Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-28@12:20:44 GMT

طرح رف خوانی در 12 کتابخانه عمومی ارومیه اجرا شد

تاریخ انتشار: ۱۸ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۵۳۴۶۷۶

طرح رف خوانی در 12 کتابخانه عمومی ارومیه اجرا شد

ارومیه- ایرنا- «رف خوانی» ساماندهی کردن منابع موجود در کتابخانه ها در قالب تطبیق این منابع با لیست سامانه کتابخانه های عمومی است و این طرح طی تابستان سال جاری در 6 کتابخانه عمومی شهری و 6 کتابخانه روستایی ارومیه انجام شد.

رییس کتابخانه های عمومی ارومیه روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: 272 هزار جلد کتاب در این طرح رف خوانی و بر این اساس 12 هزار جلد کتاب مفقودی اعلام شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


عفت آقازاده افزود: این طرح در کتابخانه های شهری علامه طباطبایی، شهید مطهری، شهید باهنر، شهید امینی، قائم و فرهنگ و کتابخانه های روستایی گنج دانش قوشچی، یار مهربان قولنجی، شهید بهروز زارع قره آغاج، افق دانش راژان، استاد شهریار چنقرالو و شهدای کشتیبان به اجرا درآمد.
وی با بیان اینکه کتابخانه‌های عمومی با نظام قفسه باز اداره می‌شود و اعضا کتاب های مورد نظر خود را با ورود به مخزن کتابخانه ها انتخاب می کنند، اضافه کرد: مشکلاتی در بازیابی منابع و خدمات‌رسانی به اعضا به دلیل آشنا نبودن اغلب کتابخوانان با نظام رده‌ بندی و جابه‌جایی کتاب‌ها در بین قفسه‌ها ایجاد می‌شود.
وی ادامه داد: چیدمان صحیح منابع در کتابخانه‌های عمومی به صورت روزانه و انجام فرآیند رف‌ خوانی به صورت دوره‌ای راه حل رفع این مشکلات است.
رییس کتابخانه های عمومی ارومیه با اشاره به اینکه رف خوانی درصد کتاب های مفقودی‌ را کاهش می دهد، بیان کرد: انجام این طرح به صورت دوره‌ای به مرتب و به روز بودن منابع و کتاب‌های مخزن منجر می شود.
آقازاده افزود: این امر به بهبود فرآیند بازیابی منابع و رضایت مراجعان و نیز کتابداران منجر می شود.
به گزارش ایرنا کتابخانه های عمومی ارومیه از طریق امانت دادن بیش از 416 هزار نسخه کتاب در موضوعات مختلف و به زبان های فارسی، انگلیسی و عربی و همچنین نشریه و نرم افزار به عموم مردم خدمت رسانی می کند.
7129/3072

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي كتابخانه ها رف خواني اروميه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۵۳۴۶۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه اندازی پیشخوان کتاب در ادارات نقده

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، فرماندار این شهرستان کتاب و کتابخوانی را یکی از مهمترین موضوعات مقام معظم رهبری دانست و افزود :  سرانه مطالعات پایین است  و این نیازمند یک حرکت جدیست و این را می طلبد که هر اداره ای یک پیشخوان کتاب  داشته باشد .

   محمد نوبخت نیا  استفاده از ظرفیت  فضای مجازی برای تبیین  اقدامات صورت گرفته را  فرصت دانست و تصریح کرد : شما با اطلاع رسانی دقیق و کامل باعث گفتن عملکرد دولت نیستید  بلکه فراتر از آن عملکرد و ارزش های نظام را بالا  می برید و در این امر مهم باید قدم های اساسی برداشته شود .

فرماندار شهرستان نقده ، نگهداری را مهمتر از خرید دانست و افزود : امانت داری باعث جذب و بهتر شدن فضای کتابخانه ها خواهد شد   و برای  دیدار با نویسندگان  مقرر گردید در سال جاری  جلسه ای صورت گیرد .

 

مسئول کتابخانه های شهرستان نقده با اشاره به وضعیت کتابخانه ها افزود : نسبت به سال گذشته دو گلوگاه امانت و عضویت داریم که باعث ۲۵ درصدی افزایش عضویت شده ایم و هم اکنون دو هزار و۲۰۰ عضویت داریم  و امانت نیز بالا رفته است .

 بیرامی  در خصوص جذب اعتبارات با کمک و پیگیری های فرماندار افزود :  از ۷۰۰میلیون تومان اعتبار تقلیل شده   با رایزنی های صورت گرفته توانستیم  ۳۰۰ میلیون جذب کنیم ، که تا به امروز ۵۰ میلیون تومان تحقق یافته است و از نیم درصد شهرداریها توانستیم  ۵۰ میلیون تومان از نقده و ۱۵ میلیون تومان از محمدیار برای اولین بار جذب کنیم که همه به کمک های فرمانداری محقق شده و این در حالیست که سالهای قبل درصد ناچیزی می توانستیم جذب کنیم .

وی در ادامه گفت : همچنین نزدیک ۷۰۰ میلیون تومان  با رایزنی ها جذب شده  امروز توانستیم  کتابخانه شهید علمی را تجهیز کنیم  که با کمی کسری بودجه  مواجهیم و مقرر شده توسط خانم معصومی مدیر کل کتابخانه های استان  تامین شود.

بیرامی با تشکر از دولت به دلیل  رفع مشکلات این کتابخانه و احیای مجدد آن که از سال ۹۳ رسما تعطیل شده بود در سال ۱۴۰۰ مجددا شروع و احیا شده که آغاز بکار کرده است .

دیگر خبرها

  • تجهیز بیش از هزار کلاس درس به کتابخانه در مناطق محروم کشور
  • ایجاد کتابخانه مدارس در مناطق محروم کشور
  • نمایش تعزیه در تئاتر شهر قزوین اجرا می‌شود
  • اهدای بیش از یک هزار و ۷۰۰ جلد کتاب به کتابخانه عمومی دانشجو در ملایر
  • ۱۱ سال جست‌وجو برای نام یک شاعر!
  • اهدای بیش از ۱۷۰۰ جلد کتاب به کتابخانه عمومی دانشجو ملایر
  • راه اندازی پیشخوان کتاب در ادارات نقده
  • الزام شهرداری‌ها به پرداخت سهم نیم درصدی کتابخانه‌های عمومی
  • برگزاری ویژه‌ برنامه ماه عاشقی در شیراز
  • ویژه‌برنامه ماه عاشقی در شیراز برگزار می‌شود