Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری  ،  حمایت از تولید یکی از مسائل روز است که در حال حاضر تنها به‌عنوان یک شعار باقی مانده، چراکه  مسئولان،  واردات را تنها راه تنظم بازار و تامین کالا‌ها می‌دانند، باز هم خسارت بنگاه‌ها و تعطیلی کارخانه‌ها قصه روشنی است که نتیجه آن بر کسی پوشیده نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

واردات بی رویه قاشق و چنگال هم از مسائل موجود در بخش تولید کشور بوده که آفت بزرگی برای ساخته‌های داخلی محسوب می‌شود، کاهش اشتغال و بروز بحران در واحد‌های تولیدی از جمله تبعات منفی این بخش است که باید در برنامه ریزی‌ها مورد توجه قرار گیرد.

خروج ۸ میلیون دلاری ارز از کشور با واردات قاشق و چنگال

بنا بر آمار واردات بیش از ۲ هزار و ۲۴۸ تن قاشق و چنگال باعث خروج ۸ میلیون و ۷۲۶ هزار و ۲۲۳ دلار یا به عبارتی ۲۹ میلیارد و ۶۹۸ میلیون و ۳۸ هزار و ۴۲۵ تومان شده است.

این حجم از قاشق و چنگال از ۱۰ کشور آلمان، امارات متحده عربی، ایتالیا، هنگ کنگ و چین وارد ایران شده است.

بنا بر آمار بیشترین واردات از کشور چین به میزان بیش از ۲ هزار و ۲۵ تن و به ارزش ۷ میلیون و ۴۹۷ هزار و ۹۰۴ دلار یا به عبارتی ۲۵ میلیارد و ۶۵۲ میلیون و ۳۹۳ هزار و ۷۵۶ تومان صورت گرفته است.

ناصر الدین شاه اولین وارد کننده قاشق و چنگال‌های خارجی به ایران

ورود قاشق و چنگال‌های خارجی به فرهنگ و اداب و رسوم ایران به دوره ناصر الدین شاه برمی‌گردد و ۱۳۰ سالی است که عمده قاشق و چنگال‌های بازار داخل را محصولات خارجی قبضه کرده‌اند.

سالانه ۶ هزار تن سرویس قاشق و چنگال مورد نیاز کشور از کشور‌های ایتالیا، آلمان، ژاپن و چین با استقبال مردم وارد آشپزخانه‌های ایرانی‌ها می‌شود.

حسن نیا کارشناس ماشین سازی اداره کل صنعت، معدن و تجارت مازندران در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری  ، گفت:ماده اولیه این محصولات  استیل است و توان ساخت این ورق در کشور وجود ندارد و ما ناچاریم واردات داشته باشیم.

وی افزود: عمده واردات استیل از کشور کره جنوبی است و به طبع با توجه به نوسانات قیمت مواد اولیه در کشور داریم روی قیمت نهایی این محصولات اثرمی‌گذارد و قیمت نهایی محصول در کشور بالا می‌رود.

تولید ملی با اراده ایرانی

۳۵ سال قبل آقای محمدی دانیال قدم هایش را برای رسیدن به تولید ملی با اراده برداشت و در یک کارگاه صد متری تنها با ۱۰ نیروی کار و ظرفیت تولید هزار قطعه کار راشروع کرده است.

محمدی مدیرعامل شرکت ناب استیل گفت:تمام تلاش ما این است مطابق با استاندارد‌های جهانی و ملی و مطابق با سلایق مصرف کنندگان داخلی و بازار جهانی محصولاتی را تولید کنیم که قطعاً مطابق با نیاز‌ها جامعه و رقابت پذیری با بهترین برند‌های جهانی باشد.

وی با بیان اینکه هم اکنون  توان تولید به ۵ میلیون قطعه در سال رسیده است  ، افزود:  تولید این محصول با ظرفیت ۲۲۰ نفر پرسنل به روزی ۱۵ هزار قطعه افزایش یافته است.

محمدی گقت: در سال‌های آینده میزان تولید قاشق و چنگال را در این واحد صنعتی به سه برابر افزایش می دهیم.

صادرات سرویس قاشق و چنگال ایرانی به بازار هدف

مدیر بازرگانی شرکت ناب استیل گفت: بیش از ۱۵ مدل انواع سرویس قاشق و چنگال در این شرکت تولید می‌شود و به کشور‌های آسیای میانه و به کشور‌های حاشیه خلیج فارس صادر می‌شود.

یکی از کارگران این واحد صنعتی نیز گفت: این واحد صنعتی از این اینکه برای کشور ارز آوری می‌کند و تولید را رونق داده و زمینه اشتغال جوانان فارغ التحصیل و جویای کار فراهم کرده است افتخار می‌کنیم.

چرایی جولان سرویس قاشق و چنگال خارجی در بازار داخل

با وجود تولید با کیفیت و مناسب چرا بازار داخل هنوز به ۷۵ درصد سرویس قاشق و چنگال تولید خارج روی خوش نشان می‌دهد.

محمدی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری  ،با بیان اینکه نرخ بهره بانکی متاسفانه بالا است، گفت: تولید کننده داخل با بهره ۱۸ تا ۲۰ درصد با مشابه خارجی که دو یا سه درصد است رقابت کند و این کار تولید را دچار مشکل می‌کند.

یکی از بانوان مازندرانی گفت: ۸۰ درصد قاشق و چنگال‌های موجود در بازار خارجی هستند و کمتر می توان در بازار داخلی تولیدات وطنی را پیدا کرد و این مسئله معضلی است.

یکی از فروشنده‌های سرویس قاشق و چنگال با اشاره به کیفیت این کالا گفت:کیفیت سرویس قاشق و چنگال ایرانی مسلماً بالاتر از خارجی است، اما قیمت تولید داخل بالاتر است.

یکی از مشتریان خرید سرویس قاشق و چنگال نیز گفت: هنگامی که در بازار هم محصول داخل و هم محصول خارجی وجود دارد، اما قیمت محصول داخلی سه برابر محصول خارجی است به طبع مصرف کننده با توجه به وضعیت اقتصادی کشور محصولی که ارزانتر است را خریداری می‌کند.

افزایش تعرفه واردات سرویس‌های قاشق و چنگال

یوسف نژاد معاون امور صنایع اداره کل صنعت،معدن و تجارت مازندران  با بیان اینکه دولت در گام نخست افزایش تعرفه واردات سرویس‌های قاشق و چنگال را در نظر گرفته است، گفت: تعرفه قاشق و چنگال از ۲۶ تا ۴۰ درصد طراحی شده است و اعمال می‌شود.

یوسف نژاد با بیان اینکه مباحث نوسانات نرخ ارز و تامین آن با توجه به مشکل ارزی وضعیت را سخت می‌کند،تصریح کرد: بزرگترین دغدغه بنگاه ما تامین نقدینگی و مواد اولیه مورد نیاز کشور است.

معاون امور صنایع اداره کل صنعت ، معدن و تجارت مازندران افزود: هم اکنون هزار و ۸۳۰ تن سرویس قاشق و چنگال مورد نیاز کشور در واحد‌های صنعتی استان‌های مازندران، بوشهر و زنجان تولید می‌شود.


گزارش از آتنا رستمی آله خیلی

انتهای پیام/آ

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: صادرات اقتصاد مقاومتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۵۱۳۰۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نجات صد‌ها پرنده کمیاب زینتی از چنگال قاچاقچیان در سیستان و بلوچستان


به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز سیستان و بلوچستان، سردار شجاعی گفت: ماموران مرزبانی استان از قصد ورود یک محموله قاچاق پرندگان زینتی به کشور مطلع شدند.
وی گفت: مأموران مرزبانی با هدایت عملیاتی و پشتیبانی در مسیر‌های احتمالی تردد قاچاقچیان به اجرای کمین هدفمند پرداختند و قاچاقچیان را که در حال انتقال محموله قاچاق به داخل کشور بودند، مشاهده کردند.
وی ادامه داد: قاچاقچیان پرنده‌های زینتی که قصد داشتند محموله خود را وارد کشور کند با مشاهده مأموران، اقدام به تیراندازی به سمت مرزداران کردند که مأموران نیز بلافاصله با اتخاذ موضع و تاکتیک عملیاتی مناسب اقدام مقابله‌ای انجام دادند که به علت حجم زیاد آتش مرزداران، قاچاقچیان تاب مقابله نداشتند و عرصه را بر خود تنگ دیدند و با رها کردن محموله از محل متواری شدند.
فرمانده مرزبانی استان افزود: در این عملیات ۲۲۴ قطعه پرنده زینتی از نوع" عروس هلندی" و "مرغ مینا"و ۳۲ قلاده میمون کشف شد.
سردار شجاعی با تاکید بر حفاظت از محیط زیست و گونه‌های بومی منطقه بیان داشت: هرگونه ورود و خروج پرندگان و گونه‌های جانوری بایستی از طریق مبادی قانونی انجام گیرد.
کارشناسان ارزش پرنده‌های کشف شده را بیش از ۱۶ میلیارد ریال برآورد کردند که پس از تکمیل پرونده مقدماتی تحویل مراجع ذیصلاح شدند.

دیگر خبرها

  • دلایل حذف یک سریال از پلتفرم‌ها ایرانی
  • رانت ۴ میلیارد دلاری مونتاژکاران؛ التهاب بازار خودرو نخوابید
  • صادرات ۴۸۹ میلیون دلاری نساجی/ واردات به ۲.۲ میلیارد دلار رسید
  • واردات ۱۴۸ میلیون دلاری قهوه به کشور
  • واردات ۱۴۸ میلیون دلاری قهوه به کشور در سال ۱۴۰۲
  • داروی ایرانی بهتر است یا داروی خارجی؟
  • آیا کیفیت داروهای ایرانی با خارجی یکسان است؟/ چرایی مشکلات تهیه داروی خارجی برای برخی از بیماران
  • سهم ۱۹ درصدی قهوه تجارت جهانی؛ واردات ۱۴۸ میلیون دلاری در سال گذشته
  • نجات صد‌ها پرنده کمیاب زینتی از چنگال قاچاقچیان در سیستان و بلوچستان
  • سهم۱۹درصدی قهوه تجارت جهانی؛ واردات ۱۴۸ میلیون دلاری در سال گذشته