Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا- دولت عراق لغو قانون منع آمد و شد در استان بصره را چند ساعت پس از اعلام آن لغو کردند.
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري آريا به نقل از اسکاي نيوز، مقامات عراقي روز شنبه راس ساعت 16 به وقت محلي منع قانون آمد و شد در بصره را به اجرا درآوردند، اما بامداد امروز يکشنبه پس از آرام شدن اوضاع اين قانون لغو شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


يک منبع عراقي اعلام کرد که با حاکم شدن آرامش در بصره و فروکش کردن ناآرامي‌ها در اين شهر، قانون «منع آمد و شد» در بصره لغو شده است.
تصميم مقامات عراقي براي لغو محدوديت‌هاي عبور و مرور در بصره پس از آن بود که غروب شنبه بدون ناآرامي و اقدامات خرابکارانه عده‌اي ناشناس طي روزهاي قبل، سپري شد.

هشدار جدي «الحشد الشعبي»
هيات الحشد الشعبي در بيانيه‌اي اعلام کرد که «توقف ناامني‌ها در بصره و حمايت از غيرنظاميان يک وظيفه شرعي و انساني و ملي است که واجب است براي حفاظت از بصره به خيابان‌ها بيايم.»
هيات «الحشد الشعبي» شنبه شب در بيانيه‌اي اعلام کرد، با کساني که مي‌خواهند بصره را ناآرام و به مقرهاي الحشد حمله کنند، همانطوري برخورد مي‌کنيم که با داعش کرديم.
الحشد الشعبي مي‌گويد که «حمله به مراکز الحشد به دستور خارجي‌ها صورت گرفت و توسط مزدوران در داخل و خارج از بصره انجام شد.»
در ادامه بيانيه آمده است: به کساني که از خارج عراق در اين کشور فتنه ايجاد مي‌کنند، هشدار مي‌دهيم که کنسولگري و مراکز اطلاعاتي و جاسوسي آنها را در عراق هدف قرار مي‌دهيم.
به گزارش الميادين، الحشد الشعبي با بيان اينکه توقف ناامني‌ها در بصره و حمايت از غيرنظاميان وظيفه شرعي است، افزود: آمدن به خيابان‌ها براي حفظ بصره، وظيفه شرعي و انساني و ملي ما است.
الحشد افزود: امروز بعد از اينکه بر گروه تروريستي داعش پيروز شديم، مي‌بينيم که آنها چگونه با سوء استفاده از اعتراضات جوانان بصره به ناآرامي‌ها دامن مي‌زنند.

ردپاي آمريکا و عربستان در ناآرامي‌هاي بصره
معاون الحشد الشعبي گفت آنچه که در اوضاع آشفته در بصره رخ داد توسط کنسولگري آمريکا در اين شهر مديريت مي شود.
ابو مهدي المهندس معاون رئيس نيروهاي مردمي عراق (الحشد الشعبي) در مصاحبه تلوزيوني با پانزده شبکه محلي عراق گفت آنچه که در اوضاع آشفته در بصره رخ داد توسط کنسولگري آمريکا در اين شهر مديريت مي شود.
المهندس همچنين افزود مدارک را به دادگاه ارائه خواهيم داد، که دخالت کنسولگري آمريکا در تحولات اخير بصره را ثابت مي کند. المهندس در ادامه افزود هدف آمريکايي ها از تحولات اخير بصره جنگ ميان شيعيان مي باشد.
نائب رئيس سازمان الحشد الشعبي عراق بامداد امروز يکشنبه در يک نشست خبري اعلام کرد که اطلاعات، تصاوير و مدارک کافي در دست داريم که چه کساني اقدام به تخريب و آتش زدن اماکن و مقرهاي الحشد الشعبي و ساير مراکز دولتي و از جمله کنسولگري ايران، تنها کشوري که در نبرد با داعش به ياري ما شتافت، کردند.
وي گفت: کنسولگري آمريکا از طريق آشوب هاي اخير دنبال ايجاد جنگ ميان احزاب شيعي است اما من تاکيد مي کنم که هيچ جنگ و درگيري ميان احزاب شيعه و يا ساير فرقه هاي عراق نخواهد بود و اين هدف آمريکا تحقق نخواهد يافت.
المهندس گفت: رويدادهاي بصره ريشه در مسائل سياسي و بويژه تغيير دولت و تشکيل دولت جديد دارد و با اين کار مي خواستند مردم را بترسانند و ميان احزاب جنگ بپا کنند اما من به آمريکا تاکيد مي کنم که ما هرگز وارد جنگ داخلي نخواهيم شد اما طرف مقصر بايد پاسخگو باشد و ما کنسولگري آمريکا را مسوول اين رويدادها مي دانيم.
نائب رئيس الحشد الشعبي گفت: آمريکا در اين امر سابقه دارد و حوادث سالهاي اخير مصر شاهد ديگري بر ماموريت هايي است که سفارتخانه ها و کنسولگري هاي آمريکا انجام مي دهند
وي با اشاره به خشونت هاي دو روز گذشته در بصره و حمله به مراکز مختلف، گفت: اين وقايع از طرف ديگر شکست کامل دستگاه امنيتي و دولت را نشان داد و کوتاهي بزرگ مسوولان و شخص نخست وزير را ثابت کرد.
المهندس افزود: در اين حوادث مشخص شد که جان و مال مردم براي برخي افراد ارزشي ندارد.
در همين حال يک شبکه عراقي به نقل از منابعي ويژه به فايل‌هاي صوتي‌اي دست يافته که نشان مي‌دهد دستگاه‌هاي اطلاعاتي سعودي به دنبال اشراف اطلاعاتي بر عراق و جاسوسي از اين کشور هستند.
شبکه ماهواره‌اي «العهد» عراق شنبه به نقل از منابع اختصاصي فايل‌‌هاي صوتي منتشر کرد که حکايت از آن دارد که سرويس استخبارات عربستان سعودي در حوادث چند روز گذشته استان بصره عراق دست دارد.
اين شبکه اعلام کرد که فايل‌هاي صوتي به دست آمده نشان مي‌دهد که اطلاعات سعودي اقدام به جذب افرادي در عراق براي استفاده از آن‌ها در مواقع حساس کرده است.
علاوه بر اين، استخبارات سعودي با کمک افراد جذب شده، تحرکات خودروهاي امنيتي و پليس و اوضاع تأسيسات حياتي و حساس در مناطق مختلف را رصد مي‌کرد.
در اين فايل‌ها، افراد عراقي اطلاعات لازم از قبيل «ورود و خروج» افراد امنيتي، فرماندهان ارتش و پليس را در اختيار  افسر سعودي به نام «ابو خالد السعودي» که توجه ويژه به استان بصره دارد، قرار مي‌دهند.
اين افسر سعودي در يکي از تماس‌هاي خود با افراد عراقي، از يکي از آن‌ها مي‌خواهد اقدام به تهيه عکس و فيلم از نيروهاي امنيتي و موضع ميداني آن‌ها کنند.
فرد عراقي که با ابو خالد سعودي گفت‌وگو مي‌کند، از ورود اخير يک گردان از نيروهاي نظامي به استان بصره خبر مي‌دهد.
افسر سعودي به طرف عراقي: «ببين به کجا مي‌روند، از کجا آمدند. از موقعيتشان عکس بگير. يک سري نيرو دارند که نزديک پل "الزبير" آمده‌اند».
افسر سعودي: «اين نيروها به بصره آمدند يا اينکه بين بصره و "پل" الزبير هستند، يک سري از آن‌ها الزبير را رد کردند».
در بخشي ديگر از سخناني که بين اين دو رد و بدل شده، آن‌ها در مورد موقعيت مراکز نيروهاي الحشد الشعبي گفت‌وگو مي‌کنند.
افسر اطلاعاتي سعودي در مکالمه تلفني از طرف عراقي مي‌خواهد نوع مراکز الحشد الشعبي و اينکه آموزشي هستند يا نه و اينکه اين مقرها، اصلي بوده يا فرعي را مشخص کند.
به گزارش شبکه العهد، بررسي فايل‌هاي لو رفته نشان مي‌دهد که عربستان سعودي براي کساني که با آن‌ها از داخل عراق همکاري مي‌کنند، پول و هداياي زيادي مي‌دهند.
بر اساس فايل‌هاي صوتي، استخبارات عربستان سعودي علاوه بر جنوب، يک سيستم جاسوسي گسترده‌ در غرب، مرکز و شمال عراق ايجاد کرده است.

لازم به ذکر است ناآرامي‌ها در شهر بصره عراق که از اعتراضات به وضعيت نامناسب خدمات در اين شهر از سه‌شنبه هفته گذشته آغاز شد در روزهاي اخير به شدت به خشونت کشيده شده است. اين ناآرامي‌ها تا کنون 9 کشته و ده‌ها زخمي به جا گذاشته است.
تظاهرات‌ اهالي استان بصره عراق در اعتراض به وضعيت بد خدمات‌رساني اواخر هفته قبل تشديد شد و افراد ناشناس در واکنش ادعايي به کشته و زخمي شدن شماري از تظاهرات‌کنندگان، ساختمان استانداري بصره را به آتش کشيدند.
اعتراض‌ها و ناآرامي‌ها در اين استان، تنها در روز جمعه دو کشته و 45 زخمي به همراه داشته است. آتش زدن بيمارستان آموزشي، شنيده شدن صداي انفجار مهيب در نزديکي تظاهرات، حمله برخي افراد ناشناس به کنسولگري جمهوري اسلامي ايران در بصره و به آتش کشيدن آن  با وجود اعلام حکومت‌نظامي در اين شهر، موجب تشديد ناآرامي در بصره شده است.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: عراق ايران بصره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۵۳۴۹۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فروش نسخه‌های جدید اف-۱۵ آمریکایی به عربستان؟!

شرکت بوئینگ تایید کرده که قصد دارد با فروش جنگنده‌های «اف-۱۵ ای. ایکس ۲» به عربستان سعودی، درآمد‌های خود از این نسل جنگنده را افزایش دهد.

به گزارش ایسنا، عربستان سال‌هاست از جنگنده‌های «اف-۱۵ ایگل» استفاده می‌کند و در گذشته نیز نسخه‌های پیشرفته‌ای از این جنگنده را خریداری کرده است. با این حال، بوئینگ در حالی به دنبال فروش این جنگنده‌های اف-۱۵ به عربستان است که رقبای اروپایی بوئینگ هم سعی دارند به ریاض جنگنده بفروشند، از جمله جنگنده‌های «داسو رافال» و «یوروفایتر تایفون».

در همین حال بوئینگ اخیرا جنگنده‌های «اف-۱۵ ای. ایکس» را به لهستان پیشنهاد کرده و رژیم صهیونیستی هم خواستار دریافت نسخه سفارشی خود شده است.

وزارت خارجه آمریکا همچنین با فروش این جنگنده‌ها به اندونزی هم موافقت کرده است.

هم‌زمان منابع عبری گزارش کرده‌اند عربستان سعودی نگران دو قابلیت اصلی در هواپیما‌های اف-۱۵ کنونی خود است و این دو نکته قابلیت حمل سلاح و کار مداوم برای مدت طولانی است که این دو مورد در نسخه جدید اف ۱۵ ارتقا یافته است.

نیروی هوایی عربستان در حال حاضر دارای ۸۴ جنگنده F-۱۵ SA و همچنین ۶۸ جنگنده F-۱۵ s است.

آمریکا از چند ماه گذشته درصدد پیش بردن یک توافق امنیتی با عربستان سعودی است تا از طریق آن به عادی سازی روابط میان ریاض و تل‌آویو دست یابد.

دولت بایدن پیش از ۷ اکتبر به سمت توافقی برای عربستان سعودی برای سازش با تل‌آویو پیش می‌رفت که منجر به موافقت واشنگتن با یک پیمان دفاعی با ریاض و حمایت از برنامه هسته‌ای غیرنظامی آن در ازای امتیاز دادن رژیم صهیونیستی به فلسطینی‌ها می‌شد.

با این حال عملیات فلسطینی طوفان الاقصی و حمله تلافی‌جویانه صهیونیست‌ها به غزه این روند را تغییر داد، اما ایالات متحده و عربستان سعودی به بحث در مورد توافق احتمالی به‌عنوان بخشی از برنامه‌های گسترده‌تر پس از جنگ ادامه دادند.

اما عربستان سعودی به صراحت اعلام کرده است که پس از هفتم اکتبر، رژیم صهیونیستی را ملزم به دادن امتیازات مهم‌تری به فلسطینی‌ها می‌کند و تاکید دارد که باید شاهد «گام‌های برگشت‌ناپذیر» به سوی تشکیل کشور فلسطین باشد.

دیگر خبرها

  • فروش نسخه‌های جدید اف-۱۵ آمریکایی به عربستان؟!
  • آمریکا به دنبال فروش نسخه‌های جدید اف-۱۵ به عربستان است
  • نگاهی به توافق امنیتی جدید عربستان و آمریکا/ واشنگتن و ریاض در انتظار چراغ سبز اسرائیل
  • سالیوان: توافق دفاعی آمریکا با عربستان بدون رابطه ریاض با اسرائیل امکان‌پذیر نیست
  • دیدار امیرعبداللهیان با وزرای خارجه مصر و عربستان
  • واکنش وزیر دفاع انگلیس به تحریمش از سوی ایران/ مخالفت امارات با استفاده آمریکا از پایگاه های نظامی در این کشور/ حمله موشکی به پایگاه نظامیان آمریکایی در شرق سوریه/ رایزنی محرمانه دولت بایدن و عربستان درباره یک توافق
  • توافق امنیتی جدید عربستان و آمریکا در انتظار چراغ سبز اسرائیل!
  • پیام ویژه آمریکا خطاب به عربستان درباره سازش با اسرائیل
  • عضو سنای آمریکا: سنا توافق با عربستان را بدون سازش با اسرائیل تصویب نمی‌کند
  • تولد توافق امنیتی جدید عربستان و آمریکا در انتظار چراغ سبز اسرائیل/ آیا آمریکا مجوز غنی سازی را به عربستان سعودی می دهد؟/ ریاض در یک قدمی پیروزی بزرگ قرار دارد