Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-05-06@15:32:30 GMT

کنترل رژیم تاثیر بسزایی در پیشگیری و درمان دیابت دارد

تاریخ انتشار: ۱۸ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۵۳۹۶۷۹

کنترل رژیم تاثیر بسزایی در پیشگیری و درمان دیابت دارد

یکی از متخصصین داخلی با اشاره به اینکه دیابت منشا ژنتیکی هم دارد، گفت: کنترل رژیم تاثیر بسزایی در پیشگیری و درمان دیابت دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ فاطمه حیدری در گفتگو با خبرنگار قم فردا با اشاره به اینکه تخصص داخلی یک رشته وسیعی است که تقریبا می تواند تمام بدن را دربرگیرد، اظهار داشت:عمده بیماران ما بیماران دیابتی هستند یعنی بیشتر مراجعه کنندگان به پزشک متخصص داخلی در رشته های غدد و گوارش می باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

80درصد بیماران متخصصین داخلی در طیف گوارش و غدد می باشند

وی ادامه داد: حدود 80درصد بیماران متخصصین داخلی در طیف گوارش و غدد می باشند که برخی از این ها بیماران دیابتی، تیروئیدی و گوارشی هستند.

این متخصص داخلی با اشاره به مراجعه برخی افراد با بیماری های عمومی، بیان داشت: البته بیماران عمومی هم به متخصص داخلی مراجعه می کند مانند کسانی که سرما خوردگی گرفت و چندین بار به پزشک عمومی مراجعه کرده و درمان نشده اند که در نهایت به پزشک متخصص مراجع می کنند.

وی عنوان داشت: برخی افراد که مشکلات ریوی مانند آسم و تنگی نفس دارند هم به متخصص داخلی مراجعه می کند.

حیدری با اشاره به اینکه یکی از بیماری هایی که بیشتر به متخصص داخلی مراجعه می کنند افراد دیابتی می باشند، افزود: دیابت در دو نوع تایپ یک و تایپ دو می باشد  که بیشتر افراد سن بالا دچار دیابت تایپ دو و کودکان دچار دیابت تایپ یک می شوند که کودکان به پزشک اطفال و بزرگسالان به متخصص داخلی مراجعه می کنند.

دیابت منشا ژنتیکی هم دارد

وی ابراز داشت: افرادی که دیابت می گیرند دارای سابقه دیابت در خانواده هستند و برخی از اعضای خانواده دچار آن شده و یا می شوند یعنی می توان گفت که دیابت منشا ژنتیکی هم دارد.

این متخصص داخلی با اشاره به اینکه برخی افراد که دارای اضافه وزن می باشند هم دچار دیابت می شوند، گفت: افرادی که زمینه ژنتیکی دیابت را دارند دچار این بیماری خواهند شد منتها از نظر پیشگیری رعایت رژیم غذایی به آنها بسیار کمک خواهد کرد و یا حداقل دیرتر دچار این بیماری خواهند شد.

وی عنوان داشت:افرادی که در خانواده سابقه دیابت دارند باید وزن خود را کنترل کنند، شرینیجات کمتر میل کنند و حتما ورزش را در برنامه خود قرار دهند؛  تمام این اقدامات باعث می شود فردی که استعداد ژنتیکی دارد و یا یک فرد عادی دیرتر دچار دیابت شود.

کنترل رژیم تاثیر بسزایی در پیشگیری و درمان دیابت دارد

 حیدری با اشاره به اینکه کنترل رژیم تاثیر بسزایی در پیشگیری و درمان دیابت دارد ، خاطرنشان کرد: از دیگر راه های درمان دیابت، درمان دارویی می باشد که وقتی کسی به این بیماری دچار شد حتما باید داروهای تجویز شده توسط دکتر را مصرف کند .

وی ادامه داد: اگر بیماری با دیابت خفیف به پزشک مراجعه کند به او فرصتی داده می شود که با ورزش و رژیم آن را کنترل کند ولی اگر در حدی باشد که با این موارد نشود اقدامی کرد برای او دارو را تجویز می کنیم که دارو ها انواع و اقسامی دارد که می توان به انسولین و داروهای خوراکی اشاره کرد.

این متخصص داخلی افزود: درمان خوراکی دارو از دوزهای کم شروع و به دوزهای بیشتر ختم می شود و در نهایت هم اگر با داروهای خوراکی قابل کنترل نبود ناچار هستیم بیماری را با انسولین  کنترل کنیم.

تاثیر مصرف به موقع داروها در عدم پیشرفت دیابت

وی اضافه کرد: معمولا اگر مریض ها رژیم خود را رعایت کنند و داروهای خوراکی را به موقع مصرف کنند دیابت کنترل می شود البته در مواردی هم پیش می آید که بیمار باید از انسولین استفاده کند.

حیدری با اشاره به اینکه عوارض بیماری دیابت بسیار زیاد است و بیمار باید این عوارض  را بداند تا بااین آگاهی داروی خود را به موقع و منظم مصرف کند، گفت: بیماران دیابتی سالانه به طور مرتب باید به چشم پزشک برای معاینه چشم مراجعه کنند چرا که با پیشرفت بیماری ممکن است منجر به نابینایی شود .

دیابت عوارض کلیوی، قلبی و چشمی دارد

وی تصریح کرد: دیابت عوارض کلیوی هم دارد  و همچنین ممکن است دیابت بر روی بدن افراد زخم هایی را ایجاد کند و دیر بهبود یابد ؛ در صورت عدم رسیدگی مناسب و به موقع فرد دیابتی به این زخم ها امکان دارد زخم ها باعث عفونت استخوانی شده که در برخی موارد منجر به قطع اندام هم می شود.

این متخصص داخلی با اشاره به اینکه این بیماری عوارض قلبی هم دارد، گفت: افراد دیابتی به عوارض قلبی زود مبتلا می شوند و گرفتگی عروق در رگ های قلب و دیگر مناطق بدن مانند پا زود به سراغ آنها می آید و خون رسانی را نامناسب می کند.

وی اضافه کرد: وقتی بیماران دیابتی این عوارض را بدانند حتما داروهای خوراکی و حتی انسولین را زمان تعیین شده و با نظم خواست خود مصرف می کنند.

 حیدری در خاتمه با اشاره به اینکه بیماران دیابتی باید یک دستگاه تست قند تهیه کنند و در منزل به مرور قند خود را اندازه گیر کنند، تاکید کرد: بیماران دیابتی هر چندماه یکبار باید آزمایش بدهند ، باید سالانه معاینه قلب و چشم انجام دهد و هر روز پای خود را بررسی کنند تا زخمی نشده باشد و اگر زخم می باشد به آن رسیدگی کنند، اگر روی فرش راه می روند باید دمپایی به پا داشته باشد چون حس درد در بیماران دیابتی نسبت به افراد عادی کمتر می باشد.

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۵۳۹۶۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درمان بیماران سرطانی در مراکز دولتی رایگان است/ نشان‌دار شدن بیش از دو میلیون بیمار خاص

محمد ناصحی مدیر عامل سازمان بیمه سلامت در برنامه روز جهانی تالاسمی در خصوص اقدامات صندوق بیماران خاص گفت: درمان بیماران سرطانی در مراکز دولتی رایگان بوده و هزینه آنها در بخش های غیر دولتی بر اساس بودجه صندوق بیماران خاص کاهش پیدا کرده است. 

ناصحی ادامه داد: بسته خدمتی جدید در بیمه سلامت از جمله بسته های جدید اوتیسم و کاشت حلزون تحت پوشش صندوق بیماران خاص قرار گرفته است. همچنین خدمات بیماران تالاسمی تحت پوشش صندوق بیماران خاص است. 

مدیر عامل سازمان بیمه سلامت تاکید کرد: اکنون تولد بیماران تالاسمی ماژور به حداقل و حتی در مواردی به صفر رسیده است.

او گفت: قیمت های جدید پس از دریافت از سازمان غذا و دارو در سامانه بارگذاری خواهد شذ تا بیماران مابه التفاوت قیمت جدید و افزایش یافته را نپردازند. برخی از بیماران نسبت به داروی تولید داخل حساسیت دارند که بیمه سلامت ۹۵ درصد از هزینه های آن را پرداخت می کند. 

ناصحی گفت: شش میلیون و ۶۰۰ هزار بار مراجعه بیماران خاص و صعب العلاج را داشته ایم. بسته خدمتی دندانپزشکی برای ۱۰ بیماری خاص بارگذاری شده و می توانند از این خدمات استفاده کنند.

وی افزود: ۵۳ بیماری خاص و صعب العلاج در سامانه بیمه سلامت بارگذاری شده و هزینه های دارویی و بستری آنها با پوشش بیمه سلامت در راستای اجرای نسخه الکترونیکی و کاهش پرداختی از جیب مردم ، پرداخت می شود.

مدیرعامل بیمه سلامت ادامه داد: بسته های ارائه خدمات حمایتی صندوق بیماران خاص و صعب العلاج شامل تشخیصی، دارویی و توانبخشی غنی بوده و در حال بازبینی هستند و باید خدمات مناسبی برای بیماران ارائه شود و با توجه به اینکه شمار بیماران سه برابر حجم بیماری ها است باید تعداد آنها با ارائه خدمات بهتر و پیشگیری کمتر شود‌.

وی بیان کرد: بیش از ۲ میلیون بیمار نشان دار شده و به دنبال آن هستیم همه بیمه شدگان بتوانند از خدمات صندوق بیماران خاص استفاده کنند و داروهای گران قیمت از جمله سرطانی و اس ام ای تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: انواع بیماری مغزی، روانی مزمن، دیابت، قلبی، سرطان، پارکینسون، صرع، تالاسمی، آسیب های شنوایی شدید، پیوند کلیه، نارسایی کلیه و غیره جزو صندوق بیماری های خاص و صعب العلاج هستند و به بیماران خدمات ارائه می شود.

ناصحی اظهار داشت: در بخش دارویی بیماران هموفیلی فقط ۵ درصد فرانشیز دریافت می کنند و خدمات تامین اندام مصنوعی مانند قطع عضو دیابت ۲۵ میلیون تومان پرداخت می شود.

مدیرعامل بیمه سلامت داد: انسولین های تزریقی  پر هزینه ترین داروها برای صندوق های بیمه گر بوده و داروی متفورمبن  دیابت پر مصرف تربن دارو برای بیمه ها است. 

وی بیان کرد: بیمه سلامت داروخانه ها را برای ماه اسفند سال گذشته  پرداخت کرده و در حال برنامه ریزی برای پرداخت فروردین هستیم.  بودجه بیمه سلامت افزایش ۶۹ هزار میلیارد تومان برای سال جدید داشته است. 

ناصحی ادامه داد: در بخش بستری سامانه سپاس به صورت الکترونیکی است و بیمه سلامت پرونده ها را برای ارزبابی به دقت رسیدگی می کند.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی بهداشت و درمان

دیگر خبرها

  • از پیشگیری آسان تا درمان مشکل
  • درمان بیماران سرطانی در مراکز دولتی رایگان است/ نشان‌دار شدن بیش از دو میلیون بیمار خاص
  • نبود کارشناس تغذیه در تنها کلینیک دیابت کرمانشاه
  • بیش از ۳۵۰ میلیون نفر از علایم تنفسی آسم رنج می‌برند/ هزینه ۳۰ میلیون تومانی درمان هر بیمار در سال
  • «آموزش، کنترل آسم را بهبود می‌دهد»؛ شعار راهبردی روز جهانی آسم در سال ۲۰۲۴
  • راهی جدید برای پیشگیری و درمان بیماری‌های روده
  • ۱۵ هزار تخت بیمارستانی جدید تا پایان امسال راه‌اندازی می‌شود
  • ۱۳ درصد ایرانی‌ها به آسم مبتلا هستند/ آسم چگونه درمان می شود؟
  • درمان جدید بیماری آلزایمر
  • تولید دارویی که از دیابت جلوگیری می‌کند