Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر، گروه استان ها: زیبایی و شاهکار خلقت و نمایش قدرت خداوندی را گاه می‌توان در آبشارانی که به سختی از دل  یک کوه  بیرون آمده و  شادی و نشاط را به آدمیان هدیه می کند دید و زمانی با دیدن جنگل‌های بکر و دست نخورده شمالی  به عظمت آفریننده این همه شکوه پی می‌بریم.

اما نقاش خلقت در عمق کویر مرکزی ایران جذابیتی‌هایی خلق کرده که اگر نگوییم نایاب بلکه کمیاب است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مگر نه اینکه یوز آسیایی این گونه کمیاب که یکی از زیستگاه هایش منطقه نایبندان طبس است بی اغراق یکی از شاهکارهای خلقت بوده که سرعت حرکتش گاه به ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد.

یوز ایرانی علاوه بر منطقه نایبند طبس در خراسان‌جنوبی در استان‌های سمنان،یزد، خراسان شمالی، کرمان و تهران مشاهده شده است و اکنون ایرانیان به واسطه اینکه سرزمینشان آخرین پناهگاه این گونه نادر آفرینش است وظیفه دو چندانی در حفاظت از او دارند.

از این جهت است که نه تنها دولتمردان و سازمان محیط زیست بلکه گروه‌ها و تشکل‌های مردمی نیز در این زمینه فعال شده‌اند تا وظیفه انسانی خود را در حراست از مخلوقات خداوندی انجام دهند.

 نایبند بزرگترین پناهگاه حیات وحش کشور است

حسن اکبری مدیرکل محیط زیست خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره این گربه سان نادر اظهار کرد: پناهگاه حیات وحش نایبندان طبس با وسعت حدود ۵/۱ میلیون هکتار، بزرگترین پناهگاه حیات وحش کشور است.

وی اظهار کرد: این منطقه بر اساس آگهی رسمی مصوبه شماره ۲۰۰ شورای عالی حفاظت محیط زیست مورخ ۲۵ مهرماه سال ۸۰ در زمره مناطق تحت مدیریت سازمان محیط زیست درآمده و در حال حاضر تحت عنوان پناهگاه حیات وحش مدیریت می‌شود.

مدیر کل محیط زیست خراسان جنوبی با اشاره به اینکه بیش از ۷۰ درصد پناهگاه حیات وحش نایبندان را بخش‌های دشتی فراگرفته است، بیان کرد: این منطقه به واسطه رویشگاه‌های بیابانی و برخورداری از چشم‌اندازهای طبیعی و گونه های منحصر به فرد گیاهی و جانوری ارزش حفاظتی بالایی دارد.

اکبری ادامه داد: طبق مطالعات علمی و پژوهشی صورت گرفته در این منطقه تعداد ۲۰۷ گونه گیاهی بسیار ارزشمند و همچنین ۲۰ گونه پستاندار،۶۰ گونه پرنده، ۱۶ گونه خزنده شناسایی شده است

وی یادآور شد: که از آن جمله می‌توان به گربه وحشی،گربه شنی،کاراکال،کل و بز،تشی جبیر، شاه روباه، روباه معمولی، قوچ و میش، کفتار، خرگوش، روباه شنی، پلنگ و از همه مهمتر گونه نادر و ارزشمند یوزپلنگ آسیایی اشاره کرد.

برآورد جمعیت یوز در منطقه نایبندان امکان پذیر نیست

مدیر کل محیط زیست خراسان جنوبی با اشاره به تعداد یوزپلنگ های موجود در منطقه نایبندان گفت: با توجه به اینکه وسعت پناهگاه حیات وحش نایبندان بسیار زیاد یوده و از طرفی یوزپلنگ حیوانی است که مسیرهای بسیار طولانی را مهاجرت می‌کند برآورد جمعیت یوزپلنگ بسیار مشکل و مستلزم دوربین گذاری در سطح وسیعی از منطقه و عملاً غیر ممکن است.

اکبری اظهار کرد: به عنوان مثال در سال‌های گذشته مهاجرت یوزپلنگ بین پناهگاه حیات وحش نایبندان و پناهگاه حیات وحش دره انجیر با مسافت ۲۱۵ کیلومتر و شهرستان راور به ثبت رسیده است.

وی در زمینه چگونگی ثبت وجود یوزپلنگ در منطقه نایبندان بیان کرد: ثبت وجود یوزپلنگ در منطقه به وسیله مشاهده یوزپلنگ بصورت مستقیم توسط محیط بانان منطقه و تصاویر گرفته شده از یوزپلنگ توسط دوربین‌های تله ای صورت می‌گیرد.

در سال گذشته ۶ بار مشاهده مستقیم یوزپلنگ توسط محیط بانان و اهالی بومی منطقه نایبندان طبس به محیط زیست گزارش شده است مدیرکل محیط زیست خراسان‌جنوبی ادامه داد: البته در سال گذشته ۶ بار مشاهده مستقیم یوزپلنگ توسط محیط بانان و اهالی بومی منطقه نایبندان طبس به محیط زیست گزارش شده است.

اکبری درباره نحوه تغذیه این گونه در منطقه پناهگاه حیات وحش نایبندان گفت: از جنبه تغذیه‌ای پناهگاه حیات وحش نایبندان به لحاظ طعمه‌های یوزپلنگ آسیایی از وضعیت مناسبی برخوردار است و انواع طعمه‌های یوزپلنگ از جمله جبیر، خرگوش، قوچ و میش و کل و بز در این منطقه وجود دارد.

اختصاص ۱۰۰ میلیون تومان برای حفاظت از یوز آسیایی

وی با اشاره به اینکه ایرانیان حافظان آخرین بازماندگان یوزپلنگ های آسیایی هستند، اظهار کرد: با توجه به اینکه یوز ایرانی بسیار نادر است حفاظت از این گونه از منظر زیست محیطی بسیار حائز اهمیت می‌باشد و دولت و گروه‌های مردمی در این زمینه کارهای بسیاری انجام داده‌اند.

مدیرکل محیط زیست خراسان جنوبی با اشاره به اختصاص ۱۰۰ میلیون تومان برای حفاظت از این گونه نادر اظهار کرد: جوامع محلی ارتباط بسیار خوبی با محیط زیست خراسان جنوبی دارند و به محض مشاهده یوزپلنگ در منطقه نای بندان به اداره گزارش می‌دهند.

اکبری بیان کرد: محیط بانان نقش مهم و اساسی را در حراست و حفاظت از محیط زیست دارند که در زمینه حفاظت گونه نادر یوزپلنگ آسیایی در منطقه نایبندان طبس نیز شرایط همین گونه است.

فعالیت هشت محیط بان در بحث حفاظت از یوز آسیایی در منطقه نایبندان

وی ادامه داد: در حال حاضر هشت نفر از محیط بانان خراسان جنوبی در بحث حفاظت از یوز پلنگ آسیایی در منطقه نایبندان فعالیت می کنند.

مدیرکل محیط زیست خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه به تهیه پیش نویس فاز سوم پایش جمعیت یوزپلنگ آسیایی، یادآور شد:  امید است پس از تأیید نهایی فاز سوم پایش جمعیت یوزپلنگ آسیایی و اجرای این طرح اقدامات موثری جهت حفاظت از این گونه ارزشمند با حمایت نهادهای بین المللی انجام شود.

محیط زیست و همه جاندارانی و گونه‌هایی که در آن زندگی می‌کنند امانت خالق جهان در درست ما انسان‌ها هستند و امانتداری ما در پیشگاه خداوند با شیوه تعامل ما با همه عناصر محیط زیست مشخص می‎شود که متأسفانه گاه مطلوب و پسندیده نیست.

گاه جاده‌هایی که محل عبور این حیوانات کمیاب هستند، هیچ علامتی نداشته و باعث می‌شود در یک برخورد خودرو با این گونه‌های کمیاب یک قلاده از آن را از دست بدهیم در حالی که با یک رفتار ساده می‌شد از آن پیشگیری کرد.

نباید خودخواهانه تصور کنیم که همه شاهکارها و زیبایی‌های خلقت از گونه‌های جذاب حیوانی تا محیط طبیعی فقط برای دوره و زمان ما است  و خودخواهانه با آن برخورد کنیم چرا که در این صورت نسل آینده از ما بابت بی مبالاتی ها و امانت نداری ها نخواهند گذشت.

کد خبر 4396747

منبع: مهر

کلیدواژه: پروژه حفاظت از یوز آسیایی حفاظت از محیط زیست خراسان جنوبی مردم علیه احتکار هفته دولت بوشهر کرمانشاه خبرگزاری مهر گرگان مشهد شیراز شهرکرد استانداری سمنان خطبه های نماز جمعه احتکار سانحه تصادف عید غدیر خم یاسوج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۵۱۵۵۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله خرس وحشی به یک دامداری در ایلام و تلف شدن دام‌هایش

معاون زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل محیط زیست استان ایلام در خصوص خبر حمله خرس به مرد دره‌شهری گفت: این حمله در منطقه «خرس‌آو» کبیرکوه که زیستگاه خرس قهوه‌ای است رخ داده است.

بیشتر بخوانید:

علیرضا محمدی در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: این زیستگاه خرس قهوه‌ای در ارتفاعات کبیرکوه در بخش شرقی کبیرکوه واقع است و منطقه‌ای صعب‌العبور است، فرد مصدوم شده از دامداران بومی منطقه است که دام‌های خود را وارد قلمرو زیستی خرس کرده است.

وی افزود: وقتی خرس برای فرزندانش احساس خطر کند، ممکن است به واردشدگان به زیستگاهش حمله کند.

محمدی با بیان اینکه جمعیت خرس در این منطقه معدود است، خاطرنشان کرد: ممکن است خرس برای تأمین غذا دست به حمله زده باشد، آنچه مسلم است ورود دامدار به قلمرو خرس است که با این ورود ۶ رأس دام دامدار نیز تلف و خود دامدار نیز مصدوم شده است.

معاون اداره‌کل محیط زیست استان ایلام تأکید کرد: خرس به هیچ وجه وارد قلمرو و زندگی مردم منطقه نشده است و در جای مرتفعی در کوه است که زیستگاه خود اوست.

اورژانس پیش‌بیمارستانی اعلام کرده خرس به یک مرد ۵۱ ساله دره‌شهری حمله کرده است و وی زخمی شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1229046 برچسب‌ها اخبار حوادث

دیگر خبرها

  • زیستگاه های مرجانی خلیج فارس در معرض خطر
  • حمله خرس وحشی به یک دامداری در ایلام و تلف شدن دام‌هایش
  • یک بزمجه بیابانی در زیستگاه‌ طبیعی نیک‌شهر رهاسازی شد
  • مشاهده پلنگ ایرانی در زیستگاه‌ های لرستان
  • مشاهدۀ پلنگ ایرانی در لرستان
  • حمله خرس به دامدار ایلامی و تلف دام‌هایش
  • ثبت نخستین تصاویر از پلنگ ایرانی در زیستگاه‌های لرستان + فیلم
  • ثبت نخستین فیلم از پلنگ ایرانی در زیستگاه‌های لرستان
  • حمله خرس به دامدار ایلامی در پی ورود به زیستگاه
  • تلاش برای احیای کامل تالاب نئور