Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-06@14:57:15 GMT

نقش تعارض خانه و مدرسه در حجاب‌گریزی دانش‌آموزان

تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۵۱۵۹۳۷

نقش تعارض خانه و مدرسه در حجاب‌گریزی دانش‌آموزان

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش‌وپرورش گفت: در بحث پوشش دانش‌آموزان در درون و خارج از مدرسه به شدت نیاز به کمک‌ خانواده‌ها داریم و یکی از دلایل بدحجابی ناشی از تعارضات در فضا و نهادهای خانواده، مدرسه و جامعه است. ۱۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۶ اجتماعی فرهنگیان و مدارس نظرات

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، علیرضا کاظمی، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در برنامه تلویزیونی پرسشگر با موضوع چالش‌های پوشش مدارس با طرح این پرسش که کجا آموزش‌وپرورش در حوزه لباس فرم کم‌کاری کرده است، اظهار کرد: یکی از اولویت‌های ویژه ما توسعه فرهنگ حجاب و عفاف است و قصد داریم کارهای خوبی در این زمینه انجام دهیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آموزش‌و پرورش عضو کارگروه ساماندهی مد و لباس است و وظایفی که به ما محول شود را دنبال می‌کنیم و  نظرات خود را می‌گوییم.

وی افزود: بحث پوشش در مدارس را نمی‌توان از فرهنگ جامعه و نوع رویکرد جامعه جدا کرد علاوه بر آن لباس نقش جدی در آرامش روحی و روانی و آراستگی دارد و بیانگر نگرش درونی افراد در حوزه سبک زندگی است و از مدل و سبک لباس افراد می‌توان به بسیاری از باورهای افراد پی برد.

کاظمی با بیان اینکه در آموزش‌و پرورش چگونگی انتخاب پوشش در مدارس را به عنوان تکلیف در قوانین و آیین نامه‌های اجرایی مدارس دنبال می‌کنیم، گفت: در آئین نامه اجرایی مدارس بحث پوشش دانش‌آموزان مورد توجه ویژه است و  مسئله فرهنگی پوشش و توسعه فرهنگ عفاف و حجاب نیز در مدارس مدنظر است و هدف غایی ما در پوشش و الگوهای پوششی توسعه فرهنگ حجاب و عفاف است.

وی ادامه داد: اکنون در آموزش و پرورش مهمترین استراتژی اجرای متوازن سند تحول بنیادین است. این سند با 6 زیر نظام حدود 351 برنامه دارد که از این تعداد حدود 40 برنامه مرتبط با حوزه پرورشی است و چهار برنامه به حجاب و عفاف برمی‌گردد یعنی 10 درصد برنامه‌ها به مقوله حجاب و عفاف برمیگردد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه اکنون برنامه‌های مهمی را در همین راستا در دستورکار قرار دادیم، گفت: تدوین ویژگی‌های پوشش مناسب، متنوع، زیبا، آراسته و مبتنی بر فرهنگ ایرانی و اسلامی و مراحل رشد دانش‌آموزان و متناسب با تفاوت‌های فرهنگی را در دست طراحی داریم و الان در حال طراحی الگو هستیم.

کاظمی افزود: تعیین رنگ و نوع لباس دانش‌آموزان در اختیار شورای مدرسه است و تنوع رنگ را کاملا مشاهده می‌کنید. اما درباره قیمت و هزینه تمام شده، شورای مدرسه رعایت حال عموم دانش‌آموزان را می‌کند وگرنه بچه‌های ضعیفتر آسیب می‌بینند.در استان‌ها کارگروه لباس فرم مدارس را داریم که جلسات مشترکی با اتحادیه پوشاک داشته و ظرفیت اصناف را شناسایی می‌کنند. در استان خراسان رضوی با اتحادیه پوشاک 120 واحد تولیدی را شناسایی و متخصصان ورود و سبدی از جنس و مدل به دانش‌آوزان ارائه کردند ولی به هرحال باید به سمتی برویم که ذائقه دانش‌آموزان را ببینیم.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در واکنش به این گفته که لباس فرم مدارس از عوامل حجاب‌گریزی در دانش‌آموزان است، گفت: ممکن است این لباس مورد پسند برخی دانش‌آموزان به لحاظ جنس نباشد اما منشاء حجاب گریزی نیست  و نکته دوم در تعلیم و تربیت تمرین، تکرار و عادت است به جز مدرسه کجا می‌توان مهارت حجاب را یاد داد و تعمیق کرد، آموزش‌وپرورش تنها دستگاهی است که در مسئله حجاب و عفاف خوب کار می‌کند  البته قبول داریم باید الگوهای جدیدتر و مناسب تری مناسب با زیستگاه، محل سکونت و فرهنگ بومی بچه‌ها انتخاب تا انس و الفت را با حجاب بیشتر کنیم، یکی از برنامه‌هایی که داریم توجه به همین امر است. اگر بتوانیم جشنواره مد و لباس را در آموزش و پرورش طراحی کنیم که مدارس از این الگوها استفاده کنند بسیار مناسب است.

وی در پاسخ به گلایه برخی دانش آموزان از خوش پوش نبودن برخی معلمانشان گفت: فکر نمی‌کنم کسی باشد از شیک پوشی بدش بیاید. امیدوارم معیشت معلمان به سطحی برسد که هر هفنه یک کت و شلوار شیک بپوشند این مسائل جدا از معیشت فرهنگیان نیست و انتظار داریم به این موضوع توجه شود با همه اینها باز هم معلمان الگوهای ماندگار در گفتار،‌پوشش و کردار دانش آموزان و پایگاه‌های مرجع آنها هستند.

کاظمی درباره نوع پوشش در مدارس دخترانه بیان کرد: در بحث پوشش دانش‌آموزان در درون و خارج از مدرسه به شدت نیاز به کمک‌ خانواده‌ها داریم امروز جامعه ما دچار تعارضات متعدد است و یکی از دلایل بدحجابی ناشی از تعارضات در فضا و نهادهای خانواده، مدرسه و جامعه است. به شدت به کمک خانواده‌ها در این زمینه نیازمندیم در حوزه حجاب همیشه دچار افراط و تفریط شدیم که ناشی از فقدان درک درست از مسئله حجاب و پوشش است.

وی گفت: در فضای مدارس مسئله پوشش و حجاب به عنوان یک تکلیف دینی مثل هنجاری چون نماز است و یک مسئله درونی بوده و طبیعتا اجبار بردار نیست یعنی نمی‌توان فردی را به اجبار وادار به حجاب کرد اگرچه در جایی که ساختارها و هنجارهای جامعه خدشه‌دار می‌شود قانون باید برخورد کند اما معتقدیم روش‌های اقناعی در حوزه تربیت که مبتنی بر شناخت و تعمیق معرفت دانش‌آموزان نسبت به اثربخشی حجاب و پیشگیری از آسیب‌های جامعه است، مهم‌تر بوده، تحقیقات نشان می‌دهد بدحجابی و فقدان پوشش مناسب عامل 75 درصد برخی آسیب‌های اجتماعی و بیش از 70 درصد مزاحمت‌ها برای افراد است و باید با توجه به سلیقه دانش‌آموزان در انتخاب نوع، رنگ و طراحی لباس و پرهیز از بایدها و نبایدها در حوزه حجاب اقدام کرد.

انتهای پیام/

 

R1014132/P1014142/S2,22/CT11 واژه های کاربردی مرتبط دانش‌آموزان عفاف و حجاب

منبع: تسنیم

کلیدواژه: دانش آموزان عفاف و حجاب دانش آموزان عفاف و حجاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۵۱۵۹۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اصلاح قانون تاسیس مدارس غیردولتی گرفتن مجوز برای مسئولان را محدود می‌کند

حجت‌الاسلام احمدحسین فلاحی سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درباره شفاف شدن شهریه‌های مدارس غیردولتی گفت: در طرح اصلاح قانون تاسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی که انجام شده یکی از بحث‌ها قانونمندی در پرداخت شهریه، حقوق حق‌التدریس‌ها، زمان آموزش، عنوان و مجوز مدارس و کیفیت مدارس است که مورد رسیدگی قرار گرفته است.

وی اظهار کرد: موارد مذکور هم مورد مطالبه معلمان حق‌التدریس غیرانتفاعی و هم صاحبان مدارس بود و طوری قانون را تصویب کردیم که منافع هر دو طرف تامین شود و حقوق کسی ضایع نشود.

نماینده مردم همدان در مجلس ادامه داد: به نظر می‌رسد با اصلاح قانون تاسیس مدارس غیرانتفاعی مباحث مربوط به شهریه، کیفیت مدارس و نوع مدارس هم اصلاح شود.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بیان کرد: با ابلاغ قانون جدید و نظارت جدی بر اجرای قانون، شهریه‌های مدارس غیردولتی سامان‌دهی می‌شود، چون الان با نقص‌هایی که در قانون قبلی وجود دارد، مواجهیم و مشکلاتی را ایجاد کرده است.

حجت‌الاسلام فلاحی اظهار کرد: در قانون جدید بحث کسانی که می‌خواهند مجوز بگیرند دیده شده حتی به تعارض منافع به صورت جدی پرداخته شده است. 

وی درباره تعارض منافع گفت: منظور از تعارض منافع این است که شاید کسانی که ممکن است جایگاهی داشته باشند بخواهند مجوز بگیردند لذا یک محدودیت‌هایی برای آنها وجود دارد و اگر خودشان در آموزش و پروش و جا‌های دیگر سمت داشته باشند این‌ها در گرفتن مجوز‌ها محدود می‌شوند البته این مورد مربوط به مجوز‌های جدید می‌شود، چون قانون عطف به‌ماسبق نمی‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی مجلس

دیگر خبرها

  • افتتاح مدرسه ۱۴ کلاسه زنده یاد صدوقی در شهرستان پیشوا
  • نخستین سرویس مدرسه تهران مخصوص بچه‌پولدارها بود
  • دبستان ۶ کلاسه خیرساز مرحوم محب‌الله شاویسی در سنندج افتتاح شد
  • کمبود ۷۰ هزار نیروی پرورشی و مشاور در مدارس
  • اصلاح قانون تاسیس مدارس غیردولتی گرفتن مجوز برای مسئولان را محدود می‌کند
  • امتحانات نهایی دانش آموزان عشایری متوسطه در سه مدرسه برگزارمی شود
  • لباس فرم برای دانش آموزان اجباری نیست
  • تعیین «شهریه» مدارس غیردولتی ۳۱ اردیبهشت
  • کارگروه تخصصی برای ساماندهی شبکه مهندسی پوشاک دانشگاه تشکیل می‌شود
  • مدرسه باید واقعیت جامعه باشد/ ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار معلم مخالف مدرک دانشگاهی خود آموزش می‌دهند