Web Analytics Made Easy - Statcounter

قبادیان گفت: دانشجويان با اجراى طرح سرباز تاپ، سربازى خود را در صنايع می‌گذرانند.   به گزارش خبرنگار  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ برات قبادیان معاون وزارت صنعت، معدن و تجارت در مراسم رونمایی از دستگاه اندازه گیری زاویه تماس، کشش و انرژی سطح که در دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: اگر کشورهای مختلف دنیا را مورد بررسی قرار دهیم می‌بینیم که هیچ کشور توسعه یافته‌ای در دنیا مطرح نشده است مگر اینکه از مسیر علم و دانش عبور کرده باشد ما نیز هیچ راهی برای توسعه جز این مسیر نداریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: ایران از نظر سرمایه‌های طبیعی، کشور غنی محسوب می‌شود و ما مخازن نفت و گاز و معادن بسیاری در کشور داریم.

معاون وزیر صنعت با اشاره به جمعیت بالای دانشجو در ایران، گفت: از نظر نسبت دانشجو به جمعیت کشور تراز اول دنیا هستیم؛ ما 50 میلیون دانشجو و 80 هزار هیئت علمی داریم که با این وجود نباید به این میزان مشکل در کشور داشته باشیم.

قبادیان با اشاره به مشکل خشکسالی و کمبود آب در کشور، اظهار کرد: ما در شمال و جنوب کشور آب فراوانی داریم اما به دلیل مدیریت نادرست در بسیاری از مناطق با مشکل کمبود آب مواجهیم.

وی تأکید کرد:‌ به نظر من به عنوان یک هیئت علمی دانشگاه، مشکل اصلی این است که ما در کشور از علم در زندگی استفاده نمی‌کنیم اما دیدیم که در چند وقت که به صورت ملی کار کردیم و از همه مدیران در سطوح مختلف کمک گرفتیم و عزم جدی برای حل مشکلات به کار بستیم و سرمایه گذاری‌های لازم انجام شد و از علم استفاده کردیم، توانستیم به جایگاه بالایی در آن زمینه دست پیدا کنیم.

معاون وزیر صنعت ادامه داد: من 5 سال معاون سازمان انرژی اتمی بودم و رویکرد ما در آن زمان برای تأمین منابع انسانی استفاده از دانشجویان برجسته دانشگاه‌ها بود و در آن زمان حرکت‌های خوبی در انرژی اتمی شکل گرفت.

قبادیان گفت: ما رتبه 16 دنیا در تولید علم را داریم ولی برای حل مشکلات کشور نتوانسته‌ایم از دانشمندان، دانشجویان و دانشگاه‌ها کمک بگیریم.

وی با اشاره به مسئله ارتباط صنعت با دانشگاه، اظهار کرد: زمانی بود که دانشگاه‌های ما هیچ ارتباطی با صنعت نداشتند اما به تدریج به این سمت حرکت کردیم که صنعت و دانشگاه باهم ارتباط پیدا کنند و در این راستا طرح‌های مختلفی در کشور اجرایی شد.

معاون وزیر صنعت با اشاره به طرح تاپ ( توانمند سازی تولید و توسعه اشتغال پایدار ) که صنعت و دانشگاه را پیوند می‌دهد، گفت: ما در طرح تاپ کارآموزی دانشجویان دانشگاه‌ها را با مدلی جدید برنامه ریزی کردیم و کارآموزی دانشجویان عرضه محور خواهد بود؛‌ در سامانه تاپ صنایع فراخوان می‌دهند که علاقه‌مند هستم چه تعداد کارآموز جذب کنم، قبل از دی ماه سال 96 که کارآموزی دانشجویان همچون دوره‌های گذشته انجام می‌شد، تنها 462 شرکت خصوصی در بخش صنعتی درخواست جذب کارآموز داده بودند اما پس از اجرای طرح تاپ از دی ماه 96 تاکنون، 3 هزار و 367 شرکت صنعتی بخش خصوصی برای جذب کارآموز درخواست دادند و دانشجویان کارآموز در این صنایع مشغول به کار شدند.

فعالیت بیش از 158 هزار کارآموز در بنگاه‌های اقتصادی ایران

قبادیان ادامه داد: پیش از اجرای طرح تاپ، 8 هزار و 516 بنگاه اقتصادی در سال 96 اعلام ظرفیت کرده بودند و با اجرای طرح تاپ در سال 97، 185 هزار و 94 نفر تاکنون به صورت کارآموز در بنگاه‌های اقتصادی مشغول به کار شدند.

وی عنوان کرد: در طرح تاپ ایده‌آل ما این است که بخش‌های دیگر جامعه فرای وزارت علوم درخواست‌های خود را در سامانه ثبت کنند و پایان‌نامه‌های دانشجویی بر اساس تقاضای صنایع در گروه‌های آموزشی به تصویب برسد.

معاون وزیر صنعت ادامه داد: وزارت صنعت، معدن و تجارت 100 هزار بنگاه اقتصادی دارد که پس از ثبت نام این بنگا‌ه‌های اقتصادی، این بنگاه‌ها در سامانه تاپ به صورت تخصصی دسته بندی می‌شوند و نیازهای علمی، تخصصی، نوآوری و خلاقیت خود را به ما اعلام می‌کنند.

جهت دهی به پایان نامه‌های دانشجویی مهمترین هدف اجرای سامانه تاپ

قبادیان با بیان اینکه مهم‌ترین هدف ما با اجرای سامانه تاپ، جهت دهی به پایان نامه‌های دانشجویی است، اظهار کرد: هر دانشجو پس از ورود به سامانه تاپ و مشاهده درخواست‌های صنایع می‌تواند موضوع پایان نامه خود را انتخاب کند.

وی به تعداد دانشجویان دکترای کشور اشاره کرد و گفت: ما 1 میلیون و 100 تا 1 میلیون و 200 هزار دانشجوی دکترا داریم اما ببینیم چند درصد رساله‌های دکترا بر اساس نیاز صنعت تدوین می‌شوند در صورتی که موضوع پایان نامه‌های دانشجویی بر اساس نیاز صنایع تهیه شوند، آن زمان است که صنعت و دانشگاه به هم پیوند می‌خورد.

معاون وزیر صنعت تصریح کرد: طرح تاپ در بنگاه‌های صنعتی و تجاری کشور و به منظور توسعه دانش بنیان بنگاه‌ها و ظرفیت سازی اشتغال از طریق خلق ارزش افزوده جدید ایجاد شده و در راستای اشتغال پایدار حرکت می‌کند.

قبادیان با اشاره به نقش دانشگاه‌های نسل چهارم در حل مشکلات دانشگاه‌ها، گفت: دانشگاه‌های نسل چهارم را، دانشگاه مسئولیت پذیر می‌گویند؛ این دانشگاه‌ها به سراغ مشکلات جامعه و مردم می‌روند و مشکلات کشور به صورت علمی به کمک دانشگاه‌ها حل می‌شوند.

وی گفت: هدف راهبردی طرح تاپ تمرکز بر ایجاد اشتغال در چارچوب ظرفیت سازی مبتنی بر ایجاد توسعه واحدهای R&B و خلق ارزش افزوده از طریق توسعه فناوری و نوآوری در تولید و ساماندهی بهره‌وری است.

معاون وزیر صنعت با بیان اینکه اگر اقتصاد یک کشور مبتنی بر طرح‌های دانش بنیان نباشد، فروپاشی آن اقتصاد حتمی است، گفت: کشورهای پیشرفته روی واحدهای R&B سرمایه گذاری می‌کنند و کالاهای ارزان و باکیفیت تولید و اقتصاد پویایی دارند.

قبادیان تصریح کرد: بسیاری از کشورهای دنیا آرزو دارند مانند ایران این تعداد جمعیت جوان تحصیل کرده داشته باشند؛ ما در طرح تاپ بر روی سرمایه جوان کشور برنامه ریزی کرده‌ایم.

وی به اجرای فاز یک طرح تاپ اشاره کرد و گفت: ما اکنون در فاز دو اجرای طرح تاپ هستیم؛ در این مرحله طرح تاپ به صورت پایلوت در سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در بنگاه‌هایی که واحد R&B داشتند، اجرا می‌شود؛ پس از اعلام فراخوان از بین بنگاه‌هایی که اعلام آمادگی کرده بودند، 700 بنگاه منتخب شدند و طرح تاپ در این بنگاه‌ها تا پایان سال 97 به صورت آزمایشی اجرا می‌شود.

معاون وزیر صنعت افزود: در طرح تاپ آمایش سرزمینی دیده شده است، به عنوان مثال‌ اگر یک مرکز صنعتی در سیستان و بلوچستان اعلام کند که مشکلی دارد و نیاز به کمک دانشگاهیان است، دانشگاه سیستان و بلوچستان و استان‌های مجاور در اولویت قرار دارند.

قبادیان با اشاره به اعلام آمادگی نهادهای مختلف برای استفاده از سامانه تاپ، گفت: بسیاری از نهادهای کشور از جمله وزارت خانه‌های مختلف چون وزارت کشاورزی و حتی دادگستری‌ها، ‌اعلام کرده‌اند که از طرح تاپ کمک خواهند گرفت تا بتوانند مشکلات خود را حل کنند به همین دلیل است که می‌گوییم طرح تاپ، طرح ملی توانمند سازی تولید و توسعه اشتغال پایدار است.

وی در ادامه به جذب دانشجویان نخبه برای گذراندن سربازی در بخش‌های مختلف صنعت، ‌گفت: ما با وزارت دفاع و ستادکل نیروی‌های مسلح تفاهم‌نامه‌ای امضاء کردیم تا دانشجویان ارشد و دکترا پس از 45 روز دوره آموزشی در یکی از بنگاه‌های صنعتی و شرکت‌های دانش بنیان، دوران سربازی خود را بگذرانند.

معاون وزیر صنعت افزود: اگر دانشجوی نخبه کشور دو سال عمر خود را در یک پادگان سپری کند نه تنها سودی به کشور نمی‌رسد بلکه دانشجوی نخبه ما همان درس‌هایی را که خوانده است نیز از یادش می‌رود.

قبادیان به استقبال بخش خصوصی برای جذب دانشجویان نخبه در قالب امریه اشاره کرد و گفت: بنگاه‌های اقتصادی بخش خصوصی از این طرح استقبال کردند زیرا این بنگاه‌ها علاقه دارند از نیروی جوان و برجسته کشور استفاده کنند، از طرفی به دلیل اینکه این نخبگان دوران سربازی خود را می‌گذارنند نیازی نیست تا حقوق بالایی به آنها پرداخت کنند؛ حدود 90 درصد این دانشجویان در بنگاه‌های اقتصادی جذب می‌شوند؛ برخی از آنها نیز خود شرکت دانش بنیان راه اندازی می‌کنند و یک بنگاه اقتصادی در کشور ایجاد می‌شود.

اجراى طرحى ملى تاپ در سال 98

وی از اجرای طرح تاپ به صورت ملی در سال 98 خبر داد و گفت:‌ طرح تاپ به صورت پایلوت تا پایان سال 97 اجرا می‌شود و پس از آن در سال 98 در سراسر کشور اجرایی خواهد شد.

معاون وزیر صنعت یادآوری کرد: روزی در کشور ما لازم بود جوانان در مرز‌ها جان خود را فدا کنند اما امروز جهاد در خط مقدم جبهه یعنی جنگیدن در میدان جنگ اقتصادی؛‌ ما باید با فکر و اشتغال بتوانیم وابستگی به خارج را کم کنیم که این بزرگ ترین موفقیت برای مردم و کشور ایران است.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: وزارت علوم اخبار دانشگاهی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۵۲۲۶۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقش مؤثر مراکز مشاوره در اشتغال‌پذیری دانشجویان و فارغ‌التحصیلان

در همایش ملی مراکز مشاوره و سبک زندگی در دانشگاه سیستان و بلوچستان بر نقش مؤثر مراکز مشاوره و سبک زندگی در اشتغال پذیری دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی کشور تاکید شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از سیستان و بلوچستان، امروز _چهارشنبه پنجم اردیبهشت_ و در گردهمایی سه روزه مدیران مراکز مشاوره و سبک زندگی و مدیران مراکز بهداشت و درمان دانشگاه‌های سراسر کشور که در تالار امام رضا (ع) دانشگاه سیستان و بلوچستان، برگزار شد، موضوع نقش مراکز مشاوره در ایجاد اشتغال برای دانشجویان و فارغ‌ التحصیلان دانشگاه‌ها کشور بحث و بررسی و تاکید قرار گرفت.

فاطمه سمیعی دبیر منطقه ۶ مراکز مشاوره و سبک زندگی دانشگاه‌های کشور در این همایش به تشریح چگونگی تقویت روحیه اشتغال پذیری در دانشجویان پرداخت و اظهار کرد: اشتغال‌پذیری کاملاً متمرکز بر عوامل درونی و فردی است که کمک می‌کند افراد فرصت‌های شغلی موجود را تشخیص داده، راحت‌تر شاغل شوند و یا شغلی که دارند را حفظ کنند.

وی ادامه داد: پژوهشگران می‌گویند لازم است سازه اشتغال‌پذیری توسط مراکز مشاوره در افراد تقویت شود که علاوه بر دانشگاه اگر از مدرسه در افراد مورد توجه قرار گیرد مؤثرتر خواهد بود.

محمد خلیلی‌پور مدیر مرکز رشد و فناوری دانشگاه سیستان و بلوچستان نیز در این همایش به تشریح ضرورت توجه به ایمنی، بهداشت و محیط زیست در دانشگاه‌ها پرداخت.

برگزاری ۱۱ کمیسیون تخصصی در حوزه مشاوره و سبک زندگی از دیگر برنامه‌های اولین روز این همایش در زاهدان بود.

کد خبر 747641

دیگر خبرها

  • جهش تولید در بخش کشاورزی با دانش بنیانی محقق می شود
  • نقش آفرینی جوانان نخبه در توسعه جهش تولید/جلوی مونتاژ‌ها را بگیرید
  • توسعه کشور و مردمی سازی صنعت نفت و گاز بدون نیاز به مدیریت و بودجه دولت
  • مقایسه نرخ رشد اقتصادی ایران در میان اقتصادهای بزرگ دنیا (+جدول)
  • پایان دوره توانمند سازی معاونین و مربیان پرورشی مدارس سمپاد در قم
  • نقش مؤثر مراکز مشاوره در اشتغال‌پذیری دانشجویان و فارغ‌التحصیلان
  • اجرای سند توسعه اشتغال در ۵۰۰ روستای خراسان شمالی
  • بررسی نقش مراکز مشاوره و سبک زندگی در اشتغال‌پذیری دانشجویان و فارغ التحصیلان
  • مشکلات ۷ بنگاه اقتصادی استان بوشهر رسیدگی شد
  • انعقاد تفاهم‌نامه همکاری دانشگاه صنعتی شریف و شرکت ایرانول