Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون زراعت جهاد کشاورزی، اولویت ما در سال زراعی جدید کشت محصولات اساسی از جمله گندم، برنج، جو و دانه‌های روغنی است و امیدواریم دولت نرخ تضمینی خرید گندم را تا پایان شهریور و بر منبای نرخ تورم اعلام کند.

 عباس کشاورز صبح امروز در حاشیه ششمین گردهمایی سراسری کشت محصولات زراعی 98-97 در جمع خبرنگاران در پاسخ به اینکه با توجه به کمبود آب و خشکسالی چه الگویی برای کشت محصولات زراعی در سال جدید مدنظر قرار گرفته گفت: برنامه کشت پیش روی ما همچنان استفاده با بهره‌وری حداکثر از آب و تمرکز بیشتر بر آب باران است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اضافه کرد: همچنین توجه به تنظیم بازار و مدیریت بازار که پایه و اساس آ‌ن تولید است، از جمله مواردی است که به آن توجه ویژه‌ای داریم، چرا که باید برای امنیت غذایی کشور تولید شود.

معاون حجتی همچنین اولویت‌های وزارت جهاد کشاورزی را تلفیق منافع ملی با منافع کشاورزان برشمرد و افزود: کشت گندم، جو، دانه‌های روغنی و شکر در کنار افزایش تولید برنج و ذرت از اولویت‌های ما است، مضاف بر آنکه حفظ استمرار پایدار محصولات اساسی از جمله سیب‌زمینی، سبزی و صیفی برای ما مهم است و خواهش ما از تولیدکنندگان این است که بیش از ظرفیت بازار تولید نکنند.

در مناطق مرزی تولید سیب‌زمینی نداریم

وی در پاسخ به اینکه این روزها کشاورزان مرز نشین سیب‌زمینی را به کیلویی یک دلار به کشورهایی همچون عراق صادر می‌کنند که نگرانی برای افزایش قیمت در داخل و کمبود به وجود آمده است، اظهار داشت: اگر به قیمت سیب‌زمینی از اسفند سال 92 تا یک ماه اخیر نگاه کنید، این محصول را سر مزرعه کیلویی 600 تومان از کشاورز خریداری می‌کردند، اما با توجه به اتفاقاتی که در تغییر نرخ ارز به وجود آمد، درآمد ناشی از صادرات سبب نوسان قیمت در بازار شد.

قیمت سیب زمینی 0.3 دلار در هر کیلو است

وی در توضیح بیشتر این موضوع تصریح کرد: ما در مناطق مرزی تولید سیب‌زمینی نداریم و سیب‌زمینی کیلویی یک دلار در هیچ کجای دنیا وجود ندارد که اگر بود، ترکیه زودتر از ما دست به کار می‌شد و قیمت این محصول 0.3 دلار در هر کیلو است.  اگرچه ما منکر واسطه‌ها و سوء استفاده‌های احتمالی آنها با افزایش نرخ ارز نیستیم.

معاون زراعت جهاد کشاورزی گفت: اگر دولت ببیند که قیمت سیب‌زمینی در داخل کشور بیش از حد بالا می‌رود، مانع صادرات آن می‌شود و قاچاق این محصول به دلیل سنگینی وزن امکان‌پذیر نیست، بلکه از مبادی رسمی صادر می‌شود.

وی  همچنین درمورد قیمت تضمینی گندم با توجه به آغاز کشت پاییزه، گفت: وزارت جهاد کشاورزی قیمت پیشنهادی خود را در زمان مقرر پیشنهاد داده است و امیدواریم نرخ تضمینی گندم تا پایان شهریور ماه برمبنای نرخ تورم اعلام شود. /ایلنا

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۵۲۲۰۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار جایگزینی گندم تولیدی در واحدهای خوراک دام و طیور

عطاالله هاشمی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: با توجه به بارش‌های اخیر و پیش بینی سازمان هواشناسی مبنی بر شرایط مساعد بارش در اردیبهشت انتظار می‌رود که حداقل میزان خرید تضمینی گندم ۱۲ میلیون تن باشد.

به گفته او، برآورد‌ها حاکی از آن است که امسال میزان تولید گندم به بالای ۱۴ میلیون تن برسد که براین اساس نیازی به واردات گندم حتی برای صنف و صنعت هم نخواهیم داشت.

هاشمی ادامه داد: تسریع در پرداخت مطالبات گندمکاران و اصلاح قیمت خرید تضمینی گندم در قالب جایزه تحویل راهکار تحقق خودکفایی گندم و بی نیازی از واردات محسوب می‌شود، در غیر این صورت به سبب ورود دلالان و واسطه‌ها در امر خرید، گندم تولیدی به سمت جایگزینی خوراک دام و طیور یا قاچاق به آن سوی مرز‌ها هدر می‌رود.

رئیس بنیاد ملی گندمکاران با بیان اینکه پیگیری جایزه تحویل گندمکاران به جایی نرسیده است، افزود: علی رغم پیگیری‌های مکرر برای اصلاح نرخ، هنوز به جایی نرسیده ایم که به نظر می‌رسد عده‌ای برای بحث خودکفایی کارشکنی می‌کنند.

به گفته او، بررسی‌ها نشان می‌دهد که قیمت گندم در بازار‌های جهانی و کشور‌های اطراف با احتساب دلار آزاد ۲۰ درصد بالاتر از تولید داخل است که متاسفانه واردکنندگان با کارشکنی در امر تولید بدنبال واردات هستند، درحالیکه کیفیت گندم خارجی و داخلی با یکدیگر قابل قیاس نیست چراکه آنها گندم‌های درجه یک را به ما نمی‌فروشند و گندم‌های درجه ۲ و ۳ بالاتر از قیمت تولید داخل به ما می‌دهند.

هاشمی گفت: بنابر سیاست برنامه هفتم مبنی بر خودکفایی گندم به عنوان مهم‌ترین محصول استراتژیک انتظار می‌رود که طبق قانون ۲۴ ساعت پس از تحویل مطالبات گندمکاران واریز شود و هرچه سریع ترجایزه تحویل به منظور ایجاد ترغیب کشاورزان اعلام شود.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • قیمت سیب زمینی در تهران به کیلویی ۵۵ هزار تومان رسید
  • سیب‌زمینی کیلویی چند؟
  • هشدار جایگزینی گندم تولیدی در واحد‌های خوراک دام و طیور
  • هشدار جایگزینی گندم تولیدی در واحدهای خوراک دام و طیور
  • خرید تضمینی ۶۰ هزار تن گندم از کشاورزان فارس
  • خرید تضمینی گندم در فارس به ۶۰ هزار تن رسید
  • برداشت گندم از مزارع کرمانشاه آغاز شد
  • بیش از ۷۷۰ هزار تن گندم در خوزستان خریداری شد
  • خرید بیش از ۷۷۰ هزار تن گندم در خوزستان+فیلم
  • خرید تضمینی گندم ۳۰ درصد افزایش یافت