Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-05-06@16:24:32 GMT

تعیین دستوری برای قیمت فولاد بسود دلالان است

تاریخ انتشار: ۱۸ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۵۳۹۷۲۱

تعیین دستوری برای قیمت فولاد بسود دلالان است

ایران اکونومیست - به گزارش ایران اکونومیست؛  سید رضا شهرستانی  اظهار داشت: امروز منتقدان براین باورند که سهم انرژی در واحدهای فولادسازی رقم قابل توجهی است؛ بنابراین می توان نسبت به کنترل قیمت با توجه به نرخ پایین انرژی اقدام کرد، درحالی که در دنیا سهم انرژی در تولید فولاد هفت تا هشت درصد برآورد می شود و ایران نیز از این امر جدا نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


پیش از این جعفر سرقینی معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفته بود، موضوعی که به‌صورت دستوری از سوی وزارت صنعت اعلام شد، این بود که صادرات فولاد توسط تولیدکنندگان انجام شود؛ دلیلش این بود که عده‌ای بازرگان، فولاد و سایر فلزات را از بازار جمع‌آوری و با توجه به اختلاف قیمتی، اقدام به صادرات می‌کردند و این روند باعث می‌شد به آن نتیجه‌ای که می‌خواستیم دست پیدا نکنیم.
وی افزود: امروز کسی غیر از تولیدکنندگان فولاد و فلزات نمی‌توانند این محصولات را صادر کنند، در این زمینه نیز صادراتشان مستلزم آن است که تعهد داخلی‌شان را در بورس انجام دهند و بعد از آن اقدام به صادرات کنند.
به گفته سرقینی، وزارت صنعت در واقع تاکید دارد: ابتدا نیاز داخل تامین شود و بعد از تامین در این مرحله، صادرات صورت پذیرد که این روند به خوبی در حال اجراست.
معاون امور معادن وصنایع معدنی وزارت صنعت توضیح داد: چنانچه محصولات فولادی صادر شود، ارز حاصل شده ‌که به کشور وارد می شود هشت هزار تومانی است، اما وقتی در داخل بخواهیم این محصولات را بفروشیم با دلار چهار هزار و 200 تومانی قیمت‌گذاری می‌شود.
وی یادآور شد: امروز فولاد با گاز و برق چهار هزار و 200 تومانی و حتی پایین‌تر تولید و با سنگ‌آهن به مراتب ارزان‌تر از چهار هزار و 200 تومانی تولید می‌شود.
شهرستانی اضافه کرد: واحدهای فولادسازی اقلام مختلفی را برای تولید در سبد مصرف خود قرار می دهند؛ از گرافیت، فرومنگنز، فروسیلیس گرفته تا الکترود، قطعات یدکی و حمل ونقل، چنانچه این اقلام را در نظر بگیریم، آگاه می شویم که قیمت فولادسازیها نباید دستوری و با فشار تعیین شود.
به گفته شهرستانی، امروز شرایطی که بوجود آمده یک عده واسطه و تاجر فولاد را خریداری و به مصرف کننده نهایی بین المللی یا واقعی می فروشند و یا در انبارها دپو می کنند و بعد در فرصتی مناسب از آن استفاده می کنند.
وی گفت: پیش از شرایط فعلی، هنگامی که 30 هزار تن کالا روی تابلو بورس می آمد، خریداری نداشت و در واقع فروخته نمی شد، اما اکنون 30 هزار تن فولاد روی تابلو می رود، 10 برابر آن، یعنی 300 هزار تن تقاضا هست زیرا سود خوبی به همراه دارد.
عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران افزود: شرایط کنونی را می توان به منزله خیانت به صنعت ارزیابی کرد، زیرا نقدینگی تولیدکنندگان پایین می آید و عواقبش می تواند منجر به تعطیلی واحدهای فولادسازی شود.
وی اضافه کرد: کاهش دادن نرخ فروش فولاد در حالی که شاهد افزایش ارزش دلار هستیم، شرایط دشواری برای تولیدکننده ها بوجود می آورد.
شهرستانی گفت: اکنون که نرخ دلار فرصت صادرات را فراهم ساخته، باید از صادرکننده تضامین لازم اخذ شود تا ارز به کشور بازگشت داشته باشد.
وی تاکید کرد: شرایط ویژه کشور اقتضا می کند ارز برای تامین ضروریات کشور اختصاص یابد از قبیل مواد غذایی، دارو، قطعات یدکی مورد نیاز تولید و نباید این ارز برای واردات خودرو و کالاهای تجملی و زینتی صرف شود.
عضو هیات مدیره تشکل یاد شده، تصریح کرد: انتظار می رود دولت متناسب با شرایط اقتصادی بازار را تنظیم کند و آن هنگام که تحریم ها نیز برداشته شود، آسیبی به مردم نرسد و این حداقل انتظارات است.
 معاون امور معادن وصنایع معدنی وزارت صنعت پیشتر گفت: اجرای دستورالعمل تنظیم بازار فولاد، بطور قطع موجب تنظیم بازار خواهد شد و این وزارتخانه موافق عرضه فولاد با نرخ دلار هشت هزارتومانی نیست و نمی توان انتظار داشت فولاد کنترل نشود.

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: قیمت فولاد انجمن تولیدکنندگان فولاد صادرات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۵۳۹۷۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فولاد مبارکه بزرگترین صادرکننده غیرنفتی در سال ۱۴۰۲ شد

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه گفت: فولاد مبارکه با صادرات ۱.۴ میلیون تن محصولات فولادی به ارزش بیش از ۷۰۰ میلیون دلار، عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده غیرنفتی-پتروشیمی کشور را به خود تخصیص داد. - اخبار بازار -

به گزارش خبرنگار فولاد، گمرک ایران آمار عملکرد 100 صادرکننده اول کشور در حوزه تجارت خارجی را در سال 1402 اعلام کرد. از مجموع صادرات غیر نفتی کشور در سال گذشته، بالغ بر 136 میلیون تن به ارزش بیش از 49 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی انجام شده است که از این میزان، 69 میلیون و 739 هزار تن به ارزش 28 میلیارد و 955 میلیون دلار توسط 100 صادرکننده برتر انجام گرفته است. این میزان صادرات توسط 100 صادرکننده برتر، بیانگر افت 1.47 درصدی از نظر وزن و افت 18.9 درصدی از نظر ارزش دلاری نسبت به سال 1401 است. با این حال فولاد مبارکه توانسته است در سال 1402 هم از نظر وزنی و هم از نظر ارزش دلاری، رشد قابل توجهی نسبت به سال 1401 داشته باشد. 

نکته حائز اهمیت در رشد صادرات محصولات فولاد مبارکه، افزایش هم‌زمان وزن و ارزش دلاری صادرات است.
محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در رابطه با میزان صادرات این شرکت در سال 1402 گفت: شرکت فولاد مبارکه اصفهان با تغییر رویکرد در حوزه فروش و بازاریابی و حضور موثر در بازارهای جدید توانست ضمن تامین نیاز مصرف کنندگان داخلی در سال 1402 بالغ بر یک میلیون و 409 هزار تن محصولات فولادی به ارزش بیش از 707 میلیون دلار صادر کرده که از نظر وزنی 16.61 درصد و از نظر دلاری 14.68 درصد نسبت به مدت مشابه در سال 1401 رشد داشته است و این رشد صادرات در شرایطی رقم خورده است که در سال 1402 با محدودیت‌های شدیدی در حوزه برق و گاز مواجه بودیم. 
طیب‌نیا افزود: نکته حائز اهمیت در رشد صادرات محصولات فولاد مبارکه، افزایش هم‌زمان وزن و ارزش دلاری صادرات است. این مسئله بیانگر نگاه ویژه فولاد مبارکه برای گذر از خام‌فروشی و صادرات محصولات با ارزش افزوده بالاتر است. مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه تصریح کرد: فولاد مبارکه با کسب سهم 1.43 درصدی ارزش دلاری صادرات در بین کل صادرکنندگان در جایگاه پنجم قرار گرفته است و این در شرایطی است که رتبه اول به شرکت ملی گاز و سه رتبه دیگر به شرکت‌های حوزه پتروشیمی باز می‌گردد و این مهم، اهمیت رتبه فولاد مبارکه را به عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده غیرنفتی و پتروشیمی دو چندان می‌کند. طیب‌نیا با اشاره به جزئیات صادرات محصولات فولاد مبارکه گفت: فولاد مبارکه بزرگترین تولیدکننده محصولات تخت در منطقه منا به شمار می‌رود و 84 درصد تولیدات ما در سال 2023 راهی بازارهای داخلی و 16 درصد راهی بازار صادراتی شده است.  
طیب‌نیا افزود: البته در بخش صادرات چالش‌هایی نیز وجود دارد که امیدواریم در سال‌های آتی رفع شود. نخست آن که برای فروش و ارائه محصولات متنوع به بازار جهانی محدودیت داریم. همچنین چالش اصلی صادرات در شرایط کنونی کشور عدم امکان برنامه‌ریزی بلندمدت با توجه به باثبات نبودن پیش‌بینی‌ها بر شرایط ارزی و تغییرات احتمالی قوانین و تعرفه‌ها و معافیت‌های صادراتی و ... است. به عنوان نمونه حذف معافیت‌های مالیاتی صادرات به واسطه محدودیت گذاشتن بر سقف معافیت‌ها در قانون بودجه سال جاری از مواردی است که با توجه به الزام به عرضه ارز با قیمت نیما توجیه صادرات را برای بسیاری شرکت‌ها از بین خواهد برد. 
همچنین زیرساخت‌های کشور برای صادرات باید تقویت شود؛ در بخش لجستیک و حمل و نقل نیاز به بهبود داریم، اسکله‌ها در بنادر باید تقویت شود تا بتوانیم محصولات را با تناژهای بیشتر صادر کنیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • صادرات ۷۱۰ میلیون یورو تجهیزات صنعت نفت
  • مطالبه لوازم‌خانگی و خودروی کیفی ارزان بر زمین مانده است
  • تنظیم بازار و جهش تولید با مشارکت تشکل ها
  • دبیر جدید اتحادیه تولید و صادرات: مرکز «پوشاک استوک» منطقه شدیم
  • فولاد مبارکه بزرگترین صادرکننده غیرنفتی در سال ۱۴۰۲
  • سالانه ۱۸۰ هزارتن پنبه مورد نیاز صنعت نساجی کل کشور است
  • چرا داستان «جمشید بسم‌الله» دهه‌هاست تکرار می‌شود؟
  • تخفیف نجومی ایران برای فروش نفت واقعی است؟
  • فولاد مبارکه بزرگترین صادرکننده غیرنفتی در سال ۱۴۰۲ شد
  • مسیر تحقق واقعی مشارکت مهم ترین بخش مردمی اقتصاد در جهش تولید و صادرات کشور