Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، موسیقی به عنوان هنر اول با پیدایش آدمی همراه بوده است. هنگامی که انسان بعد از هبوط، زمین را جولانگاه زیست خود یافت، برای ارتباط با محیط پیرامون، طبیعت و همنوعان خویش قبل از آنکه کلام را دریابد و پا در جاده تمدن گذارد، با ایما و اشاره، کف زدن و بر کنده‌های تو خالی کوبیدن با دنیای پیرامون خود و همنوعانش ارتباط بر قرار می‌کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شاید دف یکی از همان سازهای قدیمی است که نیاکان ما در جنگ‌ها و پیکارها، دعواها و آتش‌سوزی‌ها و شکارها از دف برای اطلاع و آگاهی همدیگر استفاده می‌کردند، همزمان با متمدن شدن آدمی نه تنها ارزش این ساز کم نشد بلکه به اهمیت آن نسبت به گذشته افزون‌تر شد.

مهم‌ترین مسئله در خصوص این ساز این است که دف امروز با گذشت قرن‌ها از آغازین روزهایی که بر دستان هنرمندانه نوازندگان قرار گرفت هنوز در بین کرد و کردستانی‌ها جایگاه و شوکتی دارد که ساز جهانی شدنش به نام کردستان به صدا درآمده است.

اینکه واقعا کردستان ظرفیت و سزاوار تبدیل شدن به قطب دف‌نوازی کشور و جهان را دارد سوالی است که شاید ذهن خیلی از علاقمندان به موسیقی به ویژه ساز دف را درگیر خود ساخته باشد.

حسینی نهم خرداد ماه 1351 در محله تازآباد سنندج از مادری مومن و معتقد به خانقاه و دینداری زاده شد پدرش سیدعلی از مومنان  روزگار و صاحب ذوق هنر بوده است.در همین راستا به سراغ یکی از اساتید همین حوزه می‌رویم سیدبهاءالدین حسینی نام آشنایی که نه تنها مردمان کردستان بلکه بسیاری از فعالین عرصه دف و دف‌نوازی در سطح کشور با نامش آشنایی دارند و گوش‌هایشان را صدای نوازش سر انگشتانش بر پوسته دف و مولودی زیبای حی‌الله الله و تصنیف مداحی یا رسول‌الله نوازش کرده باشد.

دف و دف‌نوازی را از همان روزهای کودکی در دل خانقاه‌های شهر سنندج شروع کرد، مدیحه سرایی مدیحه سراهای بزرگ آن دور به شوقش می‌آورد و با لذت وصف غیرقابل وصفی ساعت‌ها در کنارشان در سکوت مطلق می‌نشست و همه وجودش را برای شنیدن صدای ملکوتیشان گوش می‌کرد و لذت می‌برد.

وی تحصیلات دوران دبیرستان را در یکی از دبیرستان‌ها تازآباد به پایان رساند و لیسانس و فوق لیسانس ادبیات فارسی را در دانشگاه‌های کردستان با موفقیت گرفت، دکترای مدیریت استراتژیک از دانشگاه صنایع و معادن ایران دارد.

در سال 68 بنای روش رسن برای آموزش دف نوازی کردستان را نهاد، روشی که یک‌هزار و 140 قطعه دف‌نوازی را با سه ضربه بدون نت و سختی در کمترین زمان به شاگرد یاد می‌دهد که در نوع خود بی‌نظیر است.

فارس به عنوان سوال نخست، خاستگاه و ریشه دف از کجا آمده و ریشه آیینی دارد؟

دف در اصل سازی بسیاری قدیمی و تاریخچه آن به هزاره‌های قبل از میلاد باز می‌گردد خاستگاه و جایگاه دف هم منطقه کردستان بوده است.

در بین‌النهرین آثاری پیدا شده که ساز روی سنگ نوشته‌ها به صورت حجاری درآمده مربوط به کردها «مانا، الان‌ها و سنجارها» بوده که هر سه اینها از طوایف بومی محل و جدای از آریایی‌ها بوده‌اند.

آنچه در طول تاریخ برای دف همیشه متصور می‌شود اکثر قریب به اتفاق استفاده و کاربرد دف در مناسک معنوی و عرفانی بوده است و آنچه در طول تاریخ نشان داده شده، کردها همواره عارفانه دینداری کردن را دوست داشته‌اند تا زاهدانه دینداری کردن و به همین دلیل کردستان به منطقه‌ای عرفان‌خیز شناخته می‌شود تا زهدخیز و چون عرفان دارای جایگاه رفیعی بوده موسیقی عرفانی نیز در استان کردستان جایگاه رفیعی دارد.

دف از جمله سازهایی است که با موسیقی عرفانی کردی عجین است برخی دیگر از شاخه‌های عرفان که در کردستان وجود داشته با سایر سازها مانند تنبور در بین کلهرها، کمانچه در بین لرها و همه اینها کار کرده‌اند.

دف‌ از جمله سازهایی بوده که قبل از اسلام در دوران زرتشت‌ها در مراسمات گاتاخوانی در هنگام دعا و نیایش در بخش‌های مختلف اوستا مثل یسناخوانی و گاتاخوانی‌ها وجود داشته است.

دف مثل هدیه فرهنگی در تبادلات اجتماعی کردها با جهان خارج از خود به سایر ملل مانند عرب‌ها، فارس‌ها و ترک‌ها عرضه شده و حتی به قلب آسیای شمالی و آسیای جنوب شرقی هم حرکت کرد.

فارس: آیا در آن دوران دف به همین شکل کنونی دایره‌ای بوده است؟

پیشینه دف گرد نبوده، دف‌ در زمانی به صورت 5 ضلعی و 8 ضلعی، یک رو و دو رو پوست بوده ولی همیشه روی دست قرار گرفته، بدون حلقه و رخت بوده در زمانی دف زنگ داشته است و ورق‌هایی هم در کنارش وجود داشته و نام اصلی آن دپ، یا دیپ دوپ و ... بوده است.

فارس: دف در دوران اسلام  چه زمانی برای نخستین بار نواخته شده است؟

در حضور پیامبر خدا دف نواخته شده است در چند جا که یکی از مهم‌ترین مکان‌های استفاده از دف در زمان ورود حضرت پیامبر به مدینه منوره بوده است.

ما چیزی به نام سنت داریم، سنت قولی، سنت فعلی و سنت تقریری، سنت قولی پیامبر این است که پیامبر خدا فرمود این کار را انجام دهید یعنی فعلی که پیامبر خودشان انجام داده‌اند و سنت دیگر به نام سنت تقریری داریم که پیامبر خدا انجام نداده و نفرموده‌اند، اما در زمانی که در حضورشان این فعل صورت گرفته است منع نفرموده و به همین دلیل به سنت تبدیل شده و خیلی از علمای دین معتقد هستند که دف جزء سنت‌های تقریری پیامبر است.

ثنایی شاعر به این موضوع اشاره می‌کند و در یکی از اشعار خود می‌گوید:

دف از چنگ و ناهید و بربط نواز    به قانون شرعش گرفتند باز

برخی از علمای اهل زهد، نه عرفان به آلات موسیقی چندان دیدگاه خوبی ندارند ولی حتی آنها هم در مورد دف مخالفتی نمی‌کنند، چرا که دف در حضور پیامبر مکرم اسلام نواخته شده و ایشان مخالفت نکرده‌اند.

علمای متشرع شاید بهانه‌هایی نسبت به حلقه و غیره دف بگیرند، ولی با اصل ساز دف مخالفتی ندارند..

فارس: با این مباحث که مطرح شد دف در دوران اسلام وجود داشته جایگاه این ساز عرفانی در آن دوران چگونه بوده است؟

دف در دایره اسلام جایگاه خاص خود را داشته و ویژه مراسمات معنوی و نعت پیامبر و بزرگان دین بوده است این ساز عرفانی در خانقاه‌ها مخصوصا در تقریت قادریه جایگاه رفیعی دارد.

فارس: و جایگاه «دف» در بین قوم کرد....

«دف» سازی محترم در بین کردها است و این تقدیس و تکریم و دارای کاربردی معنوی و دینی بوده است شاید در بین اقوام دیگر از «دف» بجز مراسمات عرفانی در دیگر مراسمات استفاده‌هایی شده باشد ولی در بین اقوام کرد هرگز استفاده‌ای جز مراسمات عرفانی از این ساز انجام نگرفته است.

فارس: یکی از مباحث مورد توجه در زمینه «دف» مدیحه‌سرایی همزمان با نواختن آن است دیدگاه شما به عنوان یکی از مدیحه‌سرایان بنام در این زمینه چیست و آیا این مهم آداب خاصی دارد؟

بله. «دف» از جمله سازهایی است که در کنار مدح پیامبر و اهل بیت و حتی اصحاب ایشان آمده است،

کاربرد اشعار با «دف» در 5 ژانر خلاصه می‌شود و هیچ دف‌نوازی که اصیل و اهل خانقاه باشد حق ندارد بجز این 5 ژانر از «دف» در خواندن اشعار دیگر استفاده کند.

فارس: کمی بیشتر در مورد این ژانرها توضیح دهید..

ژانر نخست، مناجات، نعوت نبوی یعنی توصیف رسول‌الله، مداح خلقی پیامبر شامل رفتار، جایگاه پیامبر در زمین و آسمان، مدح غیرپیامبر ژانر سوم در دف و دف‌نوازی است که گستره زیادی داشته و بیشترین مدایح در مدح خاندان پیامبر، صحابه پیامبر خوانده می‌شود و ژانر چهارم خلقیات و اخلاقیات است مانند دوری از دنیا و استقبال از آخرت، معنویت‌هایی مانند کمک به نیازمندان و غیره است و ژانر آخر اشعار عرفانی است که شاه‌بیت و بیت‌القدیسه کردی می‌توان به اشعار مولوی کرد، وفایی، سیدبهاءالدین شمس و.. اشاره کنیم.

اشعاری که در این راستا وجود دارد مشحون از عشق و نازک‌خیالی‌هایی است که همه و همه در عین سادگی در نعت پیامبر و مدح اهل بیت و اصحاب آن حضرت سروده و با دف هم‌ساز و عشق و سماع را در خانقاه‌ها از دیرباز می‌آفریند.

فارس: آیا به صورت درصدی مشخص است که چند درصد مداحی‌ها در بین قوم کرد خلقی و چند درصد خلقی است؟

براساس آمارهایی که گرفته شده است 31 درصد از مداحی‌های کردها خلقی و مابقی بیان‌گر خلقیات پیامبر مکرم اسلام است و این نشان می‌دهد که شاعران و اندیشمندان کردزبان بیشتر عاشق خلقیات پیامبراسلام بوده‌اند.

کردها عاشق‌ترین ملت به پیامبر مکرم اسلام بوده و این عشق و ارادت حتی از عرب‌ها هم بیشتر بوده است، این بر اساس اسناد و تحقیقاتی است که انجام گرفته است، براساس تحقیقاتی که صورت گرفته محبوب‌ترین چهره کره زمین در طول تاریخ پیامبر مکرم اسلام بوده است و هیچ قوم و ملتی در جهان وجود ندارد که به اندازه کردها پیامبر را دوست داشته باشد.

کردها چون دین اسلام را اختیاری قبول کرده‌اند به اختیارالدینی‌ها مشهور هستند به همین دلیل پیامبر مکرم اسلام را بیش از هر قومی دوست داشته‌اند.

دف‌نوازان کرد را به میدان آزادی تهران خواهیم آورد 

فارس: کردستان پایتخت دف جهان شناخته شده است، دلایلی که می‌توانیم به آن استناد کنیم که کردستان پایتخت دف جهان است چیست؟

در پاسخ به این سوال لازم می‌دانیم که این موضوع را مطرح کنم، مدتی پیش یکی از استان‌ها می‌خواست «دف» را به نام خود ثبت کند همان زمان با فردی که در مرکز مسوول این کار بود صحبت کردم، گفتم من تعدادی از دف‌نوازان کرد را به میدان آزادی تهران خواهم آورد و شما هم تمام دف‌نوازان ایران را بیارید و خودتان قضاوت کنید که به لحاظ کمی آمار دف‌نوازان کل کشور اصلا با دف‌نوازان کردستان قابل قیاس نیست ضمن اینکه بحث کیفی دف و دف‌نوازی در کردستان نیز دیگر نیاز به اثبات ندارد!

به عقیده من کردها خورشیدهای دف‌نوازی در جهان هستند و توانایی خود را در این حوزه به اثبات رسانده و غیرقابل انکار است در واقع قدرتمندترین دف‌نوازهای دنیا کرد هستند البته با ادای احترام به تمام دف‌نوازان ایران و سایر شهرهای استان کردستان، اکثر قریب به اتفاق این خورشیدها نیز از فرزندان سنندج هستند.

هر کس در بحث دف‌نوازی در سنندج رتبه اول را بدست آورد قطعا در دنیا اول خواهد بود و این حقیقت غیرقابل انکار است هرکس در بحث دف‌نوازی از استاد بیژن کامکار و سایر اساتید دف‌نواز که سنندجی هستند بتواند پیشی بگیرد در دنیا اول خواهد بود.

 

 

فارس: نکات مهمی که از دیدگاه شما کردستان را برای پایتخت شدن دف جهان مستعد کرده است، چیست؟

کردستان به شواهد تاریخی خاستگاه دف است.سوال بعدی این است که آیا کردستان پایگاه دف است و دف در بین مردمان این استان پایگاه اجتماعی دارد؟، که در پاسخ به این سوال باید بگویم، بله. دف در کردستان دارای خاستگاه است.

و آیا دف در کردستان دارای جایگاه است؟، بله. قطعا دف در این استان جایگاه دارد چرا که گذر زمان برخی رسوم در همین کردستان را که دیرزمانی ریشه در دل تاریخ و مردمان این دیار داشته است امروز به فراموشی سپرده است و یا دست کم برای پیدا کردن آن باید به موزه‌ها سر بزنیم، ولی دف با وجود اینکه ریشه در تاریخ کهن مردمان این استان دارد هنوز در بین مردم جایگاه ویژه دارد.

امروز جوان و پیر در کردستان به دف و دف‌نوازی علاقمند هستند و در این زمینه دستی بر آتش دارند که این نشانه جایگاه دف در کردستان است.

دف‌ را نباید دولتی کنیم

فارس: همانگونه که گفتید «دف» و «دف‌نوازی» در کردستان ریشه تاریخی دارد و جوان و پیر نمی‌شناسد از دیدگاه شما برای شناسایی استعدادهای جوان در این زمینه باید چه اقداماتی در سطح استان انجام گیرد وظیفه مسوولان فرهنگی و خود فعالین این عرصه در این زمینه چیست؟

به عقیده بنده و بسیاری از قدیمی‌ها و صاحب‌نام‌ فعال در حوزه دف‌نوازی و آموزش این ساز عرفانی اگر دف به خود مردم واگذار شود، دف رشد خواهد کرد.

دف‌ را نباید دولتی کنیم که اگر چنین شد این هنر گرانبها از دست خواهد رفت هرکدام از اساتیدی که در عرصه آموزش دف فعالیت می‌کنند 100ها هنرآموز دارند و این یعنی رشد و توسعه و آینده روشن برای دف و دف‌نوازی!

کار مردمی یعنی مردم انجام دهد، اگر دولت می‌خواهد در این حوزه حمایت کند باید گروه‌های ضعیف را حمایت کند تا قوی شوند و در بحث اقتصاد و بیمه هنرمندان ورود پیدا کنند بدون اینکه چتر و آرم و مهر و غیره خود را به دف بزنند، که اگر این مهم تحقق پیدا کرد تمایل مردم به سمت این هنر بیشتر و بیشتر خواهد شد.

استقبال مردم از کارهای مردمی بیشتر از کارهای دولتی است و این را تجربه ثابت کرده است، یکی از راهکارهایی که بر دوام و تقویت دف و دف‌نوازی کمک می‌کند این است که حالت مردمی بودن مطلق و 100 درصدی دف و دف‌نوازی و مداحی حفظ شود.

نسخه مناسب حوزه هنری کردستان در برگزاری جشنواره‌ها دلیل موفقیت برنامه‌های این نهاد است

فارس: حوزه هنری به عنوان یکی از دستگاه‌های متولی حوزه هنر برای دف و دف‌نوازی زحمات زیادی را متقبل می‌شود، دیدگاه شما در این خصوص چیست؟

حوزه هنری کردستان با مدیریت امین مرادی از جمله دستگاه‌های بسیار موفق در بحث حمایت از دف و دف‌نوازی است حوزه هنری ارگان مردمی نیست و زیر نظر یکی از ارگان‌های حاکمیتی است این نهاد چه روشی را در پیش گرفته که امروز به موضوع دف و دف‌نوازی ورود پیدا کرده و نه تنها آسیبی وارد نکرده بلکه رشد و ترقی هم به وجود آورده است موضوعی است که باید به عنوان یک الگو و برند به سایر بخش‌ها و دستگاه‌های دولتی فعال در عرصه فرهنگ تعمیم پیدا کند.

حوزه هنری کردستان قبل از اجرای برنامه با نظرخواهی از صاحب‌نظران و پیشکسوتان نسخه مناسب برگزاری جشنواره را می‌پیچد و بر اساس همین نسخه نیز اجرا می‌کند و همین مساله موجب شده حالت مردمی این ساز عرفانی حفظ شود.

حوزه هنری کردستان تا به حال در این راستا برنامه‌های زیاد و البته موفقی اجرا کرده است و باید بگویم تا به حال ندیده‌ام که برنامه‌های این دستگاه فرهنگی رنگ و بوی دولتی به خود بگیرد.

فارس: به عنوان یکی از فعالین صاحب نام عرصه «دف» و «دف‌نوازی» مهم‌ترین دلیل مقبولیت و موفقیت این نهاد انقلابی در اجرای برنامه‌ها موفق را چه می‌دانید؟

 

حوزه هنری با مدیریت توانمند و مجموعه دلسوزی که دارد در این سال‌ها سعی کرده اعتبار مورد نیاز برای برگزاری برنامه‌های ارزشی را تامین کند و صفر تا 100 کار را به خود مردم واگذار کند و همین امر موجب شده در مراسمات معنوی که این نهاد انقلابی برگزار می‌کند استقبال بی‌نظیری مردم را شاهد باشیم.

حوزه هنری در برگزاری جشنواره‌ها و حتی یادواره‌هایی که خاص این ساز عرفانی هر ساله در چندین نوبت برگزار می‌کند، نه خط مشی می‌دهد نه الگو و نسخه خاصی تعریف شده از مرکز را به استان فرهنگی تحمیل می‌کند و بر اساس شناختی که از استان دارد با کمک‌گیری از افراد فرهیخته و صاحب‌نظر کار را پیش می‌برد و مدیران و کارکنان حوزه هنری نیز همانند همین مردم عادی در مراسم حضور می‌یابند و همین مسئله موجب شده که اگر یک سال برنامه آنها اجرا نشود خود مردم مطالبه‌گر آن هستند و این نشان از مقبولیت برنامه‌های این نهاد است.

نمی‌توان فرهنگ‌هایی که در کردستان جایگاهی ندارد را به مردم تحمیل کرد

نمی‌توان فرهنگ‌هایی که در کردستان جایگاهی ندارد را به مردم تحمیل کرد فرهنگ مردم این استان آنقدر بالا است که باید به سایر نقاط کشور و حتی جهان بسط پیدا کند و این کار با حمایت درست دولت و پای کار بودن جدی مردم تحقق پیدا می‌کند.

فارس: در سوالات قبل به توانمندی هنرمندان دف‌نواز کردستان اشاره کردید این سوال پیش می‌آید تا چه میزان از این توانایی در سطح ملی استفاده شده است و اگر تا کنون از این ظرفیت بهره‌ای گرفته نشده دلیل اصلی آن را در چه می‌بینید؟

واقعا نمی‌دانم مسوولان فرهنگی کشور چه دشمنی با قانون و با بیانات رهبری دارند و چه دشمنی با استان فرهنگی دارند، رهبر معظم انقلاب در سفر تاریخی‌شان به این استان، کردستان را به عنوان استان فرهنگی معرفی کردند سوال اینجاست از آن روز تاکنون که 8 سال می‌گذرد تا چه میزان زیرساخت‌های فرهنگی در این استان افزایش پیدا کرده است.

مسوولان باید در این خصوص پاسخگو باشند و خود را به آنچه رهبر معظم انقلاب در این استان مطرح فرموده پایبند بدانند و به نحو شایسته در راستای عملیاتی کردن منویات رهبری حرکت نمایند.

متاسفانه حضور در جشنواره‌های مختلف به ما هنرمندان حداقل عرصه موسیقی در کردستان ثابت کرده که ساز مسؤولان در ایجاد زیرساخت‌های لازم در حوزه فرهنگ و هنر ناکوک است و نیاز به حرکت و تلاش مضاعف برای رفع مشکلات در این حوزه داریم.

امکاناتی را که گروه‌های دست‌چندم فلان استان‌ها در زمان شرکت در جشنواره‌های کشوری در اختیار دارند، گروه‌های توانمند و قدر کردستان به خواب هم نمی‌بینند، خدا را گواه می‌گیرم اگر سایر استان‌ها با این رویه جلو بروند و هنرمندان این استان در نقطه مقابل مورد بی‌مهری قرار گیرند قطعا صاحب «دف» که واقعا حق کرد و کردستان است، خواهند شد.

کردستان به اندازه تمام ایران، فرهنگی‌ است

فارس: از نبود امکانات گفتید چه امکانات و تجهیزاتی خاص ساز عرفانی در پایتخت «دف» باید وجود داشته باشد و هنرمندان «دف‌نواز» از آن محروم هستند؟

در استانی که پایتخت «دف» است و دف‌نوازهای بزرگ را در دل خود پرورش داده است این ظلم بزرگی‌ است که گروه‌های ما حتی مکانی برای تمرین ندارند چه برسد به امکانات و تجهیزاتی که در اجراها مورد نیاز است.

کردستان به اندازه تمام ایران، فرهنگی‌ است، چرا که در عمق فقر بوده ولی با وجود تمام این مشکلات فرهنگی باقی مانده است کدام استان و کشور را سراغ دارید که فقر تا این سطح دامنش را گرفته باشد و فرهنگشان را از دست نداده باشند!

فقری که امروز در استان ما وجود دارد اگر در سایر استان‌ها وجود داشت اینگونه برخورد نمی‌کردند سوال من دست سوخته این عرصه این است چرا استان فرهنگی باید یک خانه فرهنگ نداشته باشد؟

فارس: وظیفه مسوولان در قبال چنین استان فرهنگی و ظرفیت‌های فرهنگی آن چیست؟

دولت و دولت‌مردان به عقیده من باید بیشتر به این حوزه ورود پیدا کنند، استان فرهنگی مایه افتخار هر کشوری است همه مسوولان باید در این راستا اهتمام جدی داشته باشند و به بحث ایجاد زیرساخت‌های فرهنگی در کردستان کمک کنند.

کردستان امکانات فرهنگی ندارد و رشد فرهنگی ناشی از اصالت آن است و بدون کمک دیگران رشد پیدا می‌کند مسوولان به جای اینکه مهر و آرم خود را به «دف» بچسپاند باید در راستای تبدیل کردن کردستان به جغرافیای «دف» به جد ورود پیدا کنند و فرهنگ «دف» و «دف‌نوازی» را بومی کردستان کرده و استان را به پایتخت فرهنگی کشور و دنیا تبدیل کنند.

فارس: بیژن کامکار به عنوان یکی از اساتید توانمند کرد معتقد است که دف را از کنج خانقاه بیرون آورده و به جهان معرفی کرده‌ است دیدگاه شما در این خصوص چیست؟

دف قرار نیست تا آخر عمر در گوشه خانقاه و تکایا باقی بماند این کار محدویت ایجاد می‌کند، دف هدیه‌ای فرهنگی استف وعصر امروز عصر تکنولوژی و ارتباط  است عصری نیست که من در گوشه‌ای بنشینم و هرچه دارم مال خودم باشد و درون آن برون و از بینش ببرم!

در دهکده جهانی بازاری وجود دارد در این بازار هرکس هرچی دارد به تمام ملت‌ها باید عرضه کند اگر بتواند در این بازار به درستی عمل و با ظرافیت و زیبایی داشته‌های فرهنگی و غیره خود را عرضه کند بر توان و فرهنگ سایرین غالب می‌شود و مخاطب پیدا خواهد کرد.

بیژن کامکار یکی از پرتاثیرترین افراد در خارج کردن دف از کنج خانقاه بوده است و ما به عنوان فعالین این عرصه به این موضوع افتخار می‌کنیم.

مخالف این نیستیم که «دف» به عنوان یک تبادل فرهنگی به سایر ملت‌ها ورود پیدا کند، اما دوست داریم دف را از دست ما درنیاورند و اینکه دف و دف‌نوازی در بین ملت‌های دیگر آنقدر دستخوش تغییر قرار نگیرد که از اصل خود کاملا فاصله گرفته و خود ما از آن احساس تنفر کنیم.

دوست نداریم سایر اقوام و ملت‌ها دف را به آلایش‌های غیرمعنوی آلوده کنند، اولین حضور دف با عود مولانا و اشعار شجریان بود، چه کسی مخالف دف‌نوازی در عرصه‌های جهانی است اما معتقدیم تقدس، پاکی و سادگی، عرفان و اصالت دف باید در کنار توجه به مدرنیته حفظ شود.

فارس: نسبت به برگزاری جشنواره‌های دف‌نوازی چه نظری دارید؟

جشنواره‌ها هم می‌توانند مفید و هم مضر باشند برگزاری دوره‌های آموزشی در کنار این جشنواره‌ها به تقویت فعالین این عرصه کمک قابل توجهی خواهد کرد.

باید آموزش و برگزاری کارگاه‌های آموزشی با حضور اساتید صاحب‌نظر از مهم‌ترین آیتم‌های برگزاری جشنواره‌ها باشد معتقد هستم رقابت خوب است اما نباید این رقابت‌ها به اصل کار آسیب وارد کند کاش این جشنواره‌ها از قالب مسابقه خارج می‌شد قطعا خروجی بهتری داشت.

جشنواره‌هایی که مسابقه دارند موجب افت دف و دف‌نوازی می‌شوند، داوری کردن را درست نمی‌دانم هر کس حد و حدود خود را می‌داند ولی وقتی بحث رقابتی می‌شود هم داورها به نوعی محبوبیت خود را از دست می‌دهد و هم شرکت کنندگان جو ساده و درون خانقاهی از بینشان حذف می‌شوند.

کاش بجای مسابقات و برگزاری جشنواره‌ها، مسابقه کارناوال‌های عرفانی راه‌اندازی شود تا مردم از دف و دف‌نوازی استفاده کند.

انتهای پیام/ح

منبع: فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۵۲۱۴۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفر مدیر کل دفتر موسیقی به بوشهر و شیراز

امیرحسین سمیعی مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فردا برای بررسی وضعیت فعالیت موسیقی استان‌های فارس و بوشهر به این دو استان سفر می‌کند. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، امیرحسین سمیعی مدیرکل دفتر موسیقی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فردا برای بررسی وضعیت فعالیت موسیقی استان‌های فارس و بوشهر به این دو استان سفر می‌کند.

مدیرکل دفتر موسیقی: در کنسرت قربانی ما پای قانون ایستادیم

 

قرار است سمیعی به همراه مسئول دفتر سرود و برخی از کارشناسان دفتر موسیقی، در این سفر ضمن بازدید از انجمن‌های موسیقی، با گروه‌های سرود، فعالان موسیقی، مدیران ارکسترهای استانی و مدیران ادارات کل فرهنگ و ارشاد استانی دیدار کند و از نزدیک در جریان مشکلات و مسائل آنان قرار گیرد.

همچنین در پایان این سفر دو روزه مدیر دفتر موسیقی ضمن بازدید از روند برگزاری جشنواره موسیقی خلیج فارس با هنرمندان حاضر در این جشنواره گفت‌وگو خواهد کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • واکاوی ریشه‌های اعتراضات ضداسرائیلی در دانشگاه‌های آمریکا
  • وزارت بهداشت و درمان در اصلاح فرهنگ فرزندآوری یاری‌رسان‌ باشد
  • سفر مدیر کل دفتر موسیقی به بوشهر و شیراز
  • فارس و بوشهر زیر ذره‌بین دفتر موسیقی رفتند
  • سفر مدیرکل دفتر موسیقی برای تعیین تکلیف کنسرت‌های موسیقی
  • اعلام برنامه های روز ملی خلیج فارس در هرمزگان
  • گوجه فرنگی‌ها «جهان موازی» خود را دارند!
  • امیرعبداللهیان: رژیم صهیونیستی عامل ریشه‌ای وخامت اوضاع در منطقه است
  • رژیم صهیونیستی عامل ریشه ای وخامت اوضاع در منطقه است
  • تهاجم فرهنگی در کمین جوانان و خانواده هاست