Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صدای ایران»
2024-04-30@12:20:07 GMT

چین باز هم در تجارات ایران سنگ انداخت

تاریخ انتشار: ۱۸ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۵۳۶۵۵۷

چین باز هم در تجارات ایران سنگ انداخت

 بانکهای چینی در حال ابطال کارتهای اعتباری دلار پایه مشتریان خود از جمله ایرانی ها هستند و همین امر، مشکلات زیادی را برای تجار مقیم این کشور ایجاد کرده است.

به گزارش صدای ایران از مهر، موضوع برخورد بانکهای چینی با تجار و دانشجویان ایرانی بارها تکرار شده است. دی ماه سال گذشته بود که حساب ایرانی‌های مقیم چین، تجار و دانشجویان ایرانی به بهانه تبعیت از تحریم‌های احتمالی آمریکا مسدود شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته این اولین باری نبود که چین، حساب ایرانی‌ها را در این کشور مسدود می‌کرد؛ بلکه هر بار بهانه‌ای جدید برای آن می‌آورد. پیش از آن هم که چینی‌ها حساب دانشجویان ایرانی و برخی تجار را مسدود کرده بودند دلیل اصلی‌شان اجرای برخی قوانین و مقررات مبارزه با پولشویی بود.

سال گذشته، برخی تجار با دریافت اخطارهایی از سوی برخی بانکهای چینی مواجه شدند که مسدود شدن حسابهای شان را خبر می‌داد و البته از تغییراتی در سیاست این کشور در مقابل ایران حرف می‌زنند که شاید آینده درخشانی را پیش روی تجارت خارجی دو کشور قرار ندهد. آن زمان اعلام شد که حسابهای شرکتهای ایرانی ثبت شده در چین یک به یک در بانکهای چینی در حال بسته شدن است و موضوع، تنها منحصر به دانشجویان و اشخاص حقیقی ایرانی نیست.

حال هم، خبر از چین می‌رسد که بانکهای چینی در حل ابطال کارتهای اعتباری دلارپایه مشتریان خود از جمله ایرانی ها هستند.

پدرام سلطانی، نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با تائید این خبر گفت: بانکهای چینی در حال ابطال کارتهای اعتباری اعم از مسترکارت و ویزاکارت های مشتریان ایرانی خود هستند.

وی این اقدام را مرتبط با تحریم های امریکا علیه ایران ارزیابی کرد و افزود: تبعیت از تحریم‌های آمریکا بیشتر از دور قبل شده است و در انطباق عملیات خود با FATF هم بسیار جدی هستند.

سلطانی گفت: مشتریان ایرانی اکنون تنها فقط با یوان چین امکان کار دارند.

این سخن در حالی است که بانک مرکزی چین طی ماههای اخیر که جنگ تجاری این کشور با امریکا شدت گرفته است، در تلاش برای تقویت ارزش پول ملی(یوان) اقدامات متعددی انجام داده است و به نظر می رسد حذف کارتهای اعتباری دلاری از مبادلات داخلی در چین و مبنا قراردادن کارتهای اعتباری صرفا یوان پایه، در ادامه این اقدام بانک مرکزی چین برای تقویت یوان است.


منبع: صدای ایران

کلیدواژه: چین اقتصاد ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت sedayiran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صدای ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۵۳۶۵۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفیر ازبکستان: از داروسازان ایرانی استقبال می‌کنیم

به گزارش خبرگزاری مهر، فرالدین نصریف سفیر ازبکستان در ایران در همایش تجاری ازبکستان و ایران در محل اتاق ایران گفت: ۲۵۰ نفر از کارآفرینان ازبکستانی به ایران آمدند تا از اکسپو ۲۰۲۴ بازدید کنند. همچنین در سال گذشته رییس جمهور دو کشور به ایران و ازبکستان سفر داشتند.

نصریف ادامه داد: ارزش تجارت دو کشور سال گذشته میلادی حدود ۵۰۰ میلیون دلار بود که این رقم در سال ۲۰۲۴ به یک میلیارد خواهد رسید. ازبکستان ۳۶ میلیون نفر جمعیت دارد، این کشور از سیستم حمل و نقل خوبی برخوردار است.

سفیر ازبکستان در ایران اظهار کرد: فروش کالا امروز از تولید آن سخت‌تر شده چون بازار، رقابتی است. ازبکستان و کشورهای همسایه آن بازارهای فروش خوبی را تشکیل می‌دهند.

ایرانی ها در خوارزم سرمایه گذاری کنند

وی خاطرنشان کرد: ارز ملی ازبکستان قابل تبدیل به ارزهای جهانی است و حوزه بانک ازبکستان آمادگی خدمات رسانی به ایرانی‌ها را دارد. همچنین ازبکستان مناطق آزاد تجاری فراوان و ارتباطات قوی با جهان دارد، در همین راستا استان خوارزم از آنجا که لاجستیک خوبی دارد و به ایران نزدیک‌تر است منطقه مناسبی برای سرمایه‌گذاری ایرانی ها در این کشور به شمار می آید.

فرالدین خبر داد: به زودی در ازبکستان یک همایش سرمایه‌گذاری برگزار می‌شود که میزبان هیاتی ایرانی هم است.

فعالیت هزار شرکت ایرانی در ازبکستان

وی گفت: سالانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون دلار دارو به ازبکستان وارد می شود، ازبکستان از اینکه ایرانی‌ها در این کشور دارو تولید کنند استقبال می کند. ازبکستان همچنین سالانه پنج میلیون دلار منسوجات صادر می کند و اکنون بیش از ۱۰۰۰ شرکت ایرانی در ازبکستان کار می کنند.

حضور ۸۰ نفر از ازبکستان در اکسپو

همچنین، موسی آقایی، رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ازبکستان، گفت: گردشگری می‌تواند سطح تجارت دو کشور را به رقم مطلوب ارتقا دهد. سال گذشته ارزش تجارت دو کشور حدود ۵۰۰ میلیون دلار بود که ۱۵۰ میلیون دلار از این رقم را واردات از ازبکستان به ایران و باقی آن صادرات از ایران به ازبکستان تشکیل می‌داد. این رقم بسیار کم است و دستیابی به ارقام بیشتر در تجارت دو کشور شدنی است.

رییس اتاق مشترک ایران و ازبکستان خاطرنشان کرد: تولید مشترک برای ارائه محصول مشترک به بازارهای جهانی گزینه خوبی در همکاری اقتصادی دو کشور است و محصولات ایرانی می توانند با این راهکار در شرایط تحریم در بازارهای جهانی عرضه شوند.

در این نشست همچنین رحمت الله خرمالی رایزن بازرگانی ایران در ازبکستان گفت: در سال گذشته محصولات پتروشیمی و کشاورزی بیشتر و محصولات پزشکی و دارویی بسیار کمتر از ایران به ازبکستان صادر شد.

وی افزود: سال گذشته از ازبکستان تنها چهار نفر در اکسپو ۲۰۲۳ حضور داشتند که امسال این تعداد به ۸۰ نفر افزایش یافت.

خرمالی همچنین اظهار کرد: تجارت دو کشور پتانسیل این را دارد که تا بیشتر از دو میلیارد دلار پیش رود.

کد خبر 6093022 سمیه رسولی

دیگر خبرها

  • فرآیند پرورش میلیون‌ها کبوتر گوشتی توسط چینی‌ها (فیلم)
  • تاکید وزیر صمت بر کیفیت تراکتور ایرانی
  • سفیر ازبکستان: از داروسازان ایرانی استقبال می‌کنیم
  • چپ‌کردن عجیب ماشین چینی توی کوچه! (فیلم)
  • ببینید | نماینده اصولگرای مجلس تقصیر هک شدن سامانه مجلس را گردن عضو شورای شهر انداخت!
  • وی‌ای‌آر چینی در لیگ برتر ایران!
  • ریسک‌های سیاسی بازرگانان پوشش داده می‌شود
  • استقبال تجار خارجی از محصولات کرمان در نمایشگاه ایران اکسپو ٢٠٢۴
  • رایزنی چهارمحال وبختیاری با تجار خارجی در رویداد بین المللی اکسپو ۲۰۲۴
  • آیا چین می‌تواند؟