Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری برنا در هرمزگان؛ اینجا  قشم است! جزیره ای با طبیعتی بکر و دست نخورده! زیبایی هایی شگفت انگیز! و دریایی تمیز، با جذر و مدهایی سحرآمیز که اوج آن را در جزایر ناز می توان دید!

اینجا جزیره ماهیگیرهای با انصاف و نگهبان دریای عمان و خلیج فارس است! مردمانی خون گرم که هنوز بین دنیای مدرن و زندگی سنتی خود سرگردانند! اینجا بزرگترین جزیره جنوب ایران است که مساحت آن از 25 کشور جهان بویژه بحرین که روزگاری نه چندان دور استان چهاردهم ایران بود بزرگتر است!

اینجا خوشمزه ترین غذاهای دریایی را می توان خورد! اینجا یکی از بزرگترین جنگل های حرای جهان را می توان دید و لب به تحسین گشود! در قشم می توان در اوج گرما؛ لذت برد و با دلفین های آزاد "جزیره هنگام" همسفر شد و در زیباترین آکواریوم طبیعی از دیدن ماهی های رنگارنگ لذت برد!

دره ستاره هایش داستان هایی دارد! کروکودیل های آرام اما خوفناک جزیره هیجان انگیز هستند! داستان های شهرک جن ها که در حاشیه جاده ساحلی قرار دارد! شهرکی با ساختمان هایی با عمری کم که رها شده و متروکه اند و کسی جرات نزدیک شدن به آنها را ندارد و بومی ها واقعا از آن وحشت هستند اما برای مسافران هیجان انگیز است!

هرچه از زیبایی ها و مکان های دیدنی و شگفت انگیز قشم بگوییم کم است و در بازگشت از قشم حتما جاهایی مانده اند که از دیدنشان جا  مانده اید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما زیر پوست این جزیره زیبا در جنوبی ترین نقطه ایران زخم های زیادی بدون التیام مانده اند که با هر زن و مردی بومی همکلام شوید تلخی ها را با تمام وجود احساس می کنید.

نگرانی ماهیگیرها

برخلاف ادعاهای مقامات مبنی بر اینکه ماهیگیران چینی در آب های جنوب ایران لطمه ای به ماهیگیرهای ایرانی نزده اند اگر پای حرف ماهیگیرهای جزیره قشم بنشینید واقعیت های تلخی را از نزدیک درک می کنید.

یکی از ماهیگیرها می گوید: ما برای هر ماهی تورهای خاص و برای هر ماهیگیری زمان خاص خودمان را داریم.

وی می افزاید: ماهیگیرهای چینی با دستگاهی مانند جاروبرقی هرچه در دریا و  کف دریا وجود دارد  می مکند در این میان تخم  ماهی های نوزاد و ماهی هایی که زمان صیدشان نرسیده است و انواع و اقسام جانوران دریایی که خوراک ماهی ها و کوسه ها هستند را صید می کنند و در واقع آینده ماهیگیری و زندگی ماهی ها در خلیج فارس و دریای عمان را به خطر می اندازند.

این ماهیگیر ادامه می دهد: ما می دانیم ماهی حلوایی را که گرانترین ماهی است چه زمانی صید کنیم و کی از صید ماهی حلوایی های نوزاد جلوگیری کنیم ما تورهایمان برای صیدها متفاوت هستند و به گونه ای آنها را ساخته ایم که به طبیعت دریا و زیستگاه ماهی ها لطمه وارد نشود؛ ما فصل های صید را می دانیم اما چینی ها هر روز به هر شکلی بدترین لطمه را به زیستگاه های ماهی ها  می زنند و باعث شده اند تورهای ما هم خالی بمانند.

محروم از گازکشی

جزیره قشم سالم ترین و بهترین گاز ایران را دارد اما مردمان این جزیره از کمترین حق خود که لوله کشی گاز است بی بهره اند.

هنوز هیچکس نمی داند چرا گاز با لوله به در خانه هایشان نرسیده است یکی از رانندگان تاکسی می گوید: سالهاست وعده گاز را داده اند اما هنوز خبری نیست فقط لوله گاز تا بخشی از شهر کشیده شده است که متعلق به شخصی خاص بوده و از آنجا به بعد دیگر همه چیز رها شده اند.

ساختمان های رها شده!

در سطح جزیره وقتی گشتی بزنید متوجه اسکلت های بتونی و فلزی زیادی می شوید که رها شده اند و سال هاست ساخت آنها منتفی شده است.

علت چیست؟! بومی ها بر این اعتقاد دارند که سازندگان این اسکلت ها تنها برای دریافت وام های میلیاردی اسکلت ها را سرپا کرده اند و با ثروت های  میلیاردی به جیب زده، دیگر تمایلی برای ادامه ساخت نداشته و رفته اند.

شنای زنان ممنوع!

در ساحل زیبای جزیره قشم هیچ جایی مخصوص  شنای زنان  وجود ندارد.

البته در این مورد آقایان هم کم بهره اند اما آنها هرجایی دلشان بخواهد می توانند به آب بزنند اما در قشم به این بزرگی که بهترین آفتاب و مناسب ترین سواحل شنا را در سرتاسر آن می شود دید هیچ امکانی برای شنای زنان وجود ندارد.

گردشگری فرشته نجات قشم

 واما باتوجه به محدودیت‌هایی که تحریم‌ها برای ایران ایجاد کرده است جذب گردشگر خارجی با توجه به 4 فصل بودن ایران و آثار باستانی متعدد و اکوسیستم قابل توجه یکی از راه‌های به ایجاد اشتغال و کسب درآمد کلان است آن هم به صورت دلار ولی در مقابل وضعیت گردشگری در ایران هنوز وضعیت نامناسبی دارد.

محمدامین جعفری حسینی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی جزیره قشم در مورد وضعیت کنونی این جزیره و کمرنگ بودن توجه به بخش گردشگری این منطقه که از قابلیت های ویژه ای برخوردار است  به خبرنگار اجتماعی برنا گفت: منطقه آزاد قشم در قانون به نام منطقه اقتصادی تجاری قشم آمده است و متاسفانه همه بودجه‌ها  تا 5 سال پیش  براساس سیاست‌های اشتباه در منطقه  هزینه می‌شد و تنها می شد در حوزه صنعت انرژی و تجاری کار کنیم که این یکی از اشتباهات بزرگ بودو برای بر طرف کردن این مشکل راهی نبود جز اینکه یک مولد دیگری ایجاد کنیم تا بتوان از آن کسب درآمد کرد، اکنون باتوجه به تحریم‌ها امکان آن نیست که بتوانیم در حوزه انرژی و محصولات شیلاتی درآمدی کسب کنیم.

وی در همین مورد ادامه داد: ما به لحاظ صنعتی و مواد اولیه کارخانه‌‎ها دچار مشکلاتی هستیم. در دولت‌های گذشته مفهومی به نام گردشگری برای قشم وجود نداشت و در دو سال اخیر گفتمان گردشگری در قشم راه اندازی شده است. مسئولان کنونی میراث قشم، بار 26 ساله‌ عدم رسیدگی به وضعیت قشم را بر دوش می‌کشند. در اولین اقدام پارک ژئو ملی قشم را به عنوان یکی از 20 ژئوپارک جهان در یونسکو به ثبت رساندیم و این باعث شده  است که برای توریست‌ها جاذبه ایجاد کنیم.

جعفری حسینی در مورد جاذبه‌های گردشگری قشم که بتواند جهان را به سمت خودش بکشاند ادامه داد: متاسفانه در برخی از پروژه ها به جای تشکر از ما انتقاد می‌کنند که چرا تا این حد برای این پروژه‌ها هزینه کرده‌ایم. از لازمه‌های یک محیط توریستی این است که باید برق و آب و ... داشته باشد که ما به تازگی این موضوعات را به‌عنوان مطالبه از مسئولان استانی درخواست می‌کنیم. خوشبختانه بعد از اینکه ژئو پارک قشم به ثبت جهانی رسید مسئولان هم همکاری‌های لازم را انجام می‌دهند.

مدیرکل میراث فرهنگی قشم در پاسخ به این سوال که چرا در قشم هنوز هتل با کیفیتی برای مسافرات دایر نشده است گفت: منمی‌توانیم همه کاستی‌ها را یک شبه برطرف کنیم. در قشم چهار هتل وجود دارد  . به‌غیر از این‌ها هتل‌های دیگری هم فعالیت می‌کنند که از استانداردهای لازم برخوردار نیستند. به مسئولان از سال گذشته ابلاغ کردیم تا بودجه لازم به  مبلغ حدود 18 میلیارد تومان برای تجهیز بهتر منطقه اختصاص دهند  تا صرف  نورپردازی، تعمیرات و بازسازی غارها و .... شود. در تمام این سال‌ها بودجه قشم در همان بندرعباس می‌ماند. در حال حاضر با همکاری رییس سازمان میراث فرهنگی قرار شده است با هزینه‌های که از گمرک دریافت می‌کنیم برای نگهداری میراث فرهنگی قشم هزینه کنیم.

وی با اشاره به دیگر خدمات صورت گرفته در دولت تدبیر و امید گفت: قشم 34 مرکز گردشگری با جاذبه‌های طبیعی دارد و در کنار این ها که گردشگران خارجی از آن نمی‌گذرند اقامتگاه‌های بوم گردی است. چون قشم هتل نداشت مسافران از آنجاها استفاده می‌کنند که این اقامتگاه‌ها از 3 عدد به 68 عدد رسید و در سال 96 جزیره قشم به  برترین شهرهای جذب توریست تبدیل شد. 

وی ادامه داد: توجه داشته باشید که تنها 3 سال است در قشم بحث جذب توریست به صورت جدی راه افتاده است، باید بدانیم که این جزیره را گردشگری نجات می‌دهد و احتیاجی به نفت و گاز و شیلات نداریم. این جزیره را باید با گردشگری زنده نگاه داشت.

جعفری حسینی با انتقاد از مسئولان دولت قبل خاطرنشان کرد: در دولت احمدی‌نژاد چه پول‌هایی از راه همین گاز و نفت قشم به دست آوردند  ولی هیچ هزینه‌ای برای بهبود وضعیت  نکردند. این خیابان‌ها  و کوچه‌هایی که اکنون مسافران در قشم می‌بینند در یک سال اخیر به بهربرداری رسیده است. لازم به ذکر است که پیش از روی کار آمدن مدیریت جدید از 67 روستا تنها 3 روستا آب آشامیدنی داشتند و همچنین تا قبل از این دولت از بین این روستاها تنها 7 روستا برق داشته‌اند.

مدیرکل میراث فرهنگی پروژهای رها شده در قشم گفت: در دولت قبل فردی به‌عنوان سرمایه‌گذار بخش خصوصی می‌آمد و طرحی را آماده ارائه می‌داد و زمینی را به قیمت ارزان خریداری می‌کرد و از بانک برای احداث هتل وام دریافت می‌کرد ولی آن را در بازار سکه و ارز سرمایه‌گذاری می‌کردند. یکی از مشکلات ما همین است که این افراد در دسترس نیستند. این افراد در باند امیر منصور آریا، اسفندیار رحیم مشایی، بقایی و بابک زنجانی بودند.

 

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: انرژی ایران پوست صنعت برنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۵۱۷۹۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تهدید به بازنگری در دکترین هسته‌ای؛ آیا امیدی برای توافق باقی مانده؟

نشانه‌هایی وجود دارد که تماس‌های مخفی بین ایالات متحده و ایران، نه تنها در مورد بحران غزه بلکه در مورد پرونده هسته‌ای نیز در جریان است.

به گزارش اکوایران، ایران پس از عملیات پهپادی و موشکی به اراضی اشغالی و پاسخ محدود (رژیم) اسرائیل، ارزیابی کرد که توانسته با بازدارندگی هسته‌ای اسرائیل و اتحاد نظامی اسرائیل و آمریکا به طور مؤثری مقابله کند.

بازنگری در دکترین هسته‌ای

به نوشته استیمسون، ایران با دو دشمن روبروست که هر دو از تسلیحات هسته‌ای برخوردار بوده، در حالی که ایران فاقد آن است. با این حال، در صورت تشدید بیشتر تنش‌ها، ایران به احتمال زیاد برای ایجاد بازدارندگی در برابر حملات آینده، به سمت گریز هسته‌ای پیش خواهد کرد.

در آستانه حمله محدود (رژیم) اسرائیل در ۱۹ آوریل، سرلشکر احمد حق‌طلب، رئیس سازمان حفاظت و امنیت هسته‌ای در مورد لزوم بازنگری در استراتژی هسته‌ای ایران در نتیجه افزایش تهدیدات آمریکا و (رژیم) اسرائیل صحبت کرد. او گفت: «اگر اسرائیل تصمیم بگیرد از تهدید حمله به مراکز هسته‌ای ایران به عنوان ابزاری برای اعمال فشار بر تهران استفاده کند، بازنگری در دکترین و سیاست‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و گذر از تحفظات قبلی اعلام‌شده توسط کشور، ممکن و قابل‌تصور است».

هم‌زمان، روزنامه شرق مدعی شد امیرسعید ایروانی، سفیر ایران در سازمان ملل و معاون سابق دبیر شورای عالی امنیت ملی تماس‌های آرام خود با آمریکا را نه تنها در مورد بحران غزه بلکه در مورد موضوع هسته‌ای نیز ادامه داده است.

بن‌بست مذاکرات و توافق موقت

آخرین دور مذاکرات رسمی هسته‌ای در سپتامبر ۲۰۲۲ با پیشنهادی از سوی جوزپ بورل، نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجه و سیاست امنیتی به پایان رسید که به انجام نرسید.

مذاکره روسیه آمریکا درباره ایران ریابکوف رابرت مالی

ایران خواستار پایان‌دادن به اختلافات با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد مسائل پادمان، لغو تحریم‌های آمریکا علیه سپاه پاسداران و تضمین ایالات متحده مبنی بر تداوم هرگونه توافق فراتر از دولت بایدن بود. چنین امتیازاتی حاصل نشد.

در غیاب توافق رسمی، آمریکا و ایران در ماه می‌۲۰۲۳ در عمان به تفاهم موقتی دست یافتند که ادعا شده بر اساس آن، ایران متعهد شد که غنی‌سازی اورانیوم را فراتر از ۶۰ درصد انجام ندهد، پنج شهروند دوتابعیتی ایرانی‌آمریکایی را آزاد کند و در ازای آن، وجوه بلوکه‌شده‌اش توسط آمریکا آزاد گردد. واشنگتن همچنین سیگنال‌هایی فرستاد که تحریم‌های نفتی علیه ایران را تشدید نخواهد کرد.

هدف از تفاهم موقت میان بِرَد مک‌گورک، هماهنگ‌کننده امور خاورمیانه و شمال آفریقا در کاخ سفید و علی باقری کنی، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای وقت ایران دورزدن کنگره آمریکا بود که در غیر این صورت، فرصت بررسی دقیق و احتمالاً مسدودکردن یک توافق رسمی را داشت. با این حال، اسرائیل با این موضوع مخالفت کرد و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر (رژیم) اسرائیل در تماس تلفنی ۸ ژوئن ۲۰۲۳ به آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا هشدار داد که اسرائیل به هیچ توافقی بین واشنگتن و تهران پایبند نخواهد بود.

جنگ‌هایی که سد مذاکرات شدند

همچنین همکاری نظامی ایران و روسیه با واکنش منفی کشورهای اروپایی و همچنین آمریکا مواجه شد. حمله روسیه به اوکراین در سال ۲۰۲۲ به شدت بر برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) سال ۲۰۱۵ تأثیر گذاشت و عملاً روندی که با ایران در سال ۲۰۰۸ آغاز شده بود را نابود کرد.

جنگ اوکراین

با افزایش قیمت انرژی پس از حمله روسیه به اوکراین، برخی از فشارهای اقتصادی فوری بر ایران کاهش یافت. روسیه و ایران به هم نزدیک‌تر شدند و روایت افول غرب و نیاز به «نگاه به شرق» در تهران قوت یافت.

با این حال، روابط اقتصادی نزدیک‌تر با روسیه و چین نتایج مطلوبی را برای رشد اقتصادی ایران به همراه نداشت. ایران قرار بود مذاکرات غیرمستقیم با آمریکا را در عمان در اواسط اکتبر ۲۰۲۳ از سر گیرد. آغاز جنگ غزه مانع از این امر شد، هرچند گزارش شده که دو طرف در ژانویه ۲۰۲۴ برای بحث در مورد حملات حوثی‌ها در دریای دیدار کردند.

در بحبوحه ادامه جنگ غزه و افزایش تنش‌ها میان آمریکا و گروه‌های مقاومت منطقه، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که ایران تولید اورانیوم با خلوص بالا را افزایش داده و از اواسط ۲۰۲۳، کاهش تولید را معکوس کرده است. مقامات آمریکایی بر این باورند که ایران در صورت غنی‌سازی بیشتر، سوخت کافی برای گریز هسته‌ای را در اختیار دارد و زمان لازم برای آن را می‌توان با روز اندازه‌گیری کرد، نه با ۱۲ ماه که توسط برجام تعیین شده بود.

گزینه‌های غرب

هنوز هم برنامه‌هایی روی میز وجود دارد که می‌تواند مذاکرات هسته‌ای را احیا کند. تهران اعلام کرده که عمانی‌ها یک مکانیسم «کم در برابر کم» یا «گام‌به‌گام» مشابه توافق می‌۲۰۲۳ ارائه کرده‌اند. یکی دیگر از احتمالات که توسط علی واعظ و ولی نصر پیشنهاد شده، تقویت همکاری‌های منطقه‌ای به عنوان راهی برای جبران محدودیت‌هایی در برنامه هسته‌ای ایران است.

همچنین گزارش‌هایی از طرح ژاپن برای احیای مذاکرات هسته‌ای به گوش می‌رسد، اگرچه هیچ جزئیاتی منتشر نشده است. ژاپن سابقه‌ای در میانجیگری هسته‌ای ندارد، اما به عنوان میانجی برای دستیابی به آتش‌بس جنگ ایران و عراق نقش مهمی ایفا کرد.

اگر نهایتاً مرگ برجام اعلام شود، غرب سه گزینه دارد: بازدارندگی، اقدام نظامی یا مذاکرات جدید. قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد که برجام را در سال ۲۰۱۵ تأیید کرد، در اکتبر ۲۰۲۵ منقضی می‌شود. پیش از آن، بریتانیا یا فرانسه می‌توانند در صورت غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران به سطح گریز هسته‌ای، تحریم‌های سازمان ملل علیه تهران را «بازگردانند». ایران تهدید کرده که در صورت بازگشت تحریم‌ها، از پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (مانند کاری که کره شمالی در سال ۲۰۰۲ انجام داد و سپس به ساخت بمب اقدام کرد) خارج خواهد شد.

سؤالی که مطرح می‌شود این است که آیا ایالات متحده در پی حمله تلافی‌جویانه ایران به اسرائیل در ۱۳ آوریل، تحریم‌های نفتی را تشدید خواهد کرد؟ دولت بایدن تحریم‌های جدیدی را علیه تولید پهپاد و فولادسازی ایران اعلام کرده، اما هیچ اشاره‌ای به تحریم‌های نفتی نداشته است. با توجه به اینکه تنها مزیت توافق فعلی بین دو کشور این بوده که ایران می‌تواند نفت را به چین بفروشد، به احتمال زیاد وضعیت شکننده موجود در طول انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سال ۲۰۲۴ ادامه خواهد یافت.

با این حال، حتی اگر بایدن در انتخابات پیروز شود، احتمالاً در مورد کاهش تحریم‌ها علیه ایران با احتیاط عمل خواهد کرد.

ممکن است ایران برای حفظ برجام بر روی کاغذ، تا زمانی که قطعنامه سازمان ملل در سال ۲۰۲۵ منقضی شود و شورای امنیت دیگر «درگیر» این موضوع نباشد، از اهرم‌های خارج از موضوع هسته‌ای استفاده کند.

جنگ غزه همچنین هم محدودیت‌ها و هم فرصت‌های ایران و گروه‌های مقاومت را برای مقابله با اسرائیل و آمریکا نشان داد. عملیات مستقیم ایران به (رژیم) اسرائیل، تحلیل دقیق‌تری از واکنش اسرائیل و آمریکا به ایران، خارج از «منطقه خاکستری» را در اختیار تهران قرار داد. ایران با ارزیابی این اطلاعات، می‌تواند برای استفاده در مذاکرات هسته‌ای آتی اهرم فشار به دست آورد.

بهترین راه پیش رو می‌تواند ادامه تعهدات تک‌ماده‌ای از سوی دو طرف بوده و در عین حال، خط‌قرمزها برای جلوگیری از تشدید درگیری در هر دو عرصه هسته‌ای و منطقه‌ای را رعایت کند. با درس‌گرفتن از تجربیات گذشته، هنوز هم یافتن راه‌حلی متوازن برای حل‌وفصل موضوع هسته‌ای بر اساس فرآیندی گام‌به‌گام امکان‌پذیر است.

دیگر خبرها

  • زیر پوست بازار «رحم اجاره‌ای» در ایران
  • خواص شگفت‌انگیز پوست موز
  • خواص شگفت‌انگیز پوست موز که شاید از آن بی‌خبری!
  • از اینجا رانده و از آنجا مانده
  • خواص شگفت‌انگیز پوست موز | چیزهایی که درباره این میوه پرخاصیت نمی‌دانید
  • گذری کوتاه بر تاریخ و زندگی اسطوره استعمارستیزی جزیره هرمز ایران
  • فیلم| وقتی خاخام‌های اسرائیلی از دیدن بقایای موشک ایران شگفت‌زده شدند
  • تهدید به بازنگری در دکترین هسته‌ای؛ آیا امیدی برای توافق باقی مانده؟
  • طغیان ساکنان جزایر قناری/ درخواست محدود شدن تعداد گردشگران
  • خواص شگفت انگیز خرما برای درمان بیماری‌ها و سلامتی بدن (فیلم)