نگذاریم از محبت اهل سنت به سیدالشهدا (ع) سوءاستفاده شود
تاریخ انتشار: ۱۸ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۵۳۴۲۱۱
دبیر اتحادیه بینالمللی امت واحده گفت: بدسلیقگی در رسانهای شدن ابراز ارادت اهل سنت به سیدالشهدا (ع) و اهل بیت (ع) موجب سوء استفاده و احساس نگرانی میشود.
علیرضا کمیلی در گفتگو با خبرنگار حوزه معارف اسلامی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، با اشاره به این که شکل محبت برادران اهل سنت به اهل بیت (ع) و سیدالشهدا (ع) با شیعیان متفاوت است، شیوه انعکاس این ابراز ارادت در رسانهها را دارای ظرایف خاصی دانست.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
تفاوت در شکل ابراز محبت به اهل بیت (ع)
کمیلی دوستی اهل بیت (ع)را بر پایه مفهوم قرآنی «موده فی القربی» یک مفهوم مشترک بین همه مسلمانان دانست و افزود: مصادیق این دوستی، متفاوت است. اهل سنت گاهی همه ائمه (ع) را مصداق این محبت میدانند و گاهی دایره این ارادت را به پنج تن آل عبا (ع) محدود میکنند، امّا در مجموع، در ابراز ارادت قاطبه برادران اهل سنت به حضرت امیرالمؤمنین (ع)، حضرت فاطمه (س)، امام حسن (ع) و امام حسین (ع) تردیدی نیست. آنها حسنین (ع) را «سیدالشباب اهل الجنه» میدانند و برای امام حسین (ع) از تعبیر سیدالشهدا استفاده میکنند.
وی با اعلام این که فرهنگ ارادت به امام حسین (ع) در میان اهل سنت ریشه عمیقی دارد و همهگیر است، گفت: در شکل ابراز این ارادت، تفاوت وجود دارد. بخشی از اهل سنت، مانند شیعیان به عزاداری اعتقاد دارند که نمونه آن را در مناطقی مثل بنگلادش میبینیم. در برخی نقاط هم با این که نسبت به حضرت سیدالشهدا (ع) احترام و ارادت دارند، امّا چون بر اساس مبانی فقهی خودشان عزاداری (برای هرکسی) را نادرست میدانند، عزاداری برای امام حسین (ع) را هم به عنوان یک حرکت آیینی و شرعی قبول ندارند. طبیعی است که این رویکرد از روی بغض نیست و پشتوانهاش بحث فقهی خودشان است.
برای اهل سنت پذیرش امامت، لازمه دوستی اهل بیت (ع) نیست
دبیر اتحادیه بینالمللی امت واحده، این سؤال را که چگونه میتوان با هدف ایجاد وحدت، روی این اشتراکات متمرکز شد؟ این گونه پاسخ داد: باید یک سری ظرایف و حساسیتها را در نظر گرفت. گاهی برخی دوستان اهل سنت ترجیح میدهند بخشی از ابراز ارادت خودشان را علنی نکنند، چون فکر میکنند احتمال دارد با این پدیده برخورد رسانهای و تبلیغاتی شود. به عبارت دیگر و از نگاه آنان، از محبتشان به اهل بیت (ع) سوء استفاده میشود. متأسفانه اغلب فعالان مذهبی و رسانهای ما این ظرایف و دقایق را در نظر نمیگیرند. باید این اصل را بپذیریم که در خصوص اهل سنت، پذیرش امامت شرط لازم برای محبت اهل بیت (ع) نیست،.دوستی اهل بیت (ع) و سیدالشهدا (ع) وجود دارد، امّا حتماً نباید به امامت قائل باشند. شما در ماه محرم، در هر جای ایران و جهان اسلام به نماز جمعه اهل سنت بروید اشارهای به حادثه عاشورا و فضائل حضرت سیدالشهدا میشود. بنده خودم در استان سیستان و بلوچستان از نزدیک شاهد بودم که در سخنرانی مولویهای اهل سنت و یا خطبههای نماز جمعه، گاهی مثل ذکر مصیبت مجالس عزاداری محرم، صدای گریه و بانگ یاحسین (ع) بلند میشد. در سایر کشورهای اسلامی هم به همین صورت است، اما شکل عزاداریشان با ما کاملاً متفاوت است.
وی به مثال دیگری نیز اشاره میکند: گاهی که با دوستان اهل سنت در کاروان زیارت اربعین همراه میشویم، میبینیم که مسائل فقهی خودشان را دارند. بعضی در عین حال که به زیارت معتقد بوده و حتی با استناد به سخنان بزرگانشان، آن را دارای فضیلت مستحب میدانند، امّا مدل توسلشان فرق میکند و مثلاً به پیادهروی اربعین اعتقادی ندارند.
ارادتی که بهتر است رسانهای نشود!
کمیلی درباره وظیفه رسانهها در این باره نیز چنین میگوید: اگرچه رسانههای ما در انعکاس این وضعیت کم کاری کردهاند، امّا اتفاقاً من معتقدم که تمرکز رسانهای بر این موضوع، خیلی هم مفید نیست.چون برخیدوستان اهل سنت از بدسلیقگی در رسانهای شدن این ابراز ارادتها و سوء استفاده از آن احساس نگرانی میکنند. متأسفانه برخی بدون توجه به این ظرایف، خواسته یا ناخواسته از موضوع محبت سیدالشهدا (ع) که بین شیعه و سنی مشترک است، استفاده اختلافی میکنند. نباید فضایی فراهم شود که از محبت اهل سنت به اهل بیت (ع) سوء استفاده شده و بر علیه آنان استفاده شود.
این فعال فرهنگی با اشاره به این که شهادت و جهاد به عنوان دو محور اصلی واقعه عاشورا، مفاهیم قرآنی عمیق و پویا در میان مسلمانان محسوب میشوند، گفت: یکی از اسرای اهل غزّه که سالها در زندانهای رژیم صهیونیستی اسیر بوده و در جنگ 23 روزه هم حاضر شده بود، پس از آزادی مهمان ما بود. او در جریان یک سخنرانی که اتفاقاً در دانشگاه سیستان و بلوچستان برگزار میشد، تأکید داشت که ما در جنگ 23 روزه علیه رژیم صهیونیستی «حسینی» جنگیدیم! بارها دیدهایم علاوه بر مسلمانان،بسیاری از آزادیخواهان جهان هم برای این که بگویند حرکتشان آزادیخواهانه و مظلومانه بوده از آموزههای عاشورا بهره برده و به امام حسین (ع) متمسک میشوند. حتی در برخی جریانات جهادی که ما با آنها زاویه داریم و قبولشان نداریم هم این را میبینیم که گاهی خود را به قیام کربلا منسوب کرده و مدعیاند که از حضرت سیدالشهدا (ع) الهام گرفتهاند. شاید در مصادیق اشتباه کنند، امّا در الگوی مبارزه با ظلم و این که حاضراند جانشان را بدهند، نیتها مشترک است.
انتهای پیام/4072/
منبع: آنا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۵۳۴۲۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
حب به اهل بیت موجب تقریب است
به گزارش خبرنگار حوزه استانها خبرگزاری تقریب، ماموستا اقبال بهمنی امروز در جلسه تقریب با اشاره به شهدای تقریبی اظهار داشت: شهید دکتر رمضان البیوتی بهار امسال در سنگر محراب و منبر به شهادت رسیدند و از علمای تقریبی کشور سوریه بودند که کتابها و تألیفات زیادی در راستای وحدت جامعه اسلامی و مبارزه با افراطی گری داشتند.
وی در ادامه با گرامیداشت یاد و خاطره استاد شهید مرتضی مطهری و تبریک روز معلم گفت: همیشه ارائه علم و دانش اگر با عشق و محبت توأم باشد بیشتر در دلها جا می گیرد به طوری که اکثر علمای ما تلاش کردند علم و دانش را در قالب شعر و ذوق و عشق و محبت و عرفان ارائه دهند.
تقریب از دیدگاه حضرت امام جعفر صادق علیه السلام
ماموستا بهمنی در ادامه گفت: در مورد ابعاد تقریب از دیدگاه حضرت امام جعفر صادق علیه السلام، روایتی است که شخصی از حضرت فرمودند آیا نماز خواندن پشت سر عالم اهل سنت درست است یا نه؟ ایشان پاسخ دادند: اگر کسی پشت سر عالم اهل سنت نماز بخواند انگار پشت سر پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم نماز خوانده است.
تقریب از دیدگاه امام شافعی
وی در ادامه به ابعاد تقریبی امام شافعی اشاره کرد و بیان داشت: حضرت امام شافعی هم دوره خلافت عباسیان بوده که تبلیغات زیاد و گسترده ای بر ضد اهل بیت علیه السلام می شد و هر کسی که به اهل بیت محبت نشان می داد به او می گفتند این فرد رافضی است و از دین خارج شده است این در حالی است که حضرت امام شافعی خیلی محبت به اهل بیت علیه السلام داشتند و ایشان در مقابل کسانی که به او توهین می کردند می گفتند اگر حب به اهل بیت پیامبر اکرم رافضی گری است پس به همه انسانها و جنها اعلام کنید که امام شافعی رافضی است این دیدگاه تقریبی است يعني حب به اهل بیت نباید باعث اختلاف باشد بلکه باید باعث تقریب باشد.
تقریب از دیدگاه مقام معظم رهبری
منتخب مردم کردستان در مجلس خبرگان رهبری در ادامه به دیدگاه تقریبی مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: سالهای پیش سوالی از ایشان مطرح شد که آیا توهین کردن به امهات المومنین جایز است یا نه؟ در اینجا فتوایی از سوی مقام معظم رهبری صادر شد که توهین به زوجات پیامبر بزرگوار اسلام حرام شرعی است که این یک دیدگاه تقریبی است.
انتهای پیام/