Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-18@11:23:41 GMT

ثبت تصویر یک قلاده پلنگ در فارس + عکس

تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۵۲۳۸۶۲

ثبت تصویر یک قلاده پلنگ در فارس + عکس

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ محمودی مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس گفت: از خرداد ماه پارسال کارشناسان اداره نظارت برامور حیات وحش نسبت به نصب دوربین تله‌ای بر روی یکی از چشمه‌های دائمی پارک ملی بختگان که محیط بانان احتمال وجود پلنگ را با توجه به علایم و آثار مشاهده شده همچون خراش بر روی درختان و رد پا می‌دادند اقدام و برای اولین بار موفق به تصویربرداری از یک قلاده پلنگ ماده به همراه دو توله آن شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: وجود پلنگ در منطقه، جفت گیری و داشتن دو توله نشان دهنده امنیت منطقه است.

محمودی ادامه داد: گونه نادر پلنگ ایرانی یکی از ۹ زیرگونه پلنگ دنیا است که از نظر جثه بزرگترین آن‌ها به شمار می‌رود و در لیست سرخ اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت در زمره جانوران در معرض خطر انقراض است.

به گفته مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس، پلنگ ایرانی بومی غرب آسیا است و ایران مهمترین زیستگاه پلنگ در خاور میانه است.

محمودی درادامه بیان کرد: پارسال نیز برای اولین بار در منطقه حفاظت شده هرمود لارستان از گونه پلنگ تصویر برداری شد و متاسفانه از سال ۹۳ تا کنون چندین قلاده پلنگ در شهرستان‌های رستم – کازرون – فیروزآّباد – شیراز- مهر – ارسنجان – استهبان به دلایل مختلف از جمله تصادفات جاده‌ای؛ شکار و یا طعمه گذاری و در تعارض با دامداران تلف شده و سازمان حفاظت محیط زیست به منظور کاهش تعارض بین دامداران و عشایر با گونه پلنگ نسبت به بیمه پلنگ در سال ۹۵ و ۹۶ اقدام و در این راستا در حدود ۳۰ فقره خسارت به افراد زیان دیده و یا اسیب دیده ناشی از حمله پلنگ در شهرستان‌های استان فارس پرداخت شد.

وی اظهار کرد: بیمه پلنگ ایرانی یکی از فصول برنامه ملی حفاظت و مدیریت پلنگ ایرانی است که به منظور مدیریت و جلوگیری از تعارض این گونه با دامداران در دو سال گذشته در کشور انجام گرفته، با توجه به کاهش تعارضات و اتلاف پلنگ در این دو سال پیش بینی می‌شود این روند در سال جاری از سوی سازمان محیط زیست ادامه یابد.

پارک ملی بختگان در استان فارس ۱۶۰ هزار هکتار مساحت دارد.

منطقه بختگان اولین بار در سال ۱۳۴۷ به عنوان منطقه حفاظت شده اعلام شد و سپس در سال۱۳۵۴ به‌عنوان پناهگاه حیات وحش تصویب شد.

در سال ۱۳۷۴ نیز بخشی از پناهگاه به‌عنوان پارک ملی بختگان اعلام شد.

محمودی اظهار داشت: جهت برآورد جمعیت در پارک ملی بختگان نیاز به انجام یک پروژه پایش جمعیت و نصب تعداد معین دوربین تله در سلول‌های مشخص و در مناطقی که احتمال حضور پلنگ وجود دارد است که در صورت تامین اعتباز از سوی سازمان این موضوع به صورت دقیق امکان پذیر می‌باشد که در نهایت منجر به تعیین جمعیت دقیق تعداد پلنگ نر و ماده و توله و چگونگی پراکنش و مهاجرت و قلمرو طلبی و سایر رفتار‌های زیستی حیوان و... خواهد شد.
انتهای پیام/ر

ثبت تصویریک قلاده پلنگ در ارتفاعات پارک ملی بختگان

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: محیط زیست حیات وحش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۵۲۳۸۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نجات یک قلاده راکون در ماهدشت

به گزارش خبرگزاری مهر، امید تونی مطرح کرد: با توجه به تماس تلفنی از سوی ایستگاه آتش نشانی ماهدشت یک قلاده راکون که توسط نیروهای ایستگاه آتش نشانی ماهدشت و با دستور قضائی از یک منزل کشف و ضبط شده بود تحویل مأموران این اداره شد.

وی افزود: این حیوان بزرگترین عضو از خانواده خرسکیان بوده و پستانداری میان‌جثه و بومی آمریکای شمالی است. زیستگاه اصلی راکون جنگل‌های برگریز و جنگل‌های مختلط پهن‌برگ و مخروطی است اما انطباق‌پذیری بالای آن موجب شده تا به مناطق کوهستانی، تالاب‌های ساحلی و شهرها نیز ورود پیدا کند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان کرج گفت: از آنجایی که ورود جانوران غیربومی به یک منطقه و سازش آنها با محیط جدید ممکن است تأثیرات ناخواسته ای بر اکوسیستم منطقه ایجاد کند، لازم است در مورد محدوده پراکندگی، جمعیت، زاد و ولد و رژیم غذایی این حیوان بررسی‌های جدی شود.

کد خبر 6078973

دیگر خبرها

  • بهره برداری از پاسگاه محیط بانی صیدوا در مهدیشهر
  • حضور یک قلاده پلنگ در شهرستان کوهسرخ مشاهده شد
  • معاون رئیس‌جمهور پاسگاه محیط‌‍‌بانی مهدیشهر را بهره‌برداری کرد
  • (ویدیو) حضور پلنگ برای نخستین بار در کوهسرخ
  • حضور پلنگ برای نخستین بار در کوهسرخ خراسان رضوی + ویدئو
  • ثبت نخستین حضور پلنگ در کوهسرخ
  • حضور پلنگ برای نخستین بار در کوهسرخ مستندسازی شد
  • مشاهده و ثبت پلنگ برای نخستین بار در شهرستان کوهسرخ
  • مشاهده پلنگ نر در منطقه حفاظت‌شده دربند مشکول (فیلم)
  • نجات یک قلاده راکون در ماهدشت