Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بسیج نیوز»
2024-05-03@16:44:02 GMT

به تضعیف «معاونت پرورشی» معترضیم

تاریخ انتشار: ۱۸ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۵۳۳۱۴۲

به گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، مدرسه در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، نهادی فرهنگی و اجتماعی است که در آن، فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی بر فعالیت‌های آموزشی تفوق دارد و مدیریت و راهبری آن علاوه بر مدیر بر عهده «معاون» و «مربی پرورشی» است.
از طرفی، نیاز به شناسایی و شکوفایی استعداد‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و هنری دانش‌آموزان در آموزه‌های اسلامی برای مسئولیت‌پذیری و ایفای نقش در جامعه، رشد عواطف و احساسات و درک و خلق پدیده‌های هنری مهم‌تر از کشف استعداد تحصیلی متداول در مدارس است و این رسالت توسط راهبران تربیتی در مدارس ساماندهی می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


امروز در حالی که از مسؤولان آموزش و پرورش انتظار می‌رود تا مقدمات حضور تمام‌وقت معاونان و مربیان پرورشی را برابر با راهکار ۵-۲۱ سند تحول در یک بازه زمانی پنج ساله فراهم کنند و مربیان و معاونین پرورشی فعلی راهم با دوره‌های تحصیلی و مهارت‌آفرینی کوتاه و بلندمدت برابر با نیاز‌های حال و آینده دانش‌آموزان توانمند سازند و امکانات و تجهیزات لازم را برای طراحی فرصت‌های تربیتی برای آنان فراهم آورند، زمزمه‌های ناخوشایندی در این باب به گوش می‌رسد.
در روز‌های اخیر شاهد اعتراض‌هایی به تضعیف جایگاه «معاونت پرورشی» در مدارس با فرمول جدید تخصیص نیرو در آموزش و پرورش در برخی نقاط استان سمنان بودیم؛ اعتراض مدیران و معاونان پرورشی مدارس شاهرود به تضعیف جایگاه معاونت پرورشی در مدارس یکی از این نمونه‌ها بود.

در حاشیه مراسم تجلیل از دانش‌آموزان نخبه و برتر فرهنگی و هنری آموزش و پرورش شهرستان شاهرود که به همت معاونت فرهنگی و پرورشی این اداره برگزار شد، طوماری به امضای شرکت‌کنندگان در این مراسم رسید که از معاونان پرورشی، مدیران، دانش‌آموزان و مسؤولان شاهرود بودند.

امضاکنندگان این طومار نسبت به فرمول جدید تخصیص نیرو در مدارس و تضعیف جایگاه معاونت پرورشی در واحد‌های آموزشی اعتراض داشتند و خواستار رسیدگی مسأله شدند.
بنا بر آمار‌های موجود، سال تحصیلی گذشته به ازای هر ۱۵۰ نفر دانش‌آموز در استان سمنان، یک معاون پرورشی وجود داشته است؛ اما در فرمول جدید تخصیص نیرو، شرایط کاملاً متفاوت خواهد شد.
بنا بر فرمول جدید، در دوره ابتدایی از ۳۰۰ دانش‌آموز به بالا، دوره متوسطه اول از ۲۵۵ دانش‌آموز به بالا و در دوره متوسطه دوم هم از ۲۰۰ دانش‌آموز به بالا، «معاون پرورشی» به مدارس تعلق می‌گیرد که البته این شهر به شهر تفاوت‌های محدودی دارد.
گفته می‌شود در بخشنامه اخیر تخصیص نیرو در آموزش و پرورش، فرمولی ارائه‌شده که حجم معاونت‌ها به‌طور چشم‌گیری در مدارس کاهش پیدا کرده است.
در این فرمول، قید شده است به غیر از مدیر و معاون اجرایی، اگر دو معاون به مدرسه‌ای تعلق بگیرد، باید یک معاون پرورشی باشد و این عملاً امکان‌پذیر نیست؛ چه اینکه به اکثر قابل توجه مدارس، معاون پرورشی تعلق نمی‌گیرد.
این در حالی است که آمار بزهکاری‌های اجتماعی روزبه‌روز بیشتر می‌شود و آموزش و پرورش به جای تقویت این حوزه برای تربیت نسل نو، به چنین تصمیماتی دست می‌زند.
اکثر اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، تربیتی است؛ ولی نگاه آموزش و پرورش عملاً آموزشی قلمداد می‌شود.
این یک دغدغه برای متولیان امر تربیت بوده و از مسؤولان توقع می‌رود تا نسبت به بازنگری در اجرای این بخشنامه که ظاهراً فقط در استان سمنان اجرایی شده است، اقدامات لازم را انجام دهند.
طبیعی است که با جایگزینی «مربی پرورشی» به جای «معاون پرورشی» در مدارس، از اقتدار این حوزه در مدرسه کاسته شده و عملاً غلبه «آموزش» بر «پرورش» به‌صورت زیرپوستی و کاملاً برنامه‌ریزی‌شده، صورت می‌پذیرد.
اما در همین حال، محمد دستورانی، مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه گستره فعالیت پرورشی در سال تحصیلی جدید با مشارکت حوزه‌های علمیه افزایش پیدا کرده و تقویت می‌شود، گفت: شیوه حکم حقوقی و کارگزینی «معاونان پرورشی» مانند سنوات گذشته است.
وی به قطعیت به‌کارگیری نیرو‌های بخش پرورشی مانند سنوات گذشته اشاره کرد و گفت: در همه مدارس به میزان سال گذشته در بخش معاون پرورشی، مربی پرورشی، مشاور، مربی بهداشت و مربی تربیت‌بدنی اقدام خواهد شد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان با بیان اینکه قدری هم به نسبت سال گذشته تعداد معاونان پرورشی و مربیان افزایش پیدا خواهد کرد، افزود: ظرفیت‌هایی در قالب کمیته همکاری حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش فعال خواهند شد که از ظرفیت روحانیان و طلاب جوان و خوش‌فکر با هماهنگی حوزه‌های علمیه استان سمنان بهره خواهیم گرفت.
دستورانی اظهار داشت: تعدادی از روحانیان در بخش آقایان تحت عنوان روحانی و در قسمت بانوان تحت عنوان معینه در مدارس به‌عنوان مشاور مذهبی مستقر خواهند شد.
وی تعداد مدارس امین در استان سمنان را بیشتر از ۶۰ مدرسه عنوان کرد و یادآور شد: استان سمنان در بحث مدارس امین، رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان با اشاره به طرح امیدان که در مدارس ابتدایی اجرا می‌شود، افزود: با هم‌افزایی طلاب، جشن عبادت و تکلیف دانش‌آموزان برنامه‌ریزی و اجرا خواهد شد و مسائل مربوط به احکام و مسائل شرعی به دانش‌آموزان آموزش داده می‌شود.
دستورانی تصریح کرد: گستره پرورشی با به مشارکت گرفتن حوزه‌های علمیه نسبت به سال گذشته تعمیم پیدا کرده و افزایش خواهد یافت.
وی با رد حذف فعالیت «معاونان پرورشی» در مدارس گفت: فعالیت در این بخش مانند سال‌های گذشته است و شیوه فعالیت و حکم حقوقی و کارگزینی آن‌ها تفاوتی با سنوات گذشته ندارد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان بیان کرد: برخی از «دوستان نادان» به این مسأله، اگر اظهارنظری در این زمینه کرده‌اند، اظهارنظر درستی نبوده است.
به‌هرحال، با توجه به اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار‌های مختلف از جمله دیدار با فرهنگیان در ۱۹ اردیبهشت در دانشگاه فرهنگیان بر اهمیت معاونت پرورشی تأکید کردند و آن را از کار معلمی بالاتر دانستند، نباید خلاف منویات مقام معظم رهبری، سند تحول بنیادین و آیین‌نامه اجرایی احیای معاونت پرورشی عمل کرد.
برابر آیین‌نامه اجرایی احیای معاونت پرورشی مصوب هیأت وزیران در جلسه ۱۹ اردیبهشت ۸۶ به مدارس دارای ۱۵۰ دانش‌آموز یک معاون پرورشی، به مدارس با تعداد دانش‌آموزان ۹۰ تا ۱۵۰ نفر یک مربی پرورشی تمام‌وقت و به مدارس کمتر از ۹۰ نفر به ازای هر چهار دانش‌آموز، یک ساعت مربی پرورشی اختصاص می‌یابد و امید می‌رود دغدغه‌ها در این بخش مهم مورد توجه قرار گیرد.

گزارش از: علی عامری

منبع: بسیج نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۵۳۳۱۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استقبال وزیر آموزش و پرورش از طرح ابتکاری سند مراسم آغازین مدارس استان سمنان

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان سمنان، رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش در پی ارسال طرح ابتکاری استان سمنان با عنوان «سند مراسم آغازین مدارس» از سوی سیدجمال وزیری مدیرکل آموزش و پرورش سمنان، آن را یک کار خوب و نمونه دانست و از حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدحسین پورثانی معاون پرورشی و فرهنگی وزارت خواست تا ضمن قدردانی از این اقدام شایسته، حتماً از آن به‌عنوان یک کار خوب و نمونه در سایر استان‌ها استفاده شود.

وزیری اظهار داشت: آیین رونمایی از طرح خلاق و ابتکاری سند اجرایی مراسم آغازین مدارس در راستای طرح فراگیر پرورشی و فرهنگی، هم‌زمان با سفر یک‌روزه وزیر آموزش و پرورش به سمنان، دیار فرهنگ و ایمان برگزار شد.

وی افزود: این سند صرفا یک چارچوب و ساختار اجرایی مراسم آغازین مدارس است و مدیران با همراهی تمامی عوامل مدرسه اعم از دانش‌آموزان، کادر اجرایی و معلمان، متناسب با سن، جنسیت و مقطع تحصیلی، برنامه‌ریزی و تدبیر لازم را برای عملیاتی‌ساختن آن مد نظر قرار خواهند داد.

و پاسخ‌گویی به نیازهای جدید تربیتی آن‌ها، عنوان و تصریح کرد: در این سند، هر روزِ هفته با یک عنوان، مشخص شده؛ یعنی شنبه روز هویت ملی، عشق به میهن و احترام به پرچم، یک‌شنبه روز قرآن و نهج‌البلاغه، دوشنبه روز سلامت روان و جسم(تربیت بدنی)، سه‌شنبه روز فرهنگی و هنری و چهارشنبه روز علمی و فناورانه، نامگذاری شده است.

گفتنی است، این طرح به‌منظور افزایش اثربخشی و مشارکت حداکثری دانش‌آموزان و مربیان در مراسم آغازین و هم‌چنین تقویت و توسعه فعالیت‌های تربیتی با نظر نخبگان، متربیان و مربیان مجرب در راستای ساحت‌های شش‌گانه سند تحول بنیادین با رویکردی تحولی و متناسب با نیاز دانش‌آموزان تنظیم و تدوین شده است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902330

دیگر خبرها

  • کیفیت بخشی به مقوله آموزش از اولویت‌های وزارت آموزش و پرورش
  • معاونت پرورشی باید در مدارس تقویت شود
  • ورود ۷۰ هزار معلم جدید به آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۲
  • استقبال وزیر آموزش و پرورش از طرح ابتکاری سند مراسم آغازین مدارس استان سمنان
  • پورثانی: کارنامه رشدی تربیتی دانش‌آموزان به‌زودی صادر می‌شود
  • صدور کارنامه رشدی تربیتی دانش‌آموزان؛ به زودی/ کاهش تنوع مدارس در دستور کار
  • تغییر عناوین و حجم دروس مدارس برای اجرای برنامه‌های پرورشی
  • نیمی از مدارس کشور مربی پرورشی ندارند
  • نیمی از مدارس کشور مربی پرورشی ندارند/ افزایش اردوهای دانش آموزی
  • نیمی از مدارس مربی پرورشی ندارند