Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-20@02:41:08 GMT

دلایل علمی نشانه های سمی شدن کبد

تاریخ انتشار: ۱۸ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۵۳۹۴۵۴

ساعت 24-خستگی، ضعف، و کمبود انرژی همه با پیشرفت بیماری کبدسمی در ارتباط هستند. خستگی همراه با حالت تهوع، اسهال، و از دست دادن اشتها نخستین نشانه‌های از کار افتادن کبد هستند

همانطور که همه می دانیم کبد یکی از حیاتی ترین اعضای بدن است که وظیفه دفع سموم از بدن، ذخیره سازی قندها و تولید صفرا را برعهده دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به همین دلیل حفظ سلامت کبد از اهمیت بالایی برخوردار است. در این مطلب نشانه های سمی شدن بدن را به شما معرفی می کنیم.


به گزارش شفا آنلاین:زردی شاید از مهم ترین علائم کبد سمی باشد. زردی پوست، ناخن‌ها و/یا سفیدی چشم‌ها یکی از دلایل نگرانی از بیماری کبد سمی است. زردی نشانه‌ی آن است که بیماری کبدی به سیروز پیشرفت کرده و باید سریعا به دنبال کمک پزشکی باشید.

تغییر رنگ ادرار

این علامت یکی از هشدارهای جدی برای سوء عملکرد کبدی است. تغییر رنگ ادرار به زرد تیره را جدی بگیرید و در اسرع وقت نسبت به بررسی مشکلات کبدی اقدام کنید.

ورم شکم

در حالی که این علامت ناشی از بسیاری از شرایط سلامتی است، اما یک دلیل آن نیز می تواند سمی شدن کبد باشد. تورم شکم همراه با نفخ شدید به شما هشدار می دهد که سریعا برای سم زدایی کبد اقدام کنید.

کمبود انرژی و اغتشاش ذهنی

خستگی، ضعف، و کمبود انرژی همه با پیشرفت بیماری کبدسمی در ارتباط هستند. خستگی همراه با حالت تهوع، اسهال، و از دست دادن اشتها نخستین نشانه‌های از کار افتادن کبد هستند. از کارافتادگی کبد مستلزم توجه پزشکی سریع است.

بنیاد کبد امریکا می‌گوید سموم می‌توانند در مغزتان انباشته شوند. این امر می‌تواند مشکلات حافظه، تمرکز و خواب ایجاد کند. اغتشاش ذهنی یکی از علائم پیشرفت بیماری کبدی است.

ریفلاکس اسید معده

ریفلاکس اسید (برگشت اسید از معده به مری) یکی از رایج ترین مشکلات گوارشی بخصوص در کسانی است که پرخوری می کنند. با این حال یکی از نشانه های هشدار دهنده سمی شدن کبد نیز می تواند باشد.

خستگی مزمن

می تواند نتیجه فعالیت بیش از حد روزانه و یا عادات ناسالم زندگی باشد. با این حال خستگی بیش از حد و دائمی که غیر قابل توضیح هم باشد، یکی از شایع‌ترین نشانه های سمیت کبدی است. سموم نقش پر رنگی در ایجاد اخلال در سوخت و ساز عضلات شما ایفا می کنند و موجب شکل گیری خستگی و دردهای مختلف می شوند. افزایش سموم و تحت تاثیر قرار گرفتن کل سیستم ایمنی بدن خستگی را وخیم‌تر می سازد.

کم‌اشتهایی

تهوع، استفراغ، و/یا کم‌اشتهایی با بیماری کبدسمی در ارتباط هستند. در نتیجه‌ی تهوع، بیماران دارای کبدسمی ممکن است کاهش وزن را نیز تجربه کنند.

لپتین هورمونی است که توسط بدن ترشح می‌شود تا باعث شود پس از خوردن احساس سیری کنید. بیماران دارای کبد چرب سطوح افزایش‌یافته‌ای از لپتین داشتند که می‌تواند کم‌اشتهایی‌شان را نیز توضیح دهد.

کلسترول بالا و لخته شدن خون

فشارخون و کلسترول بالا می‌توانند توسط چاقی ایجاد شوند و هردو علائم بیماری کبدی زیربنایی نیز هستند. بیشتر احتمال دارد دکترتان به طور منظم کلسترول‌تان را بررسی کند بنابراین اگر بالا رفته باشند از او بخواهید آنزیم‌های خون‌تان را هم برای نشانه‌های بیماری کبدی بررسی کند.

لخته‌شدن خون خیلی سریع‌تر از حالت عادی نیز می‌تواند به بیماری کبد مربوط باشد. مشاهده شده است که خون برخی بیماران دارای سیروز کبد یا فیبروز کبد به راحتی لخته شده است.

تورم در شکم یا پاها

تورم شک یا پاها یکی دیگر از علائم کبد سمی است. دیدن تورم در قسمت پایین پاها یا بادکردگی شکم می‌تواند نشانه‌ی کبدسمی پیشرفته باشد و باعث نگرانی شود. کبد ملتهب سبب تجمع مایعاتی می‌شود که کبدتان قادر نیست مانند زمانی که سالم بود، پردازش‌شان کند. این تورم به خاطر فشاری که به پوست و بافت‌های اطراف وارد می‌کند می‌تواند دردناک باشد.

برای بیماران دارای اضافه وزن یا چاق، تورم می‌تواند توسط چربی شکم، پنهان شود و کبد سمی ممکن است از دید دکترها پنهان بماند. مطالعه‌ای نشان داد کودکان چاق توسط متخصصان اطفال به درستی برای بیماری کبدی معاینه نشده بودند، اگرچه عامل خطر اضافه وزن را داشتند.

تعریق بیش از حد و بوی بد بدن

کبد را می توان با یک خودرو مقایسه کرد. هنگامی که برای مدت طولانی و بی وقفه رانندگی کنید، با افزایش دمای موتور مواجه خواهید شد. کبد نیز هنگامی که بیش از اندازه کار می کند با افزایش دمای خود مواجه می شود.

کبد یکی از اندام های بزرگ بدن انسان است. هنگامی که کبد داغ می شود، کل بدن داغ می شود. این اندام می تواند با افزایش تعریق خود را خنک سازد. بر کسی نیز پوشیده نیست که تعریق بیش از اندازه نیز می تواند به شکل گیری بوی بد بدن منجر شود.عصر خبر

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۵۳۹۴۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دلایل ریزش مو در زنان

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، بیشتر اوقات، ریزش جزئی مو نشانگر این است که بدن در حال بازسازی موهای آسیب‌دیده و تولید موهای جدید و سالم برای جایگزینی آنها با تار موهای قدیمی است. جالب است بدانید از دست دادن روزانه صد عدد تار مو کاملاً طبیعی است. اگر موهای زیادی را بر روی شانه مشاهده می‌کنید، احتمال دارد دچار ریزش موی غیر طبیعی باشید. در این مطلب به بررسی دلایل ریزش مو در بانوان می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید برای سلامتی موهایمان چه غذاهایی بخوریم؟

ژنتیک

معمولاً ریزش موی ارثی، الگوی طاسی مردانه را در ذهن ما تداعی می‌کند. در حقیقت این مسئله به جنسیت ارتباطی ندارد و مردان و زنان را به یک اندازه دچار ریزش مو می‌کند. طبق گفته آکادمی پوست آمریکا، ریزش موی ارثی معمولاً در فرق سر متمرکز است و با گذشت زمان به دیگر بخش‌ها هم سرایت می‌کند.

جلوگیری کامل از این نوع ریزش مو ممکن نیست، اما درمان‌هایی برای مقابله با آن وجود دارند. به عنوان مثال ماینوکسیدیل (یک داروی موضعی برای رشد مجدد موها) و فیناستراید می‌توانند سرعت آن را کاهش دهند یا حتی روند ریزش را متوقف کنند.

زایمان

در این دوران، رشد موها سرعت بیشتری دارد و دیرتر دچار ریزش طبیعی می‌شوند. زمانی که میزان استروژن پس از زایمان به حالت عادی بازمی‌گردد، موها چرخه رشد طبیعی خود را از سر می‌گیرند و موهایی که در طی این دوران، تجمع یافته‌اند می‌ریزند. این ریزش مو، «تلوژن افلوویوم» نام دارد و می‌تواند ماه‌ها پس از یک اتفاق بزرگ یا استرس‌زا (مانند زایمان) رخ دهد.

ریزش مو پس از زایمان موقتی است و شما مجبور به مقابله یا درمان نیستید. البته اگر می خواهید در این دوران زیبایی موهای خود را حفظ کنید، بهتر است از شامپوها و نرم کننده‌های مناسب و تقویت‌کننده استفاده کنید.

کمبودهای تغذیه‌ای

رشد و حفظ سلامت موها بسته به دریافت مواد غذایی سالم است. کمبود آهن، زینک، ویتامین B۳ (نیاسین) و پروتئین، ریزش مو را تشدید می‌کنند.

درمان کمبود مواد مغذی غذایی معمولاً با مشاوره پزشک، انجام آزمایش خون برای تشخیص دقیق مشکل و تجویز مکمل‌های غذایی توسط متخصص درمان می‌شود.

محکم بستن موها؛ مهم‌ترین عامل ریزش مو در زنان

محکم بستن موها، ریزش موی کششی را در پی دارد. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که افراد با استفاده از روش‌های گوناگون و به صورت طولانی‌مدت موهای خود را می‌بندند. انجام این کار باعث ریزش تدریجی موها از ناحیه جلوی سر می‌شود و تکرار آن در درازمدت، موجب ریزش موی دائمی می‌گردد.

در معرض حرارت قرار دادن مو

استفاده از سشوار و اتوی مو، صدمات شدیدی به موها وارد می‌کند. این ابزارها معمولاً به ریشه مو آسیب نمی‌رسانند، اما آن‌ها را ضعیف و نازک می‌کنند و به تدریج، باعث ریزش می‌شوند.


منبع: self

کد خبر: 1227686 برچسب‌ها دانستنی ها

دیگر خبرها

  • دلایل ریزش مو در زنان
  • رشتوندان از دلایل حضور خود در راهپیمایی ضد صهیونیستی می گویند
  • ارائه دستاورد‌های علمی در همایش متخصصان اورولوژی اطفال درآمل
  • دلایل افزایش وزن که از آن بی خبر هستید
  • بالای ۸۰ درصد از تشخیص بیماری‌ها در ایران وابسته به آزمایشگاه‌ها است
  • شایع‌ترین نشانه‌های وسواس
  • ردپای ژنتیک در اختلال وسواس
  • آمار و دلایل محبوبیت بازی های آنلاین منتشر شد
  • استاد برجسته و پیشکسوت دانشگاه تهران درگذشت
  • چرا دچار وسواس می شویم/ بارزترین نشانه‌های وسواس