Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-07@06:24:01 GMT

جغرافیای طبیعی ملکشاهی، مستعد توسعه صنعت زنبور عسل

تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۵۱۳۱۱۷

جغرافیای طبیعی ملکشاهی، مستعد توسعه صنعت زنبور عسل

به گزارش ایرنا، شهرستان ملکشاهی با دارا بودن بلند ترین قله های کوهستانی ، دره های عمیق و دست نخورده ، منابع آبی در دل کوهستان و گونه های گیاهی نایاب مستعدترین منطقه جهت تولید عسل مرغوب است.
این شهرستان هم اکنون با میانگین تولید سالانه 80 تن عسل که بیشتر به صورت سنتی تولید و عرضه می شود از قطب های اصلی در زمینه تولید عسل محسوب می شود و بعد از شهرستان ایلام دومین منطقه تولید عسل در سطح استان را به خود اختصاص داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


تولید و عرضه کنونی عسل در ملکشاهی با این همه ظرفیت های خدادادی و منحصر به فرد نشان می دهد تنها بخش کوچکی از این ظرفیت استفاده شده و با کمی مدیریت ، اطلاع رسانی و تشویق جوانان به این عرصه می توان این میزان تولید را تا چهار برابر افزایش و زمینه کسب و کار را برای تعداد زیادی از جوانان بیکار شهرستان فراهم نمود .
با نگاهی کلی به روند تولید عسل در این شهرستان می توان علت عدم افزایش کمی این فرآورده استراتژیک را به نبود صنایع بسته بندی و تضمین های دستگاه های متولی در خرید محصول تولیدی دانست، این در حالی است که نزدیکی این شهرستان به مرز کشور عراق و نزدیکی به مرکز استان می توان با برنامه ریزی منسجم صنعت تولید عسل و فرآوردهای جانبی آن در ملکشاهی را به یکی از فرصت های مهم کسب و کار جوانان تبدیل کرد.
زنبور دار کهنه کار و با سابقه ملکشاهی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا به ظرفیت های بی نظیر و فرصت های طلایی در تولید عسل این شهرستان اشاره می کند و می گوید: طبق آزمایشات دقیق که در سطح ملی انجام گرفته عسل (کبیرکوه) ملکشاهی که در منطقه (ورزرین) تولید می شود، مرغوب ترین عسل دنیا شناخته شده است.
رحیم رستمی اظهار داشت: عسل تولیدی این شهرستان که دارای گونه های گیاهی با ارزش و کم یاب که تنها در طبیعت بکر (کبیرکوه) پیدا می شوند به لحاظ کیفی و کمی طرفداران زیادی در سطح استان و حتی دیگر استان ها دارد.
وی از نبود صنایع بسته بندی مدرن عسل در شهرستان و حتی استان گله مند شد و گفت: پیگیر احداث یک کارخانه بسته بندی هستم که خوشبختانه با استقبال و حمایت های فرماندار این امر در آینده نزدیک امکان پذیر خواهد شد.
این زنبوردار افزود: با ایجاد چنین صنایعی علاوه بر عسل، تولیدات جانبی نیز از قبیل ژل رویال و بسته گرده گل نیز دارای ارزش اقتصادی و صادراتی قابل توجهی است.
مدیر جهاد کشاورزی ملکشاهی نیز در گفت وگو با خبرنگار ایرنا یادآور شد: هم اکنون 218 نفر از اهالی این شهرستان دارای مجوز در عرصه تولید عسل به طور مستقیم مشغول به فعالیت هستند که در مجموع 11 هزار کلنی در اختیار دارند و سالانه بیش از 80 تن عسل در ملکشاهی تولید و عرضه می شود.
کاظم رستم پور افزود: با توجه به چنین تولیدی که قابلیت افزایش چند برابری نیز دارد، پیگیر احداث کارخانه بسته بندی هستیم که در صورت تحقق آن و صادرات این کالا به خارج از استان و ایجاد ارزش افزوده برای تولید کنندگان زمینه فعالیت های گسترده ای در عرصه تولید عسل در شهرستان خواهیم بود.
وی به حمایت های جهاد کشاورزی شهرستان از زنبورداران اشاره کرد و گفت: علاوه بر ارائه تسهیلات کم بهره و بلند مدت برای متقاضیان حمایت های جانبی دیگر از جمله سهمیه مواد اولیه به زنبورداران صورت می گیرد.
کارشناس محیط زیست نیز در این خصوص گفت: امروز تولید عسل به لحاظ اهمیت گرده افشانی زنبورها و نقشی که در تداوم حیات گیاهی دارند، بسیار مهم و مورد توجه است و این صنعت هیچ گونه آسیبی به عرصه طبیعت وارد نمی کند.
بیش از 90 درصد جغرافیای شهرستان ملکشاهی عرصه منابع طبیعی و جنگلی است که با دارا بودن بلند ترین قله ها و عمیق ترین دره ها و متراکم ترین جنگل ها مستعدترین منطقه برای توسعه و تولید عسل محسوب می شود.
7179/6119
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: رفع حصر لایحه شفافیت جنگل جهاد کشاورزی صنعت طبیعت کسب و کار رفع حصر لایحه شفافیت امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۵۱۳۱۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماجرای عجیب بار الکتریکی گل ها و زنبور عسل (فیلم)



منبع:پیج 639hearts

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: نمای نزدیک از نحوه عملکرد نیش زنبور عسل (فیلم) دلیل مردن زنبور عسل پس از نیش زدن (فیلم) فرآیند برداشت ژل رویال لوکس زنبور عسل؛ خوراک ۲۰ میلیونی ملکه زنبور‌ها (فیلم)

دیگر خبرها

  • ثبات در بازار مرغ همدان با قیمت ۲۰ درصد ارزان‌تر از سال قبل
  • رتبه نخست شهرستان گرمسار در طرح زراعت چوب
  • نجات ۲ کوهنورد گرفتار در ارتفاعات کبیر کوه شهرستان ملکشاهی
  • نجات ۲ کوهنورد گم شده در ارتفاعات کبیر کوه شهرستان ملکشاهی
  • ماجرای عجیب بار الکتریکی گل ها و زنبور عسل (فیلم)
  • «مکران» می‌تواند به هاب انرژی، حمل و نقل و گردشگری ایران تبدیل شود/ بی‌نیازی کشور از نفت با استفاده از ظرفیت منطقه
  • منطقه مکران می‌تواند به هاب انرژی، حمل و نقل و گردشگری ایران تبدیل شود/ استفاده از ظرفیت این منطقه کشور را از نفت بی‌نیاز می‌کند
  • زنبور سرخ یا همان زنبور گاوی خودمان! (عکس)
  • بسته تحریمی اروپا برای اولین بار گاز روسیه را هدف قرار خواهد داد
  • میامی برای توسعه به راه اندازی کارخانه های فرآوری نیاز دارد