Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- مديرکل دفتر امور غلات و محصولات اساسي وزارت جهاد کشاورزي از برنامه سه تا پنج ساله ممنوعيت کشت برنج در استان هاي غيرشمالي و جايگزيني با محصولاتي مانند کينوا*، پنبه و دانه هاي روغني بويژه سويا و کنجد خبر داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي ايرنا، «فرامک عزيزکريمي» عصر شنبه در حاشيه ششمين گردهمايي سراسري کشت محصولات زراعي سال زراعي ٩٨- 13٩٧ يادآوري کرد: از سال 1393 کشت برنج به دليل کمبود شديد منابع آبي و تبخير بالا، فقط در استان هاي گيلان و مازندران مجاز است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


کينوا گياهي است که دانه‌هاي خوراکي به رنگ سفيد، قرمز و سياه دارد و مشابه برنج پخته مي شود.
سازمان خواربار و کشاورزي ملل متحد (فائو) دانه يا بذر اين گياه را به سبب ارزش غذايي بسيار بالا، با شير خشک مقايسه کرده است. دانه‌هاي اين گياه نسبت به گندم، جو و ذرت، مقدار سديم کمتر ولي ميزان کلسيم، فسفر، منيزيم، پتاسيم، آهن، مس، منگنز و روي بيشتري دارد.
از اين رو، آرد آن در توليد بيسکوئيت و پاستا و براي افرادي که به گلوتن گندم حساسيت دارند استفاده مي‌شود.
مديرکل دفتر امور غلات و محصولات اساسي وزارت جهاد کشاورزي از برنامه ويژه استان هاي گيلان و مازندران با هدف افزايش 60 درصدي توليد برنج (به سبب حذف کشت در استان هاي ديگر) خبر داد.
مطابق آمارها مصرف ساليانه برنج کشور به حدود سه ميليون تن رسيده که 2 ميليون و 200 هزار تن آن در داخل کشور و بقيه از طريق واردات تامين مي شود.
** توليد 66 تن علوفه تر
عزيزکريمي اعلام کرد: برنامه ويژه توليد علوفه ديم را براي افزايش امنيت غذايي و توليد شير و گوشت در دستور کار داريم.
وي گفت: بيش از 6 ميليون هکتار از زمين هاي کشاورزي ديم ما بدون استفاده مانده است.
به گفته وي، در طرح مشترک «ايران- ايکاردا» ثابت کرديم در 2 سال براحتي مي توانيم 60 تن توليد علفه تر توليد کنيم؛ به طوري که پارسال 60 تن علوفه تر در مزارع گلرنگ و پنج تا 6 تن ماشک و نخود علوفه اي توليد کرديم.
به گزارش ايرنا، مرکز بين المللي تحقيقات کشاورزي در مناطق خشک (ايکاردا) يکي از 15 مرکز تحقيقات بين المللي وابسته به گروه مشاوران بين المللي تحقيقات کشاورزي است که در سال 1977 با هدف انجام تحقيقات براي دستيابي به امنيت غذايي، بهبود معشيت مردم و بهره برداري پايدار از منابع طبيعي در مناطق خشک جهان تاسيس شد.
** کشت پاييزه جو و گندم در هشت ميليون هکتار
مديرکل دفتر امور غلات و محصولات اساسي وزارت جهاد کشاورزي گفت: امسال در مجموع 6 ميليون هکتار گندم (2 ميليون و 200 هزار تن کشت آبي و سه ميليون و 800 هزار تن کشت ديم) داريم.
همچنين در مجموع يک ميليون و 750 هزار هکتار (يک ميليون هکتار کشت ديم و 750 هزار هکتار کشت آبي) زير کشت جو مي رود.
** کشت 16 رقم بذر جديد پنبه
عزيز کريمي افزود: 16 رقم جديد بذر پنبه وارد شده است و براي اصلاح روش‌هاي کشت در حال کاريم.
ششم تيرماه هيات وزيران با اختصاص مبلغ 10 هزار ميليارد ريال تسهيلات از طريق بانک‌هاي عامل براي خريد تضميني و توافقي محصولات کشاورزي موافقت کرد.
دولت بايد هر ساله نرخ خريد تضميني محصولات راهبردي کشاورزي را در آغاز فصل زراعي (شهريور تا مهرماه) براي حمايت از کشاورزان اعلام کند؛ نرخ خريد تضميني برحسب نرخ تورم هر سال محاسبه مي شود.
گندم، خرما، پنبه، شير و چاي از جمله محصولاتي اند که مشمول خريد تضميني دولت مي شوند. نرخ خريد تضميني اين محصولات همه ساله به پيشنهاد وزارت جهادکشاورزي در شوراي اقتصاد مطرح و نهايي شود.
سال زراعي از ابتداي مهرماه هر سال آغاز مي شود و تا پايان شهريور ماه سال بعد ادامه دارد.
ششمين گردهمايي سراسري کشت محصولات زراعي سال زراعي ٩٨- ٩٧ با حضور وزير جهاد کشاورزي و معاونان و مديران اين سازمان برگزار شد.
در اين آيين 32 کشاورز نمونه، محقق و مديران موفق تجليل شدند.
..............................
* quinoa
اقتصام**9186*1961*
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۵۲۷۶۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشکل تولید بذر کشاورزی در مازندران امسال رفع خواهد شد

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران رسالت جهاد کشاورزی را تولید دانست و افزود: تولید بذر محصولات کشاورزی در استان با جدیت دنبال می شود و امسال این مشکل چندساله را رفع خواهیم کرد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بابلسر، علیرضا مهاجر معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی در جلسه جهش تولید در دیمزارهای مازندران اظهار داشت: بحث افزایش بهره وری از اراضی کشاورزی به عنوان یک استراتژی مطرح است و هم اکنون میانگین سرانه زمین در کشور 3.2 هکتار است که اگر به کمتر از این میزان برسیم با کاهش بهره وری در اراضی مواجه می‌شویم.

وی با بیان اینکه در واردات دانه‌های روغنی توسط واردات کنندگان  خرید محصولات داخلی با قیمت مصوب از کشاورزان انجام می‌شود تصریح کرد: بلافاصله پس از پرداخت وجه به کشاورزان  اجازه واردات به  شرکت‌ها داده می‌شود.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: بلوک بندی اراضی کشاورزی یکی از راهکارهای مقابله با کوچک شدن اراضی است  و اگر می‌خواهیم به بهره وری دست یابیم به صورت پهنه بندی اراضی باید مدیریت شوند.

وی، افزود: مدیریت زراعی منسجم بر اراضی کشاورزی راهی بر افزایش بهره وری مزارع به شمار می‌آید.

مهاجر اظهار کرد: نیاز داریم در مازندران  کارهای زیربنایی نظیر احداث انبارهای فنی برای نگهداری استاندارد محصولات کشاورزی انجام شود.

این مسئول در ادامه تصریح کرد: درباره شرکت خدمات حمایتی و تعاون روستایی وظیفه اصلی آن تامین نهاده‌های کشاورزی نظیر کود و سم بوده که باید بر اساس رسالت اصلی عمل کنند.

بابک مومنی رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران هم در این جلسه رسالت جهاد کشاورزی را تولید دانست و افزود: تولید بذر محصولات کشاورزی در استان با جدیت دنبال می شود.

وی خاطرنشان کرد: امسال این مشکل چندساله را رفع خواهیم کرد.

مومنی همچنین افزود: تامین و تولید بذر محصولات کشاورزی استان با مباشرت شرکت خدمات حمایتی پیگیری می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • خبر وزیر کشاورزی درباره شکر؛ متقاضیان ثبت نام کنند
  • مشکل تولید بذر کشاورزی در مازندران امسال رفع خواهد شد
  • برخی از شالیکاران محمودآبادی در انتظار دریافت سهمیه کود
  • دولت تا حد امکان برای برنج و چای «خرید تضمینی» نخواهد داشت
  • پرداخت حدود هزار میلیارد تومان غرامت بیمه به کشاورزان
  • تولید بیش از ۶۰ هزار تن گندم در کنگاور
  • حمل بیش از ۲۸۰ هزار تن گندم از خوزستان به سراسر کشور
  • توزیع روزانه ۱۰۰۰ تن کود کشاورزی برای کشت برنج در مازندران
  • امسال آب سد سفیدرود زودتر رهاسازی می‌شود
  • پرداخت ۱۷ میلیارد تومان غرامت به کشاورزان مه‌ولاتی