Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-04-25@12:07:46 GMT

نقش مهم ایران در کاهش تهدیدات دزدان دریایی

تاریخ انتشار: ۱۸ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۵۲۹۸۵۵

چی تاک لین دبیرکل سازمان بین‌المللی دریانوردی در مراسم روز جهانی دریانوردی با بیان اینکه سازمان بین‌المللی دریانوردی شعار امسال را "کشتیرانی بهتر میراث ما برای آینده بهتر "انتخاب کرده است، گفت:نگاهی به تحولات اقتصادی و تجاری جهان نشان می‌دهد که تجارت دریایی در حال رونق گرفتن است به طوری که می‌توان پیش بینی کرد که این صنعت رشد چشمگیری داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 دبیرکل سازمان بین‌المللی دریانوردی  ادامه داد: در سال 2017 حجم تجارت دریایی به 10 میلیارد و 600 میلیون تن رسید که این نشان دهنده ضرورت جدی صنعت کشتیرانی در زندگی انسان است.

چی تاک لین تصریح کرد: ضرورت صنعت کشتیرانی به خصوص در بحث ترانزیت دریایی بار و کالا نقش موثری در صنعت و اقتصاد کشور دارد.

وی با بیان اینکه صنعت کشتیرانی در بدنه تجارت جهانی همانند ستون فقرات به شمار می‌رود، گفت: خوشبختانه آمارها نشان می‌دهد که ایران در چند سال اخیر شاهد صعود سه پله ای کشتیرانی کانتینری در رتبه‌بندی‌های جهان بوده است.

 دبیرکل سازمان بین‌المللی دریانوردی  از حضور و شرکت در مراسم روز جهانی دریانوردی ابراز خوشحالی کرد و گفت: خیلی خوشحالم از اینکه برای برگزاری چنین مراسم مهمی به ایران دعوت شده‌ام و مایلم ملاقاتی با رئیس جمهور ایران داشته باشیم و بتوانم به دبدار خانواده دریانوردان حادثه سانجی بروم.

چی تاک لین اظهار کرد: یکی از مهمترین رسالت‌های سازمان بین‌المللی دریانوردی سیاست‌گذاری در حوزه دریا و مسائل آینده آن است و تصمیمات این نهاد نقش موثری در حوزه صنعت کشتیرانی دارد.

وی یکی از تصمیمات مهم این سازمان را مباحث مربوط به صنعت کشتیرانی، چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی این صنعت دانست و گفت: امروز صنعت کشتیرانی دو انتخاب مهم پیش رو دارد از یکسو تلاش‌ برای حرکت به سمت صنعتی محیط زیستی تر و پاک تر در جریان است و از سوی دیگر تکنولوژی با تمام مزایا و معایب آن در حال ورود به صنعت کشتیرانی است.

دبیرکل سازمان بین‌المللی دریانوردی افزود: این صنعت باید اهداف و جهت‌گیری‌های خود را در  راستای توسعه پایدار انتخاب کند و IMO در این زمینه می‌تواند مکانی برای هم اندیشی و تصمیم‌سازی باشد.

چی تاک لین اظهار کرد: IMO در راستای کاهش گازهای گلخانه‌ای در صنعت کشتیرانی حرکت می‌کند و در حال حاضر به دنبال آن هستیم که بتوانیم بخشهای مختلف این صنعت را با چگونگی سرمایه گذاری در حوزه سوخت‌هایی با کربن پایین آشنا کنیم.

وی از کاهش حوادث دریایی در فاصله سال‌های 2016 تا 2017 خبر داد و گفت: تعداد حوادث دریایی در فاصله این سال‌ها از 216 مورد به 203 مورد کاهش پیدا کرده که این عبارت از نقش راهبردی IMO و تلاش دریانوردان در سراسر جهان برای دریانوردی ایمن‌تر دارد.

دبیرکل سازمان بین‌المللی دریانوردی  به تاریخچه حضور دزدان دریایی و تحرک‌های آنها نسبت به کشتی‌ها و دریانوردان اشاره کرد و افزود: درست از همان زمان که دزدان دریایی در حوالی سال 1980 اقدام به فعالیت‌های مسلحانه و خرابگارانه کردند موضع در دستور کار IMO قرار گرفت.

چی تاک لین  ادامه داد: در سطوح این 25 سال شاهد تغییر جغرافیایی دزدان دریایی از آفریقای جنوبی، دریای چین جنوبی و تنگه‌های مالاکا و سنگاپور به سمت سواحل سومالی و خلیج گینه هستیم.

وی افزود: اجرایی ترین اقدام برای مهار دزدان دریایی در طول این سال‌ها عملیات‌های نظامی و پدافندی در آب‌های سومالی بوده که ایران نقش مهمی در فراهم کردن مقدمات و زیرساخت‌های آن داشته است.

دبیرکل سازمان بین‌المللی دریانوردی تأکید کرد: افزایش امنیت دریایی در آب‌های اقیانوس هند غربی و خلیج عدن از مهمترین اقدامات مقابله با دزدان دریایی بوده که این اقدامات به سرعت به نهادهای بین‌المللی و سازمان IMO مخابره شده است.

وی تأکید کرد: در بسیاری از برنامه‌های IMO حضور ایران دیده می‌شود به طور نمونه اخیرا فاز نخست پروژه مدیریت آب توازن از سوی IMO آغاز شد و ایران یکی از 6 کشور در حال توسعه جهان بود که به ما پیوست و مشارکت مثبتی در این روند از خود نشان داد.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: جهان تجارت رشد صنعت اقتصاد کشور ایران رئیس جمهور خانواده توسعه پایدار سرمایه گذاری کربن دزدان دریایی چین سومالی اقیانوس هند ایران دزدان دریایی سازمان بین المللی دریانوردی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۵۲۹۸۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رویداد بین‌المللی همتایابی در اقتصاد دریامحور برگزار می‌شود

رویداد بین‌المللی همتایابی در اقتصاد دریا، فرصت‌ها، چالش‌ها و راه‌کارها از ۲۵ تا ۲۷ اردیبهشت‌ماه در جزیره قشم برگزار خواهد شد. - اخبار بازار -

رویداد بین‌المللی همتایابی در اقتصاد دریا، فرصت‌ها، چالش‌ها و راه‌کارها از 25 تا 27 اردیبهشت‌ماه با همکاری سازمان منطقه آزاد قشم و شورای عالی صنایع دریایی در جزیره قشم برگزار خواهد شد. برگزاری این رویداد، به‌عنوان پلتفرم همتایابی (Business Matchmaking) است و مدیران، مسئولان، صاحب‌نظران و کارشناسان حوزه دریا در آن حضور خواهند یافت.

 

رویداد‌ همتایابی، بستری برای برگزاری جلسات B2B و B2G و G2G و انجام مذاکرات هدفمند برای دستیابی به قراردادها و تفاهمات تجاری می باشد و شرکت‌کنندگان در این رویدادها می‌توانند ارتباطات تجاری‌شان را با جلسات از پیش‌ تعیین‌شده و فرآیندهای آگاهانه توسعه دهند.

 

به گفته عادل پیغامی، رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، رویداد بین‌المللی همتایابی در اقتصاد دریا،‌ فرصتی برای استفاده از ظرفیت‌های جزیره قشم در زمینه اقتصاد و فرهنگ دریامحور است که شامل یک فضای نمایشگاهی و ده‌ها نشست همتایابی هدفمند می‌ باشد.

 

آن‌طور که مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم عنوان کرده است، یکی از اهداف برگزاری رویداد بین‌المللی همتایابی در اقتصاد دریا، بهبود ارتباط فعالان اقتصادی داخلی و خارجی، سرمایه‌گذاران، کارآفرینان و شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه‌های مرتبط با دریاست. بررسی سیاست‌های کلی توسعه دریامحور، ایجاد بستری برای تعامل حاکمیت و بخش خصوصی  در تقویت زنجیره‌های ارزش مرتبط با دریا، کمک به جذب سرمایه و توسعه همکاری‌های بین‌المللی از دیگر اهداف برگزاری این رویداد هستند.

 

 

علاوه بر این، در سالن برگزاری جلسات همتایابی پاویون بین الملل برگزار می گردد و میزبان 10 سفیر از کشورها خواهد بود. سفرای کشورها به همراه هیئت های تجاری و رایزن های تجاری و بازرگانی در فضای اختصاصی خود حاضر و شرکت کنندگان می توانند برای دستیابی به اهداف کسب و کار خود مذاکره نمایند.

 

از نهادها و سازمان‌های مرتبط با این رویداد، می‌توان به معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان‌ ریاست‌جمهوری، شورای عالی صنایع دریایی کشور، دبیرخانه شورای‌عالی مناطق آزاد، مرکز پژوهش‌های مجلس، پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام، شیلات، سازمان بنادر و دریانوردی، نیروی دریایی ارتش، نیروی دریایی سپاه، مرزبانی فراجا، شرکت کشتیرانی، شرکت ملی نفتکش، مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران، شرکت صنعتی دریایی ایران اشاره کرد. وزارت اقتصاد، جهاد کشاورزی، راه‌ و شهرسازی و امور خارجه از دیگر نهادهای مرتبط با رویداد بین‌المللی «همتایابی در اقتصاد دریامحور ایران» هستند. این رویداد، شامل جلسات همتایابی B2B و B2G می‌شود و شرکت‌های دانش‌بنیان در این جلسات می‌توانند همتایان خود را پیدا و درباره جزئیات همکاری‌ با یکدیگر صحبت کنند. شرکت‌های حاضر در این رویداد،  در پایان‌ جلسات همتایابی، تفاهم‌نامه‌ها و قراردادهای دوجانبه‌ای را امضا می‌کنند.

 

یکی از دلایل اهمیت رویداد بین‌المللی «همتایابی در اقتصاد دریامحور ایران»، برگزاری جلسات هدفمند و برنامه‌ریزی‌شده به‌جای شبکه‌سازی‌ اتفاقی است. به همین‌خاطر، فرآیندهای ارتباطی در این رویداد سریع‌تر و دقیق‌تر از شبکه‌سازی‌ اتفاقی در دیگر رویدادها انجام می‌شود. براساس آن‌چه برگزارکنندگان این رویداد بین‌المللی گفته‌اند، جلسات همتایابی شرکت‌ها و نهادهای مرتبط با صنایع دریایی، براساس نیاز مشارکت‌کنندگان تشکیل و در نهایت به خلق ارزش منجر می‌شود.

 

توسعه فناوری‌های مربوط به دریا، تقویت زنجیره‌های ارزش مبتنی بر دریا، معرفی استارتاپ‌ها، طرح‌های نوآورانه و شرکت‌های دانش‌بنیان، همکاری‌های بین‌المللی و تجاری، سرمایه‌گذاری و شیوه‌های نوین تامین مالی و تدوین طرح‌های توسعه‌ای در حوزه دریا از محورهای رویداد بین‌المللی «همتایابی در اقتصاد دریامحور ایران» هستند که روز از تاریخ 25 الی 27 اردیبهشت ماه در جزیره قشم برگزار می‌شود.

"این مطلب تبلیغاتی است"

دیگر خبرها

  • ◄ نشست مرور فرآیندهای مطلوب سامانه یکپارچه عملیات بندری در بندر شهید رجایی
  • امدادرسانی به خدمه کشتی تانزانیایی در خلیج‌ فارس
  • واکنش نوری قزلجه به ادعاهای عجیب کریمی قدوسی
  • امدادرسانی به ۴۲ شناور و نجات ۱۷۲ دریانورد در آب‌های استان بوشهر
  • ◄ دیدار کنسول هند با 16 خدمه هندی کشتی توقیفیMCS Aries
  • رویداد بین‌المللی همتایابی در اقتصاد دریامحور برگزار می‌شود
  • امضای قرارداد عملیات راهنمایی و یدک کشی کشتی‌ها در حوزه شمال کشور
  • انتشار بین المللی ۱۰ چارت جدید ناوبری الکترونیکی خلیج فارس
  • امضای قرارداد عملیات راهنمایی و یدک کشی کشتی ها در حوزه شمال کشور​
  • رویداد بین المللی همتایابی در اقتصاد دریامحور ایران برگزار می شود