Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران اکونومیست - به گزارش ایران اکونومیست؛ شورای عالی بورس در 27 مردادماه عرضه محصولات فلزی و پتروشیمی در بورس کالا را به دلیل قیمت گذاری نادرست و شکاف فاحش نرخ میان نرخ رسمی و بازار آزاد کالاها متوقف کرد، زیرا تخفیفی که دولت با دلار 4200 تومانی قصد داشت به واحدهای تولیدی پایین دستی و در نهایت به مردم برسد، به واسطه ها می رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


عرضه محصولات پتروشیمی به نرخ ارز 4200 تومانی سبب شده است که دلالان این محصولات را خریداری کرد و یا با چند برابر قیمت در داخل به فروش رسانده و یا آن را صادر می کنند؛ کمبود و گرانی مواد اولیه مختلف باعث شده تولیدکنندگان واقعی بخش پایین دستی از حجم فعالیت های خود بکاهند.
به گزارش  اتاق ایران، «غلامحسین شافعی» در نامه خود به معاون اول رئیس‌جمهوری با یادآوری ضرورت حرکت صنعت فولاد کشور به سمت چشم‌انداز تولید 55 میلیون تنی، اصلاح نظام معیوب قیمت گذاری فعلی را امری لازم دانسته و در این زمینه چهار پیشنهاد ارائه کرد.
شافعی در نامه خود به اسحاق جهانگیری آورده است: «با در نظر گرفتن میزان تولید 22 میلیون تنی فولاد در کشور و مصرف 15 میلیون تنی داخلی، اصلاح نظام فعلی بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضا، هیچ گونه نگرانی از بابت تامین نیاز داخلی و صنایع پایین دستی به دنبال نخواهد داشت.»
در نامه رئیس اتاق ایران به معاون اول رئیس ‌جمهوری آمده است: عرضه فولاد در بورس کالا مطابق با دستور العمل کارگروه تنظیم بازار و بر مبنای نرخ ارز چهار هزار و 200 تومانی انجام می شود که در تعارض با سیاست جدید ارزی دولت بوده و آثار و تبعات مخربی را برای این صنعت مهم و راهبردی کشور بدنبال داشته است.
در نامه شافعی از ایجاد شکاف 50 درصدی قیمت فولاد در بورس کالا با بازار آزاد، تامین نشدن منافع مصرف کنندگان نهایی به دلیل رانت موجود در این سازوکار، کاهش چشمگیر ارزآوری ناشی ازصادرات فولاد، به دلیل مشروط کردن اعطای مجوزهای صادراتی به عرضه در بورس با کمتر از قیمت بازار و نداشتن توجیه اقتصادی تولید فولاد، به دلیل بالاتر بودن قیمت مواداولیه (قراضه) از قیمت فولاد تولیدی در بورس کالا، به عنوان برخی از مهمترین پیامدهای منفی ناشی از عرضه فولاد بر اساس مکانیزم فعلی یاد شده است.
همچنین کاهش امکان مدیریت و نظارت دولت بر بازار فولاد، به دلیل تغییر الگوی تعیین قیمت از سمت فولادسازان بزرگ به واحدهای تولیدی کوچکتر، اتلاف سرمایه های دولت و نهادهای نظارتی (اعم از وقت، انرژی، منابع مالی و غیره) ناشی از الزام همه واحدهای فولادی به عرضه محصولات در بورس کالا و کمرنگ شدن نقش مکانیزم عرضه و تقاضا در تنظیم بازار فولاد، سایر پیامدهای منفی عنوان شده است.
شافعی همچنین در این نامه خاطرنشان کرد: برداشته شدن سقف قیمت در معاملات محصولات فولادی و نیز سایر فلزات در بورس، غربالگری پروانه های بهره برداری واحدهای پایین دستی (خریداران محصول میانی در بورس) با استفاده از اظهارنامه های مالیات بر ارزش افزوده آنها، لغو معافیت صادرات مواد اولیه و محصولات میانی فولادی، مس و آلومینیوم (انواع ورق، شمش و اسلب) از پرداخت مالیات و متوقف شدن استرداد مالیات بر ارزش افزوده در صادرات زنجیره ارزش فولاد و مس به صورت تنازلی، پیشنهادات اتاق بازرگانی برای اصلاح نظام قیمت گذار فعلی است.
 پیشتر معاون امور معادن وصنایع معدنی وزارت صنعت پیشتر گفت: اجرای دستورالعمل تنظیم بازار فولاد، بطور قطع سبب تنظیم بازار خواهد شد و این وزارتخانه موافق عرضه فولاد با نرخ دلار هشت هزارتومانی نیست و نمی توان انتظار داشت فولاد کنترل نشود.
وزارت صنعت، معدن و تجارت هفته گذشته اعلام کرد: همه واحدهای صنعتی مصرف کننده محصولات فولادی و فلزات غیر آهنی برای اینکه بتوانند از بورس کالا خرید کنند، تا 20 شهریور مهلت ثبت نام در سامانه بهین یاب را دارند.

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: غلامحسین شافعی اسحاق جهانگیری فولاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۵۴۰۷۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سامانه روستا بازار در اردبیل راه‌اندازی شد

در سال مزین به «جهش تولید با مشارکت مردم» سامانه روستا بازار در اردبیل رونمایی شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، مدیرکل امور روستایی استانداری اردبیل عصر چهارشنبه در مراسم راه‌اندازی این سامانه، اظهار داشت: بخش عظیمی از تولیدات استان مربوط به روستاییان و عشایر است که با راه‌اندازی این سامانه تلاش شده تا فروش و عرضه محصولات کشاورزان در حوزه‌های مختلف رونق بیشتری بگیرد.

شاهپور آذروند تصریح کرد: بیش از یک میلیون تن محصولات کشاورزی در استان تولید شده و 80 نوع صنایع دستی توسط کشاورزان و عشایر عرضه می‌شود که در قالب سامانه روستا بازار امکان ارائه و عرضه آنها به شکل مطلوب فراهم است.

وی گفت: عمده روستاییان و عشایر در بازاریابی و فروش محصول با مشکلاتی روبه‌رو هستند که با بهره‌گیری از ظرفیت روستا بازار و سامانه الکترونیکی تلاش بر این است تا فروش محصولات شکل روان‌تری به خود گرفته و امکان عرضه متنوع محصولات و فروش آنها به صورت آنلاین فراهم آید.

مدیرکل امور روستایی استانداری اردبیل افزود: این سامانه به گونه‌ای طراحی شده که امکان خرید و فروش آسان محصولات بدون واسطه فراهم آمده و روستاییان و عشایر توانمند می‌توانند محصولات خود را عرضه کنند.

آذروند در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: یک‌هزار و 850 روستا و مناطق عشایری در استان با متصل شدن به این سامانه می‌توانند خدمات رایگانی را به روستاییان و عشایر ارائه کنند تا آنها محصولات تولید شده خود را اعم از زراعی، باغی، دامی، صنایع دستی و سایر محصولات هنری و فرهنگی به هموطنان عرضه کنند.

وی به برگزاری یازدهمین جشنواره کوچ عشایر به صورت بین‌المللی در بیله‌سوار اشاره کرد و ادامه داد: فردا و پس فردا این جشنواره بین‌المللی با حضور 10 استان عشایرنشین کشور و سه کشور خارجی برگزار می‌شود تا برای دومین سال شاهد میزبانی بیله‌سوار از جشنواره عشایر کشورهای مختلف باشیم.

مدیرکل امور روستایی استانداری اردبیل اضافه کرد: در این جشنواره سعی شده تا توانمندی‌های عشایر به ویژه تولیدات، آداب و رسوم، سایر ظرفیت‌های عشایر شاهسون و سایر عشایر ساکن در کشورمان و کشورهای همسایه در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته و امکان عرضه محصولات متنوع نیز فراهم آید.

انتهای پیام/131

 

دیگر خبرها

  • فرصت تحلیل برای اهالی بازار سرمایه با انتشار گزارش‌های ماهانه و سالانه شرکت‌ها 
  • سامانه روستا بازار در اردبیل راه‌اندازی شد
  • جدیدترین خودروی تسلا هم قیمت چینی‌های بازار ایران عرضه شد/ عکس
  • دو اثر مهم عرضه در بورس کالا برای طلای سرخ
  • توصیه ارزی همتی به دولت با عنوان خیرخواهانه
  • رشد بورس با افزایش تولید خودرو و صادرات محصولات پتروشیمی
  • توصیه همتی به دولت: فاصله نرخ ارز بازار با نرخ نیمایی را کم کنید
  • تامین مالی فروشگاه‌ها از طریق تسهیلات
  • افزایش کیفیت و حذف واسطه‌ها با عرضه زعفران در بورس کالا
  • رشد جنون آمیز قیمت کاکائو در جهان؛، شکلات از طلا سبقت گرفت!