Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-27@22:29:18 GMT

مطالب جعلی و سطحی در اشعار آیینی جایی ندارد

تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۵۲۳۸۵۶

مطالب جعلی و سطحی در اشعار آیینی جایی ندارد

به گزارش خبرنگار مهر، سید عباس صدرالدینی پیش از ظهر شنبه در کارگاه آموزشی و تخصصی مداحان و شعرای آیینی همدان بابیان اینکه شعر را می توان برآمده ای از درون دانست که بر اساس دقتی هوشمندانه و خدایی بر اتفاقات یا پدیده های موجود به وجود آمده است، گفت: شعر آئینی نه شعر مذهبی و نه شعر مدح گویی شخص یا چیزی است بلکه شعری است که شاعر در آن نسبت به همان نگاه نو و درون داد متفاوت خود تعهدی ایجاد کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بابیان اینکه شعر آئینی به دوقسمت مذهبی و غیر مذهبی تقسیم می شود، گفت: منظور از غیر مذهبی این نیست که شعر درون مایه ای از مذهب نداشته باشد چرا که مذهب سبک زندگی است بلکه منظور این است که به طور غیر مستقیم درون مایه مذهبی دارد.

صدرالدینی بابیان اینکه شعر مذهبی آئینی حوزه ای گسترده برای کسب اخلاق و تعقل در این راه است، گفت: مدح و مصیبت ائمه (ع) بخش مهمی از شعر دینی است اما در این بخش باید سخنان معقول، منطقی و برخاسته از نگاه و سلیقه‌ درست به‌کار برده شود و از برداشت‌های عامیانه و سطحی و بیان مسائل جعلی و توهمی پرهیز شود.

وی بابیان اینکه شعر خوب تأثیرگذار و ماندگار است، گفت: باید با به‌کار بردن الفاظ خوب در اشعار مطالب تاثیرگذار ارائه داد.

نایب رئیس کانون مداحان شهرستان همدان نیز بابیان اینکه مداحان باید ابتدا از محضر بزرگان دین و علما کسب فیض کنند، افزود: هر هنری فنون مخصوص خود را دارد که باعث قوام آن هنر شده و فراگیری آن بر کیفیت و پیشرفت آن کار می افزاید.

سیدمسعود باقری بابیان اینکه در هنر ستایشگری و مدیحه سرایی اهل بیت (ع) نیز فنون و قواعدی وجود دارد که شخص مداح پس از گذشت سال ها تجربه، دیدن استاد و اداره مجالس گوناگون به آنها دستیابی پیدا می کند، گفت: شناختن صدای خود، مجلس شناسی، وقت شناسی و پرورش دادن روضه از فنون مداحی است.

وی بابیان اینکه مداح باید شأن شنوندگان خود و اهل بیت (ع) را همیشه نگه دارد و در انتخاب اشعار، نوحه و یا سرود دقت کند که همسان با مجلس پیش رود، گفت: ذاکر اهل بیت (ع) باید انسان خوش قول در وفای به عهد باشد چراکه این امر یکی از رموز موفقیت مداح و پیشرفت او و برخورداری از جایگاه ویژه در بین مردم است.

کد خبر 4397480

منبع: مهر

کلیدواژه: مداحی مردم علیه احتکار بوشهر هفته دولت کرمانشاه خبرگزاری مهر گرگان مشهد شیراز شهرکرد استانداری سمنان ماه محرم احتکار خطبه های نماز جمعه یاسوج سانحه تصادف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۵۲۳۸۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک حقوق‌دان: احتمالا حکم اعدام توماج صالحی لغو شود

به گزارش خبرآنلاین،‌نوروزی،‌ حقوق‌دان گفت: من تصورم این است واحتمال می‌دهم که حکم توماج در دیوان نقض می‌شود.

او افزود: اینطور که یکی از وکلای توماج صالحی گفت حتی فرصت ایشان در دادگاه خیلی کم بوده که بخواهد از خودش دفاع کند.

نوروزی گفت: اینکه اتهامات توماج صالحی چطور منجر به فساد فی‌الارض و صدور حکم اعدام شده را باید دادگاه رسیدگی کننده پاسخ دهد. وقتی سیاست درامر قضا مداخله داشته باشد تبعیض هم نتیجه آن خواهد بود.

او ادامه داد: امیدوارم امیرحسین مقصودلو (تتلو) هم با مجازات سنگین روبرو نشود. ولی مسئله این است که درفرایندهای قضایی چندگانگی دیده شده مثلا درحوزه مطبوعات بعضی از روزنامه‌نگارها با ساده‌ترین مطالب بازداشت و محکوم شدند.

نوروزی گفن: ولی کسانی هستند که زیان‌بارترین مطالب را می‌گویند یابدترین اقدامات مثل انتقال زمین را انجام می‌دهند و کسی با آن‌ها کاری ندارد یا همین که شخصی گفت ایران آماده تولید بمب اتم است، ولی هیچ کس با اوکاری نداشت.

او ادامه داد: سلیقه‌ای اجرا شود، ولی تجربه امروز جامعه ایران این است که بله، قانون را سلیقه‌ای اجرا می‌کنند.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899620

دیگر خبرها

  • فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (9 اردیبهشت)
  • حمایت ساواک از حسینیه ارشاد؟!
  • سپاه نزدیکترین نهاد به مواضع رهبری است
  • آزادی ۶ زندانی جرایم غیرعمد توسط هیئات کاشان
  • برگزاری کلاس‌های دینی و مذهبی برای دختران در روستای منصوری + تصاویر
  • ۵۵ درصد از واحد‌های فرسوده در بافت‌های تاریخی قرار دارند
  • فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (8 اردیبهشت)
  • فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (7 اردیبهشت)
  • یک حقوق‌دان: احتمالا حکم اعدام توماج صالحی لغو شود
  • تاکنون ۱۰۰ هزار جلد مصحف شریف در طرح ملی نورباران جمع آوری شده است