Web Analytics Made Easy - Statcounter

دوره ارتقاء مربیان خانه های نور سراسر کشور که در قم در حال برگزاری بود پس از چهار روز تلاش، شب گذشته(۱۶شهریور) به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، دوره ارتقاء مربیان خانه های نور سراسر کشور که در قم در حال برگزاری بود  پس از چهار روز تلاش، شب گذشته(16شهریور) به کار خود پایان داد.

 

دوره های ارتقا مربیان خانه های نور سراسر کشور که از سوی ستاد عالی کانون های مساجد کشور و با همکاری دبیرخانه قم در هتل شاهد قم برگزار شد صبح روز (13شهریور) آغاز به کار کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

این دوره ها به صورت جداگانه برای خواهران و برادران برگزار شد که پذیرش خواهران از عصر دوشنبه(12شهریور) آغاز شده و مراسم افتتاحیه صبح سه شنبه با حضور حجت الاسلام والمسلمین دکتر ارزانی دبیرستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور برگزار شد.

 

روزهای 13 و 14 شهریور دوره ویژه خواهران بوده و روزهای 15 و 16 شهریور ویژه برادران بود که در هر گروه 200 شرکت کننده از  سراسر کشور حضور داشتند.

 

همچنین در هر دوره 6 کلاس برگزار  شد که مجموعا 12 کلاس آموزشی با حضور اساتید مختلف از جمله حجت الاسلام والمسلمین حمید محمدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار  شد.

 

زیارت حرم مطهر حضرت معصومه و شرکت در نماز جماعت حرم و همچنین مسجد مقدس جمکران از برنامه های جانبی این دوره ها بود.

 

برای آشنایی بیشتر با کیفیت دوره و اثرات آن با تعدادی از مربیان و کارشناسان حاضر در دوره گفتگویی انجام داده ایم که در پی می آید:

 

فضای کانون ها بایستی متاثر از فرهنگ ناب قرآنی باشد

 

محمد رضا نخعی پور كارشناس امور برادران كانون هاي فرهنگي و هنري مساجد استان خراسان جنوبی در حاشیه برگزاری دوره ارتقاء مربیان خانه های نور سراسر کشور گفت: ارتقاء سطح علمی مربیان، مروجان و متولیان توسعه فرهنگ قرآنی و استفاده از جدابیت ها و شیوه های نوین در امر آموزش در بالابردن سطح کمی و کیفی فعالیت های قرآنی کشور تاثیر بسزایی دارد.

 

وی ضمن اشاره به کلام مقام معظم رهبری در مورد کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور، افزود: این کانون ها به عنوان مرجع می توانند محل رجوع جوانان و نوجوانان باشند. ارتقاء سطح فرهنگ قرآنی نیز می بایست بر اساس شاخصه های علمی از سنین پایین شکل گیرد لذا توسعه و ترویج فرهنگ قرآنی در کانون ها یک رسالت اصلی به حساب می آیدتا جایی که می بایست تمام برنامه ها پیوست قرآنی داشته باشند.

 

نخعی پور ادامه داد: فضای کانون ها بایستی متاثر از فرهنگ ناب قرآنی باشد و نفوذ این کلام الهی در تمامی عرصه های زندگی از قبیل آموزش ها، فعالیت ها و برنامه های کانون های مساجد و... شکل بگیرد.

 

وی در پایان گفت: گرچه آموزش های مختلف قرآنی اعم از روخوانی، روانخوانی، تجوید، حفظ و... از ضروریات است اما مهمترین رسالت کانون های فرهنگی مساجد بایستی ترویج آموزه های قرآنی باشد و رفتار جامعه اسلامی متاثر از این آموزه های ارزشمند باشد.

 

ترویج معارف قرآن و سیره اهل بیت (ع) همواره در خانه های نور مورد توجه بوده است

 

طاهره سادات رحمان زاده، مسوول خانه نور مسجد مقیمیه شیراز نیز به خبرنگار ما گفت: خانه های نور از جمله مراکزی هستند که در نشر فرهنگ قرآنی فعالیت دارند و برنامه های آموزش قرآن را در مقاطع مختلف سنی برگزار می کنند.

 

وی ادامه داد: برگزاری دوره های آموزشی ویژه مسوولان و مربیان خانه های نور می تواند با افزایش سطح اطلاعات علمی و تجربی به پویایی و کارآمدی برنامه ها منجر شود.

 

رحمان زاده افزود:  به روز رسانی و ارتقای سطح علمی و در کنار آن پرداختن به روش های نوین تدریس از جمله اهدافی است که در این دوره مورد توجه بود.

 

وی با بیان اینکه اساتید بسیار مجرب از لحاظ سطح علمی برای دوره انتخاب شده بود که سر فصل های آموزشی را تبیین کردند گفت: ترویج معارف قرآن و سیره اهل بیت (ع) همواره در خانه های نور مورد توجه بوده و به عنوان یک اصل مهم دنبال می شود که در قالب دوره های آموزشی تجربیات نیز منتقل می شود و تبادل نظر خود منجر به ثبت ایده های جدید قرآنی خواهد شد.

 

این دوره ها باید استمرار داشته باشد تا بتواند مثمر ثمر واقع شود و در تدوین و اجرای برنامه ها خانه نور کانون را یاری کند.

 

ارتقاء سطح کیفی کانون ها بایستی اولویت فعالیت های قرآنی کانون ها باشد

 

محمد مهدی دده جانی كارشناس امور برادران كانون هاي فرهنگي و هنري مساجد استان کردستان نیز در حاشیه برگزاری این دوره، گفت: فعالیت های قرآن به عنوان اولین اولویت برنامه های کانون مساجد مدنظر متولیان قرار گرفته است، چراکه پیامبر گرامی اسلام در حدیثی به اهمیت قرآن وجایگاه مساجد و تلفیق این دو موضوع اشاره نموده اند که «انما نصبت المساجد للقرآن» که همانا مساجد برای قرآن بنا نهاده شده است، این را می رساند که کانون های مساجد رأس فعالیت های خود را قرآن قرار داده اند و تشکیل دو کلاس قرآنی خواهران و برادران در تمامی کانون های مساجد گواه بر این ادعا است.

 

وی افزود: مهمترین کارکرد مساجد مباحث قرآنی است و احیاء این کارکرد در بستر مسجد توانسته زمینه ساز تحقق مسجد طراز اسلامی و نهایتاً جامعه آرمانی باهدف تمدن تحقق نوین را داشته باشند.

 

وی تصریح کرد: بحث ارتقاء سطح کیفی کانون ها بایستی اولویت فعالیت های قرآنی کانون ها باشد و خانه های نور مورد ارزیابی و رتبه بندی قرار گرفته و امکان جایگزینی خانه های نور به کانون دیگر در شیوه نامه استفاده شود.

 

دده جانی ضمن اشاره به لزوم داشتن برنامه های هدفمند قرآنی و حمایت مادی و معنوی از آن، گفت: بایستی در ساختار زیربنایی خانه های نور اقدامات جدی صورت گیرد و پس از آن برای هر خانه نور در استان شناسنامه ای توسط متولیان طراحی شود که این شناسنامه شامل فعالیت تخصصی خانه نور (مثلا در زمینه مهد قرآن، در زمینه حفظ و ...) مکان خانه نور، زمان برگزاری کلاس ها و بخش دیگر موانع، چالش ها و ظرفیت ها و توانمندی های خانه نوراحصاء گردد و باتوجه به این موارد، بر اهداف اصلی خانه های نور برنامه ریزی صورت گیرد.

 

 وی در پایان اینگونه دوره ها راکه تخصصی برای مربیان برگزار می شود را زمینه ای جهت انتقال تجربیات موفق مربیان برشمرد و خاطر نشان کرد: ایجاد بستر مناسب برای توانمند سازی مربیان در راستای ارائه شیوه تدریس نوین و قابل فهم برای مخاطبین بسیار تاثیر گذار است.

 

دوره ارتقا مربیان خانه های نور یک ضرورت بود

 

زهرا شیری کارشناس واحد امور خواهران دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد استان تهران نیز در حاشیه برگزاری دوره ارتقاء مربیان خانه های نور سراسر کشور با اشاره به کیفیت دوره گفت:  دوره ارتقاء خانه‌های نور یک نیاز بود که خلا آن در بخش خانه های نور احساس می‌شد.

 

وی ضمن تشکر از عوامل و دست اندرکاران برگزاری دوره تصریح کرد: با وجود اینکه محتوای دوره کمی سنگین بود و دوره به صورت فشرده برگزار شد اما بسیار موثر و کاربردی بود.

 

 شیری در ادامه تصریح کرد:در این دوره  علاوه بر بخش آموزش بخشی به نام انتقال تجربیات برگزار شد که بسیار مفید و موثر بوده و از آنجایی که اغلب بانوان شرکت کننده در دوره یا مربی یا مسئول خانه نور بودند و همه بحث آموزش و اداره کلاس ها را درک کرده بودند به نحو احسن توانستند از این دوره و محتوا بهره ببرند.

 

کارشناس واحد امور خواهران دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد استان تهران در ادامه پیشنهاد کرد که چنین دوره‌هایی به صورت متمرکز در خود استان ها نیز برگزار شود تا افراد بتوانند به یکدیگر کمک کرده و به بهبود روند برگزاری این دوره ها نیز کمک شود.

 

وی در ادامه با اشاره به میزبانی استان قم افزود: میزبانی، اسکان و رسیدگی بسیار مناسب بود و با توجه به کوتاهی دوره برنامه هایی که در نظر گرفته شده بود بسیار تاثیرگذار بود.

 

دوره های آموزشی باید مستمر باشد

 

مرضيه خداجو كارشناس امور خواهران كانون هاي فرهنگي و هنري مساجد استان فارس نیز در گفتگو با خبرگزاری شبستان با اشاره به اهمیت خانه های نور گفت: خانه های نور در راستای اجرای برنامه ها و توسعه فعالیت های قرآنی کانون های فرهنگی و هنری مساجد راه اندازی و تاسیس شده اند که با توجه به رسالت ها و اهداف تشکیل، نیاز مند توجه بیشتر هستند.

 

وی تصریح کرد: برگزاری دوره های آموزشی ویژه امامان جماعت، مسئولان و مربیان خانه نور در راستای ارتقای سطح علمی شخصی و ارتقای سطح فعالیتی می تواند موثر باشد که به صورت تخصصی باید دنبال شود و استمرار داشته باشد.

 

خداجو بابیان اینکه مخاطبان دوره از مربیان بودند که در واقع مسئولیت آموزش قرآن آموزان را به عهده دارند،گفت: پرداختن به روش های نوین جذب و تدریس در رشته های مختلف از مطالبات شرکت کنندگان بودکه باید در تدوین و برنامه ریزی آموزشی آتی مورد توجه قرار گیرد.

 

وی ادامه داد: مباحث کاربردی انتخاب شده بود اما فشرده بودن دوره آموزشی باعث شده بود که اساتید دوره بیشتر به صورت کلی آموزش ارائه کنند و مربیان ملزم باشند سرفصل های آموزشی را با مطالعات تکمیل کنند که این امر می تواند خود زمینه تلاش و کوشش بیشتر آنان را فراهم کند.

 

خداجو یاد آور شد: برگزاری دوره در شهر مقدس قم نقطه قوت برگزاری دوره بود که با تلفیق حلاوت زیارت و آموزش، تاثیرگذاری بیشتر آموزش ها را فراهم می کرد که جا دارد از این فرصت استفاده کرده و از  برگزارکنندگان دوره هم قدردانی و تشکر کنم.

 

كارشناس امور خواهران كانون هاي فرهنگي و هنري مساجد استان فارس با اشاره به وضعیت خانه های نور در این استان گفت: در استان فارس ۸۱ خانه نور فعالیت دارد که در طول سال برنامه های مختلف قرآنی را اجرا می کنند که در ۲ گروه خواهر و برادر و مقاطع مختلف سنی برگزار می شود.

 

وی ادامه داد: ۱۰خواهر و ۱۰ برادر مربی خانه نور به نمایندگی از استان فارس در این دوره حضور پیدا کردند تا با فراگیری آموزش ها بتوانند در ارتقای فعالیتی خانه های نور موثر باشند.

پایان پیام/78

منبع: شبستان

کلیدواژه: مجلس کانون های مساجد افزایش قیمت خانه های نور خبرگزاری شبستان ماه محرم نشست خبری دولت جنگ رسانه ای نماز جمعه خانه های نور خبرگزاری شبستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۵۱۴۵۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقش ویژه مساجد در تحقق آرمان‌های فرهنگی در جامعه

مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اردبیل گفت: دغدغه امروز حضور نوجوانان و جوانان در برنامه‌های فرهنگی مسجد محور هست که این امر مهم را کانون‌های مساجد محقق کرده و زمینه فعالیت برای آنها در مساجد فراهم شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از اردبیل، رضوان باقلاچی، در نشست با مسئولان کانون‌های مساجد استان اردبیل اظهار کرد: دلایل بیان تاریخی امام خمینی (ره) که «مسجد سنگر است، سنگرها را پر کنید» امروز به خوبی مشهود است و نشان می‌دهد که امروز مسئولان باید برنامه‌ریزی‌های محوری خود را با محوریت مساجد انجام دهند تا بازتاب خوبی از فعالیت‌های فرهنگی و هنری در جامعه دیده شود.

وی افزود: هم در دوران صدر اسلام و هم پیش از پیروزی انقلاب اسلامی مسجد نقش مهم در فرآیندهای مختلف داشته است و توانست اتحاد عمومی برای مقابله با نفاق و جریان‌های مختلف سیاسی ایجاد کند و باید امروز نیز مراقب باشیم که نوجوانان و جوانان در سنگر مسجد پرورش یابند.

مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اردبیل ادامه داد: البته اقدامات پژوهشی در زمینه مهندسی فرهنگی استان در حال تدوین است و باید مسئله مساجد و پرورش نیروهای انقلابی در مساجد نیز بیش از پیش در برنامه‌ریزی‌های کلان استان مدنظر قرار گیرد.

باقلاچی اذعان داشت: امروز فعال فرهنگی یا کانونی می‌تواند موفق عمل کند که استعدادها و موفقیت‌های خود را به سایر کانون‌ها انتقال دهد و زمینه پرورش استعدادها در سایر کانون‌ها را نیز فراهم کند.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اردبیل بیان کرد: دغدغه امروز حضور نوجوانان و جوانان در برنامه‌های فرهنگی مسجد محور هست که این امر مهم را کانون‌های مساجد محقق کرده و زمینه فعالیت برای آنها در مساجد فراهم شده است.

فعالیت ۶۵۰ کانون فرهنگی هنری عمومی و تخصصی در مساجد استان اردبیل

در ادامه این دیدار، مصطفی آمون مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان اردبیل، با اشاره به اینکه هم اکنون بیش از ۶۵۰ کانون فرهنگی هنری عمومی و تخصصی خواهران در سطح مساجد استان اردبیل فعال است، افزود: مهمترین برنامه اجرایی کانون‌های مساجد در سال جاری عملیاتی کردن کانون‌های تربیت محور با حضور نوجوانان و جوانان در محلات کم برخوردار است.

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان اردبیل تصریح کرد: اجرای ویژه برنامه جشن طلایه‌داران شکوه ایران زمین هم‌زمان با دهه کرامت از دیگر برنامه‌های وسیع در سطح شهرستان‌های استان است که با همکاری دستگاه‌های اجرایی و فرهنگی استان رقم خواهیم زد.

وی اظهار داشت: این ویژه برنامه هم‌زمان با بزرگداشت روز دختر و ولادت حضرت معصومه (س) آغاز و به مدت ۱۰ روز در شهرستان‌های استان با برپایی برنامه‌های مختلف فرهنگی و جشن تا سالروز ولادت حضرت امام رضا (ع) ادامه خواهد داشت.

آمون با بیان این مطلب که نوجوانان و جوانان اصلی‌ترین مخاطبان برنامه‌های فرهنگی و هنری کانون‌ها هستند، یادآور شد: همیاری و همکاری دستگاه‌های اجرایی و فرهنگی در برنامه‌های کانون‌های مساجد ضروری هست زیرا نوجوانان و جوانان اصلی‌ترین مخاطبان این فعالیت‌ها است.

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان گفت: تعامل دستگاه‌های اجرایی و فرهنگی در حوزه مسجد زمینه کاهش آسیب‌های اجتماعی را فراهم می‌کند و باید مدیران به این مسئله دقت نظر بیشتری داشته باشند.

کد خبر 745513

دیگر خبرها

  • فعالیت ۴۰ کانون فرهنگی و هنری مساجد در سلماس
  • برگزاری نشست‌های «گفتگوی بین نسلی» در کانون های مساجد مرکزی
  • مساجد خاستگاه فرهنگ و هنر اسلامی هستند
  • قاریان و حافظان قرآن بدون آزمون وارد دانشگاه فرهنگیان می شوند
  • دغدغه حضور نوجوانان و جوانان در برنامه‌های فرهنگی مسجد محور است
  • شبکه گسترده رسانه‌ای توسط نوجوانان در محلات اردبیل ایجاد می‌شود
  • لزوم مشارکت کانون‌های مساجد در برنامه‌های دهه کرامت
  • کانون پرورش فکری، دوستدار کودکان و نوجوانان محلات حاشیه‌نشین
  • نقش ویژه مساجد در تحقق آرمان‌های فرهنگی در جامعه
  • تشکیل باشگاه کتابخوانی در ۱۲ باب از کتابخانه‌های کانون مساجد زنجان