Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-05@20:38:22 GMT

ریشه یابی خشونت و خودسوزی در تظلم و ناتوانی

تاریخ انتشار: ۱۸ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۵۳۶۲۱۲

ریشه یابی خشونت و خودسوزی در تظلم و ناتوانی

تهران- ایرنا- از دید برخی کارشناسان سلامت روان، اقداماتی چون خودسوزی نوعی دیگرکشی و ناشی از ناتوانی در بیان مشکلات نزد افرادی است که غالبا ضعفی آشکار در مهارت های زندگی دارند.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری، سه شنبه هفته گذشته بود که اخباری درباره خودسوزی یک مرد 45 ساله رو به روی شهرداری تهران منتشر شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنا به گفته های برخی شاهدان این مرد به دلیل فشارهای ناشی از ممانعت کسب و کار وی از سوی شهرداری دست به این اقدام زده است. برخی رسانه ها هم نوشتند که اساس درخواست های وی از شهرداری غیرقانونی بوده است. در هر حال، نتیجه حادثه این شد که اورژانس تهران در محل حاضر شد و در نهایت فرد سوخته شده را به بیمارستان منتقل کرد.
وی که پیش از آتش زدن خود خیابان را بسته و فریاد می ‌کشید، بدون توجه به فریادهای مردم و پلیس خود را آتش زد. او قصد داشت فرزندش را هم بسوزاند که با مداخله مردم آنها جان سالم به در بردند.
این رخداد سبب شد تا بار دیگر انگیزه ها و عوامل روانی دست زدن به چنین اقداماتی مورد توجه قرار گیرد. در همین باره پژوهشگر ایرنا با یک روانکاو گفت وگو کرد.
«کامران عسگری» روانپزشک و روانکاو در توضیح این نوع از خودکشی به ایرنا گفت: خودکشی نوعی بیان احساسی در مورد حس ناکامی است. وقتی فرد در فضای اجتماعی دست به خودکشی می زند نوعی ابراز خشم می کند. در این موارد فرد خشم را به سمت خودش بر می گرداند و آن خشم را که نوعی تظلم خواهی نسبت به فضای اجتماعی یا نهاد و سیستم مقصر است به این روش نشان می دهد.
به گفته وی معمولأ انجام خودکشی هایی که به صورت اقدام به خودسوزی یا خودزنی و رفتارهایی از این دست و روبروی نهادهای اجتماعی صورت می گیرد زمانی اتفاق می افتد که فرد از حل کردن مشکلش به طرق قانونی ناامید شده و احساس می کند هیچ راهی برای بیان یا ابراز شکایت خود به طریق قانونی ندارد. در بسیاری از این موارد اگر این گونه رفتارها از طرف فضای اجتماعی یا آن نهاد مربوطه نادیده گرفته شود، به تدریج می تواند گسترش یافته و به سمت رفتارهایی جدی تر و خشن تر برود.
عسگری معتقد است: چیزی که در این دست موارد باید مورد توجه قرار گیرد این است که نشان دادن این گونه از ابراز خشم و خودکشی هایی چون خودسوزی در فضای اجتماعی، معمولأ از مقدار زیادی سرخوردگی در فضای اجتماعی منتج می شود که افراد خود را ناتوان از حل مشکلاتشان دیده در نتیجه دست به این رفتار می زنند. به طور کلی هر خودکشی یک میل به دیگرکشی است. فردی که اقدام به خودکشی می کند در واقع فردی است که قدرتی را در خودش احساس نکرده و احساس ناتوانی از بیان مشکلش داشته است و آنقدر معضلات و مشکلاتش را پیچیده و در هم می بیند که احساس می کند هیچ راه و راهکاری برای حل آن مشکل وجود ندارد.
وی افزود: دو مسئله ای که باید به آن دقت کرد؛ یکی مهارت های اجتماعی افراد برای بیان مشکلات شان و دیگری عملکرد نهادهای پاسخگو است. یعنی هرچه مهارت های اجتماعی افراد بالاتر باشد درصد چنین رفتارهایی کاهش می یابد. از طرف دیگر نهادهای پاسخگو باید متوجه باشند که پاسخگویی باید بدون توجه به مقام و جایگاه فرد انجام شود. یعنی افرادی که به لحاظ اجتماعی در جایگاهی پایین تر قرار دارند و یا قدرت چانه زنی کمتری دارند، آسیب پذیرترند. باید توجه شود که اینها اگر احساس نکنند گوش شنوایی برای بیان مشکلات شان هست، از رفتارهای خشن تری برای حل مشکلشان استفاده می کنند. یکی از این رفتارهای خشن همین خودسوزی و تأثیر بدی است که می تواند در اجتماع و سایر افرادی که مشاهده کننده هستند، داشته باشد.
پژوهش**س.ب**9279

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي خودسوزي مصاحبه روانشناسي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۵۳۶۲۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عضو حماس: نتانیاهو به دنبال توافق نیست

یکی از رهبران حماس گفت که این جنبش با جدیت در حال تعامل با آتش بس است و این رژیم اسرائیل است که به دنبال آتش بس نیست. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم،‌ حسام بدران، یکی از رهبران حماس در گفتگو با «الجزیره مباشر» تاکید کرد که با قضیه مذاکرات آتش‌بس با جدیت تعامل می‎کنیم و مصمم به دست‌یابی به توافقی هستیم که به پایان رنج و دردهای ملت فلسطین منجر شود.

حسام بدران اظهار داشت که نتانیاهو و دولت تندرو او به عمد مانع رسیدن به توافق آتش‌بس می‌شوند و محاسبات نتانیاهو مرتبط با شخص او و آینده سیاسی‌اش است و او قصد دست‌یابی به توافق را ندارد.

بدران گفت: آنچه در این دور از مذاکرات در قاهره به ما ارائه شد، بهتر از پیشنهادات قبلی است. عضو دفتر سیاسی حماس بیان کرد که ما از طریق واسطه‌ها با دولت آمریکا در ارتباط هستیم نه به طور مستقیم.

عضو جنبش حماس همچنین گفت: «ما خواستار آن شدیم تا ترکیه و روسیه نیز به عنوان ضامن هر گونه توافق با رژیم اشغالگر باشند.»

حماس: پایان هر توافقی باید تضمین‌کننده آتش‌بس دائمی باشدنتانیاهو: در زمان حاضر دستیابی به آتش‌بس بعید به‌نظر می‌رسد

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سناریوی خودکشی، قتل از آب درآمد
  • خودکشی دانشجوی کارشناسی ارشد در کوی دانشگاه تهران +تصویر
  • ریشه‌یابی خشونت‌های فیزیکی و کلامی/ جریمه بدون آموزش تاثیری ندارد
  • خودکشی دانشجوی کارشناسی ارشد در کوی دانشگاه
  • خودکشی دانشجوی کارشناسی ارشد در کوی دانشگاه تهران
  • عضو حماس: نتانیاهو به دنبال توافق نیست
  • فیلم دردناک از خودکشی ناگهانی یک زن حین تیراندازی
  • احتمال افزایش ابر و رگبار پراکنده در اراک
  • احتمال افزایش ابر و رگبار پراکنده
  • افزایش ابر و احتمال رگبار پراکنده