایت می کردند اتفاقات خوبی رخ می داد.

 

** نگاه مثبتی به کارآفرینی و کارآفرینان در جامعه وجود ندارد

 * خبرگزاری بسیج: یعنی ورود مردم به این عرصه ها سود اقتصادی هم همانند بازار رها شده سکه و ارز برای شان خواهد داشت؟

- دیانی : اگر مردم سرمایه های خود را در بخش های تولیدی تزریق می‌کردند سرمایه‌  گذاری های بلندمدت به وجود می‌آمد و از طرفی نیز موجب ارائه خدمات بیشتر به کشور می‌شد . به وضوح مشخص است کسی که پول خود را در بازار سکه و طلا سرمایه گذاری می کند با کسی که پول و سرمایه خود را در بخش توسعه صنعت پتروشیمی به کار می‌گیرد زمین تا آسمان تفاوت دارد.کسی که سرمایه خود را در توسعه صنعت پتروشیمی به کار می گیرد ضمن خدمت به کشور از خام فروشی نفت جلوگیری می کند اما متاسفانه امروز یک فضای بدبینی در جامعه ما وجود دارد. بله کسی منکر فساد اقتصادی در جامعه ما نیست؛ خیلی‌ها فکر می‌کنند که مبارزه با فساد تنها با گرفتن مفسدین محقق می شود و یا فساد در اتهام زنی به همه افراد جامعه خلاصه می شود؛به گونه ای که همه  مفسد و دزد هستند مگر آنکه خلاف آن ثابت شود . این فرهنگ البته غلط است. چرا این اتفاق در جامعه ما افتاده است؟ دلیل آن واضح است به گونه‌ای که  ما کسانی را که دزد نیستند  یا به عمل شنیع فساد اقتصادی دست نمی‌زنند را با کسانی که به چنین کارهای خطایی مبتلا هستند یکی می دانیم.اگر من نوعی دست به راه‌اندازی یک مجتمع  صنعتی و تجاری بزرگ بزنم و یک ریال هم بدهکار بانکی محسوب نشوم با کسی که بدهکار بانکی است؛ در نظر عده ای از مسئولان و مردم، یکسان هستیم. آیا من نوعی با آن شخصی که در بانک مرکزی تصمیمات غلط می گیرد و ثروت ملی را به باد میدهد یکسان هستیم؟

 

واقعیت این است که امروز متاسفانه هیچ خوش بینی و نگاه مثبتی به کارآفرینی نیست. امروز نگاه مثبت به جهادگران عرصه اقتصادی وجود ندارد و این اعتماد از بین رفته است.  باید حرفها و سخنان گزاف را کنار گذاشت.اکنون اگر من برای تسهیلات به بانک مراجعه کنم بانک از من خواهان دریافت  ۵۰ درصد وثیقه ملکی است. این  بدین معناست که من باید پول آورده باشم و با آن پول ملکی را خریداری کرده باشم  تا بتوانم آن ملک را در رهن بانک قرار دهم. اما بانک ها به فکر، ایده، تلاشهای من نوعی  و حتی سوابق کاری من هیچ اعتباری نمی دهد و حال آنکه در دنیا اینطور نیست. بانک ها بر اساس سوابق و فعالیت های یک فرد، اعتبار سنجی می کنند.از طرفی وقتی علت را از بانک‌ها جویا می شویم که چرا درخواست چنین وثایقی را از افراد دارد اعلام می‌کنند که بسیاری از افراد پول بانک را خورده اند و ما ناچار هستیم که برای اعطای تسهیلات از آنها وثیقه معتبر بگیریم.بانک ها اعلام می‌کنند که اگر از افراد به ازای تسهیلات شان وثیقه معتبر نگیریم سازمان‌های نظارتی از جمله قوه قضاییه و سازمان بازرسی کشور ما را تحت فشار می‌گذارند.

بر همین اساس کاملا واضح است که ما در یک چرخه غلط و تخریبی و مستمر در فضای کشور قرار گرفته ایم که موجب بی اعتمادی روزافزون مردم به دولت و و دولت به مردم شده است. آن کسی که در این بلبشوی بی اعتمادی کار ارزشی و فعالیت صحیح اقتصادی می کند دیده نخواهد شد. از طرفی هم همه خواهان متوقف کردن فعالیت های  اقتصادی آن فرد هستند لذا آن فرد یا به سمت تعطیلی فعالیت اقتصادی خود می رود . طبیعی است که آن کارآفرین هم دنبال مسیرهای بدون دغدغه باشد تا از درگیری با دولت و سازمانها و ارگانها و جریان های مختلف خود را مبرا کند.

 

** قوه قضائیه با تخریب های کارآفرینان مقابله نخواهد کرد؟

*خبرگزاری بسیج: البته این احتیاج به فرهنگ سازی هم دارد...

- دیانی: متاسفانه امروز وقتی به فضای رسانه‌ای کشور نگاه می‌کنیم افراد را به راحتی تخریب  و یا متهم می کنند؛ ولی مشخص نیست چه کسی با این  تخریب‌ها اتهامات و حرف ها مبارزه می کند؟آیا قوه قضائیه که بدون  نوبت به مفسدین رسیدگی می کند؛نباید به تخریب های دروغ و تهمت های بی اساس هم سریعا رسیدگی کند؟

امروز یکی از مشکلات ما فرهنگی است؛ درست است که مردم باید فریادهای خود را بر سر آمریکا بزنند اما باید یک بخشی هم بر سر یک سری عوامل داخل کشور و مسئولین  فریاد بزنیم. در فضای اقتصادی امروز ما خودمان با خودمان کاری داریم می کنیم که فضای بی اعتمادی شکل بگیرد. در کشوری که هیچ کس به کسی دیگری اعتماد نمی کند و همه نسبت به هم بدبین هستند و همه به یکدیگر تهمت می زنند و تخریب می کنند، ما نمی‌توانیم کارمان را ادامه دهیم.

لذا امروز یک کار بسیار مهم در حوزه جهاد فرهنگی و جهاد اقتصادی، تمرین خطوط قرمز و شاخص ها است ؛ تا وقتی صحبت از فساد اقتصادی می شود مردم همه را به یک چشم نبینند. ما  شخصیت‌های سلبریتی های هنری ورزشی فرهنگی و سیاسی را اسطوره کرده‌ایم اما در حوزه های اقتصادی و جهاد اقتصادی چنین افرادی وجود ندارند. انسان هایی که در حوزه اقتصادی این کشور فعالیت می‌کنند بسیار آسیب پذیرتر هستند.به گونه‌ای که این افراد ضمن تحمل تهمت ها دروغ ها و تخریب ها در حوزه فعالیت خود باید فشارهای بسیاری را هم متحمل شوند.

به عنوان مثال وقتی یک مانع برای فعال اقتصادی ایجاد می شود آن فرد تا بخواهد خود را پیدا کند و دوباره به وضعیت قبلی اقتصادی بازگردد نابود می شود. ما اگر الگوهایی را در حوزه اقتصادی و سیاست های اقتصاد مقاومتی و جهاد اقتصادی شناسایی کنیم و از این ها حتی با حمایت های  گلخانه‌ ای ،زمینه رشد و نمو آنها را به وجود آوریم موفق می شویم که فرهنگ تولید ملی را نهادینه کنیم.

 

* خبرگزاری بسیج: از تولید ملی سخن گفتید؛ محصولات برند اسنوا، ایرانی است؟

- دیانی:  برند اسنوا یک برند کاملا ایرانی است . در همه جای دنیا محصولات این شرکت را به عنوان یک شرکت کاملا ایرانی می شناسند به گونه ای که تمام محصولات تولید شده توسط برند اسنوا توسط مهندسان و طراحان ایرانی ساخته شده است حتی مواد خام و اولیه برخی از محصولات توسط خود شرکت اسنوا  تولید می شود.محصولاتی که توسط شرکت اسنوا ارائه می شود به اندازه ای به روز شده  و پیشرفته می باشد که  خیلی از افراد باور نمی کنند چنین محصولاتی در داخل کشور تولید می‌شود.بر همین اساس بارها بسیاری از وزرا و مسئولین و نمایندگان مجلس را تا لب خط تولید برده ایم تا تشکیکی در تولید صفر تا صد محصولات اسنوا نداشته باشد.

متاسفانه این نگاه غلط در بین بسیاری ازنخبگان و افراد خبره جامعه نیز وجود دارد که امکان تولید محصولات صنعتی آن هم از صفر تا صد آن در داخل کشور وجود ندارد.لذا با همین نگاه است که امروز کشور ما در برخی حوزه های صنعتی عقب مانده است. شرکت اسنوا با بهره مندی از  ۳۰۰ نفر از افراد خبره در بخش تحقیق و توسعه  و با بهره‌مندی از پیشرفته ترین آزمایشگاه های روز دنیا موفق به تولید محصولات لوازم خانگی با کیفیت مطلوب در سطح خاورمیانه شده است.

به گونه ای که تمام تست های قابلیت اطمینان را بر روی محصولات لوازم خانگی انجام می دهیم و تمام پلتفرم های این محصولات در داخل کشور طراحی و ساخته می شود. محصولاتی که توسط شرکت اسنوا تولید می‌شود محصولات به روز و پیشرفته ای است که ۰ تا ۱۰۰ طراحی و تولید آن در داخل کشور صورت می گیرد.

 

 البته شرکت اسنوا از چند شرکت تولید قطعه سازی  بهره می‌برد  به گونه ای که علاوه بر استفاده از یک کارخانه اصلی که در آن خطوط مونتاژ فعال هستند از یک کارخانه فرعی برای تولید قطعات پلاستیکی فلزی و برخی از مواد اولیه استفاده می کنیم.

حتی بسیاری از مسئولین و افراد متخصص که از مجموعه تولیدی اسنوا بازدید کرده اند اذعان داشتند که برای ما قابل باور نیست که چنین صنعتی در ایران شکل گرفته باشد.حتی پیش از این وقتی یکی از مدیران برندهای لوازم خانگی کره ای را برای بازدید از شرکت اسنوا دعوت کرده بودیم سه بار اعلام کرد که برای من قابل قبول نیست که چنین شرکت تولید لوازم خانگی با چنین امکاناتی در ایران بتواند چنین محصولاتی با تکنولوژی بالا تولید کند.

اما امروز متاسفانه در بین مردم جامعه چنین نگاهی وجود دارد که امکان تولید محصولات لوازم خانگی به طوری که ۰ تا ۱۰۰ طراحی و تولید آن در داخل کشور صورت گرفته باشد امکان پذیر نیست.البته ما نیز به عنوان دست اندرکاران شرکت اسنوا نخواستیم بر این موضوع دامن بزنیم چراکه که بخشی از مردم علاقه مند هستند که کالای خارجی را بیشتر بخرند و فکر و ذهن مردم به گونه ای است که کالای خارجی بهتر است .ما نخواستیم که بر روی اثبات ایرانی بودن صفر تا صد بودن  محصولات اسنوا  پافشاری کنیم.واقعیت این است که اگر شرکت اسنوا بر روی ایرانی بودن محصولات خود تاکید کند، موجب فروش بهتر و بیشتر کالاهای لوازم خانگی آن نمی شود لذا باید در خصوص ریشه‌های فرهنگی این افکار غلط مردم کار فرهنگی انجام شود.

 

** اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم اسنوا برای هزاران نفر

* خبرگزاری بسیج:‌ در خصوص رقابت پذیر بودن محصولات شرکت اسنوا از نظر قیمت و کیفیت با محصولات مشابه خارجی در چه سطحی قرار دارید؟ همچنین برای صادرات محصولات اسنوا به خارج از کشور چه اقداماتی انجام داده اید؟

- دیانی: از لحاظ کیفیتی شرکت اسنوا، محصولاتی ارائه می کند که از جدیدترین تکنولوژی های روز بهره‌مند هست. پیشرفته ترین ساید بای ساید ها و یخچال های دنیا را امروز تولید می کنیم و نیازهای بازار را در بالاترین سطح کیفیت و تنوع ارائه می‌کنیم.اما از لحاظ قیمت، محصولات اسنوا بین ۲۰ تا ۲۵ درصد ارزانتر از محصولات مشابه خارجی عرضه می شود.

اما در خصوص صادرات محصولات اسنوا هم اکنون دچار مشکل سرمایه در گردش هستیم به گونه ای که حتی تامین تولید محصولات  داخلی را نیز نمی توانیم انجام دهیم. از طرفی نیز بانک ها با سیاست های انقباضی و با نگاه های غیر توسعه ای کمکی به سرمایه در گردش ما نمی کنند به گونه ای که اگر بانکی متوجه شود که شرکتی کار توسعه‌ی می‌خواهد انجام دهد بیشترین فشار را وارد می کنند.بر همین اساس بانک ها ترجیح می دهند در حوزه بازرگانی و سرمایه  گذاری های کوتاه مدت  مشارکت کنند.

واقعیت این است که بانک ها علاقه مند به مشارکت با بازرگان ها هستند تا ضمن دارا بودن سرمایه بیشتر بتوانند زودتر پول  های خود را پس بگیرند.اما محصولات شرکت اسنوا قابل رقابت با بازارهای جهانی و محصولات صادراتی محسوب می شود و با حضور در بسیاری از نمایشگاه های خارجی، مورد استقبال قرار گرفته ایم اما منابع مالی برای تولید و صادرات محصولات ما در شرایط فعلی مناسب نیست اما اعتقاد داریم اگر شرایط مالی فراهم شود محصولات شرکت اسنوا صددرصد صادراتی هستند.

 

** بانک ها تسهیلات به تولید نمی دهند

 * خبرگزاری بسیج: با توجه به اینکه شما  در سمت رئیس مجمع کارآفرینان نیز  فعالیت دارید در حوزه اشتغال زایی و کارآفرینی توسط گروه توسعه سرمایه گذاری انتخاب چه  اقداماتی صورت گرفته است؟

- دیانی: شاید نزدیک به شش تا هفت هزار نفر به طور مستقیم با مجموعه گروه تولیدی اسنوا در حال کار هستند و این تعداد جدای از ۱۰ هزار نفر از افرادی است که به طور غیر مستقیم با مجموعه فعالیت های شرکت اسنوا مرتبط می شوند.در شرکت توسعه سرمایه گذاری انتخاب زمینه برای کارآفرینی بسیار فراهم است. اما همانطور که می دانید  فضای جامعه طوری است که امکان ارتقا و رشد برای کارآفرینی بسیار محدود و در مقابل فضا برای سفته بازی خرید سکه و ارز و دلار و طلا  باز است.

لذا بانک ها نیز ترجیح می دهند که منابع پولی و سرمایه خود را در همان بازارهایی مانند سکه و طلا و ارز مصرف کنند. حتی بانکهایی که منتسب به نهادهای مقدسی هم هستند در عرض ۵ سال چیزی حدود ۳۰۰ میلیارد تومان سود از ما دریافت کرده اند اما اکنون همین بانک هاتسهیلاتی که به شرکت اسنوا می دادند را یک‌سوم کرده اند. این بدان معناست که در سالی که  مقام معظم رهبری بر روی تولید کالای داخلی و حمایت از کالای ایرانی تاکید کردند همین بانک ها هم میزان تسهیلات شرکت اسنوا را که موفق به تولید کالاهای تمام ایرانی ست کاهش داده اند. این مناسب نیست که در سالی که مقام معظم رهبری اعلام کردند  تولید کنندگان ایرانی ظرفیت افزایش تولید داشته باشند بانک هایی که متعلق به این نظام اند درصد تسهیلات ما را کاهش دهند تا ما با مشکل روبرو شویم.

 

این در حالی است که پس از رفت و آمد ها و بحث و گفتگوهای بسیار هم همین حد را توانستیم در سال جاری از بانک مربوطه دریافت کنیم . واقعیت این است که حتی اگر می خواستیم با سفته بازانی که در بازار طلا و ارز فعالیت می‌کنند هم مشارکت کنیم با شرایط سخت و پیچیده ای که این بانک ها برای ما گذاشتند مواجه نمی شدیم.تا وقتی که چنین تفکری در کشور وجود داشته باشد نمی‌توان فعالیت های کارآفرینی موفق را توسعه داد. تازه این در حالی است که این بانک و امثال اینها به خوبی با مجموعه شرکت اسنوا آشنا هستند و می‌دانند که این شرکت موفق به تولید محصولات کاملا ایرانی شده است. اما متاسفانه در کشور ما هیچ دستگاهی نظارتی وجود ندارد که بر عملکرد بانک ها و هدایت سرمایه های آنها در بخش تولید داخلی کنترل داشته باشد.

تمام این موارد و مسائل موضوعاتی است که باید به صورت موشکافانه و دقیق بررسی شود که چرا بانک هایی که منتسب به نظام اند وباید در سیستم نظام فعالیت کنند در عرصه اقتصادی این طور عمل می کنند. این چه وضعیتی است و چه کسی باید پاسخگو باشد؟

این نمی شود که سازمان ها و نهادها و بخش های حکومتی و یا پولی و بانکی که دقیقا برای تحقق منویات اساسی نظام جمهوری اسلامی ایران تاسیس شده اند و مجموعه هایی که باید به منویات و تحقق اهداف این نظام کمک کنند، دقیقا علیه اهداف نظام فعالیت کنند.اوضاع اقتصادی امروز نیز ناشی از همین عملکرد هاست .

 

* خبرگزاری بسیج: بسیج اخیرا وارد حوزه مبارزه با احتکار کالا شده است؛ در این زمینه نظر شما چیست؟

- دیانی: یقینا منشا اثر خواهد شد.  اگر به بازار محصولات لوازم خانگی در سال جاری نگاه کنیم امسال ۴۰ درصد نسبت به سال گذشته شاهد افزایش تولیدات محصولات لوازم خانگی بوده ایم. این در حالی است که نسبت به سال گذشته ، نصب لوازم خانگی جدید در منازل مصرف کنندگان یک سوم کاهش یافته است.این بدین معناست که مردم با حرص و ولع تمام، اجناس و لوازم خانگی را خریداری کرده و در خانه های خود نگهداری می کنند؛ همین احتکار اجناس موجب می‌شود که قیمت کالاها در بازار افزایش یابد.

 

*خبرگزاری بسیج: آیا شرکت توسعه سرمایه گذاری انتخاب و یا شرکت اسنوا از رانت ارگان، سازمان و یا بخش دولتی و یا خصولتی  استفاده کرده است که اکنون تبدیل یک برند مطرح شده است؟

 - دیانی: من از ۲۵ سال گذشته یعنی در سن ۱۸ سالگی با صنعت لوازم خانگی آشنا شدم. به گونه ای که پدر و پدربزرگ من نیز در این صنعت فعالیت می‌کردند.بر همین اساس در ۲۵ سال گذشته ما مجموعه‌ را با تولید اجاق گاز آغاز کردیم و با شناخت فرصت های بازار لوازم خانگی، وارد این عرصه شدیم . مجموعه شرکت اسنوا تاکنون با شناخت فرصت ها توانسته در طول ۲۵ سال گذشته به این رتبه دست یابد. ما که یک شبه به چنین مرحله ای نرسیده ایم لذا از بیست و پنج سال گذشته هر سال دارای رشد متناوبی بودیم که موجب شده است اکنون شاهد گستردگی شرکت اسنوا باشیم. ما حتی ۲۵ سال است که سود تقسیم نکرده ایم. مجموعه گروه توسعه سرمایه گذاری انتخاب هیچ ورودی به خرید و فروش ملک و زمین و حتی سفته بازی هم نکرده است.

شرکت اسنوا هر درآمدی را که کسب نموده دوباره در تولید محصولات خود به کار گرفته و سرمایه گذاری کرده است. و همین موضوع باعث رشد این شرکت و صنعت شده است. البته شرکت ما به لحاظ سفته بازی ها بورس بازی ها و در مقایسه  با کسانی که سپرده های بانکی دارند، نرخ بازگشت سرمایه ما بسیار کند و با رخوت همراه بوده است که این هم طبیعی است.در حوزه توسعه صنعت  پتروشیمی نیز که گروه سرمایه گذاری انتخاب وارد آن شده است یک ریال تسهیلات یا یک دلار ارز و تسهیلات هم دریافت نکرده ایم. این بدان دلیل است که مجموعه گروه توسعه سرمایه گذاری انتخاب یک مجموعه اعتقادی با تفکر جهادی است. برای همین هر از چند گاهی مورد اتهام قرار می گیرد که چون  شرکت اسنوا یک مجموعه اعتقادی است پس حتما از رانت و امکانات نظام استفاده می کند.

مجموعه توسعه سرمایه گذاری انتخاب به هیچ یک از سازمان ها و ارگان های دولتی هم تعلق نداشته و به صورت صد در صد خصوصی اداره می شود.به گونه ای که دو نسل قبل از من هم در رشته لوازم خانگی مشغول به کار بوده اند.لذا مبنای کار و پیشرفت ما بر اساس شناخت بازار و تولید محصولات بروز همراه با تکنولوژی مدرن است.

فکر می کنم بزرگترین نعمتی که خداوند متعال به ما اعطا کرده است تفکر است که بر این مجموعه حاکم شده است و آن کار جهادی در حوزه اقتصادی است.که در شرایط سخت شکننده و با وجود تخریب های فراوان به لطف خداوند مجموعه توسعه سرمایه گذاری انتخاب فکر می کند که باید در عرصه تولیدات محصولات صنعتی و کمک به عرصه اقتصادی کشور حضور جدی داشته باشد.

 

** قوه قضاییه  حیف کنندگان بیت المال را هم محاکمه کند

* خبرگزاری بسیج: اکنون فضای اقتصادی کشور فضای مناسبی نیست به گونه‌ای که یک یأس و ناامیدی در آحاد مردم و تولید کنندگان و کارآفرینان  وجود دارد شما به عنوان فعال  بسیجی کارافرین در عرصه اقتصادی ، آینده کشور را به خصوص از لحاظ اقتصادی چطور ارزیابی می کنید؟

- دیانی: من اعتقاد دارم که اساس مشکلات و چالش های اقتصادی امروز به خود ما کشور بر می گردد. متاسفانه برخی از مسئولان و مردم توکل شان را به خداوند متعال از دست داده‌اند . ما باید بدانیم که خداوند متعال در همه شرایط حضور دارد و الطافش بر بندگان گسترده است . بر مبنای که خداوند متعال به انسان ها اختیار داده است باید تلاش کرد تا خودمان حال خودمان را تغییر دهیم . اگر مردم و دولت، روش شان را تغییر ندهند افق رو به جلوی ما افق خوبی نخواهد بود اما اگر ما بر این باور باشیم که مردم و کشور ایران امتحانات سختی را پشت سر گذاشته و اگر در این امتحانات سخت بر مبنای اخلاق و انسانیت و توحید حرکت کند پیروز و سعادتمند می‌شویم. اگر در شرایط سخت دنبال این موضوع باشیم که خداوند از ما چه خواسته است موفق خواهیم شد؛ قطعاً خداوند در این شرایط رحم به یکدیگر را توصیه می کند.خداوند از ما در این شرایط می‌خواهد که به دنبال تخریب و بی اعتمادی نباشیم. خداوند هیچ گاه در این شرایط از انسانها نمی خواهد که به دنبال جمع آوری ثروت باشند. اگر خداوند می فرماید: ربا جنگ با  خدا و رسول است متعلق به همین دوران و زمان می باشد که باید به آن عمل کرد.

 

البته تا وقتی که این شرایط عوض نشود و کار بر عهده مردم قرار نگیرد اتفاقی نخواهد افتاد. به نظر من تا وقتی که کار بر دوش خود مردم نباشد درست نمی‌شود. اگر دولتمردان با مردم صراحتاً صحبت کنند  و واقعیت ها و مسائل را شفاف با مردم در میان بگذارند و مردم به این باور و اطمینان برسند که مسئولین دنبال منافع شخصی خودشان نیستند و یا من تولید کننده تنها به فکر جمع ثروت برای خود نیستم، شاهد مشارکت ملی خواهیم بود.

 

** به جای جمع کردن ثروت در خانه باید سرمایه ها به پروژه ها منتقل شود

ما به جای آنکه پول ها را تبدیل به طلا و دلار کرده و در خانه ها نگهداریم  باید این نقدینگی و سرمایه های سرگردان را در پروژه ها و طرح های ملی و تولیدی کشور سرمایه گذاری کنیم. در شرایط فعلی آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها یک دلار سرمایه گذاری در کشورمان نخواهند کرد. لذا تنها با پول خود این مردم باید کشور ایران را ساخت. لذا باید جلوی سیل و هجوم مردم برای خرید سکه و دلار را بگیریم چون این آبی که در خیابانها ریخته می شود روزی تبدیل به سیل شده و گریبان خودمان را خواهد گرفت . این مهم نیازمند تفکر درست است  تا سرمایه های مردم را با تشویق ها در جهتی صرف کنیم که شاهد بسیج عمومی در حوزه اقتصادی باشیم.

اکنون این بسیج عمومی سرمایه‌های مردم به صورت برعکس اتفاق افتاده است به گونه‌ای که بسیج عمومی برای خرید سکه و طلا و دلار به راه افتاده است.این در حالی است که دولت برای جلوگیری از هجوم نقدینگی و سرمایه های مردم به بازار طلا، تنها باید به دنبال راهکار های قهری و برخوردهای فیزیکی و ببند و بگیر نباشد.این در حالی است که خود دولت بستر غلط را فراهم کرده است. چنانچه رئیس کل سابق بانک مرکزی و معاون اول با اعلام تزریق دلار ۴۲۰۰ تومانی به بازار واردات، علیرغم آنکه مخالفت‌های بسیاری برای این اقدام صورت گرفت، موجب شدند تا شرایط  بغرنج تر شود.

 

لذا باید روش مان را در خصوص اوضاع اقتصادی کشور تغییر دهیم تا شاهد بسیج عمومی برای جهاد اقتصادی باشیم . اما سیاست‌های برخی از افراد به خصوص در حوزه اقتصادی باید با نظارت باشد به گونه‌ای که شاهد حیف بیت المال نباشیم. وقتی جناب آقای آملی لاریجانی اعلام می‌کند که با مفسدان اقتصادی بدون نوبت برخورد خواهد کرد سوال ما اینجاست که با کسانی که به راحتی با تصمیماتی غیر اصولی بدون مشورت با افراد خبره اقدام می کنند و موجب حیف بیت المال می شوند چه زمانی برخورد خواهند کرد؟

آقایی که علی رغم مخالفت های بسیار دلسوزان و کارشناسان دلار ۴۲۰۰ تومان را وارد بازار و بیت المال را حیف کرد چرا به راحتی پست خود را تحویل داده و کنار رفت؟ این در حالی است که باید تصمیمات این افراد دادگاه بررسی و مورد محاکمه قرار  بگیرند.چرا دستگاه قضایی کشور تنها افرادی که بیت‌المال را به غارت می برند دستگیر می‌کند، در حالی که فکری برای افرادی که بیت المال را حیف می کنند نمی کند؟ اگر مجلس و دولت در خصوص عملکرد کسانی که بیت المال را حیف می کنند اعلام جرم نمایند این افراد به جایگاه و اهمیت مسئولیت خود واقف خواهند شد. اگر این اتفاق بیافتد افراد به راحتی پشت میزها نمی نشینند و به راحتی برای مردم تصمیم گیری نمی کنند. باید برای نجات اقتصاد کشور متفاوت عمل کنیم و به دنبال محاکمه مسئولان و افرادی باشیم که با تصمیمات غلط خود بیت‌المال را حیف کرده و اثرات تخریبی بسیار بیشتری را نسبت به کسانی که بیت المال را می خورند و ضربه ی مهلک تری را به اقتصاد کشور می زنند. واقعیت آن است که آمریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند اما اعمال بد خود ما شاید بتواند بلایی بر سر خودمان بیاورد.

 

*خبرگزاری بسیج: با تشکر از وقتی که در اختیار خبرگزاری بسیج قرار دادید..

- دیانی: من هم از شما و همکاران تان در خبرگزاری بسیج در جهت انعکاس فعالیت های اقتصادی صحیح تشکر می کنم

منبع: بسیج نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۵۱۲۳۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سابقه چندساله رشد تولید با مشارکت مردم در صنعت نفت

صنعت نفت سال‌هاست که به‌دلیل تحریم‌های آمریکا از سرمایه‌های مردمی موجود در بانک‌های کشور برای توسعه پروژه‌های خود بهره می‌گیرد و این موضوع در وزارت نفت دولت سیزدهم به‌شکل فزاینده‌ای افزایش داشته است.

به گزارش شانا، نگاهی گذرا به نام‌گذاری‌ سال‌های اخیر نشان می‌دهد اقتصاد و به‌تبع آن رشد اقتصادی، تولید ملی، افزایش درآمد کشور و بهبود رفاه و معیشت مردم، در دیدگاه مقام معظم رهبری جایگاه بسیار مهمی دارد. اما نام‌گذاری سال ۱۴۰۳ به نام «رشد تولید با مشارکت مردم»، تفاوتی عمده با سال‌های گذشته دارد و آن قید «مشارکت مردم» است. وزارت نفت دولت سیزدهم این قید را از همان روزهای نخست کاری‌ سرلوحه خود قرار داده و تاکنون با مشارکت بانک‌ها و هلدینگ‌های بزرگ کشور، در صنعت نفت دستاوردهای خیره‌کننده‌ای داشته است.

این وزارتخانه در حالی کار خود را آغاز کرد که صنعت نفت زیر شدیدترین فشارهای تاریخ این صنعت قرار داشت و سوءمدیریت دولت پیشین این وزارتخانه را به لبه پرتگاه کشانده بود. شاید بارزترین فشار کاری روزهای نخست آغازبه‌کار این دولت، وجود بیش از ۸۰ میلیون بشکه میعانات گازی ذخیره‌شده روی آب‌های خلیج فارس بود، اما با وجود همه این فشارها، گروه کاری جدید در وزارت نفت هیچ‌گاه ناامید نشد و با نگاه رو به داخل و بدون آنکه منتظر خارجی‌ها بماند، این صنعت را به‌سمت قله‌های پیشرفت هدایت کرد.

برخی کارشناسان در زمان آغازبه‌کار دولت سیزدهم می‌گفتند ایران برای افزایش ظرفیت تولید و تکمیل طرح‌های نیمه‌کاره خود در صنعت نفت حداقل به ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد و این سرمایه‌گذاری باید از خارج تأمین شود. برخی حتی پا را فراتر گذاشته و گفتند با کاهش صادرات و درآمدهای نفتی به زیر ۲۰۰ هزار بشکه و نبود سرمایه‌گذاری خارجی، سقوط وزارت نفت را تمام‌شده بدانید.

تیم مدیریتی جدید وزارت نفت از همان روزهای نخست کاری پشت میز ننشست و با بهره‌گیری از دیپلماسی انرژی توانست مشتریان تازه ای برای نفت خام پیدا کند و صادرات را به‌ همان اندازه پیش از تحریم‌ها و فراتر از آن برساند. مرحله بعدی، تأمین سرمایه برای صدها طرح کلیدی نیمه‌کاره صنعت نفت بود: طرح‌هایی همچون پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی یا فاز دوم پالایشگاه نفت آبادان. این طرح‌ها در حالی نیمه‌کاره رها شده بودند که کشور با ناترازی در زمینه گاز و بنزین روبه‌رو بود.

مردان صنعت نفت منتظر خارجی‌ها نمانده‌اند

پیشرفت پروژه‌ها نیاز به سرمایه داشت و در شرایط تحریم، سرمایه‌گذار خارجی کمتر به ایران می‌آمد، با این شرایط چه باید می‌کردند؟ باید مانند دولت گذشته دست روی دست می‌گذاشتند و منتظر امضای برجام و خارجی‌ها می‌ماندند؟ پاسخ سکاندار صنعت نفت در دولت سیزدهم به این پرسش قطعاً خیر بود؛ زیرا راه‌حلی کلیدی برای تأمین مالی پروژه‌های زیربنایی در صنعت نفت و گاز پیدا کرده بود، راه‌حلی که از مسیر مشارکت مردم می‌گذشت...! در دولت‌های پیشین برای تأمین مالی پروژه‌های زیربنایی در صنعت از راه‌های مختلف همچون اوراق گواهی سپرده نفت خام، سرمایه‌های مردمی را به‌سمت صنعت نفت کشاندند، اما درعمل کاری از پیش نبردند.

وزارت نفت دولت سیزدهم توانست با فراهم‌کردن سازوکاری مشخص برای سرمایه‌گذاری بانک‌ها و هلدینگ‌های بزرگ کشور در صنعت نفت، امکان مشارکت بیشتر مردم در اقتصاد را فراهم کند که این کار توانست به افزایش رشد و توسعه اقتصادی منجر شود. این موضوع به‌ویژه در کشورهای در حال توسعه، جایی که صنعت نفت و گاز می‌تواند نقش کلیدی در رشد و توسعه اقتصادی ایفا کند، اهمیت دارد.

هدایت نقدینگی بانک‌ها و هلدینگ‌ها که پول مردم عادی را در اختیار دارند، امکان توسعه مشارکت مردم در تأمین مالی صنعت نفت را افزایش داد. دولت سیزدهم با اجازه‌دادن به بانک‌ها و هلدینگ‌ها برای سرمایه‌گذاری در صنعت نفت، درحقیقت آن‌ها را تشویق کرد نقش فعالی در مدیریت امور مالی خود داشته باشند، نه اینکه سرمایه مردم را در بازارهایی همچون مسکن، طلا و ارز بخوابانند و موجب تورم بیشتر در جامعه شوند.

هم‌اکنون این تصمیم آگاهانه موجب شده است بدون اینکه نقدینگی مردم در سمت تقاضای غیرمولد قرار گیرد و موجب تلاطم قیمتی شود، امکان هدایت سرمایه مردم به‌سمت بخش مولد اقتصاد، همچنین حفظ سرمایه مردم در برابر کاهش قدرت خریدشان نیز فراهم شود.

فراموش نکنیم که راضی‌کردن بانک‌ها و هلدینگ‌ها برای مشارکت مالی در صنعت نفت، به تسهیل‌گری و ایجاد امنیت در فضای این صنعت نیاز داشت که دولت سیزدهم توانست این کار را به‌خوبی به سرانجام برساند. براساس آمار موجود، ظرفیت جذب سرمایه‌های کشور در بانک‌ها سالانه تا رقم ۳ هزار همت نیز برآورد می‌شود که معادل تقریباً ۶۰۰ میلیارد دلار است و اگر یک‌سوم این مقدار هم جذب بخش‌های مختلف صنعت نفت شود، به رشد تولید در سال‌های آینده منجر خواهد شد. در ادامه این گزارش به بعضی از مهم‌ترین مشارکت‌های مردمی به‌نمایندگی بانک‌ها در صنعت نفت اشاره می‌شود.

مشارکت بانک‌های ایرانی در بزرگ‌ترین قرارداد نفتی تاریخ ایران

یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای تاریخ صنعت نفت کشور چندی پیش با مشارکت ۱۳ میلیارد دلاری بانک‌ها و هلدینگ‌ها و شرکت‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری داخلی انجام شد و آن قرارداد توسعه میدان مشترک آزادگان، آذر ۲، میدان نفتی سومار، دلاوران و مسجدسلیمان بود. با راه‌اندازی این پروژه‌ها، ۶۶ هزار فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم ایجاد می‌شود. بانک ملی ایران سهم ۱۱.۵ میلیارد دلاری از کل میزان مشارکت شبکه بانکی در پروژه‌های توسعه میدان مشترک آزادگان، آذر ۲، میدان نفتی سومار، دلاوران و مسجدسلیمان را به خود اختصاص داده است.

ساخت پالایشگاه هویزه خلیج فارس با مشارکت مردمی

پالایشگاه گاز هویزه خلیج فارس در حالی ازسوی رئیس‌جمهوری کشور در اواخر سال ۱۴۰۱ راه‌اندازی شد که بانک تجارت نقش مهمی در تأمین مالی این پروژه یک میلیارد و ۳۳۸ میلیون دلاری داشت. در این پروژه مهم زیست‌محیطی که با هدف جمع‌آوری گازهای همراه نفت در منطقه غرب کارون اجرا شده، ۵۰‌ هزار میلیارد ریال تأمین مالی از سوی بانک تجارت انجام شده است.

مشارکت بانک‌ها در نوسازی ۵۰۰ دستگاه نفتکش جاده‌پیما

حمل‌ونقل می‌تواند در رشد نرخ تولید ناخالص داخلی اثر مثبتی داشته باشد و دولت بر رونق‌دهی هرچه بیشتر به این حوزه نیز تأکید دارد؛ زیرا در قالب مذاکرات با کشورها، به‌ویژه کشورهای همسایه، این موضوع محور و کانون مذاکرات طرفین قرار دارد. بنا بر اطلاعات موجود، اکنون ۳۷ هزار کامیون با عمر بیش از ۴۰ سال در کشور تردد می‌کنند و کامیون‌های با عمر بیش از ۵۰ سال نیز فراتر از ۲ هزار دستگاه است.  

برای عبور از حمل‌ونقل فرسوده و نوسازی آن گام‌های مثبتی در دولت سیزدهم برداشته شده است و مصداق این موضوع، تفاهم‌نامه سه‌جانبه درباره نوسازی و تقویت ناوگان حمل‌ونقل فرآورده‌های نفتی کشور میان شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، شرکت‌های خودروساز و بانک ملت، با تحویل ٥٠٠ دستگاه کامیون کشنده سوخت‌رسان اجرایی شد. اهمیت نوسازی ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای به‌ویژه در حمل فرآورده‌های نفتی که نقش بسزایی در تأمین انرژی بخش‌های مختلف ازجمله حمل‌ونقل، نیروگاه‌ها و صنایع دارند، دستمایه‌ای شد تا به ضرورت این موضوع از زوایای مختلف پرداخته شود.

طرح احداث مخازن ذخیره‌سازی فرآورده در هرمزگان با مشارکت مردمی

شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، همسو با اهداف راهبردی کشور در ذخیره‌سازی فرآورده‌های نفتی ازجمله بنزین و گازوییل، در قالب امضای تفاهم‌نامه‌ای با بانک ملی ایران، طرح ذخیره‌سازی فرآورده‌های نفتی در مجاورت پالایشگاه بندرعباس، مزین به نام پرآوازه شهید نادر مهدوی را با حضور جواد اوجی، وزیر نفت، کلید زد.

تفاهم‌نامه مالی این طرح با حضور جواد اوجی، وزیر نفت، بین جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، و محمدرضا فرزین، مدیرعامل وقت بانک ملی ایران، امضا شد. حجم کلی پروژه با احداث ۱۸ مخزن به ظرفیت ۶۰۰ میلیون لیتر، شامل هشت مخزن ۴۰ میلیون لیتری سقف شناور بنزین (موتور) جمعاً به ظرفیت ۳۲۰ میلیون لیتر، دو مخزن ۲۰ میلیون لیتری سقف شناور بنزین (موتور) جمعاً به ظرفیت ۴۰ میلیون لیتر، چهار مخزن ۴۰ میلیون لیتری سقف ثابت نفت گاز (گازوییل) جمعاً به ظرفیت ۱۶۰ میلیون لیتر و چهار مخزن ۲۰ میلیون لیتری سقف ثابت نفت گاز (گازوئیل) جمعاً به ظرفیت ۸۰ میلیون لیتر است.

احداث خط لوله فرآورده‌های نفتی پارس با مشارکت مردمی

تفاهم‌نامه تأمین منابع مالی احداث خط لوله مهرآران - فسا - شیراز (پارس) نیز در روزهای پایانی سال ۱۴۰۰ امضا شد. خط لوله جدید و راهبردی پارس به طول ۴۰۰ کیلومتر و با قطر ۱۴ اینچ، روزانه ۱۲ میلیون لیتر انواع فرآورده نفتی را از مهرآران به شیراز منتقل خواهد کرد. این خط لوله در مسیر شهرستان‌های مهرآران و فسا ساخته می‌شود و سپس به شیراز می‌رسد. در طول مسیر این خط لوله دو تلمبه‌خانه، یک پایانه و یک انبار نفت جدید به ظرفیت ۸۰ میلیون لیتر در فسا ساخته خواهد شد.

در قالب این پروژه که منابع مالی آن از طریق اعتبارات بانکی (بانک تجارت) و منابع داخلی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی تأمین خواهد شد، خط لوله جدید پارس در مسیر شهرهای مهرآران، فسا و شیراز با هدف تأمین کسری و توزیع بهینه سوخت مورد نیاز استان فارس احداث می‌شود. استفاده از خط لوله به‌عنوان جایگزین حمل‌ونقل جاده‌ای و افزایش سهم انتقال فرآورده از طریق خط لوله و کاهش تردد جاده‌ای، از دیگر مزایای احداث این خط لوله جدید است.

ساخت پتروپالایشگاه شهید سردار سلیمانی با مشارکت مردمی

ساخت پتروپالایشگاه شهید سردار قاسم سلیمانی با بودجه ۱۰ میلیارد دلاری در بودجه سال گذشته تصویب شد. در این پتروپالایشگاه، کنسرسیومی از پنج شرکت و هلدینگ کشور همچون ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، صندوق توسعه ملی، صندوق سرمایه‌گذاری صنعت نفت، هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و سهام‌داران مردمی مشارکت خواهند داشت. به همت وزارت نفت، هم‌اکنون برای تسریع در کار ساخت این پتروپالایشگاه جدید، مجوز تنفس خوراک از سوی دولت صادر شده است. این موضوع از سویی کمک بسیار خوبی برای سهام‌داران و سرمایه‌گذاران این پتروپالایشگاه خواهد بود، از سوی دیگر فازبندی این طرح‌ برای راه‌اندازی، می‌تواند مشوق خوبی برای سرمایه‌گذاران و بازگشت سرمایه آن‌ها باشد.
 
بانک‌های ایرانی هم‌اکنون در پروژه‌های زیادی به‌خصوص در بخش پتروشیمی سرمایه‌گذاری کرده‌اند. برای نمونه می‌توان به تأمین مالی و احداث پتروپالایشگاه «شهید قاسم سلیمانی»، طرح جامع شرکت پالایش نفت تبریز، احداث خط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی مهرآران - فسا - شیراز (پارس)، پتروشیمی لردگان، پالایشگاه گازی بیدبلند خلیج فارس در قالب کنسرسیوم بانکی، پتروشیمی شهید رسولی اصفهان، پروژه تولید متانول در مجتمع پتروشیمی کاوه، تولید بوتیلن در مجتمع پتروشیمی فجر، تولید متانول در مجتمع پتروشیمی زاگرس، تولید بنزین در پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس، پتروشیمی مروارید، پتروشیمی خراسان، پتروشیمی جم، پتروشیمی گچساران، پتروشیمی دهلران، میدان مشترک آزادگان، آذر ۲، میدان نفتی سومار، دلاوران، مسجدسلیمان و نوسازی ۵۰۰ دستگاه نفتکش جاده‌پیما اشاره کرد.

معامله برد – برد برای صنعت نفت و بانک‌ها

وزارت نفت دولت سیزدهم، با مدیریت و تدبیر وزیر خود، از همان روزهای نخست با تدوین بسته‌های سرمایه‌گذاری جامع متناسب با اولویت‌های تولید و توسعه، از ظرفیت بانک‌ها و هلدینگ‌های بزرگ برای سرمایه‌گذاری در بالادست استفاده کرده است. اوجی در همان ماه‌های نخست کاری خود فعالان بازار پول و سرمایه را در نشستی مشترک گرد هم آورد و گفت: مجموعه دولت عزم خود را برای استفاده از ظرفیت مالی بانک‌های داخلی به‌منظور تأمین منابع مالی موردنیاز پروژه‌های کلان صنعت نفت، به‌ویژه توسعه میدان مشترک آزادگان، جزم کرده است. براساس هماهنگی‌ها بــا مجـموعه‌های اقتصادی دولت قصد داریم از توان مالی غول‌های اقتصادی کشور (هلدینگ‌ها)، بانک‌های داخلی و مشارکت‌های مردمی برای پیشبرد طرح‌های نفت و گاز کشور بهره ببریم.

وی تأکید کرد: بنده سال‌ها تجربه توسعه و سرمایه‌گذاری در میدان‌های نفت و گاز کشور را دارم و با تکیه بر این تجربه و با اطمینان خاطر عرض می‌کنم که شرکت‌های اکتشاف و تولید، بانک‌ها و پیمانکاران داخلی، در قالب یک شرکت سهامی، پروژه‌های نفت و گازی همچون میدان مشترک آزادگان را در مدت‌زمان ۲۰ ساله توسعه خواهند داد و بنده به‌عنوان وزیر نفت این قول را می‌دهم که سود این الگو از پروژه‌های نفت و گاز، شیرین‌تر از الگوی جدید قراردادهای نفتی باشد.

صنعت نفت به ۱۶۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد. اگر بخواهیم تولید نفت خام را به ۵.۷ میلیون بشکه در روز برسانیم، به حدود ۹۰ میلیارد دلار منابع مالی نیاز داریم. همچنین اگر بخواهیم ظرفیت تولید روزانه گاز را متناسب با نیاز کشور ۱.۵ برابر کنیم و به ۱.۵ میلیارد مترمکعب در روز برسانیم، باید ۷۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کنیم. ازاین‌رو، در دو سال و نیم اخیر وزارت نفت معطل سرمایه‌گذار خارجی نمانده است و از توان و ظرفیت هلدینگ‌های بزرگ و کنسرسیوم بانک‌های کشور برای انجام پروژه‌های صنعت نفت استفاده می‌کند.

چنان‌که بیان شد، همکاری نظام بانکی با صنعت نفت، موضوعی است که طی دهه‌های متمادی مورد غفلت واقع شده است و این مسئله خود از عوامل توسعه‌نیافتگی اقتصادی کشور به‌ شمار می‌آید. ایجاد و تقویت سازوکارهای حضور نظام بانکی در صنعت نفت، افزون بر پرکردن خلأ کمبود منابع مالی برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای صنعت نفت، سبب کارآمدی و سودآوری پایدار و اقتصادی نظام بانکی کشور می‌شود؛ نظام بانکی‌ای که در این سال‌ها به‌شدت به‌دلیل نقش‌آفرینی و جایگاه آن در اقتصاد کشور و گرایش بانک‌ها به حضور در بازار دلالی، واسطه‌گری و سوداگری ازجمله بازار مسکن، خودرو و ارز با انتقاد روبه‌روست؛ حضوری که نتیجه‌ای جز تشدید التهاب‌های بازارهای یادشده نداشته است.

هدایت منابع بانک‌ها به‌سمت پیشران و لوکوموتیو اقتصاد ایران بدون تردید به سامان‌دهی و نقش‌آفرینی مثبت بانک‌ها در نظام اقتصادی کشور و انحراف‌نداشتن آن‌ها از منطق بانکی منجر می‌شود. این هدایت مستلزم کاهش ریسک فعالیت به‌وسیله تجمیع منابع بانک‌ها در قالب کنسرسیوم و همراه‌کردن پشتوانه مالی در ابتداست. به‌طور طبیعی حضور سودآور و منطقی بانک‌ها در این صنعت، زمینه‌ای برای تقویت توانمندی بانک‌ها به‌منظور حضور پایدار در صنعت نفت و سوآوری پایدار برای بانک‌ها می‌شود. این شرایط نه‌تنها به تقویت نظام بانکی و رضایت سهام‌داران آن‌ها منجر می‌شود، بلکه اقتصاد ملی به‌ویژه بازار سرمایه را در مسیر رشد و رونق قرار می‌دهد.

جواد اصغری

دیگر خبرها

  • غول داروسازی آمریکا بیش از ۲هزار نفر را اخراج می‌کند
  • تحقق شعار جهش تولید با مشارکت مردم با طراحی و تولید محصولات جدید
  • سابقه چندساله رشد تولید با مشارکت مردم در صنعت نفت
  • کسب سهم مناسب از بازار با کارِ گروهی در سال ۱۴۰۲/ تحقق شعار “جهش تولید با مشارکت مردم” با طراحی و تولید محصولات جدید
  • مدیران باید سرمایه‌گذاری در بحث تولید را تثبیت کنند
  • مدیریت باید سرمایه‌گذاری در بحث تولید را تثبیت کنند
  • بسترسازی برای جذب سرمایه‌های خرد مردمی برای توسعه پیشران‌های اقتصادی کشور
  • کاهش واردات و توسعه صادرات؛ راهبرد مهم فعالیت مناطق آزاد
  • تحقق شعار سال جزو وظایف ارکان نظام اسلامی است
  • فرصت طلایی «مشارکت مردم» در توسعه طلای سیاه