Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-04@00:51:09 GMT

مذاکرات برای برکناری حاکم بازار ارز

تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۵۱۶۹۰۹

مذاکرات برای برکناری حاکم بازار ارز

در روزهای پر التهاب بازار ارز و در زمانی که دلار هر لحظه بین مردم از ارزش بیشتری برخوردار می‌شود و برای خرید آن پرهیجان به سمت بازار ارز حرکت می‌کنند، رئیس کل بانک مرکزی از سیاست‌ها و مذاکرات برای حذف دلار از مبادلات تجاری ایران و برخی کشورها خبر داده است.

به گزارش ایسنا، در جریان حضور پوتین -نخست وزیر روسیه- و همچنین اردوغان -رئیس جمهور ترکیه- در ایران ضمن مذاکرات سیاسی ظاهرا گفت‌وگویی اقتصادی نیز بین طرفین صورت گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آن طور که رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرده، در جریان نشست سه‌جانبه ایران، روسیه و ترکیه مذاکراتی درباره فروش نفت، خرید کالاهای اساسی، گسترش روابط بانکی و اقتصادی و در مجموع توسعه روابط تجاری و اقتصادی انجام شده است، این در حالی است که یکی از محورهای مهم مذاکرات بین طرفین که همتی از آن سخن گفته به مبادله با پول‌های ملی طرفین با هدف حذف دلار بر می‌گردد.

بحث حذف دلار از روابط تجاری ایران مربوط به شرایط فعلی نیست و از حدود سه سال گذشته به طور جدی‌تری در دستور بانک مرکزی قرار گرفت؛ به گونه‌ای که مذاکراتی برای توسعه پیمان‌های پولی و انجام مبادلات با پول‌های ملی بین ایران و سایر کشورها به ویژه بعد از برجام انجام شد و توافقاتی بین ایران با کشورهای اکوادور، چین، آذربایجان و مالزی برای ایجاد حسابهای مشترک و حذف دلار شکل گرفت.

البته تا چند سال پیش با وجود تحریم‌هایی که ایران و به طور خاص شبکه بانکی در آن قرار داشت، ایران به پیمان‌های پولی وارد نشده بود، ولی به مرور با شدت گرفتن انتقادات نسبت به این موضوع و فشاری که تحریم‌های دلاری برای ایران بر فعالان اقتصادی داشت در نهایت بحث پیمان‌های پولی باز شد و اخیرا بعد از آمدن عبدالناصر همتی به بانک مرکزی، رئیس جمهوری در بیان محورهای انتظارات خود از وی، پیمان‌های پولی را به طور خاص مورد تاکید قرار داد. این در حالی است که از حدود دوسال گذشته جریان توسعه این روابط با روسیه، عراق و ترکیه مطرح شده بود، اما به نتیجه نهایی و کاملی نرسید و حتی در دیدار سال گذشته ولی الله سیف(رئیس کل سابق بانک مرکزی) و رئیس جمهور ترکیه توافقاتی درباره  سوآپ دوجانبه ریال ایران و لیر ترکیه انجام شده بود. بر این اساس در صورت نهایی شدن مذاکرات اخیر بین ایران، روسیه و ترکیه دلار از معاملات تجاری حذف و پول‌های محلی جایگزین خواهد شد.

این در شرایطی است که در حدود یک سال گذشته بازار ارز ایران به طور ویژه تحت تاثیر قرار گرفته و دلار این روزها اوضاع قیمتی نابه‌سامانی را پشت سر می‌گذارد؛ به طوری که از حدود ۳۸۰۰ تومان در شهریورماه سال گذشته به ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان در حال حاضر می‌رسد. با وجود اینکه سیاست‌های ارزی در این مدت مورد بازنگری قرار گرفته و حتی معاملات بین صادرکنندگان و واردکنندگان در سامانه معاملات ارزی اکنون بر پایه یورو انجام می‌شود، اما همچنان حکمرانی دلار در بازار ارز ایران چشمگیر است و هیجان برای خرید و معاملات بر پایه این ارز بالا است.

پیمان‌های پولی روشی نوین در تاریخ مبادلات تجاری است که بر اساس توافق بین طرفین، تجارت با استفاده از پول‌های محلی انجام می‌شود به عبارتی به جای استفاده از ارزهای واسطه مانند دلار و یورو این پول‌های رایج کشورهای مبدا و مقصد است که مورد استفاده قرار خواهد گرفت. در حال حاضر بیش از ۵۰ پیمان پولی در سراسر جهان منعقد شده که چین سردمدار این کشورها به شمار می‌رود که بالغ بر ۳۰ پیمان پولی را به خود اختصاص داده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام بانك مركزي دلار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۵۱۶۹۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا روند کاهشی دلار متوقف شد؟

شاخص‌های ارزی در بازار روز گذشته به رشد نرخ خود ادامه دادند. به عقیده فعالان ارزی، نرخ دلار در بازار روز یکشنبه به کف حمایتی خود برخورد کرده و پس از آن به واسطه بازگشت خریداران به بازار تغییر روند داده است. به نظر می‌رسد بازار ارز پس از نوسانات قیمتی یک ماه اخیر اکنون به دنبال بازیابی کریدور آرامش است.

به گزارش دنیای اقتصاد، دامنه نوسانات نرخ ارز کوچک نشد. در حالی که انتظار می‌رفت پس از اتمام روند کاهشی بازار و اصلاح آن، نرخ شاخص‌های ارزی وارد بازه ثبات شود؛ قیمت این پول‌های خارجی در جریان یک روند افزایشی جدید قرار گرفتند. به عقیده برخی از تحلیلگران روند کاهشی به گونه‌ای بود که نقطه ورود مناسبی برای معامله‌گران به وجود آورد در نتیجه بسیاری از افراد در سطوح قیمتی کانال‌های ۶۰ و ۶۱ هزار تومانی اقدام به خرید کردند که این بالا رفتن میزان تقاضا منجر به رشد نرخ شد.

آمار و ارقام نشان می‌دهد که بازار ارز در یک ماه اخیر نوسانات قابل توجهی را تجربه کرده است. بر اساس نرخ‌های نقدی ثبت شده، قیمت این ارز از ابتدای سال تا روز ۲۶ فروردین ماه حدود ۱۱ درصد رشد را تجربه کرده بود. این در حالی است که در صورت احتساب نرخ‌های فردایی، بازدهی دلار در بازه مذکور حدود ۱۶ درصد بود. اما پس از تخلیه هیجانات سیاسی، نرخ بازدهی این ارز از ابتدای سال، در روز‌های ابتدایی هفته جاری به زیر یک درصد رسید.

فعالان بازار عامل اصلی تشدید روند کاهشی را حمایت‌های بانک مرکزی می‌دانند. اکنون که از حجم سیگنال‌های منفی موجود در فضای اخبار کاسته شده به نظر می‌رسد بازار در حال بازیابی نقطه تعادل عرضه و تقاضا است. البته باید توجه داشت که در روز‌های اخیر مقامات بانک مرکزی اقدام به انتشار برخی سیگنال‌های مثبت کرده‌اند.

محسن کریمی، معاون بین‌المللی بانک مرکزی در حاشیه اجلاس بانک توسعه اسلامی گفت: «خوشبختانه اتفاقات خوبی در خصوص گشایش‌هایی برای آزادسازی منابع مسدود شده ما در برخی کشور‌ها که سال‌ها بود به کار گرفته نشده بود صورت پذیرفت که در آینده خبررسانی می‌شود.»

او در ادامه افزود: «بانک مرکزی در ماه‌های گذشته ۴۴۵ میلیون یورو از بدهی‌های سال گذشته ایران به بانک توسعه اسلامی را از محل منابع مسدود شده تامین کرد که این باعث شد فرصت‌های جدیدی برای تامین مالی‌های جدید این بانک صورت پذیرد. چون تا زمانی که ایران بدهی داشت عملا تامین مالی جدیدی صورت نمی‌گرفت.»

در سال گذشته نیز اخبار مربوط به آزادسازی منابع بلوکه شده ارزی و همچنین بهبود روابط سیاسی و اقتصادی با عربستان سعودی توانست انتظارات تورمی بازار را برای مدتی کنترل کرده و زمینه‌ساز ورود نرخ ارز به بازه ثبات ۳ ماهه شود. در نهایت قیمت هر برگ اسکناس دلار آزاد که در بازار روز دوشنبه به رقم ۶۱ هزار تومان رسیده بود در عصر دیروز با رشدی هزار و ۵۵۰ تومانی در رقم ۶۲ هزار و ۵۵۰ تومان به فروش رسید. سکه طلا نیز در این روز با رشد قیمت چشمگیر ۲ میلیون و ۲۰ هزار تومانی در رقم ۴۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان معامله شد.

دیگر خبرها

  • ببینید | انتقاد پیمان یوسفی از روند برکناری علی خطیر و خوشحالی مربی استقلال از این خبر روی آنتن زنده تلویزیون!
  • سرمایه‌گذاران این بازار بیشترین زیان را دیدند/ دلار به کانال ۵۰ هزار تومان باز می‌گردد؟
  • روند کاهشی نرخ ارز ادامه دارد؟
  • برای بازگشت سه امتیاز شمس آذر مذاکرات متعددی انجام شده است
  • گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی
  • مذاکرات شهرداری قم با چینی‌ها برای خرید ۳ رام واگن مترو 
  • تخفیف نفت ایران چقدر است؟
  • چین اولین مقصد صادرات کالاهای ایرانی/ باید بازار چین را بشناسیم
  • اسبقیان: فدراسیون شطرنج با حضور پریدر در مسیر رو به رشدی قرار گرفته/ آرامش خوبی در این رشته حاکم است
  • چرا روند کاهشی دلار متوقف شد؟