انتقاد فعالان هنرهای تجسمی از تهمینه میلانی+چند اثر دیده نشده و فیلم
تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۵۱۹۰۶۴
به گزارش خبرنگار ایلنا، این روزها شاهد گشایش نخستین نمایشگاه نقاشیهای یکی از کارگردانان کشور هستیم. نمایشگاهی تحت عنوان «فیلمهایی که نساختم» که در بردارنده ۲۶ تابلوی نقاشی از آثار تهمینه میلانی است. میلانی بعد از ۴۰ سال دست به رنگ و قلم مو برده و نقاشی کرده است.
این نمایشگاه درحالی روز جمعه (۱۶ شهریور) در گالری ایوان گشایش یافت که شامگاه ۱۵ شهریور همزمان با سالروز تولد تهمینه میلانی به صورت غیررسمی و با حضور برخی بازیگران سینما افتتاح شد و مورد بازدید قرار گرفت.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
البته نمایشگاه میلانی با نقدهای متعددی از سوی فعالان عرصه هنرهای تجسمی مواجه شد و صحبتهایی از اثر کپی که روی دیوار رفته تا نقدهایی درخصوص رانت نام او برای برگزاری نمایشگاه و در اختیار گرفتن گالری و قیمتگذاری آثار مطرح شد. با این وجود میلانی بسیاری از انتقادات را ناشی از یک جریان هدایت شده میداند که درصدد تخریب او هستند و گفت: برخی هنرمندان جوان ما به دلیل گرانی گالریها نمیتوانند آثارشان را ارائه بدهند، از این رو خشمگین هستند.
میلانی همچنین در صفحه اینستاگرام خود تصویر چند اثر که در نمایشگاه «فیلمهایی که نساختم» روی دیوار نرفتهاند را به نمایش گذاشته است. او درخصوص یکی از این آثار که از فیلمنامه "ملی و راههای نرفتهاش" الهام گرفته است؛ نوشت: دوستان عزیزی که سئوال فرمودید، این نقاشی جزو اولین نقاشیهایی بود که بعد از چهل سال تحت تاثیر فیلمنامه ملی و راههای نرفتهاش کشیدم. اما چون موضوع اولین نمایشگاه نقاشی من فیلمهایی که نساختم بود، آن را در نمایشگاه نگذاشتم. چون فیلمش را ساخته بودم. در حال حاضر این تابلو در اختیار دخترم ژینا است.
البته او در توضیح این نقاشی گفته است: در این تصویر که گل گوشه سر با چشمان دردناک اثر هیچ همخوانی ندارد از آن روست که میخوام بگویم او را مجبورکردهاند که گل بر سرش بزند.
میلانی در پست دیگری عکسی از تابلوی تنهایی پرهیاهو را به نمایش گذاشت و نوشت: این تابلو با نام تنهایی پرهیاهو را برای فیلمنامه با موضوعی ملی میهنی با همین نام کشیدم، که متاسفانه به آن دسترسی نداشتم تا در نمایشگاه فیلمهایی که نساختم، بگذارم.
این کارکردان در معرفی نمایشگاه خود آورده است: از زمانی که به یاد دارم، شنیدن قصه، خواندن کتاب و کشیدن نقاشی حال مرا خوب میکرد. وقتی غمگین و دلشکسته بودم، وقتی حوصله آدمهای اطرافم را نداشتم، حتی وقتی از شوق زندگی لبریز میشدم، نقاشی میکشیدم. در کنار خرید تمبر و کتاب، خرید وسایل نقاشی بخش عمده پول تو جیبی مرا از آن خود میکرد.
از آنجا که چند بار در مسابقات نقاشی در دوره راهنمایی و دبیرستان اول شده بودم، تصمیم گرفتم در دانشگاه نقاشی بخوانم، اما نمیدانستم برای قبول شدن در کنکور نقاشی باید به کلاس طراحی بروم! برای همین به جای رشته نقاشی در رشته معماری قبول شدم که بیش از طراحی، بر ریاضیات استوار بود. معماری خواندم و در ادامه سینماگر شدم اما مِهر نقاشی با من ماند تا نزدیک به چهل سال بعد که دوباره شروع کردم.
داستان از جایی شروع شد که شروع به نوشتن یک رمان با شخصیت محوری یک خانم نقاش کردم، اما هر چه مینوشتم، دختر داستان من نقاش نمیشد و معمار از کار درمیآمد! فکر کردم اگر نقاشی بکشم دختر قصه را بهتر درک میکنم. برای همین وسایل نقاشی خریدم و با جستجو در اینترنت و یادگیری تکنیک اکریلیک شروع به نقاشی کردم.
چند ماه بعد رمان را کنار گذاشتم و همانند دوران کودکی و نوجوانی شروع به نقاشی کردم. اتفاقی افتاده بود! شوقی از درون مرا تشویق به ادامه راه میکرد تا جایی که حتی روی دیوار خانه دوستان، خانه خودمان و اشیای مختلف که ظاهرا کارآیی خود را از دست داده بودند هم نقشی میکشیدم. نقشهایی از زیبایی پیرامون، زخمهای روحم، مهربانی خانواده کوچکم و البته قصه زنان جامعه که رنج روح و جسمشان را بر من میگشودند.
هر تابلوی این نمایشگاه داستانی دارد و چون من سینماگری قصهگو هستم، همانند فیلم، برای نمایش هر قصه، متناسب با محتوا و موضوع آن، روش و تکنیک متفاوتی برگزیدم. با این حساب، نقاشیهای من براساس آموزهها، تکنیک و روش مشخصی ندارند و راه خود را میروند، اما از روحی واحد سرچشمه گرفته شدهاند. روح من و چراکه نه!
اولین نمایشگاه انفرادی نقاشیهای تهمینه میلانی با عنوان «فیلمهایی که نساختم» تا ۲۳ شهریور در گالری ایوان میزبان علاقمندان خواهد بود.
منبع: ایلنا
کلیدواژه: تهمینه میلانی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۵۱۹۰۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مهاجمان «دختری با گوشواره مروارید» زندانی نمیشوند
گروهی از فعالان محیط زیستی که چندی پیش تابلو نقاشی «دختری با گوشواره مروارید» را به عنوان اعتراض هدف حمله قرار داده بودند، از حکم تحمل حبس معاف شدند.
به گزارش ایسنا، بر اساس حکم یک دادگاه در هلند، سه فعال محیط زیستی که در ماه اکتبر سال ۲۰۲۲ به نقاشی «دختری با گوشواره مروارید» اثر «یوهانس ورمیر» حمله کرده بودند، دیگر محکوم به تحمل حبس نخواهند بود.
«آرتنت» نوشت، یکی از این سه معترض سر خود را به شاهکار مشهور «ورمیر» چسبانده بود و در ابتدا این سه نفر به تحمل دو ماه حبس محکوم شده بودند.
این سه معترض به نمایندگی از یک گروه محیط زیستی بلژیکی، نقاشی «دختری با گوشواره مروارید» در «موزه مائریتشویس» واقع در «لاهه» را در بیست و هفتم اکتبر سال ۲۰۲۲ هدف قرار دادند. در جریان این اعتراض یک نفر سر خود را با چسب به شیشه محافظ نقاشی چسباند، نفر دوم دست خود را با چسب به نقاشی چسباند و نفر سوم نیز از این رویداد فیلمبرداری کرد. با اینکه آسیبی به نقاشی وارد نشد، ولی شیشه محافظ آن به صورت جزئی آسیب دید.
«دختری با گوشواره مروارید» نقاشی که به عنوان «مونالیزای شمال» هم شناخته میشود، بهترین نوع هنر هلندی را به نمایش میگذارد. اگرچه دختری با گوشواره مروارید مملو از رمز و راز است (مثل همتای خلقشده توسط لئوناردو داوینچی) اما یکی از محبوبترین نقاشیهای تاریخ هنر محسوب میشود.
پلیس در نهایت این معترضان را از موزه خارج کرد و آنها ۲۳ روز را در بازداشتگاه سپری کردند. این سه نفر بعدها به تخریب اموال و خشونت عمومی علیه این اثر هنری متهم شدند. تنها یک ماه پس از این حادثه، این افراد به دو ماه حبس محکوم شدند.
این پرونده بعدها به دادگاه استیناف لاهه منتقل شد که احکام را لغو کرد. دادگاه اعلام کرد که به دلیل حدود سه هفته بازداشتی که معترضان پیش از آغاز محاکمه گذرانده بودند، مجازات زندان اقدامی «بیش از حد شدید» خواهد بود. دادگاه همچنین نگران سرکوب شدید اعتراضات مسالمت آمیز بود.
این نوع از اعتراضات از اواخر سال ۲۰۲۲ و با حمله معترضان محیط زیستی به نقاشی «آفتابگردانها» اثر «ونگوگ» با سوپ گوجهفرنگی آغاز شد.
این گروه از افراد همچنین پیشتر به نقاشی «مرگ و زندگی» اثر «گوستاو کلیمت» نقاش برجسته اتریشی حمله کردند و روی آن رنگ سیاه روغنی ریختند. دو معترض بر روی یکی از نقاشیهای «امیلی کار» نقاش کانادایی که در «گالری هنر ونکوور» نگهداری میشود، شیره درخت افرا ریختند و دستهایشان را با چسب دیوار چسباندند.
«جیغ» اثر «ادوارد مونک» که در «موزه ملی نروژ» واقع در «اسلو» نگهداری میشود، چندی پیش هدف حمله معترضان نیز قرار گرفته بود. مجموعه تابلوهای مشهور «قوطیهای سوپ کمبل» اثر «اندی وارهول» هنرمند نامدار آمریکایی که در «گالری ملی استرالیا» نگهداری میشود نیز توسط معترضان محیطزیستی خطخطی شده بود. دو فعال حوزه محیط زیست دستانشان را به قاب دو تابلو نقاشی اثر «فرانسیس گویا» که در موزه «پرادو» نگهداری میشود، با چسب چسباندند. همچنین گروهی دیگر از فعالان روی شاهکار «ونگوگ» سوپ نخودفرنگی ریختند. نقاشی گرانقیمت «کومهها» اثر «کلود مونه» نیز هدف معترضان قرار گرفته بودند. حتی «آفتابگردانها»ی مشهور «ونگوگ» نیز در امان نماندند و دو زن با حمله به تابلوی گرانقیمت «گلهای آفتابگردان» روی آن سوپ گوجه فرنگی ریختند.
تابلونقاشی «باغ هنرمند در ژیورنی» اثر «کلود مونه» که در موزه ملی سوئد نگهداری میشود، جدیدترین سوژه این گروه از معترضان بوده است. چندی پیش دو زن در استکهلم پس از پرتاب نوعی رنگ به نقاشی هنرمند فرانسوی «کلود مونه» و سپس چسباندن دستان خود به قاب آن دستگیر شدند.
البته علاوه بر مهاجمان نقاشی «دختری با گوشواره مروارید» برخی دیگر از این معترضان با عواقب حمله به شاهکارهای هنری مواجه میشوند. چندی پیش معترضان محیط زیستی که دستهای خود را با چسب به تابلو نقاشی «رافائل» چسبانده بودند، به پرداخت جریمه نقدی محکوم شدند. همچنین دو فعال محیط زیستی که گفته میشود در گالری ملی هنر واشنگتن دیسی روی محفظه شیشهای مجسمه «رقصنده کوچک چهارده ساله» ساخته «ادگار دگا»، هنرمند فرانسوی قرن نوزدهم رنگ مالیده بودند، بازداشت و با اتهامات فدرال روبرو شدند.
دو معترض محیطزیستی که به تابلو نقاشی «گاری علوفه» مشهورترین اثر هنری «جان کانستبل» در گالری ملی لندن حمله کرده بودند برای وارد کردن بیش از ۱,۰۰۰ پوند خسارت به این نقاشی به پرداخت جریمه محکوم شدند.
انتهای پیام