Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری صدا و سیما»
2024-04-25@20:14:22 GMT

آیین سنتی سیاهپوشان در پاسارگاد+عکس

تاریخ انتشار: ۱۸ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۵۳۷۷۰۷

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، آیین سیاهپوشان یکی از مراسم‌های اصیل و سنتی عزاداران حضرت اباعبدالله (ع) در شهرستان پاسارگاد است که با حضور پیرغلامان حسینی از تمامی هیئت‌های مذهبی شهرستان پاسارگاد در مسجد حضرت صاحب الزمان سعادت شهر که دردوران دفاع مقدس مرکز اعزام رزمندگان اسلام به کربلای ایران بود آغاز می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در این مراسم ضمن برپایی اولین مجلس روضه سید و سالار شهیدان وچاووش خوانی، عزاداران حسینی با کسب اجازه از حضرت صدیقه طاهره (س)، اقدام به سیاه پوش کردن مساجد، تکایا وحسینیه‌های این شهر کردند.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: آیین پاسارگاد سیاهپوشان سنتی خبرگزاری صدا و سیما مرکز فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۵۳۷۷۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استقبال پرشور یزدی‌ها از آیین احیای سنت گلاب‌گیری باغ جهانی دولت‌آباد

ایسنا/یزد مراسم احیای سنت گلاب‌گیری باغ جهانی دولت‌آباد یزد پس از چند سده با استقبال قریب به پنج هزار یزدی عصر امروز در این موقوفه برگزار شد.

«علیرضا باقری» مدیر موقوفه دولت‌آباد یزد در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: این سنت که مربوط به چند سده قبل بوده، مجدداً در قالب جشنواره‌ای دو روزه از امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ماه احیا شد.

وی با اشاره به استقبال قریب به پنج هزار شهروند یزدی از این مراسم در روز نخست، گفت: طی دو روز برگزاری جشنواره ۱۶۰ لیتر گلاب ناب و خالص تهیه می‌شود که نیمی از آن جهت آستان مقدس حرم امام رضا(ع) و نیمی نیز جهت عتبات عالیات، پس از بسته بندی، طی مراسمی خاص تحویل خواهد شد.

باقری به حضور خدام رضوی با پرچم آستان مقدس رضوی در این برنامه، گفت: علاوه بر  برپایی چایخانه رضوی، گل دیگهای گلابگیری این مراسم نیز توسط خدام ریخته شد. 

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه صنایع دستی در حاشیه این جشنواره، گفت: قریب به ۴۰ غرفه در این نمایشگاه، محصولات صنایع دستی و تولیدات سایر بخشها را به بازدیدکنندگان ارائه می‌کنند.

به گفته مدیر موقوفه دولت آباد، گل مورد نیاز این جشنواره از ۱۷۰۰ مترمربع اراضی کاشته شده در این موقوفه تامین می‌شود که قرار است به شش هزار مترمربع افزایش یابد.

به گزارش ایسنا، مجموعه موقوفات دولت آباد یزد توسط «محمدتقی خان بافقی» سرسلسله خوانین یزد و حاکم یزد در اواخر دوره افشار، تمام طول دوره زند و اوایل قاجار به ثبت رسیده که باغ دولت‌آباد شهر یزد از این مجموعه یکی از باغ‌های ایرانی ثبت شده در میراث جهانی توسط یونسکو است. عمارت بادگیر این باغ با ارتفاع ۳۳.۸ متر بلندترین بادگیر خشتی شناخته شده در جهان است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • استقبال پرشور یزدی‌ها از آیین احیای سنت گلاب‌گیری باغ جهانی دولت‌آباد
  • آیین اختتامیه هفته برزگداشت سعدی برگزار شد
  • لباس شیرخوارگان حسینی در حرم رضوی دوخته می‌شود.
  • تدارک لباس برای شیرخوارگان حسینی 
  • لباس شیرخوارگان حسینی در حرم رضوی دوخته می‌شود
  • فردا، افتتاح کارگاه دوخت لباس شیرخوارگان حسینی در مشهد
  • کارگاه دوخت لباس شیرخوارگان حسینی در مشهد مقدس افتتاح می‌شود
  • آیین سنتی پخت شیربرنج در روستای توندر کوهسرخ خراسان رضوی برگزار می‌شود
  • (تصاویر) مراسم تعویض پرچم گنبد حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)
  • پخش‌زنده| برگزاری مراسم وفات حضرت عبدالعظیم (ع) در شهر ری