Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رکنا»
2024-03-29@13:40:20 GMT

ترفندهای خانگی برای پیشگیری از سیاه شدن قارچ

تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۵۱۶۲۵۴

ترفندهای خانگی برای پیشگیری از سیاه شدن قارچ

رکنا: افزایش طول عمر قارچ با این روش های جالب.

مجری طرح افزایش عمر ماندگاری قارچ خوراکی گفت: برای افزایش عمر قارچ خوراکی از پوشش دهی قارچ با صمغ کتیرا و اسانس مرزه و آویشن استفاده کردیم.

 قارچ سفید دکمه‌ای یکی از محبوب‌ترین قارچ‌ها در جهان است، سرانه مصرف قارچ خوراکی در ایران ۱.۳ کیلوگرم و سرانه مصرف جهانی حدود ۴ کیلوگرم اعلام شده است، قارچ خوراکی سرشار از سلنیوم، پتاسیم، فسفر، آهن، مس،فولات، ویتامین B۱، C.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

و ویتامین D است و می‌تواند جایگزین مناسبی برای مصرف گوشت و دیگر مواد غذایی باشد، میزان مصرف آب برای پرورش قارچ نیز بسیار کم و به لحاظ اقتصادی و غذایی پر ارزش است اما به دلیل قهوه‌ای شدن، افت رطوبت، پژمردگی و حمله میکروبی، ظرف مدت کوتاهی ارزش تجاری خود را از دست می‌دهد.

مهشید نصیری دانشجوی دکترا وپژوهشگر دانشگاه تربیت مدرس مجری طرح افزایش عمر ماندگاری قارچ خوراکی از پوشش دهی قارچ با صمغ کتیرا و اسانس مرزه و آویشن خبر داد، گفت: در این پژوهش از غلظت‌های مختلف صمغ کتیرا برای پوشش دهی قارچ دکمه‌ای استفاده می‌شود و در پایان بررسی خصوصیات فیزیکی و شیمیایی نمونه‌ها نشان داد که غلظت ۶/۰ درصد صمغ کتیرا بهترین اثر را در افزایش ماندگاری این قارچ دارد.

وی افزود: افزون بر این به منظور افزایش خصوصیات ضد اکسایشی و ضد میکروبی پوشش، دو نگهدارنده از بین اسانس‌های دارچین، آویشن شیرازی و مرزه خوزستانی و عصاره‌های پوست پسته، زوفا و سرخارگل، انتخاب شد.

نصیری تشریح کرد: در مرحله بعد تأثیر پوشش دهی با صمغ کتیرا حاوی (۱۰۰، ۵۰۰ و ۱۰۰۰ ppm)، اسانس مرزه خوزستانی و آویشن شیرازی در مقایسه با روش نگهداری متداول با (ppm ۱۰۰۰) سدیم متابی سولفیت (MS) روی کیفیت پس از برداشت و قهوه‌ای شدن قارچ سفید دکمه‌ای طی ۱۶ روز نگهداری در دمای ۴ درجه سانتی گراد مورد بررسی قرار گرفت.

تاثیر تیمار قارچ با صمغ کتیرا حاوی آویشن شیرازی و مرزه خوزستانی

مجری طرح افزایش عمر ماندگاری قارچ خوراکی ادامه داد: برای این منظور تغییرات برخی از آنزیم ها، خصوصیات فیزیکوشیمیایی و میکروبی نمونه‌ها مورد ارزیابی قرار گرفت، نتایج نشان داد که تیمار قارچ با صمغ کتیرا حاوی آویشن شیرازی و مرزه خوزستانی باعث حفظ سفتی بافت و کاهش شمار ریزاندامگان، کاهش اندیس قهوه‌ای شدن، حفظ مقادیر بالاتر ترکیبات فنولی و آسکوربیک اسید، کاهش سرعت تنفس، تأخیر در بازشدن کلاهک، کاهش قهوه‌ای شدن آنزیمی و افزایش مواد جامد محلول نسبت به نمونه شاهد شد و عملکرد این تیمار‌ها از پوشش دهی با تنها صمغ کتیرا بهتر بود.

نصیری در پایان تصریح کرد: ارزیابی حسی نیز نشان‌دهنده این بود که پوشش دهی با صمغ حاوی ۵۰۰ پی پی ام از هر دو اسانس با حفظ کیفیت کلی قارچ طی نگهداری، عملکرد بهتری نسبت به بقیه تیمار‌ها داشت؛ بنابراین پوشش دهی با کتیرا حاوی اسانس می‌تواند به منظور افزایش ماندگاری پس از برداشت قارچ مورد استفاده قرار گیرد.

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

اقدام شنیع زن جوان با 5 عضو شورای شهر بابل! / امام جمعه چه گفت ؟! + سند

آخرین خبر از اولین اعدامی مفسد اقتصادی معروف!

عملیات سپاه برای دستگیری 5 عضو فاسد شورای شهر بابل + جزئیات رسوایی با یک زن

فوری / داعش مسئولیت حمله به کنسولگری ایران را پذیرفت + عکس

اعدام مادر مقابل چشمان فرزندش+عکس

اقدام شوم تازه داماد با دستور برادرعروس! + عکس و گفتگو

راز جسد تکه تکه شده دخترانه در کیسه زباله+عکس

حمله عرب ها به لنج ایرانی در خلیج فارس / ملوان بوشهری کشته شد + عکس

همخوابی زن تهرانی با داماد قبل ازدواج اوبا دخترش

خودکشی لیلای 16 ساله در ویلای مجردی متین 37 ساله!

تجاوز به یک دختر  توسط 5 پسر که فیلم غیر اخلاقی دیدند!

زن خائن دوستانش را به اتاق خلوت شوهرش فرستاد! / طلاق می خواهم

 

 

منبع: رکنا

کلیدواژه: خودرو سلامت مسکن بازنشسته ها مهم ترین های 24 ساعت ارز و سکه اقتصادی طول عمر سیاه پیشگیری داعش افزایش قارچ ویتامین دی عکس دختر زندگی فیلم طعمه زن تماس دختر جوان پدر مادر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rokna.net دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۵۱۶۲۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جلسات خانگی پُر فروغ قرآن کریم در بردسیر

 به گزارش خبر گزاری صداوسیما مرکز کرمان  بردسیر دیروز میزبان اجلاسیه جلسات خانگی قرآن کریم  بود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

دیگر خبرها

  • ترفندهای درست کردن ترشی خانگی و جلوگیری از کپک زدنش رو یاد بگیر!
  • صدور سالیانه ۲ هزار مجوز مشاغل خانگی در استان اردبیل
  • «قلب» در شبکه نمایش خانگی
  • بیم افزایش مصرف شیشه در کشور
  • آموزش: کاربردی‌ترین ترفندهای واتس‌اپ
  • جلسات خانگی پُر فروغ قرآن کریم در بردسیر
  • قوی‌ترین مکمل غذایی و دارویی در طول روز
  • فرآیند پخت یک غذای محلی با قارچ کوهی و گوجه توسط یک بانوی عشایر افغان (فیلم)
  • همه مصائب قاره سیاه در سال گذشته؛ از تغییرات اقلیمی تامهاجرت ابدی
  • جو پایداری بر استان بوشهرحاکم است/ افزایش پوشش ابر از شنبه