Web Analytics Made Easy - Statcounter

قیام 17شهریور را می توان به عنوان یکی از نقاط عطف مبارزات ملت مسلمان ایران علیه رژیم پهلوی دانست، ابعاد عظیم کشتار و سرکوب مردم بی گناه در این روز باعث شد تا انقلابیون و رهبران آن ها در حرکت خود مصمم تر گردند و در این بین رهبری مدبرانه حضرت امام خمینی(ره) نقشی به سزا داشت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از صبح زاگرس اعتقادات و باورهای مردم ایران در طول تاریخ با حق خواهی و حق طلبی  و توجه به تعالیم ارزشمند الهی همراه بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با ورود دین اسلام در اواخر سلسله پادشاهی و سلطنتی ساسانیان، در شرایطی که تمام امتیازات اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی در اختیار طبقه حاکم شاهزادگان بود و با انحصار در قدرت و ثروت و موقعیت های اجتماعی حق سایر اقشار جامعه را نادیده گرفته و خود را مالک همه حقوق اجتماعی می دانست.

 

 در این شرایط زمینه برای پذیرش دین اسلام فراهم شد و مردم ایران با آشنایی با مفاهیم اسلام، این دین الهی را گمشده خود دانسته و در راه پیاده سازی و برقراری این دین الهی در طول تاریخ تلاش های زیادی از خود نشان دادند. با گذشت زمان و افزایش آگاهی و تبادلات فرهنگی بین دانشمندان و مشاهیر و ترجمه مبانی دینی شناخت و درک از این دین بیشتر و عمل به دین در شرایط و عرصه های مختلف پیاده سازی و گسترش یافت.

 

حق خواهی و حق طلبی و باور عمیق به تعالیم حیات بخش اسلام در برهه های مختلف توسط مردم ایران تجلی داشته است و در هر زمان، جهت گیری های دینی  مردم ایران نقش اثر گذاری بر زنده نگه داشتن و گسترش دین اسلام داشته است.

یکی از جلوه های اثر گذار و مهم مردم ایران برای پیاده سازی احکام اسلام در حوزه اجتماع، قیام خونین 17 شهریور 1357 بود. رژیم پهلوی به دلیل سیستم پادشاهی و سلطنتی بودن، نوعی از دیکتاتوری را به وجود آورده بود و اجازه برگزاری مراسمات مذهبی و توهین به اعتقادات و باورها و جهت گیر های سیاسی و آزادی های اجتماعی و فرهنگی را سلب کرده بود.

 

مردم ایران به دلیل روحیه اسلام خواهی و حق پذیری، عملکرد و اقدامات پهلوی را محکوم و در صدد اصلاح و اعتراض نسبت به وضع موجود توهین به مقدسات و نبود آزادی های فرهتگی و اجتماعی و محدویت در برگزاری مراسمات مذهبی بودند اما اعتراض مسالمت آمیز آنها با خشونت و کشتار رژیم مواجه شد و باعث شهادت و زخمی شدن تعدادی از مردم ایران شد.

 

از مصادیق اولیه فروپاشی سلسله پهلوی نتیجه همین قیام مردمی بود، در آنجایی که سیستم حاکم موقعیت خود را در خطر دیده و بر مردم بی گناه اسحله می کشد و آنها را به شهاد می رساند در طی روزهای آینده رژیم اعلام حکومت نظامی می کند اما مردم بی خبر از حکومت نظامی در میدان ژاله که به مناسبت شهدای چند روز گذشته آنها به میدان شهداء آمده بودند توسط رژیم به خاک و خون کشیده می شوند.

 

امام خمینی (ره) به دلیل همین روحیه استبدادی پهلوی که در نتیجه کودتای آمریکایی به قدرت رسیده بود از همان ابتدا نسبت به عملکرد رژیم که مخالف استقلال و منافع کشور بود مواضع انتقادی داشت.  او با روشنگری های خود ماهیت پهلوی را روز به روز آشکار می نمود.

تنها چندروز پس از واقعه آتش‌سوزی سینما رکس آبادان در 28 مرداد 1357، دولت جمشید آموزگار که با شعار دولت فضای باز سیاسی روی کار آمده‌بود، مجبور به استعفا گردید و در روز 4 شهریور، محمدرضا پهلوی از جعفر شریف امامی که فرزند روحانی و رئیس مجلس سنا بود و به برخی مخالفت‌ها با دولت هویدا مشهور بود، دستور داد تا دولتی با شعار آشتی ملی تشکیل دهد.

 

اندکی بعد و در روز سیزدهم شهریور، راهپیمایی بزرگ عید فطر در تپه‌های قیطریه تهران، تبدیل به تظاهرات بر ضدّ حکومت شاهنشاهی شد. به دنبال این تظاهرات، ناآرامی‌های دیگری نیز تا روز شانزدهم شهریور به وقوع پیوست.

دعوت کننده اصلی راهپیمایی روز هفده شهریور روحانی‌ای به نام علامه یحیی نوری بود. این فرد از مبارزین برضد نظام شاهنشاهی بود که به صورت انفرادی عمل می‌نمود و ساکن اطراف میدان ژاله بود. از اولین ساعات صبح روز جمعه، مردم برای شرکت در راهپیمایی و نماز جمعه به امامت علامه یحیی نوری راهی میدان ژاله گردیدند. غافل از آنکه از ساعت 6 صبح، حکومت نظامی توسط فرماندار تهران ارتشبد غلامعلی اویسی اعلام و درحال اجرابود و اجتماع بیش از سه نفرهم  ممنوع بود. اعلام دیرهنگام حکومت نظامی (ساعت 6 صبح همان‌روز) از دلایل شلوغی این تظاهرات بود.

فرماندهان نظامی ابتدا چندبار با بلندگو از مردم خواستند که متفرق شوند و وقتی با بی‌تفاوتی مردم روبه‌رو شدند، به سوی آنان آتش گشودند. گلوله‌باران توسّط نظامیان، برای چند دقیقه بیشتر به طول نینجامید.

 

فرمانداری نظامی تهران آمار 87 کشته و 250 مجروح را تأیید نمود. اما مخالفان حکومت، اعلان داشتند که در این روز بیش از 4000 نفر کشته شده اند و تعداد کسانی که تنها در میدان ژاله جان باخته‌اند 500 نفر است. سالها بعد عماد الدین باقی طی تحقیقی با توجه به دسترسی اش به آمار بنیاد شهید انقلاب اسلامی و منابع دیگر تعداد کشته شدگان 17 شهریور را 88 نفر ذکر می‌کند که 64 نفر آنها در میدان ژاله کشته شدند.

این واقعه خونین دارای پیامدهایی از جمله تردید و تزلزل در اراده رژیم در رویارویی با ملت،تزلزل ارتش، تعمیق شکاف بین مردم و حکومت پهلوی و تشدید سردرگمی آمریکا در برابر مسائل ایران به دنبال داشت.

 

 

بی تردید، قیام 17شهریور را می توان به عنوان یکی از نقاط عطف مبارزات ملت مسلمان ایران علیه رژیم پهلوی دانست. ابعاد عظیم کشتار و سرکوب مردم بی گناه در این روز باعث شد تا انقلابیون و رهبران آن ها در حرکت خود مصمم تر گردند و در این بین رهبری مدبرانه حضرت امام خمینی(ره) نقشی به سزا داشت.

 

 

حمایت های سران به اصطلاح دموکرات آمریکا از رژیم پهلوی در سرکوب مبارزین نیز باعث گردید تا ادعاهای به اصطلاح حقوق بشری و دموکراتیک آن ها در بین مردم رنگ ببازد و ماهیت اصلی آنان برای مردم ایران هرچه بیشتر نمایان گردد. در مجموع باید گفت قیام خونین 17 شهریور عاملی موثر در تشدید مبارزات مردمی و تسریع در سقوط رژیم پهلوی به شمار می رود.

امام خمینی (ره) در ضمن محکوم نمودن جنایت رژیم پهلوی ، مراتب همدردی خود را نسبت به مردم ایران ابراز داشتند. جنایت رژیم پهلوی سبب شد مردم ایران به رهبری امام خمینی (ره) و همه انقلابیون با عزم و اراده ی محکم زمینه را برای  فروپاشی رژیم پهلوی فراهم آوردند و نتیجه این قیام مردم در 17 شهریور و عملکرد ظالمانه پهلوی سبب فروپاشی این رژیم در بهمن 57 شد.

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۵۲۷۱۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گفت و شنود/ بلا نسبت!

روزنامه صهیونیستی «معاریو» نوشته است، مقامات اسرائیل به شدت با یکدیگر درگیر شده‌اند و هرکدام دیگری را مسئول شرایط رو به زوال اسرائیل معرفی می‌کند!

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون گفت و شنود خود نوشت:

گفت: روزنامه صهیونیستی «معاریو» نوشته است، مقامات اسرائیل به شدت با یکدیگر درگیر شده‌اند و هرکدام دیگری را مسئول شرایط رو به زوال اسرائیل معرفی می‌کند!

گفتم: اسب‌های درشکه وقتی به سربالایی می‌رسند و توان حرکت ندارند و در همان حال، شلاق درشکه‌چی هم بر پشتشان فرود می‌آید، از سر عصبانیت همدیگر را گاز می‌گیرند!

گفت: بیشترین عصبانیت آنها از افشای ماهیت پلیدشان است که همه مظلوم‌نمایی‌های چند قرن گذشته را بر باد داده و چهره واقعی این جرثومه‌های فساد و تباهی را به همه مردم دنیا نشان داده است.

گفتم: چه کسی باور می‌کرد «‌دروغ هولوکاست» برملا شود، پرده از جنایات صهیونیست‌ها برداشته شود و مردم در سراسر دنیا و حتی در آمریکا و اروپا علیه جنایات این فرقه خبیث به خیابان‌ها بریزند و محو رژیم صهیونیستی را فریاد بزنند؟

گفت: حالا سردمداران رژیم صهیونیستی علیه یکدیگر چه می‌گویند؟!

گفتم: خودشان هم نمی‌دانند! دور از جان و بلانسبت همه حیوانات‌... می‌گویند خر و گاو با هم دعوایشان شده بود، الاغ روی دیوار نوشت؛ گاو خر است!

دیگر خبرها

  • هشدار وزیر خارجه انگلیس درباره پیامدهای تروریستی خواندن سپاه
  • آن ها که در ایران می مانند و می خواهند آن را بسازند این مقاله را بخوانند / ۱۰۰۰ سال حکومت ایلیاتی و ۸۰۰ سال تعطیلی عقل و اندیشه و علم
  • بعید است دفاعیات نتانیاهو به جلوگیری از حکم دیوان لاهه کمک کند | پیامدهای حکم لاهه برای نتانیاهو
  • نگاه به ماجرای غزه از منظر «ما رأیت إلا جمیلا»
  • جنجال نظرات مهدی نصیری درباره شاهزاده پهلوی و اپوزیسیون!
  • گفت و شنود/ بلا نسبت!
  • معمای کف و سقف مجاز حجاب
  • سابقه سیاه تشکیلات خودگردان از «انتفاضه فلسطین» تا «طوفان الاقصی»
  • احتمال صدور حکم بازداشت نتانیاهو در دادگاه لاهه و پیامدهای جهانی
  • دعوت از حکومت برای دیدن یک مناظره | گره خوردن سرنوشت مردم به ذهنیت‌ ساده‌انگارانه | پس‌موضوع حجاب دقیقا چه می‌گذرد؟