Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-01@23:28:33 GMT

شرط بورسي استفاده از تسهيلات اوراق مسکن

تاریخ انتشار: ۱۸ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۵۳۲۱۹۵

شرط بورسي استفاده از تسهيلات اوراق مسکن

خبرگزاري آريا - تمامي دارندگان حقيقي و حقوقي حساب هاي سپرده سرمايه گذاري ممتاز براي فروش اوراق گواهي حق تقدم مشمول يک شرط بورسي از سوي بانک عامل بخش مسکن شدند.
به گزارش خبرگزاري آريا، مطابق با ضوابط جديد ابلاغ شده از سوي بانک مسکن، از اين پس تمامي دارندگان حساب هاي سپرده ممتاز براي فروش اوراق گواهي حق تقدم استفاده از تسهيلات مسکن بايد مسير جديدي را طي کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به اين صورت که تمامي اشخاص حقيقي و حقوقي فعال در بازار سرمايه شامل دارندگان حساب سپرده سرمايه گذاري ممتاز و همچنين سرمايه گذاران صندوق ره آورد آباد مسکن براي انجام معاملات خود در بازار سرمايه موظف هستند در سامانه جامع اطلاعات مشتريان شرکت سپرده گذاري (سجام) ثبت نام کنند.
بر اين اساس تمامي شعب بانک مسکن شده اند تا در اولين فرصت نسبت به راهنمايي تمامي دارندگان حساب هاي سپرده سرمايه گذاري ممتاز و همچنين صندوق ره آورد آباد مسکن اقدام کنند. مطابق با ضوابط ابلاغ شده فرصت ثبت نام فعالان بازار سرمايه در اين سامانه تا چهارم دي ماه سال جاري قرار است.
مطابق آنچه از سوي بانک مسکن به شعب اين بانک در سراسر کشور ابلاغ شده در اين بخشنامه آمده است: « با عنايت به راه‌اندازي سامانه جامع اطلاعات مشتريان شرکت سپرده‌گذاري (سجام)، تمامي اشخاص حقيقي و حقوقي فعال در بازار سرمايه موظف هستند تا نسبت به ثبت‌ نام در سامانه مذکور، حداکثر تا تاريخ 1397/10/4اقدام کنند. »
در اين بخشنامه همچنين اين نکته يادآوري شده است که « بديهي است در صورت عدم ثبت‌ نام در سامانه موصوف، امکان استفاده ايشان از خدمات بازار سرمايه از قبيل خريد و فروش اوراق بهادار، صدور و ابطال واحدهاي صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري و ...، ميسر نيست.»
در ادامه اين بخشنامه آمده است: « از اين رو ضرورت دارد همکاران شعب نسبت به راهنمايي دارندگان حساب‌هاي سپرده سرمايه‌گذاري ممتاز که قصد فروش اوراق گواهي حق تقدم استفاده از تسهيلات مسکن را دارند و همچنين سرمايه‌گذاران صندوق ره‌آورد آباد مسکن، جهت مراجعه به سامانه ياد شده به نشاني اينترنتي https://dara.csdiran.com/sejam و طي کردن مراحل ثبت‌ نام تا قبل از اتمام مهلت مقرر، اهتمام لازم را به عمل آورند.»
به اين ترتيب تمامي فعالان بازار سرمايه از اين پس تمامي خدمات دريافتي خود شامل خريد و فروش اوراق بهادار، صدور و ابطال واحدهاي صندوق هاي سرمايه گذاري پس از ثبت نام در سامانه سجام و اتصال به اين سامانه دريافت خواهند کرد.
بانک مسکن اوراق تسهيلات را در ازاي سپرده‌هاي ممتاز جذب شده منتشر مي‌کند و اين اوراق که هر فقره از آنها حق تقدم اخذ 500هزار تومان تسهيلات مسکن را به خريدار مي‌دهد، با نماد «تسه» در بازار رسمي فرابورس مبادله مي‌شود.
سقف تسهيلات خريد مسکن از محل اوراق و بدون نياز به سپرده‌گذاري در بانک مسکن در شکل فردي در تهران، شهرهاي بزرگ و مراکز استان‌ها و نيز ساير نقاط شهري به ترتيب 90، 80و 70ميليون تومان است که در قالب يک فقره تسهيلات 60، 50و 40ميليون توماني در هر يک از سه دسته نقاط شهري و نيز 20ميليون تومان تسهيلات جعاله و 10ميليون تومان تسهيلات بدون نياز به سپرده‌گذاري و بدون نياز به خريد اوراق قابل پرداخت است. سقف تسهيلات زوجين نيز در بانک مسکن به ترتيب 140، 120و 100ميليون تومان است که در قالب دو فقره تسهيلات 50ميليوني در تهران، دو فقره تسهيلات 40ميليوني در شهرهاي بزرگ و مراکز استان‌ها و نيز دو فقره تسهيلات 30ميليوني در ساير نقاط شهري پرداخت مي‌شود و به اين ارقام 20ميليون تومان جعاله و دو فقره تسهيلات 10ميليوني بدون سپرده‌گذاري و بدون نياز به خريد اوراق نيز اضافه خواهد شد.
-->

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۵۳۲۱۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا بانک مسکن قرارداد با صندوق توسعه ملی را امضا نکرد؟

با توجه به پیگیری‌های انجام شده در خصوص توافق ارائه تسهیلات ۲ میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی در حوزه مسکن که مقرر بود با واسطه بانک مسکن انجام شود، این بانک همچنان اقدامی در جهت اجرا انجام نداده است. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، حدود چهار ماه قبل توافق‌نامه‌ای بین بانک مسکن و صندوق توسعه ملی به امضا رسید که براساس آن امکان تخصیص تسهیلات ارزی تا سقف دو میلیارد دلار برای پروژه‌های تامین مالی حوزه مسکن فراهم شد.

با وجود اینکه مدت‌ها از امضای این قرارداد می‌گذرد، خبری از اجرای آن و تعریف پروژه‌ها برای تخصیص تسهیلات ارزی نیست. پیگیری‌ها از صندوق توسعه ملی نشان می‌دهد که این صندوق قرارداد مربوط را از سمت خود امضا و برای بانک مسکن ارسال کرده است. با این وجود همچنان اقدامی از سوی این بانک انجام نشده است.

قرارداد بانک مسکن و صندوق توسعه ملی روی کاغذ ماند

بر همین اساس نیز هنوز خبری از اقدام در راستای تحقق ارائه تسهیلات ارزی خبری نیست. برخی کارشناسان علت این تعلل بانک مسکن را ناآشنایی این بانک با حوزه تسهیلات ارزی و عدم تعریف پروژه معتبر می‌دانند.

ناگفته نماند که صندوق توسعه ملی بانک ارائه دهنده تسهیلات را به عنوان ضامن وام در نظر می‌گیرد و اگر وام گیرنده نتواند اقساط ارزی خود را به موقع پرداخت کند خود بانک مسئولیت آن را برعهده خواهد داشت. بر همین اساس نیز بود که در سال گذشته صندوق توسعه ملی بخشی از سهام بانک سینا در تملک کرد.

با توجه به این تجربه شاید غیرطبیعی نباشد که بانک مسکن هنوز اقدام عملی انجام نداده است. با این وجود این موضوع تنها یک سناریو است و خود این بانک باید در خصوص علت عدم اجرای قرارداد با صندوق توسعه ملی شفاف‌سازی کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • متقاضیان مسکن ملی بخوانند/ آخرین وضعیت وام نهضت ملی مسکن اعلام شد (+ جزییات)
  • امضای بیش از ۵۷ درصد از کل تعهدات پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن در بانک مسکن
  • متقاضیان مسکن ملی بخوانند؛ آخرین وضعیت وام نهضت ملی مسکن
  • چرا بانک‌ها از پرداخت تسهیلات مسکن طفره می‌روند؟/ فرار بانک ها از تله وام مسکن
  • اعلام آخرین وضعیت وام نهضت ملی مسکن
  • آخرین وضعیت وام نهضت ملی مسکن اعلام شد+ جزییات
  • آخرین وضعیت وام نهضت ملی مسکن اعلام شد + جزییات
  • پرداخت تسهیلات پروژه‌های خودمالکی مسکن متوقف نشده است
  • چرا بانک مسکن قرارداد با صندوق توسعه ملی را امضا نکرد؟
  • انتشار اوراق گواهی سپرده خاص بانک رفاه کارگران تمدید شد