Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-05-05@04:48:24 GMT

تأثیر شرایط اقتصادی ناپایدار و تنش‌زا در بروز خودکشی‌ها

تاریخ انتشار: ۱۸ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۵۳۵۰۸۳

تأثیر شرایط اقتصادی ناپایدار و تنش‌زا در بروز خودکشی‌ها

عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه شرایط اقتصادی تنش‌زا و متغییر در بروز رفتارهای خودویرانگرانه و خودکشی موثر است، گفت: امسال شورای اسلامی شهر تهران برای اولین بار ردیف بودجه‌ای برای بهبود و ارتقاء سلامت روان شهروندان در نظر گرفته است.

الهام فخاری در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان گروه اجتماعی خبرگزاری آنا به مناسبت روز جهانی خودکشی در مورد تاثیر شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه در تصمیم به خودکشی و خودسوزی شهروندان اظهار کرد: صرفا شرایط اقتصادی به تنهایی منجر به خودکشی و اقدامات خودآزارگرانه نمی‌شود؛ اما هر چه تنش‌ها در حوزه‌های مختلف از جمله مسائل اقتصادی بیشتر شود، ناپایداری در پیش‌بینی برخورد مردم نیز به همان نسبت افزایش می‌یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: ممکن است افرادی که در وضعیت روان‌شناختی پرریسکی هستند، در وضعیت ناپایداری شرایط اقتصادی و اجتماعی، به سمت رفتارهای پر خطر و تخریب‌گری و دیگر تخریب‌گری حرکت کنند؛ حتی زمانی که وضعیت جامعه به نقطه‌ای برسد که افراد احساس درماندگی کنند، واکنش‌های مختلفی نسبت به درماندگی از خود بروز دهند که البته واکنش آنها لزوماً خودکشی نیست. البته کسانی‌که زمینه‌های روحی و روانی مستعدی دارند، ممکن است به سمت رفتارهای خودویرانگر از جمله خودکشی حرکت کنند.

این دکترای روان‌شناسی یادآور شد: ناپایداری‌های اقتصادی عامل کوچکی در بروز رفتارهای خودویرانگرانه نیست اما داشتن پایگاه‌های حمایتی برای برخورداری و آموزش مهارت‌های سلامت روان و بهداشت روان، به کاهش ریسک رفتارهای پر خطر شهروندان کمک می‌کند.

فخاری اظهار کرد: در شرایط خطر، شرایط بحران و ناپایداری‌های اقتصادی افراد به سمت کانون‌های یاری‌گر و نهادها و گروه‌های حمایت‌کننده و پشتیبان‌های همدلانه چرخش پیدا می‌کنند و سعی می‌کنند از نهادهای حمایت‌گر کمک بگیرند.

وی در مورد برنامه‌های شورای شهر تهران در راستای کاهش رفتارهای خودویرانگیر مانند خودکشی در سطح تهران بیان کرد: در بودجه 97 شهرداری تهران برای اولین‌بار این ردیف بودجه‌ای برای سلامت روان پیش‌بینی کردیم که در صحن شورای شهر رای آورد، این بودجه به بهبود مهارت‌ها و آموزش‌های سلامت روان اختصاص دارد و تلاش می‌کنیم تا در شکل بین نهادی اطلاع رسانی و پیوند دهی افراد به نهادهای پیشتیبان تبدیل شود.

عضو شورای شهر تهران افزود: در مجموع ما در مهارت‌های بهداشت روان جامعه چندان توانمندی نیستیم و دوره‌های آموزشی منسجم برای این موضوع هنوز فراگیر نیست، باید توجه داشته باشیم که بروز ناپایداری اجتماعی و اقتصادی که در چند سال اخیر در کشور برای برخی از مردم تنش‌زاست و شاید برای عده‌ای قابل تحمل نباشد، یا رفتار مناسبی برای چنین شرایطی را آموزش ندیده باشند و منجر به بروز خودکشی و رفتار خودویرانگرانه شود.

فخاری بیان کرد: انجمن‌های تخصصی یا مراکز تخصصی که در سطوح مختلف در حوزه سلامت روان و مشاروه‌های روانشناختی به ارائه خدمات اجتماعی به همه سطوح و طبقات جامعه می‌پردازند؛ با همکاری شورای شهر تهران نسبت به آموزش و توانمندسازی شهروندان اقدام می‌کنند.

این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: براساس اعتبارات بودجه 97 برنامه‌های تخصصی حوزه سلامت روان را برای مردم و شهروندان تهرانی در نظر گرفتیم، انجمن روانپزشکان، روانشناسان، انجمن‌های صنفی و تخصصی و نهادهای دانشگاهی بسته‌های مناسبی برای آموزش و توانمندسازی شهروندان آماده کرده‌اند، که بخشی از آن به توسعه و بهبود مهارت‌های زندگی و بخشی هم به روش‌های ارتباط دهی و ارجاع به نهادهای تخصصی مناسب اختصاص دارد.

این روانشناس با تاکید براینکه ارائه خدمات بهداشت و سلامت روان به طور خاص وظیفه شهرداری نیست، افزود: شهرداری می‌تواند فراهم‌کننده شبکه‌های ارجاع و تامین‌کننده زیرساخت باشد و از این ظرفیت به طور خاص استفاده بهینه کند. همچنین لازم می‌دانیم که اداره‌کل آموزش شهروندی نسبت به آموزش و توانمندسازی شهروندان در زمینه سلامت روان بپردازد و می‌کوشیم در این زمینه از ظرفیت سرای محلات و شورایاری‌ها استفاده کنیم.

فخاری ادامه داد: در سطح استان هم شهرستان‌هایی مانند شمیرانات به همت سرپرست فرمانداری تلاش کردند، برای اولین بار کافه مشاوره راه اندازی کنند و در این قالب برخی حمایت‌های تسهیل‌گرانه را در راستای ارائه خدمات بهداشت روان فراهم کنند که این موضوع به ارائه خدمات آموزش و پیشگیری و درمان روان با استفاده از ظرفیت نهادهای شهری کمک می‌کند.

این عضو شورای شهر از ارائه آمار خودکشی و خودسوزی در مناطق مختلف شهر تهران خودداری کرد وگفت: برای حفظ سلامت روان شهروندان براساس پروتکل‌های خبری جهانی، آمار و اطلاعات خودکشی اعلام نمی‌شود و حتی بهتر است در جامعه ما این اطلاعات بیان نشود؛ زیرا مردم جامعه تا حد بسیاری دچار منفی‌نگری و تمرکز بر نداشته‌ها و کاستی‌های موجود هستند.

انتهای پیام/4044/

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۵۳۵۰۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محسن دلکرمی سرپرست شهرداری تیران شد

رئیس شورای اسلامی شهر تیران گفت: بر اساس مصوبه شورای اسلامی شهر تیران، «محسن دلکرمی» به عنوان سرپرست شهرداری این شهر انتخاب شد.

عبدالله امینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به مصوبه شورای اسلامی شهر تیران در خصوص انتخاب سرپرست شهرداری اظهار کرد: اعضای شورای اسلامی شهر تیران در جلسه علنی «محسن دلکرمی» را به عنوان سرپرست شهرداری این شهر انتخاب کردند.

وی با بیان اینکه دوران مسئولیت سید محمدرضا ذاکری شهردار تیران خاتمه یافته بود، افزود: سرپرست جدید شهرداری از کارکنان مدیریت شهری بوده که در گذشته مسؤولیت حوزه خدمات شهری، آتش نشانی و خدمات ایمنی و مدیریت بحران شهرداری تیران را بر عهده داشته است.

رئیس شورای اسلامی شهر تیران با اشاره به اینکه در دوران سرپرستی خدمات رسانی شهرداری مثل گذشته پیش خواهد رفت، تصریح کرد: تا انتخاب شهردار هیچ مشکل و اختلالی در ارائه خدمات نخواهیم داشت.

امینی ادامه داد: تیم مدیریت شهری با انسجام کامل و همبستگی و تعامل با دیگر دستگاه‌های اجرایی شهرستان به شهروندان خدمت رسانی می‌کنند.

وی یادآور شد: تمام برنامه‌ها و طرح‌های عمرانی و خدماتی برای خدمت رسانی به شهروندان فعال خواهد بود و در دوران سرپرستی هیچ یک از این پروژه‌ها تعطیل نمی‌شود و تمام امور طبق گذشته پیش می‌رود.

رئیس شورای اسلامی با بیان اینکه در انتخاب شهردار هم به موضوعات تخصصی، تعهد، توانمندی و کارآمدی توجه می‌شود، تصریح کرد: گزینه‌های انتخاب شهردار باید مبتنی بر توانایی و تعهد باید باشد و اداره شهر در دست فرد دارای ویژگی‌های مدیریتی قرار می‌گیرد.

امینی با بیان اینکه باید از تفرقه و حاشیه دوری کرد، گفت: حواشی مانع خدمت رسانی شده و حقوق شهروندان را ضایع می‌کند که عواقب دنیایی و آخرتی را برای انسان به همراه دارد.

وی حمایت از نیروهای جوان و توانمند برای خدمت به جامعه مهم را مهم خواند و اذعان داشت: با توجه به اینکه نیروی جوان و بومی برای سرپرست شهرداری تیران انتخاب شده شهروندان از آن حمایت کنند و کارکنان شهرداری هم در تعامل با همدیگر اداره شهر را پیش ببرند.

کد خبر 749937

دیگر خبرها

  • امکان گزینش در دور دوم انتخابات مجلس آسان‌تر است
  • تست سلامت از روی خطوط صورت و چروک پیشانی
  • (ویدیو) مرور اخبار ناگوار با سلامت روان ما چه می‌کند؟
  • ببینید | مرور اخبار ناگوار با سلامت روان ما چه می‌کند؟
  • تأثیر توسعه شبکه‌ های حمل و نقل جاده‌ ای بر رونق اقتصادی ایران
  • قیمت مهمترین ارزها در بازار تهران/ لیر ترکیه تحت تأثیر چه اتفاقی است؟
  • محسن دلکرمی سرپرست شهرداری تیران شد
  • نظارت دامپزشکی کرمان بر کارخانجات شیر و مراکز عرضه شیر خام
  • ارتقای سطح سلامت روان اقشار کم برخوردار در زاهدان
  • آن چه علم به تازگی درباره قاعدگی زنان کشف کرده است