Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرنا- رئیس سازمان غذا و دارو از صادرات داروی ایرانی به 30 کشور خبر داد و گفت: در ایران بازار ٢٠ میلیارد دلاری دارو، تجهیزات پزشکی، محصولات آرایشی و بهداشتی و مکمل ها را وزارت بهداشت مدیریت می کند.

به گزارش ایرنا از وزارت بهداشت، غلامرضا اصغری روز شنبه در نشست خبری با حضور اصحاب رسانه در سازمان غذا و دارو افزود: وی میزان سهم هرکدام از حوزه های دارو، تجهیزات پزشکی، محصولات آرایشی و بهداشتی و مکمل ها را از بازار ٢٠ میلیارد دلاری تحت اختیار این سازمان تشریح کرد و گفت: از این بازار، پنج میلیارد دلار به دارو و مواد دارویی، پنج میلیارد دلار به محصولات آرایشی و بهداشتی، دو میلیارد دلار به کالاها و تجهیزات پزشکی و هشت میلیارد دلار به موادغذایی اختصاص دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اصغری با بیان اینکه ایران در حوزه دارو در منطقه حرف اول را زده و رتبه اول را دارد، خاطرنشان کرد: 96 درصد داروی موردنیاز ایرانیان در داخل کشور تولید شده و کمتر از چهار درصد از خارج وارد می شود و این موضوع نه فقط یک رکورد منطقه ای، بلکه رکورد جهانی هم محسوب می شود.
وی با بیان اینکه ظرفیت های وسیعی در حوزه دارو در طول انقلاب اسلامی سرمایه گذاری شده، در حالی که قبل از انقلاب کل داروی بازار دارویی موردنیاز کشور توسط کمپانی های خارجی تامین می شد، گفت: نگاه وزارت بهداشت به دارو به عنوان یک کالای حیاتی و استراتژیک است، به همین دلیل هم در دوران جنگ و هم دوران تحریم به داروی تولید داخل متکی بوده ایم.
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: هر داروی جدیدی که در دنیا تولید و ارائه می شود، به فاصله کمتر از یک ماه در ایران تولید شده و این داروها مورد تایید WTO است.
وی درباره داروهای سنتی نیز گفت: داروهای گیاهی و سنتی نیز با توجه به قدمت طب سنتی در ایران از جایگاه خوبی برخوردار بوده و توسعه خوبی نیز داشته است.

* صادرات داروی ایرانی به 30 کشور
اصغری با بیان اینکه جدیدترین داروهای نانوتکنولوژی و بایوتکنولوژی در ایران تولید می شود، گفت: این داروها به بیش از 30 کشور صادر شده و بازار 30 کشور از جمله کشور روسیه را در اختیار دارد.
وی عنوان کرد: ظرفیت تولید این صنایع دارویی بیش از چهار برابر نیاز کشور است و این امکان را فراهم می کند تا داروهای تولید شده را به کشورهای دیگر صادر کنیم.
اصغری با اشاره به اینکه 22 دانشگاه داروسازی در ایران وجود دارد، بیان کرد: در دانشگاه های داروسازی در تمام رشته های تخصصی داروسازی PHD داریم و تمام دانشگاه های داروسازی، مراکز تحقیقات علوم دارویی دارند که بخشی از کارهای تحقیقاتی در دانشگاه های داروسازی انجام می شود، متخصصان و اساتید دانشگاه علوم دارویی نیز در داخل کشور تربیت می شوند.
رئیس سازمان غذا و دارو درباره چهار درصد دارویی که از خارج از کشور وارد می شود نیز توضیح داد: این چهار درصد، بعضی از واکسن ها و تعدادی از داروهای ضدسرطان را شامل می شود که تولید آنها در کشور اقتصادی نیست و واردات آنها هزینه کمتری را دربردارد، چرا که مصرف شان در کشور زیاد نیست.

* بازار داروی لبنان می تواند از کمک آمریکا نجات یابد
وی در پاسخ به سوال خبرنگار لبنانی مبنی براینکه وزارت بهداشت لبنان بودجه ای حدود 50 تا 60 میلیون دلار از آمریکا دریافت می کند و چنانچه حزب الله پیروز شده و بخواهد وزارت بهداشت لبنان را در اختیار بگیرد، این بودجه نیز قطع خواهد شد و در این صورت جمهوری اسلامی ایران توان کمک در حوزه دارو به کشور لبنان را دارد؟ توضیح داد: تا جایی که مطلع هستم، تعداد زیادی از داروسازان و پزشکان لبنانی در ایران مشغول به تحصیل و کسب دانش هستند، لذا می توانیم با تداوم همکاری ها و توانمند کردن داروسازان لبنانی به تولید دارو، بیش از 60 میلیون دلار در حوزه دارو به این کشور کمک کنیم، آنها می توانند با کمک ایران به تولید داروهای ژنریک در داخل لبنان بپردازند و نیازی به دریافت کمک از آمریکا نداشته باشند.
اصغری با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران به حوزه سلامت نگاه سیاسی ندارد، خاطرنشان کرد: شاید سایر کشورها حوزه سلامت را قربانی سیاست کنند، اما در ایران این نگاه وجود ندارد.
رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه فرهنگ تجویز دارو باید در کشور لبنان نیز تغییر کند، گفت: همزمان با توانمند شدن داروسازان لبنانی به تولید داروی ژنریک در لبنان، پزشکان نیز باید فرهنگ تجویز دارو را تغییر داده و و داروهایی که در داخل لبنان تولید و تامین می شود، تجویز کنند.
وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی براینکه دولت لبنان با درنظر گرفتن اعتباری بالغ بر 53 میلیون دلار به بیماران سرطانی کمک هزینه می پردازد، آیا در ایران چنین ساز و کاری اجرا می شود یا نه؟ گفت: در ایران نظام بیمه همگانی اجرا می شود که 90 درصد هرینه های بستری و 10 درصد هزینه های بخش سرپایی را حمایت می کند و در برخی مواقع نیز این حمایت ها در اقشار ضعیف تر به 100 درصد می رسد، همچنین در مورد بیماران خاص و صعب العلاج نیز 95 درصد هزینه ها تحت پوشش بیمه بوده و بعضی بیماران نیز حمایت 100 درصدی دریافت می کنند.
اجتمام * 9022* 3063

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي وزارت بهداشت دارو لبنان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۵۲۵۸۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۵۳ میلیارد دلار؛ حجم تجارت خارجی ایران

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ عباس علی‌آبادی، در افتتاحیه ششمین نمایشگاه ایران اکسپو، با بیان اینکه اکنون ایران با وجود تحریم‌ها یکی از قطب‌های اقتصاد و صنعت منطقه است، اظهار داشت: بالغ بر ۱۵۳ میلیارد دلار حجم تجارت خارجی کشور شامل صادرات غیرنفتی، نفتی و واردات است که از این رقم نزدیک به ۵۰ میلیارد دلار مربوط به صادرات غیرنفتی است.

  وی افزود: کشور‌های همسایه افریقایی، کشور‌های اسلامی و دوست در اولویت توسعه روابط و همکاری اقتصاد با جمهوری اسلامی ایران هستم ضمن اینکه عضو ناظر تجارت جهانی هستیم و با حضور در پیمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی تعامل سازنده‌ای با این پیمان‌های این کشور‌ها داریم.   علی‌آبادی بیان داشت: در سازمان همکاری اکو با ۹ کشور همسایه و منطقه همکاری داریم و موافقتنامه تجاری در حال پیگیری است با هشت کشور اسلامی در حال توسعه، موافقتنامه تجارت ترجیحی امضا کرده و در حال اجرا هستیم. همچنین در سازمان همکاری اسلامی با کشور‌های عضو موافقتنامه تجارت ترجیحی داشته و همکاری‌های تجاری را برنامه‌ریزی و اجرا می‌کنیم.   وی خاطرنشان کرد: با کشور‌های اتحادیه اقتصادی اوراسیا، موافقتنامه تجارت آزاد و با تعدادی دیگر از کشور‌ها موافقتنامه تجارت ترجیهی به امضا رسیده و با برخی دیگر از کشور‌ها در حال مذاکره هستیم، ما آماده عامل هستیم و دست همکاری اقتصادی با کشور‌ها و ملت‌های جهان را می‌فشاریم.   توسعه روابط تجاری با کشور‌های شرکت‌کننده در نمایشگاه اکسپو   وزیر صنعت، معدن و تجارت، با اشاره به برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو ۱۴۰۳ گفت: تلاش می‌کنیم این نمایشگاه بتواند با ارائه شفافیت توانمندی‌ها و شناسایی نیازمند‌های طرفین گام جدی را در توسعه اقتصادی بردارد.   علی‌آبادی ادامه داد: مهم‌ترین هدف این نمایشگاه توسعه روابط تجاری با کشور‌های شرکت‌کننده است، ایران در حوزه تجارت مزایای نسبی بسیاری دارد که می‌تواند تسهیل گر بسیاری از تعاملات در سطوح مختلف راهبردی باشد.   وی بیان کرد: زمینه‌های همکاری را تسهیل می‌کند ایران در حوزه تجارت مزایای نسبی دارد که می‌تواند تسهیل گر در حوزه راهبردی باشد همچنین چهره واقعی بخشی از توانمندی‌های ایران در این نمایشگاه‌ها معرفی می‌شود و زمینه برای همکاری‌های اقتصادی فراهم می‌گردد.   حضور بازرگانان و تجار از ۱۰۰ کشور دنیا   وزیر صنعت، معدن و تجارت، با اشاره به حضور بازرگانان و تجار از ۱۰۰ کشور دنیا گفت: توجه به جایگاه ایران در کنار ظرفیت معدنی و کشاورزی و صنعتی فرصت‌های زیادی را فراهم می‌کند در این راستا رویکرد اصلی برنامه‌های وزارت صمت مبتنی بر تعاملات در عرصه بین‌الملل و کسب و کار دانش بنیان است.   وی بیان داشت: برنامه ما در مرحله اول جهت‌دهی توسعه اقتصادی بر پایه رشد اقتصادی پایدار با تعاملات بین‌المللی با محصولات فناورانه است، دوم توسعه زیرساخت‌های تجاری و افزایش سهم کشور از تجارت بین‌المللی از دیپلماسی اقتصادی است.   اولویت به دیپلماسی اقتصادی با هدف ورود به بازار‌های جهانی و فناوری   علی‌آبادی با بیان اینکه اولویت‌دادن به دیپلماسی اقتصادی با هدف ورود به بازار‌های جهانی و فناوری است گفت: تعامل سازنده با کشور‌های منطقه در انتقال فناوری و صنعتی مهم‌ترین اقدام است، فعال‌سازی میز‌های کالایی کشور و استانی با هدف شناسایی ظرفیت صادرات به کشور‌های هدف با همکاری وزارت امور خارجه و بهره‌مندی حداکثری از روابط سیاسی در ایجاد بازار‌های جدید و حوزه تامین است.   وی اضافه کرد: افزایش کارایی و فعال کردن رایزنان بازرگانی در حرکت رقبای ایران، ارائه اطلاعات کامل به بازرگانان ایرانی و تنوع‌بخشی به تجارت با کمک ارز‌های محلی، توسعه بازار‌های مرزی جهت افزایش صادرات و منابع خارج از کشور، بهره‌گیری از ظرفیت اتاق‌های بازرگانی با سایر کشور‌ها و بخش خصوصی در روابط خارجی و گسترش بازار‌های صادراتی از مهم‌ترین اقدامات است.

دیگر خبرها

  • راه‌اندازی سامانه برخط سراسری برای اعلام کمبودهای دارویی در کشور
  • راه‌اندازی سامانه بر خط سراسری برای اعلام کمبودهای دارویی در کشور
  • نزول طلا و ارز ادامه دارد | افزایش تیراژ تولید خودرو
  • گردش مالی اوراسیا از مرز ۸.۷ میلیارد دلار عبور کرد
  • ۱۵۳ میلیارد دلار؛ حجم تجارت خارجی ایران
  • رونمایی از برات الکترونیک زنجیره تامین مالی
  • برات الکترونیک زنجیره تامین مالی رونمایی شد
  • سمنان در صدر لیست تنوع داروی دامی
  • چالش‌های صنعت داروهای گیاهی در ایران/ انتقاد از قیمت‌گذاری دستوری
  • داروی ایرانی بهتر است یا داروی خارجی؟