Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-05-06@13:09:19 GMT

قنات‌هایی که خشک می‌شوند/تصاویر

تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۵۱۳۸۷۹

قنات‌هایی که خشک می‌شوند/تصاویر

قنات‌ها راه‌های آبی یا کانال‌هایی هستند که در زیرِ زمین کنده شده، تا آب را به سطح زمین هدایت کنند. این کانال‌ها در عمق زمین برای ارتباط دادنِ یک چشمهٔ زیرزمینی به‌منظور هدایت آب و مدیریت آن برای کشاورزی و سایر مصارف به کار گرفته می‌شوند. در استان گلستان به موجب ظرفیت‌های طبیعی و لزوم استفاده از منابع آبی در گذشته بیش از ۶۰۰ قنات وجود داشت، که امروزه بخاطر برداشت‌های غیرمجاز و عدم اصلاح الگوی مصرف، تعداد آن‌ها به کمتر از ۱۵۰ قنات فعال رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش سرویس چندرسانه ای شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ قنات‌ها راه‌های آبی یا کانال‌هایی هستند که در زیرِ زمین کنده شده، تا آب را به سطح زمین هدایت کنند. این کانال‌ها در عمق زمین برای ارتباط دادنِ یک چشمهٔ زیرزمینی به‌منظور هدایت آب و مدیریت آن برای کشاورزی و سایر مصارف به کار گرفته می‌شوند. در استان گلستان به موجب ظرفیت‌های طبیعی و لزوم استفاده از منابع آبی در گذشته بیش از ۶۰۰ قنات وجود داشت، که امروزه بخاطر برداشت‌های غیرمجاز و عدم اصلاح الگوی مصرف، تعداد آن‌ها به کمتر از ۱۵۰ قنات فعال رسیده است.
حفر و جانشینی چاه‌های عمیق مجاز و غیرمجاز در سطح استان گلستان به علت سطح بالای آب، حفاری ساده و دسترسی آسانی به منابع زیر زمینی برای مصرف کنند گان صنعتی و کشاورزان، سطح عمق آب‌های زیر زمینی را بسیار پایین برده است به طوری که بسیاری از قنات‌ها خشک یا تخریب شده اند. چند سالی است که سازمان جهاد کشاورزی برای احیاء و مرمت این کانال‌ها از مغنی‌های باتجربه و کارآمد یاری گرفته است تا این سرمایه‌های ملی برای نسل‌های آینده به یادگار بمانند.

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۵۱۳۸۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روایت اوکراینی‌ها از آموزش خلبان‌های ایران برای هدایت 24 سوخو 35

تعداد بازدید : 0 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی کیفیت 480 بازدید 8 شبکه آزادی اوکراین در گزارشی به همکاری راهبردی نظامی ایران و روسیه اشاره کرد و از آموزش خلبان‌های ایرانی برای هدایت 24 جنگنده سوخو 35 که در مسیر ایران است، خبر داد. این گزارش جالب را با زیرنویس فارسی می‌بینید.

دیگر خبرها

  • ریموت کنترل جرثقیل و کاربرد آن
  • اتمام مرمت و لایروبی دو رشته قنات کشاورزی در ورزقان
  • ادعای هدایت روان آب‌ها به قنات‌های متروکه یزد صحت ندارد
  • انسان چقدر زمین نیاز دارد ؟ از زبان الهی قمشه ای بشنوید (فیلم)
  • فاضلاب خانگی عامل ریزش قنات‌ و فرونشست زمین در یزد است
  • روایت اوکراینی‌ها از آموزش خلبان‌های ایران برای هدایت 24 سوخو 35
  • مسدودی چند رشته قنات در تفت از پیامد‌های بارش‌های بهاری
  • ترمیم شکستگی لوله اصلی آب شهر ندوشن
  • از اعداد «هم‌‌نهشتِ کَرجی» تا دنباله فیبوناچی| شرح آب‌شناس بزرگ ایرانی از قنات
  • (تصاویر) گزارش رسانه خارجی از قنات‌های تاریخی یزد