Web Analytics Made Easy - Statcounter

رویداد۲۴محمدرضا مودودی با اشاره به ممنوعیت صادرات برخی کالا‌ها گفت: ممنوعیت صادراتی کالا‌ها با دو هدف صورت گرفته است. اولین هدف از این تصمیم تنظیم بازار داخلی است. در وهله بعدی کالا‌هایی که مشمول ممنوعیت صادرات شده اند اصولا قوت غالب مردم بوده و در واقع کالا‌هایی هستند که مردم به آن‌ها نیاز اساسی دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون توسعه صادرات سازمان توسعه تجارت ایران افزود: علت این ممنوعیت هم این است که به این کالا‌ها سوبسید ویژه تعلق گرفته و مواد اولیه آن‌ها از خارج کشور با ارز دولتی وارد می‌شوند بنابراین اولویت این است که به مصرف کنندگان ایرانی مخصوصا افراد دهک‌های پایین‌تر جامعه تعلق گیرد.

وی ضمن تاکید بر لزوم اجرای این ممنوعیت‌های صادراتی اظهار داشت: رفع ممنوعیت‌های صادراتی می‌تواند رانت بزرگی برای همسایگان کشور از نظر تجاری ایجاد کند.

معاون توسعه صادرات سازمان توسعه تجارت ایران در توضیح این نکته اضافه کرد: افرادی که برای تجارت از کشور‌های همسایه وارد کشور می‌شوند کالایی را که با ارز دولتی تامین اعتبار شده خریداری می‌کنند، اما خارج از مرز ایران با همان قیمت ۸ تا ۹ هزار تومان به فروش می‌رسانند؛ بنابراین یکی از اهداف ممنوعیت‌های صادراتی جلوگیری از قاچاق و همین رانت‌ها برای خروج کالا از مرز ایران بوده است.

مودودی در ادامه تاکید کرد: با همه این ممنوعیت‌ها هم در حال حاضر شرایط به نحوی است که لازم است مدیریت صادرات را جدی گرفته و فضا را برای رانت و قاچاق کالا مخصوصا کالا‌های اساسی فراهم نکرد.

به گفته او کالا‌های اساسی، دارو و هرآنچه با ارز ۴۲۰۰ تومان تامین اعتبار می‌شود مشمول قانون ممنوعیت صادرات شده‌اند.

معاون توسعه صادرات سازمان توسعه تجارت ایران از ممنوعیت صادرات محصولاتی که تولید داخلی به آن‌ها احتیاج دارد نیز خبر داد و گفت: همچنین بعضی محصولات مثل ضایعات کاغذ هم که مورد استفاده کارخانه‌های داخلی برای بسته بندی یا موارد دیگر قرار می‌گیرد با ممنوعیت صادرات مواجه شده‌اند، چراکه کارخانه‌هایی که از این مواد برای بسته بندی یا مصارف دیگر استفاده می‌کردند با کمبود مواجه شده بودند و لازم بود این کالا‌ها به دست تولیدکنندگان داخلی برسد تا صادر شود.

وی افزود: چای، انواع روغن خوراکی، دانه‌های روغنی و روغن خام و پالم، شکر، انواع شیر خشک صنعتی و اطفال و کره در بسته‌بندی بالای ۵۰۰ گرم، گوشت گرم در فهرست مهم‌ترین اقلام ممنوعه صادراتی قرارگرفته‌اند، صادرات این اقلام به منظور تنظیم بازار داخلی و حمایت از دهک‌های پایین جامعه انجام گرفته‌است.

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 صادرات تنظیم بازار تولیدات داخلی تجارت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۵۳۹۳۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات بیش از ۵۰ میلیون دلار کالا از گمرک استان همدان 

جواد محمدی گفت: وزن کالا‌های صادر شده در این مدت از گمرک همدان به خارج از کشور ۱۰۹ هزار و ۹۵ تن و ارزش ریالی آنها نیز ۱۹ هزار و ۲۳۳ میلیارد ریال بوده است.

او گفت: البته باید توجه داشت بخش قابل توجهی از محصولات تولیدی استان همدان از سایر گمرکات به خارج از کشور صادر شده و آمار یاد شده مجموع کالا‌ها و ارزش صادراتی استان نیست.

این مسئول گفت: در این مدت محصولات و کالا‌های صادراتی از گمرک استان ۶۴ قلم بوده که از عمده کالا‌ها می‌توان به شیشه، فروسیلیس، انواع کشمش، کابل آلومینیومی، وازلین، سیمان سفید، پودر شیرخشک بدون چربی، منسوج نبافته، قرص بیوتین، انواع سس و کنسرو و رب گوجه فرنگی، زیتون، شور، شور مخلوط و ترشی مخلوط و نشاسته سیب زمینی اشاره کرد.

محمدی با بیان اینکه این کالا‌ها به ۱۸ کشور دنیا صادر شده است، گفت: عمده مقصد‌های صادراتی کشور‌های عراق، ترکیه، گرجستان، روسیه، افغانستان، پاکستان، قزاقستان، ارمنستان، هند، ایتالیا، عمان و کانادا است.

او با اشاره به واردات استان در سال گذشته نیز افزود: آمار واردات تا پایان سال ۱۴۰۲ به وزن حدودی ۱۰ هزار و ۴۳۶ تن که ارزش تقریبی آن بیش از ۳۵ میلیون و ۲۸۴ هزار دلار است.

مدیرکل گمرک استان همدان: ارزش ریالی واردات استان همدان در مدت یاد شده نیز به ۱۰ هزار و ۴۵ میلیارد ریال می‌رسد که عمده اقلام وارداتی به گمرک استان ۳۷ نوع کالا شامل انواع نخ (پلی آمید و پلی استر مقاوم)، قطعات خودرو، ماشین آلات بافندگی، ماشین فرز، روغن سیلاستول، رزورسینول، دیسپرس، فیلم پلی اتیلن، گرانول و انواع لاستیک خودرو است.

او گفت: از کشور‌های طرف معامله نیز می‌توان به گرجستان، چین، امارات متحده عربی، بلژیک، آلمان، بلغارستان و ترکیه اشاره کرد.

محمدی در خصوص درآمد‌های گمرکی نیز گفت: درآمد وصولی گمرک استان همدان با افزایش ۷۹ درصدی نسبت مدت مشابه سال گذشته بیش از یک هزار و ۶۱۳ میلیارد ریال رسیده است.

باشگاه خبرنگاران جوان همدان همدان

دیگر خبرها

  • صادرات بیش از ۵۰ میلیون دلار کالا از گمرک استان همدان 
  • ضوابط صادراتی جدید محصولات جنگلی اعلام شد
  • پخش سریال حشاشین در ایران ممنوع شد
  • بازار‌های صادراتی خود را در کشور‌های اروپایی توسعه می‌دهیم
  • صادرات بیش از ۱۴۷ هزار تن کالا از گمرکات مازندران
  • زنجان چه ظرفیت‌های صادراتی دارد؟ + فیلم
  • صادرات ۱۴۷ هزار تن انواع کالا از گمرکات مازندران
  • تفاهم‌نامه همکاری صندوق‌های حمایت از صنایع پیشرفته و ضمانت صادرات امضا شد
  • تفاهم‌نامه همکاری مشترک صندوق حمایت از صنایع پیشرفته و صندوق ضمانت صادرات امضا شد
  • صادرات ۷۰ قلم کالا از مازندران