Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@14:47:18 GMT

ثبت شهر ملی سوزندوزی حاصل هنر زنان بلوچ است

تاریخ انتشار: ۱۸ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۵۳۹۳۴۴

ثبت شهر ملی سوزندوزی حاصل هنر زنان بلوچ است

زاهدان - ایرنا - مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان با بیان اینکه سوزن دوزی یکی از غنی ترین داشته های زنان بلوچ است گفت: ثبت ایرانشهر به عنوان شهر ملی سوزندوزی حاصل زحمات زنان هنرمند بلوچ و فعالان این عرصه است.

به گزارش ایرنا علیرضا جلالزایی روز یکشنبه در آیین جشن ملی شدن ایرانشهر به عنوان شهر سوزن دوزی اظهار داشت: گاها حاصل دسترنج سوزن دوزان استان توسط عده ای دلال و سودجو به قیمت ناچیز خریداری شده و به قیمت گزاف در خارج از کشور به فروش می رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: برای جلوگیری از سودجویی دلالان اقداماتی نظیر شناسایی و شناسنامه دار کردن هنرمندان صنعتگر فعال این عرصه در دستور کار قرار گرفته است.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان وجود پیشکسوتان صاحب نام در ایرانشهر را یکی از عوامل مؤثر در انتخاب این شهرستان به‌ عنوان شهر ملی سوزن دوزی دانست و گفت: شاخص ‌ترین و مشهورترین سوزن‌ دوز بلوچ، مهتاب نوروزی است که آوازه‌ای جهانی دارد.
وی گفت: ظرافت و زیبایی و هندسی بودن سوزن دوزی بلوچ یکی از دلایلی است که باعث شد ایرانشهر در میان 31 استان با ثبت ملی به جایگاه واقعی خودش برسد.
جلالزایی بیان کرد: امیدواریم به دنبال ثبت ملی ایرانشهر زمینه ثبت جهانی آن هم فراهم شود تا با ثبت جهانی این شهر، مشکلاتی که گریبان گیر زنان و دختران سوزن دوز است مرتفع شود.
وی افزود: با ثبت ایرانشهر زمینه ای فراهم شده تا بتوانیم صادرات چمدانی محصولات سوزن دوزی را به صادرات گمرکی تبدیل کنیم.
به گزارش ایرنا، ایرانشهر پنج مرداد امسال به عنوان شهر ملی سوزن دوزی انتخاب شد.
زنان و دختران هنرمند سوزن دوز با ظرافت دست و حرکت سوزن نقش و نگارهای دل انگیزی بر لایه سطحی پارچه می آفرینند و ذوق و روح پرمایه خود را با حرکت سوزن و نخ بر پارچه حک می کنند.
ایرانشهر علاوه بر سوزن دوزی در دیگر رشته‌ های صنایع دستی از جمله حصیربافی، سکه دوزی، زیورآلات تزئینی، گلیم بافی، طراحی و دوخت لباس نیز در کشور مطرح است.
20 تعاونی سوزن دوزی با افزون بر 140 نفر عضو در ایرانشهر به ثبت رسیده است.
ایرانشهر از توابع سیستان و بلوچستان در 337 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز این استان واقع شده است.
7316 **6081

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي ميراث فرهنگي صنايع دستي سوزندوزي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۵۳۹۳۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقال مجموعه‌ای از اشیاء باستانی از موزه ملی ایران به کرمان

مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمان گفت: امروز مجموعه ارزشمندی از اشیاء باستانی استان کرمان، از موزه ملی ایران وارد کرمان شد که همزمان با هفته میراث فرهنگی در موزه‌های استان به نمایش گذاشته خواهد شد. 

سعید شاهرخی گفت: این اشیاء که از موزه ملی ایران (موزه مادر) انتخاب شده، امروز به کرمان انتقال یافت و همزمان با هفته میراث فرهنگی در باغ موزه هرندی به نمایش در خواهد آمد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمان اظهار کرد: بخشی از اشیاء این مجموعه انتقالی، حاصل کاوش‌های علمی باستان شناسی در تپه‌ها و محوطه‌های کلیدی استان کرمان از جمله تپه یحیی در دشت صوغان شهرستان ارزوئیه و محوطه باستانی شهداد در شهرستان کرمان بوده که در نتیجه کاوش سال‌های پایانی دهه ۴۰ خورشیدی به دست آمده است. 

وی تصریح کرد: بخش قابل توجهی از اشیاء مجموعه انتقالی، اشیاء حاصل از حفاری‌های غیرمجاز در محوطه‌های باستانی جیرفت است که در اوایل دهه ۸۰ از کشور خارج شده بود و با تلاش مشترک وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و وزارت امور خارجه از حراج آن در حراجی‌های لندن جلوگیری و به کشور باز گشته است.

شاهرخی افزود: بخشی از اشیاء مجموعه نیز متعلق به تپه گاوکشی در اسفندقه جیرفت است که در نتیجه کاوش‌های علمی باستان شناسی در این تپه حاصل شده که این اشیاء به دوره نوسنگی و حدود۸۸۰۰ سال پیش از این تعلق دارند.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • انتقال مجموعه‌ای از اشیاء باستانی از موزه ملی ایران به کرمان
  • کتاب عکس «نزدیک تر» حاصل سفر به ۵ قاره جهان است
  • آخرین مهلت رسیدگی به درخواست‌های ایفای تعهدات ارزی سال ۱۴۰۱ اعلام شد
  • دوره آموزشی چرم دوزی در مهدیشهر
  • مارک‌های  پرفروش‌ چرخ خیاطی خانگی در ایران را بشناسید
  • عرضه سیب زمینی ایرانشهر به بازار مصرف
  • اجرای طرح ارتقاء امنیت اجتماعی در ایرانشهر
  • تساوی بی‌حاصل استقلال خوزستان و ملوان در اهواز
  • پیش بینی برداشت ۲۰۰۰ تن سیب زمینی در ایرانشهر
  • واکسن سرخک و سرخجه بدون درد از راه رسید