Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-29@17:25:29 GMT

توسعه سیاسی و رسانه های جمعی

تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۵۱۶۹۱۱

توسعه سیاسی و رسانه های جمعی

در ادامه این مطلب به قلم داود پاک طینت مدیر مسئول نشریه آمده است: یکی از این موضوعات، توسعه سیاسی است و این بعد از توسعه مانند دیگر ابعاد توسعه برای ایجاد، رشد و تکامل به ابزاری به نام رسانه نیازمند است.
و این نیازمندی توسعه سیاسی به رسانه، تا جایی پیش می رود که صاحب نظران شرط لازم برای توسعه سیاسی را استفاده از رسانه های جمعی می دانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


پرسش اساسی این است که رسانه های جمعی چه نقشی را در توسعه سیاسی می توانند بازی کنند؟ برای پاسخ به این پرسش، مناسب است تا نیم نگاهی به وظایف اصلی رسانه ها یعنی همگن سازی، اطلاع رسانی و سرگرمی داشته باشیم و اینکه چه تاثیری بر توسعه سیاسی می توانند داشته باشند.
«همگن سازی» یکی از وظایف وسایل ارتباط جمعی است، در واقع این وسایل موجب می شوند تا سلایق و خواسته های یک جامعه به هم نزدیک شود و تلاش دارند تا وجوه مشترک بین افراد یک جامعه را افزایش دهند.
و همین بالارفتن وجوه مشترک بین افراد در یک جامعه، باعث می شود تا آنان دارای منافع مشترک شوند و اینجاست که علاقه مندی افراد برای دستیابی به منافع مشترک، رغبتی ایجاد می کند تا مشارکت عمومی افزایش یابد.
بنابه اظهار نظر اهل فن، «مشارکت عمومی» یکی از مولفه های توسعه سیاسی است.
دومین وظیفه ای که برای رسانه های جمعی قائل شده اند،
«اطلاع رسانی» است.
همیشه سیاست با خبر، همنشینی و همسایگی داشته است تا جایی که افراد وقتی با رسانه ای ارتباط برقرار می کنند (تماشای تلویزیون، گوش کردن رادیو، خواندن روزنامه و شبکه های اجتماعی و ...) در ناخودآگاه خود به دنبال کسب اخبار سیاسی هستند.
و حتی برخی از اوقات که زمینه هایی هم وجود داشته باشد، اخبارِ ورزشی، محیط زیست، آسیب های اجتماعی و امثالهم را نیز از زاویه سیاست نگاه، تفسیر و تحلیل می کنند و اگر فرآیند اطلاع رسانی بهینه انجام شود و استانداردهای اولیه آن رعایت شود موجب افزایش آگاهی عمومی می گردد.
و همین افزایش آگاهی، باعث افزایش مشارکت عمومی و در نتیجه توسعه سیاسی می شود.
سومین وظیفه اصلی رسانه های جمعی را «سرگرمی» می دانند ، هرچند به ظاهر این وظیفه، سنخیت و ارتباطی با توسعه سیاسی ندارد ولی کمی تامل در این موضوع می تواند ردپایی از سیاست را نیز نشان دهد.
یک فیلم سینمایی یا مجموعه تلویزیونی که به ظاهر برای سرگرمی تهیه و پخش می شود می تواند افکار عمومی را برای یک واقعه بزرگ سیاسی آماده کند و همچنین است ساخت و پخش یک برنامه طنز.
که بارها توانسته مباحث مهمی از دنیای سیاست را مورد توجه افکار عمومی قرار دهد یا آن را از اذهان دور کند.
آنچه مسلم است اینکه، سیاست در طول تاریخ توانسته رسانه را به خدمت بگیرد و رسانه ها با تکنیک ها و تاکتیک هایی که در طول دوران رشد و نمو خود به آن دست یافته است توانایی هایی مانند مشروعیت بخشی، جلب مشارکت عمومی و فراهم نمودن آزادی های مدنی را داشته است.
در این راستا هموار کننده مسیر توسعه سیاسی بوده اند و اما اینکه رسانه بتواند آنگونه که بیان شد در خدمت توسعه سیاسی باشد و کارکرد مناسبی در توسعه سیاسی داشته باشد مشروط به این است که نظام رسانه ای آزاد و مستقلی در جامعه حاکم باشد.
هفته نامه ساباط یزد به صاحب امتیازی و مدیرمسئولی داود پاک طینت در گستره استان یزد منتشر و توزیع می شود.
160 رسانه در استان یزد مجوز دارند که از این تعداد ١١٦ مجوز متعلق به نشریات چاپی، ٢٨ مورد متعلق به رسانه های برخط (خبرگزاری و پایگاه خبری) و ١٦ مجوز هم مربوط به رسانه های الکترونیک غیر برخط است.
7532/ 2047/
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: رفع حصر لایحه شفافیت آسیب های اجتماعی بازی شبکه های اجتماعی محیط زیست یزد رفع حصر لایحه شفافیت امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۵۱۶۹۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نیازمند تحول در نگرش عمومی جامعه در حوزه وقف هستیم

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام والمسلمین روح الله حریزاوی، قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی در بازدید از نمایشگاه دستاوردهای وقف گفت: شعاری که سال‌ها تکرار شد به عنوان میراث ماندگار در حوزه وقف به جهت تمرکز اولویت در حوزه دانش و توسعه دانش و رسیدن به مرز فناوری در این نمایشگاه قابل مشاهده است. در حوزه‌های علوم زیستی، دفاعی، هوش مصنوعی و علوم پزشکی در کنار مباحثی مانند فقه که مورد توجه بوده شاهد رشد و پیشرفت خوبی هستیم.

وی اظهار کرد: لازم است از تلاش‌های ریاست محترم سازمان اوقاف و امور خیریه تقدیر و تشکر کنیم که نظارت به فردا و حوزه‌هایی که زندگی آینده بشر را دستخوش تحول قرار می‌دهد دارند و منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی را در این زمینه دنبال می‌کنند. طبیعتاً همه مجموعه‌های کشور باید مطابق سندهای توسعه پنج ساله به دانش بنیان شدن محصولات و سرمایه گذاری ها فکر کنند و طبیعتاً این الگو را می‌توانند مورد توجه قرار دهند.

حجت الاسلام حریزاوی بیان کرد: همه مؤمنان که می‌خواهند بعد از این دنیای فانی سرمایه‌هایشان به رشد و نمو برسد و ماندگار شود اگر بتوانند حوزه نگرشی خود را از وقف زمین و ملک و اموالی که برای امور دینی در نظر گرفته شده توسعه دهند و برای تولید قدرت امت اسلام و حکومت اسلامی برنامه ریزی کنند حتماً می‌تواند به ماندگارتر شدن موقوفات کمک کند. ما نیازمند تحول در نگرش عمومی جامعه در حوزه وقف هستیم و وقف در حوزه دانش بنیان می‌تواند نوید بخش باشد.

وی تصریح کرد: سازمان تبلیغات اسلامی به جهت ارتباط تنگاتنگی که با سازمان اوقاف دارد یک ظرفیت خوبی برای معرفی این حوزه‌های جدید توسعه وقف دارد و ما اینجا حضور پیدا کردیم که با این دستاوردها آشنا شویم که بتوانیم از طریق شبکه تبلیغی که در سراسر کشور گسترش پیدا کرده در سطح خوبی معرفی کنیم.

کد خبر 6090636 فاطمه علی آبادی

دیگر خبرها

  • در جنگ‌ روایت‌ها به رسانه‌ها جدی‌تر توجه کنیم
  • اژه ای: جریانات مختلف سیاسی و اجتماعی از این اقدامات و آرای ما، هر کدام بهره‌برداری‌های خود را می‌کنند
  • رئیس قوه قضائیه : به افکار عمومی بی‌توجه نیستیم، اما تابع فضاسازی ها تصمیم قضایی نمی‌گیریم
  • کاهش ۵ درصدی سرانه مصرف آب از اولویت‌های آبفای کشور است
  • دستورات و تاکیدات اژه‌ای در راستای اقناع افکار عمومی
  • سریال «حشاشین» در ایران ممنوع اعلام شد
  • پخش سریال «حشاشین» در ایران ممنوع شد
  • نیازمند تحول در نگرش عمومی جامعه در حوزه وقف هستیم
  • استان فارس در تبیین دستاوردهای دولت رتبه اول کشور را دارد
  • عهد کردیم خودسانسوری نکنیم