Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-04@19:30:54 GMT

ماجرای اعمال نفوذ در تغییر جوایز برتر جشنواره رضوان

تاریخ انتشار: ۱۸ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۵۳۱۱۳۷

ماجرای اعمال نفوذ در تغییر جوایز برتر جشنواره رضوان

جشنواره تئاتر فجر استانی خراسان رضوی با تغییر و دست بردن در آرای داوران به پایان رسیده است و در این بین جایزه بهترین بازیگر مرد از یک بازیگر افغانستانی سلب شده است. ۱۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۶ فرهنگی تلویزیون ، سینما و تئاتر نظرات

باشگاه خبرنگاران پویا - احسان زیورعالم

رفتارهای دلبخواهی: این عبارتی است که می‌توان در استان‌های متعدد ایران و در برگزاری جشنواره‌های مختلف هنری شاهدش باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هزینه‌های گزافی برای حضور چند چهره شاخصی هنری صرف یک جشنواره می‌شود؛ اما همواره هستند افراد بی‌هنری که توانایی دخل و تصرف در آرای داوران داشته باشند. این در حالی است که داوری و اعلام نتایج براساس قراردادهای اخلاقی شکل گرفته در عرصه‌ جشنواره‌ها همواره محفوظ بود است.

با این حال همیشه می‌توان بشنویم گروهی یا هنرمندی از ضایع شدن حق خود در یک جشنواره گفته‌اند و معتقد بر آن بوده‌اند یک نیروی بالادستی مانع از گرفتن جایزه او شده است. تا به امروز داوری چنین اتهامی را نپذیرفته است؛ اما محمد عاقبتی شاید در تئاتر نخستین داور شجاعی باشد که نسبت به یک سنت مخفی همیشگی اعتراض کرده است. او می‌گوید افرادی بی‌ارتباط با جشنواره تئاتر فجر استانی خراسان رضوی (رضوان) بدون هیچ دلیل مستدلی در آرای محفوظ داوران دست برده‌اند و جوایز را به کسانی اهدا کرده‌اند که آنان انتخاب نکرده بودند.

آقای عاقبتی که خود از هنرمندان مشهدی تئاتر کشور است، در حالی که نمایش «ماهی سیاه کوچولو» را در تهران روی صحنه داشته است، داوری جشنواره 27 خراسان رضوی را برعهده می‌گیرد. او می‌گوید قرار بوده است همه چیز طبق روال پیش رود، یک نیروی خارج از چارچوب جشنواره نتایج را تغییر داده است که با مخالفت داوران نیز همراه بوده است؛ اما در نهایت نظر داوران در مراسم اختتامیه قرائت نمی‌شود.

محمد عاقبتی، افسانه ماهیان و حسین مسافرآستانه داوران  جشنواره بیست و هفتم تئاتر استانی خراسان رضوی بودند و همه چیز طبق نوشتاری از مسعود حکم آبادی، از هنرمندان مشهدی داشت به بی‌حاشیه‌ترین شکل ممکن به اتمام می‌رسید. او می‌نویسد: «اصلاً یکی از دوره‌های خوب جشنواره بود؛ هم از نظر کیفیت آثار، هم تیم داوری و هم نتایجی که اعلام شد. کمتر سالی در جشنواره تجربه می‌شود که گروه‌ها از نتایج رضایت داشته باشند؛ امسال هم اینگونه بود و حداقل قیاس آثار حاضر در جشنواره نشان می‌داد هیأت بازبینی هم جز در موارد معدود که طبیعت هر جشنواره است، انتخابات بجا و صحیحی داشته است.»

اما اختتامیه جشنواره بدل به یک حاشیه عجیب می‌شود که حتی می‌تواند به آن و برگزارکنندگانش اتهام نژادپرستی اطلاق کرد. در حالی که داوران جشنواره نام افرادی خاصی را به عنوان برگزیده نگاشته‌اند، نام‌های دیگری خوانده می‌شود. درست در حین سخنرانی رئیس انجمن هنرهای نمایشی روی سن اختتامیه، در پشت صحنه نام‌ها عوض می‌شود و این برخلاف نظر داوران رخ می‌دهد.

محمد عاقبتی در یک حرکت جسورانه دست‌نویس برگزیدگان واقعی جشنواره 27 تئاتر استانی خراسان رضوی را در اختیار نگارنده قرار داده است که نشان می‌دهد چه تغییراتی در این قضیه رخ داده است. این اسناد نزد خبرنگار فرهنگی تسنیم محفوظ است؛ اما نتایج اعلام شده به شرح زیر است:

طراحی صحنه:
رتبه اول: «شهاب افتخاری» براى طراحى صحنه نمایش «هزار فرسنگ زیر دریا»
رتبه دوم: «احسان عاقل» طراح صحنه نمایش «هتل تایگا»
رتبه سوم: «مسعود صفری» طراح صحنه نمایش «رومئو ژولیت»
موسیقی:
رتبه اول: گروه موسیقی نمایش «مرداس»
رتبه دوم: «احسان عاقل» آهنگساز نمایش «هتل تایگا»
رتبه سوم: «پدرام نیک‌فرجام» آهنگساز نمایش «روزمرگی»
طراح لباس:
تقدیر: «محبوبه سلطانى» براى طراحى لباس نمایش «خیاط»
بازیگری زن:
رتبه اول «فاطمه توانا» براى بازى در نمایش «هزار فرسنگ زیر دریا»
رتبه سوم «میترا بابایی» براى بازى در نمایش «مرد شده»
تقدیر: «نینا گودرزی» براى بازی نمایش «رومئو ژولیت»
بازیگری مرد:
رتبه اول «امید سعیدی» براى بازی در نمایش «مرداس»
رتبه دوم مشترکاً «محسن شهرکی» براى نمایش «خام به صورت قرمز»
رتبه دوم مشترکاً «مجید بخششیان» براى نمایش «رومئو ژولیت»
رتبه سوم مشترکاً «مصطفی محمدزاده» براى نمایش «روزمرگی»
رتبه سوم مشترکاً «عباس دانشدوست» براى نمایش «هتل تایگا»
تقدیر؛ «متین دادگر» بازیگر نمایش «فراموشی» و «پوریا اصیلی» بازیگر نمایش «هتل تایگا»
نویسندگی:
رتبه اول «آسو بهاری» براى نگارش نمایشنامه «مرد شده»
رتبه دوم «احسان روحی» براى نمایش «فراموشی»
رتبه سوم «امیرحسین آژیرارشد» براى نگارش نمایشنامه «خام به صورت قرمز»
کارگردانی:
رتبه اول «مسعود صفری» براى کارگردانى نمایش «رومئو ژولیت»
رتبه دوم «میترا بابایی» براى کارگردانى نمایش «مرد شده»
رتبه سوم مشترکاً «امیر رستگارمقدم» براى کارگردانى نمایش «مرداس»
رتبه سوم مشترکاً «امیرحسین آژیرارشد» براى کارگردانى نمایش «خام به صورت قرمز»
آثار معرفی شده به فجر:
«رومئو ژولیت» به نویسندگی «میلاد کاشانی» و کارگردانى «مسعود صفری»
«خام به صورت قرمز» به نویسندگى و کارگردانى «امیرحسین آژیرارشد»

با قیاس میان دست‌نویس داوران و آنچه به عنوان برگزیده در مراسم اعلام شده است می‌توان این اختلافات را مشاهده کرد:

1. جایزه مونا بارانی را برای طراحی لباس «رومئو و ژولیت» نداده‌اند. خانم بارانی برگزیده این بخش بوده است و خانم سلطانی تقدیری جشنواره بوده است؛ اما تنها جایزه تقدیری توسط برگزارکنندگان اهدا شده است. گویا گزینه بعدی مهسا غفوریان برنده جایزه فجر 36 است که از او سلب شده است.

2. در بخش بازیگری زن بار دیگر جایزه مونا بارانی حذف می‌شود. این بازیگر موفق به دریافت جایزه بازیگری دوم را کسب کرده است؛ اما این جایزه در مراسم به وی اهدا نمی‌شود. با این احتساب مونا بارانی از دو جایزه خود محروم شده است و گفته حاکی از آن است که علت آن صفحه اینستاگرامی این بازیگر بوده است. در حالی که در قوانین جمهوری اسلامی صفحه اینستاگرامی یک سند نیست و مهمتر آنکه در جستجوی نگارنده چیزی فراتر از فعالیت‌های فرهنگی این هنرمند در این صفحه دیده نمی‌شود. کما اینکه صفحه فرزندان برخی از مدیران فرهنگی کشور وضعیت اسفناکی دارد که کسی مانع فعالیتشان نمی‌شود.

3. در بخش بازیگری مرد اتفاق جالب‌تری رخ می‌دهد. علیرضا سعیدی، بازیگر افغانستانی نمایش «رومئو و ژولیت» با اتفاق آرای داوران موفق به دریافت جایزه دوم این جشنواره می‌شود؛ اما به دستور نیروی بالادستی به دلیل افغانستانی بودن این هنرمند، جایزه از او سلب می‌شود. علیرضا سعیدی دانشجوی دانشگاه تهران است و مطمئناً برای حضور در ایران هیچ مشکل سیاسی یا اجتماعی ندارد. رفتار مسئولان مشهدی در این بخش کاملاً مصداق بارز نژادپرستی و برخلاف شعائر نظام در همراهی با مسلمانان منطقه است. جالب آنکه مشهد مدفن غریب‌ترین مرد تاریخ است و در آن جایزه یک غریب از او ربوده می‌شود.

دبیر این جشنواره آرش خیرآبادی و رییس شورای سیاستگذاری جشنواره نیز افشین تحفه‌گر بوده‌اند که هنوز واکنشی به این رویداد نشان نداده‌اند.

خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم جهت رعایت حقوق شهروندان با جعفر مروارید، مدیرکل ارشاد خراسان رضوی تماس گرفت که وی اعلام کرد اطلاعی از این موضوع نداشته است.

انتهای پیام/

R1369/P1439/S4,34/CT7 واژه های کاربردی مرتبط اداره کل هنرهای نمایشی تئاتر

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اداره کل هنرهای نمایشی تئاتر اداره کل هنرهای نمایشی تئاتر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۵۳۱۱۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مازندران رتبه های برتر المپیادهای دانش آموزی را دارد

به گزارش خبرنگار مهر، حسین کمالی پنجشنبه شب در آئین بزرگداشت روز معلم و تقدیر از فرهنگیان و رتبه‌های برتر دانش آموزان که در آمفی تئاتر هتل رامسر برگزار شد با بیان اینکه، سالروز شهادت استاد مرتضی مطهری متفکر شهید فیلسوف و علامه روز معلم نام گرفت وگفت: نظام آفرینش؛ نظام آموزش و پرورشی بوده و جهان در حال رشد و رویش است.

وی با اشاره به اینکه در فرهنگ اسلامی از عالم تجلیل و تاکید می‌شود، افزود: آموزش و پرورش قوی سبب قوی شدن در همه حوزه‌ها خواهد شد و معلم جامعه و کشور را می‌سازد.

کمالی تصریح کرد: مقام معظم رهبری حامی سرسخت آموزش و پرورش است و دگرگونی و تغییر از آموزش و پرورش و مدارس شکل می‌گیرد.

وی با اظهار اینکه، دشمن از طریق فضای مجازی تلاش کرد باور دانش آموزان را به فرهنگ غربی تغییر دهد، بیان داشت: بخشی از بدنه آموزش و پرورش مغلوب دشمن شد و باید فرهنگ آموزش و پرورش بعنوان نهاد اثر گذار و مؤثر مورد تکریم قرار بگیرد.

مدیر کل آموزش و پرورش مازندران گفت: در شرایط فعلی کشور اثر گذاری معلمان بسیار زیاد است و معلم در جامعه باید مورد احترام قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه، جامعه باید معلم را در صدر ببیند تا کشور در اوج قدرت و تعالی قرار بگیرد، افزود: حال آموزش و پرورش کشور رو به بهبودی است و قانون رتبه بندی معلمان با تخصیص ۴۵ هزار میلیارد تومان محقق شد.

وی تصریح کرد: رامسر در ارزیابی‌ها جز شهرهای خوب استان مازندران است و در آموزش و پرورش مازندران با دو سال تلاش، رتبه ۲۶ را به ۶ ارتقا دادیم.

کمالی افزود: در المپیادها و جشنواره‌ها مازندران جز استان‌های اول تا پنجم است و بیشترین تخصیص اعتبار به مبلغ ۱۶۷ میلیارد تومان در کل استان توزیع شد.

کد خبر 6095438

دیگر خبرها

  • اهمیت توجه به «مخاطب مردمی» در تئاتر رضوی/ ماجرای علاقه به فوتبال
  • نفرات برتر جشنواره خوشنویسی امیر فرهنگ و هنر در بیجار معرفی شدند
  • ششمین جشنواره ملی روستایی و عشایری رضوی استان بوشهر برگزار شد
  • جشنواره ملی روستایی ـ عشایری در ۸ روستا برگزار می‌شود
  • اجرای عمومی تئاتر‌های جشنواره رضوی گامی موثر است/ ماجرای عشقی عجیب
  • مازندران رتبه های برتر المپیادهای دانش آموزی را دارد
  • اجرای عمومی تئاترهای جشنواره رضوی گامی موثر است/ ماجرای عشقی عجیب
  • زنانی که در کن رئیس شدند
  • تکلیف جایزه بزرگ جشنواره شهرنما چه شد؟
  • کسب رتبه نخست محقق پژوهشکده سرطان معتمد در جشنواره تحقیقات برتر «سلول درمانی و سلول های بنیادی»