Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، دشمنی کشور‌های غربی با محوریت ایالات متحده علیه مردم و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران موضوع جدید و نوظهوری نیست و در طول نزدیک به چهار دهه گذشته به انحای گوناگون شاهد عِناد ورزی کشور‌های متخاصم با ایران اسلامی بوده‌ایم.

به واقع مشکل غربی‌ها با جمهوری اسلامی ایران یک تقابل جدی و عمیق است، اختلافی که نه ارتباطی به حقوق بشر دارد و نه ارتباط به اختلافات خاص میان تهران و واشنگتن و نه مساله هسته‌ای، بلکه این تقابل یک دشمنی دیرین و چهل ساله با مبانی و ساختار جمهوری اسلامی ایران است و حتی زمانی که برنامه اقدام جامع مشترک موسوم به برجام نیز منعقد شد کم نبودند افراد وگروه‌هایی که نسبت به این مفاهمه خوشبین نبودند و آن را ناپایدار عنوان می‌کردند، پایه این تحلیل نیز بر همان اختلافات جدی میان مبانی جمهوری اسلامی ایران با غرب استوار بود که به تبع با گفتگو‌های چندین ماهه سخت و دشوار از سوی دیپلمات‌های ایرانی که امین و مورد وثوق نظام بودند نیز قابل تغییر نبود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سالهاست، نظام غرب با محوریت ایالات متحده بر طبل تخاصم و دشمنی با ایران می‌کوبند و در مقابل این تهدیدات انتظار دارند ایران را مجاب نمایند به خواسته‌های نامشروع آنها تن دهد که حصول چنین خواب پریشانی از سوی غربی‌ها محال ممکن خواهد بود.

با عنایت به واقعیت‌های مذکور، دشمن در صدد برآمد با تحمیل فشار اقتصادی و به تعبیر صحیح‌تر جنگ اقتصادی به اهداف شوم خود در این مرز و بوم نائل شود.

به واقع هدف اصلی از تحریم‌های اقتصادی، ناکارآمد نشان دادن نظام و ایجاد شکاف میان ملت و حاکمیت است تا به این طریق با ایجاد نارضایتی در میان مردم، بستر را برای نائل شدن به اهدافِ شومِ خویش فراهم سازند.

این استراتژی سال‌ها پیش و قبل از ظهور و بروز برخی مشکلات اقتصادی بصورتی هوشمندانه و حکیمانه از سوی مقام معظم رهبری پیش بینی شد و اساس طراحی و تدوین سیاست‌های اقتصاد مقاومتی با هدف عبور از این دسیسه‌ها و توطئه‌های اقتصادی غرب تدوین و ابلاغ شد.

سیاست‌هایی که به کرات از سوی مقام معظم رهبری مورد تأکید قرار گرفت و متاسفانه از سوی برخی دستگاه‌های ذی ربط (فارغ از هر جناج بندی سیاسی) مورد کم توجهی قرار گرفت.

با نیم نگاهی به نقشه شطرنج خاورمیانه، موضع گیری‌های واشنگتن و برخی تحرکات کشور‌های غربی و سیاست‌های یک بام و دو هوای آنها، به روشنی می‌توان این خط را پیش بینی و گمانه زنی کرد که نظام غرب با محوریت کاخ سفید در صدد تشدید تحریم‌های دوباره به تهران است و البته این طرح، موضوعی است که علنا از سوی مقامات ایالات متحده به طرح و بحث گذاشته اند و به تبع در چنین شرایطی می‌طلبد برخی راهکار‌ها برای عبور از تحریم‌های اقتصادی و مهار و تعدیل آن مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

باور ظرفیت‌های داخلی، رکن اساسی در مقابله با جنگ اقتصادی دشمن

چندی پیش، مقام معظم رهبری در دیدار با مسئولان و کارگزاران نظام، در ارتباط با راهکار‌ها و الزامات مقابله و مبارزه با تحرکات اقتصادیِ ایالات متحده و غرب علیه ایران، چنین فرمودند: (نقل به مضمون):

۱) اراده داخلی از سوی مسئولان و کارگزارن نظام و باور به ظرفیت‌ها و توانمندیهای داخلی و اجتناب از گشایش‌های نیسه و احتمالی.

۲) پرهیز از پیاده سازی و دنباله روی از نسخه‌های غربی که اساسا هیچ تطابق و سنخیتی با شرایط و اقتضائات بومی کشور ندارد و بعضا می‌توان آن را به نوعی کلاهبرداری، چپاول منابع، حفظ و تشدید وابستگی در پوشش‌های به اصطلاح کارشناسی عنوان کرد که مسئولان نظام را از حیث محاسباتی دچار مشکل و اختلال و ظهور و بروز خسارت‌های پنهان و آشکار خواهد کرد.

۳) تجربه خروج شرکت‌های بزرگ اروپایی از ایران تجربه‌ای است که نباید به سادگی آن را نادیده انگاشت، بنابرراین باید حتی المقدور از سپردن امور اقتصادی و تولیدی به طرف‌های خارجی پرهیز شود مگر در شرایط اضطرار آن هم به نحوی که به وابستگی منتهی نشود.

۴) تلاش مضاعف وزارت امور خارجه و طرح دعاوی حقوقی در محافل بین المللی (که این موضوع در دستور کار قرار گرفت و اجرایی شد) و با اتکای به ظرفیت‌های دیپلماتیک در راستای گشودن و باز کردن گره‌های احتمالی و البته هدایت و معطوف کردن  انرژی (بسانِ آنچه در مذاکرات برجام متمرکز شد) بر ظرفیت‌های داخلی و بهره گیری از منابع خارجی به غیر از آنچه در چارچوب منابع خارجی آمریکا و اروپا قابل تعریف است.

حضور مردم در اقتصاد راهگشا خواهد بود/ ضرورت فاصله گرفتن از اقتصاد دولتی

چندی پیش، محمد رضا پور ابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با شرایط ویژه اقتصادی کشور و موضع گیری‌ها و تحرکات دونالد ترامپ علیه ایران، اظهار کرد: تجربه برجام ثابت کرد تنها راهکار موثر برای مقابله با تحریم‌های اقتصادی تکیه بر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و بهره‌برداری از توان داخلی و بومی است.

وی می‌افزاید: باید استراتژی لازم برای مقابله با تحریم‌ها تعریف شود و می‌طلبد دولت برنامه‌های میان مدت و بلند مدت موثری را در این خصوص پیش‌بینی و عملیاتی کند.

پور ابراهیمی می‌گوید: نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، سناریو‌های لازم را برای مقابله با تحریم‌ها را پیش‌بینی کرده و یقینا عبور از فشار‌های آمریکا، با اقتدار قابل امکان خواهد بود.

وی در ادامه با بیان نقش تعیین کننده حضور مردم در اقتصاد می‌گوید: یکی از ارکان و مولفه‌های اساسی قدرت نظام جمهوری اسلامی ایران مردم هستند و تا زمانی که مردم در عرصه اقتصادی حضور دارند موفقیت در دسترس است و در صورتی که ما و دولت زمینه و ضریب هر چه بیشتر این حضور را تأمین و تسهیل نکنیم امکان حصول موفقیتِ شایسته میسر نخواهد شد و می‌طلبد با فاصله گرفتن از اقتصاد دولتی شاهد دستیابی به دستاورد‌های اقتصادی هر چه بیشتری باشیم.

نیروی انسانی، منابع زیرزمینی و جغرافیایی ایران مولفه‌های قابل توجه در مقابله با تحریم‌ها

محمدجواد جمالی نوبندگانی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در تشریح راهکار‌های موثر برای مقابله با تحریم‌ها و مهار و تعدیل آن اظهار کرد: ظرفیت‌های مطلوب و قابل توجهی در داخل کشور برای حصول این امر (مقابله با تحریم‌ها) وجود دارد که نیروی انسانی و جمعیت مناسب، مستعد، جوان، باهوش و تحصیلکرده یکی از نمونه‌های آن به شمار می‌رود.

جمالی تصریح کرد: منابع طبیعی و زیرزمینی از دیگر ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های کشور برای مقابله با تحریم‌ها به شمار می‌رود که البته در این خصوص باید با فاصله گرفتن از خام فروشی و فرآوری مواد و محصولات خام و تکیه بر ارزش افزوده حاصل از آن در راستای تسریع توسعه اقتصادی کشور گام برداشت.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: مشکلات اقتصادی اقتصاد مقاومتی اخبار اقتصادی اقتصاد مقاومتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۵۱۴۲۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکید رئیسی بر اجرای دقیق قانون ساماندهی و نظارت بر کولبران

رئیس جمهور بر اجرای دقیق و کامل قانون تازه به تصویب رسیده ساماندهی و نظارت بر تجارت مرزی (کولبری، ملوانی و ته‌لنجی) با همکاری همه دستگاه‌های مسئول و اعمال نظارت جدی بر نوع و میزان کالاهای وارداتی و ثبت اطلاعات آن در سامانه‌های گمرکات کشور تاکید کرد. - اخبار سیاسی -

به گزارش حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، جلسه ستاد اقتصادی دولت صبح امروز سه‌شنبه به ریاست آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور و به منظور بررسی آخرین وضعیت پیشگیری و مقابله با قاچاق برگزار شد.

رئیسی: افزایش تولید مسکن به تحقق جهش تولید کمک می‌کند در ابتدای این جلسه دبیر ستاد مبارزه با قاچاق ضمن ارائه گزارشی از وضعیت قاچاق کالا و سوخت از مبادی ورودی رسمی و غیررسمی، به دیگر ابعاد این پدیده از جمله حجم بالای گردش مالی قاچاق، استفاده از بسترهای قانونی برای دور زدن قانون، مسیرهای قاچاق کالا و سوخت از خارج به داخل و از داخل به خارج و همچنین نقش پشتیبانان مسیر و روند قاچاق پرداخت.

رئیس جمهور پس از استماع این گزارش و همچنین نقطه نظرات اعضای ستاد اقتصادی دولت در سخنانی با بیان اینکه مبارزه و مقابله با قاچاق، کمک به تولید و اشتغال در کشور است، بر برنامه‌ریزی هماهنگ همه دستگاه‌های اجرایی نسبت به شناسایی و مسدودسازی بسترهای قاچاق و همچنین هماهنگی کامل با ستاد مقابله با قاچاق برای مقابله بی‌امان با این معضل اقتصادی تاکید کرد.

رئیسی با اشاره به آثار سوء ضد تولیدی قاچاق، تبیین ابعاد خسارت‌های قاچاق به زیرساخت اقتصادی کشور را برای مدیران و همه استانداران ضروری دانست و تصریح کرد: مبارزه با قاچاق امری فرادستگاهی است و همه مدیران دولتی موظفند بدون هرگونه تاخیر با بهره‌گیری از قانون موجود و به کارگیری همه ظرفیت‌ها، مقابله قاطع با قاچاق را جزو اولویت‌های کاری خود قرار دهند.

همچنین رئیس جمهور در این جلسه بر اجرای دقیق و کامل قانون تازه به تصویب رسیده ساماندهی و نظارت بر تجارت مرزی (کولبری، ملوانی و ته‌لنجی) با همکاری همه دستگاه‌های مسئول و اعمال نظارت جدی بر نوع و میزان کالاهای وارداتی و ثبت اطلاعات آن در سامانه‌های گمرکات کشور تاکید کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تحریم‌ناپذیری در فروش نفت‌خام و تجارت انرژی کشور با اجرای سیاست پالایشگاه‌داری فراسرزمینی
  • تاکید رئیسی بر اجرای دقیق قانون ساماندهی و نظارت بر کولبران
  • رئیسی: همه ظرفیت‌ها برای مقابله با قاچاق به کار گرفته شود
  • رئیسی: همه ظرفیت‌ها برای مقابله بی‌امان با قاچاق به کار گرفته شود
  • تأکید رئیسی بر به کارگیری همه ظرفیت‌ها برای مقابله بی‌امان با قاچاق
  • تاکید رئیسی بر به کارگیری همه ظرفیت‌ها برای مقابله بی‌امان با قاچاق
  • راهکار‌هایی برای تقویت حکمرانی ریال
  • راهکار ژاپنی برای مقابله با خشم
  • با اخلالگران نظام اقتصادی و فضای مجازی برخورد می‌کنیم
  • رشد اقتصادی حاصل از گسترش تجارت نفتی ایران در شرایط تحریمی