Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناس ارشد مسائل اقتصادی گقت: مبادله های سوداگرانه و سفته بازی در کشور باعث شده است مردم به جای گرایش به سمت تولید به سمت استفاده از فشار تورمی نسبت به عملکرد خودشان سوق داده شوند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ کارشناس ارشد مسائل اقتصادی درباره افزایش خط فقر به 5 میلیون تومان که طی روزهای اخیر اعلام شد به خبرنگار تیتریک گفت: شکاف طبقاتی که هر ساله بین طبقه فقیر و ثروتمند ایجاد شده است باعث ناهماهنگی های اساسی و ریشه ای در کشور ما شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اکبر کریمی افزود: افزایش نقدینگی، عدم کنترل نقدینگی به سمت تولید، عدم مولد بودن تولید در کشور که برای سرمایه گذاران سودآوری ندارد، مبادله های سوداگرانه و سفته بازی در کشور باعث شده است مردم به جای گرایش به سمت تولید به سمت استفاده از فشار تورمی نسبت به عملکرد خودشان سوق داده شوند.

وی اظهار داشت: عده ای با احتکار کالا، به سادگی و چندین برابر قیمت آن را به فروش می رساند لذا با کمی دقت می توان متوجه شد یک کالا با قیمت مشخص ضربدر 4 برابر قیمت آن زمانی که به فروش می رسد، اگر تورم را ثابت فرض کنیم یک کالا را 4 بار به مصرف کننده می فروشیم که این نوعی انگیزه برای فساد اقتصادی است.

کریمی تصریح کرد: اغلب جامعه کارمند، کارگر، مستمری بگیر و ... بوده و یک درآمد مشخص دارند، لذا زمانیکه درآمد ثابت شده و هزینه چندبرابر شود قائدتا خط فقر دستخوش تغییرات می شود، البته با مد نظر قراردادن آمارهای واقعی، 30 الی 40 درصد نسبت به کالاهای سرمایه ای و مصرفی افزایش قیمت را شاهد بوده ایم.

وی با اشاره به افزایش 60 درصدی قیمت مسکن، افزیش 50 درصدی محصولات غذایی و تورم 70 درصدی خودرو در سال 97 گفت: اگر بنا بود این هزینه ها افزایش پیدا می کرد باید با افزایش 80 درصدی درآمدها نیز مواجه می شدیم اما کارمندان حقوق بگیر از 6 الی 18 درصد و بازنشستگان 20 درصد افزایش حقوق را شاهد بودند.

کریمی افزود: کاهش 80 درصدی قدرت خرید مردم در مقابل 20 درصد افزایش درآمد 60 درصد شکاف اقتصادی و طبقاتی است لذا در طول سالیان متوالی این شکاف عمیق شده و پر شدن آن با سیاست های گذرا ممکن است و صرفا از طریق مولد کردن تولید در کشور، رسیدگی به بخش کشاورزی، کالاهای سرمایه ای و ...می توان به جایی رسید.

وی اظهار داشت: در کشورهای پیشرفته دنیا، بخش کشاورزی را اولویت قرار می دهند اما ما در این بخش کمتری سرمایه گذاری ها را داریم و صرفا در بخش خدمات فعالیت داریم که مولد نیست و باعث نمی شود ارزش افزوده ای برای ما ایجاد شود.

کارشناس ارشد مسائل اقتصادی در خاتمه تصریح کرد: افزایش خط فقر نماد تورم موجود در کشور است لذا با در نظر گرفتن خط فقر 5 میلیونی غالب هموطنان ما زیر خط فقر زندگی می کنند چرا که این قشر بسیار کم بوده و شرکت های خصوصی نیز افراد را با حقوق کارگری به کار می گیرند در نتیجه فشار خط فقر به طبقات پایین جامعه وارد می شود لذا این روند ادامه دارد تا زمانیکه سیاست های اقتصادی به درستی طراحی و اجرا شود.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۵۱۵۵۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هیچ واحد تولیدی به‌خاطر آرا قضایی در گرمسار تعطیل نشد

صفدری، با اشاره به شعار سال از سوی رهبر معظم انقلاب با عنوان سال «جهش تولید با مشارکت مردم»، گفت: با برنامه ریزی های انجام شده دادگستری گرمسار در راستای حمایت از تولید و تولیدکنندگان، فعالان و سرمایه‌گذاران اقتصادی، موانع مشارکت فعالان اقتصادی و تولیدی مردم را با همکاری سایر دستگاه های اجرایی رفع می‌کند.

وی افزود: به همین سبب طی سال گذشته هیچ واحد تولیدی در این شهرستان با آرا محاکم قضایی غیرفعال و توقیف نشده است و این امر در سال جاری نیز ادامه‌دار خواهد بود.

رییس دادگستری گرمسار، جامعه کارگران را گروه عظیم زحمت‌کشان که بار تولید را برعهده دارند نامید و خاطرنشان کرد: استیفای حقوق کارگران و برقراری تعادل در حوزه کار را باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه هیچ عذری برای به تعویق‌انداختن پرداخت حقوق کارگران وجود ندارد، بیان کرد: در عین‌حال نباید به گونه ای در حمایت از حقوق کارگران عمل شود که سرمایه گذار را از فعالیت اقتصادی منصرف کند و از سوی دیگر دلالان و واسطه‌ها هم بدون آنکه در فعالیت مولد اقتصادی شرکت کنند از تولیدکنندگان با انواع مشکلات، بهره بیشتری ببرند

باشگاه خبرنگاران جوان سمنان سمنان

دیگر خبرها

  • افزایش تولید گاز / خوراک پتروشیمی ها تامین شد؟
  • تورم ترکیه چقدر است؟
  • هیچ واحد تولیدی به‌خاطر آرا قضایی در گرمسار تعطیل نشد
  • با اجرای مالیات برعایدی سرمایه بساط سفته بازی جمع می‌شود
  • تورم و بیکاری چالش بزرگ لرستان/ زمینه برای سرمایه‌گذاری فراهم شود
  • سرمایه‌گذاران بخش خصوصی مورد حمایت مدیریت استان قم هستند
  • کلاف سردرگم تعیین دستمزد کارگری (پادکست)
  • مدیرکل اقتصادی استانداری، از سرمایه‌گذاری ۱۰ هزار میلیارد ریالی چین در بخش کشاورزی مازندران خبر داد
  • هم‌میهن آمریکا و انتساب رکورد تورمی روحانی به رئیسی!
  • نیمی از رشد اقتصادی کشور مربوط به نفت و گاز است