Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایكنا از فارس، به نقل از روابط عمومی حوزه هنری انقلاب اسلامی فارس، آیین نکوداشت قاسم حقیقی پیشکسوت هنرهای سنتی و گشایش نمایشگاهی از آثار وی در حوزه هنری فارس برگزار شد.
در این نشست نقش هنر و هنرمندان هنرهای سنتی در ترویج زیبایی و اندیشه و تفکر والای دینی تبیین و بر برگزاری برنامه‌هایی از این دست تاکید شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


علی زاهدیان، معاون اداره‌کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان فارس در این مراسم با اشاره به فرا رسیدن ایام محرم گفت: داستان عاشقانه عاشورا را هیچ‌کس بهتر از هنرمندان روایت نکرده است. تک تک این کاشی‌ها روایت عشق است و راوی عشق کسی نمی‌تواند باشد جز این هنرمندان.
وی گفت: اگر می‌خواستیم برای اسلام کاری کنیم و مسلمانی را نشان دهیم وقتی خوب نگاه کنیم می‌بینیم این هنرمندان کار خود را تکمیل کرده‌اند و جای خود را در بهشت تعیین کرده‌اند. واقعاً ما برای هنرمندان و عظمت کارشان نتوانسته‌ایم کار خاصی انجام دهیم.
محمد کرم‌اللهی، رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی فارس نیز در این مراسم، هنر را نعمتی از جانب حضرت حق خواند و گفت: کسانی که سرشار از باران خلاقیت حضرت حق می‌شوند بودن و زیبایی را برای خلق خدا به ارمغان می‌آورند و جمله زیبابینان و زیبا آفرینان را برای دیدن خویش دعوت می‌کنند.
وی افزود: در میان این خیل هنرآفرینان و هنرشناسان گاهی قله‌هایی بلندتر از معمول همه وقت و همه جا سر زده و سایه خویش را از کران تا به کران عالم می‌گسترانند.
رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان فارس بیان كرد: اینان قله‌های زیبابین و خوش آفرینند که در تاریخ خویش متوقف نمی‌شوند، هر سال هر دهه هر سده و هر هزاره نامشان جاودانه بر تارک هستی جلوه‌گر و ماندگار می‌شود.
وی ادامه داد: هنرمند این وجه ماندگار عالم بشریت آنچه زیبایی است را به خدمت می‌گیرد و در کلانی و قابی متوقف می‌کند تا این قاب به آینده حزکت کرده و تا ابدیت نام و نشانی از زیبایی و شکوه و شکیلایی با خود همراه کند.
کرم‌اللهی گفت: مفتخریم که در شیراز شهر جنت تراز شهر ناز و راز شهر هنر و زیبایی مامن و خاستگاه قله‌های بزرگ فرهنگی هنری ایران زمین نفس می‌کشیم و همراه هستیم با سلسله عظیم هنرمندانی که نه در جغرافیای شیراز و فارس و ایران که در کلیت جهان نام آورند و جهان بی نام هنرآوران هنرمندان و هنرپیشگان هنر شیراز ماندگار و معرف و شناسه نیست.
وی بیان كرد: شاید در گام اول بگویند این خودخواهی است اما جهان بدون حافظ چه جهان بی نمک و جهان بدون سعدی چه جهان سردی است و امروز هم جهان بدون امثال حقیقی ناموزون و نامیمون و ناطراز است.
رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان فارس گفت: به حرمت محبت‌ها و نعمت‌های خداوند که جهان آفرینش را مترنم می‌کند، زندگی بدون زیبایی و اندیشه زندگی نیست گذران عمر و مرگ تدریجی است. قاسم حقیقی‌ها در این مسیرها خوش نشسته و مسیر زندگی را خوشایند دیگران می‌کنند.
وی گفت: بعضی از سرزمین ما امروز سراغ حافظ می گردند حافظ اگر تکرار می‌شد دیگر حافظ نبود حافظ و سعدی چون تکرار نشدنی‌اند سعدی و حافظ اند و حقیقی نیز قدم در همین راه نهاده تا بی تکرار شود و حقیقی باشد. زحمت و رنج او گنجی می‌آفریند که داشته بشر امروز جهان است.
کرم‌اللهی گفت: برای خلق زیبایی با این خصوصیت معرفت و دانایی و شناخت بعلاوه زیبایی هنر را خلق می‌کند اگر بگوییم هنر خلق زیبایی است خالق زیبایی هنرمند خاص می‌شود. اسلاف حقیقی بهشت و زیبایی و خوش‌اندیشی و اندیشه پاک و خوب بودن و شریف بودن و آزاده بودن را به خانه‌هامان آوردند.
یادآور می‌شود،‌ امضای قاب یادبود مراسم توسط اساتید نیز از دیگر بخش‌های این برنامه بود که همزمان با گشایش نمایشگاهی از آثار این هنرمند پیشکسوت در نگارخانه ماه حوزه هنری فارس برگزار شد.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاري قرآن ايكنا استان فارس فرهنگي حوزه هنري فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۵۴۳۶۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روایت یک کارگردان از فیلمسازی در نوجوانی/ چیزی جز گوشی لازم نیست

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ستاد خبری جشنواره آسمون، اولین دورهمی آسمونی‌ها در جشن ۱۰ سالگی فعالیت بادبوم ویژه فعالیت‌های سینمایی نوجوان‌ها در مجموعه‌های سینمایی و تلویزیونی، با حضور حمید امامی دبیر جشنواره و محمدرضا خردمندان کارگردان سینما و جمعی از هنرمندان در خانه هنرمندان برگزار شد.

ابتدا، سید حمید امامی مدیر بادبوم به آغاز فعالیت بادبوم در سال ۹۲ پرداخت و از خانواده‌های بچه‌های عضو بادبوم قدردانی کرد و افزود: از تمام پدر و مادران بچه‌های عضو بادبوم برای اینکه این‌ سال‌ها با ما ساختند درحالی که بارها موقعیت بادبوم عوض شد، تشکر می‌کنیم.

دبیر جشنواره «آسمون» از آغاز یک جشنواره جدید خبر داد و اضافه کرد: امروز آغاز رسمی جشنواره «آسمون» است؛ این جشنواره ویژه تولید محتوا برای بچه‌های ۹ تا ۱۸ سال خواهد بود.

امامی با بیان اینکه موضوعات و جوایز و تمام جزییات جشنواره در asemoonfest.ir آمده است، تاکید کرد: سعی شد موضوعاتی انتخاب شود که کاملا مربوط با نسل ضد و دهه هشتاد و نودی‌ها باشد چون می‌خواهیم ثابت کنیم نوجوان‌ها می‌توانند آینده‌ خودشان را شکل بدهند.

برای فیلمسازی از خودتان شروع کنید

سپس، محمدرضا خردمندان کارگردان سینما در توصیه‌هایی برای نوجوانانی که قصد دارند در عرصه فیلمسازی و بازیگری فعالیت کنند، گفت: من خودم در سینما کارم را با فیلم کوتاه و آثار ارزان‌قیمت شروع کرده‌ام. کسانی که می‌خواهند کارگردانی و بازیگری را در آینده دنبال کنند، از خودشان و تجارب و خاطراتشان شروع کنند.

وی اضافه کرد: تمام آنچه که شما هستید و تجریه شخصی دارید و آن چیزهایی که هویت شماست برای شروع فیلمسازی به شما کمک خواهند کرد. یک فیلمساز و نویسنده اول چیزی که برای شروع نیاز دارد، ایده است. من در ابتدای راه یک توصیه دارم، به تجربیات شخصی خودتان رجوع کنید چون بهترین ایده فیلمسازی از خودتان و خاطرات شماست پس در خاطرات‌تان جستجو کنید که چه لحظاتی در زندگی دارید که شما را تحت تاثیر قرار داده و آن اتفاق را به خوبی می‌شناسید چوم همراه با رنج و حس غرور و ... است و نسبت به آن اطلاعات کامل دارید و همین‌ها قابلیت ساخت یک فیلم کوتاه را به شما خواهد داد چراکه به ابعاد آن اشراف دارید.

وی به ذکر نمونه‌هایی از تجارب مشترک بچه‌ها پرداخت و عنوان کرد: درباره دوچرخه و شغل پدرتان و موضوعاتی که به‌خوبی آن را می‌شناسید، فیلم بسازید. موضوعاتی که جزییات قابل لمسی از آن‌ها در ذهن داشته باشید که همگی برآمده از تجربه شخصی شماست. همه فیلمسازان بزرگ اولین داستان و شعر و فیلم را از تجربه درونی و غنی شده خودشان ساخته‌اند. البته اینکه آیا این خاطرات به‌تنهایی برای ساخت فیلم کافی است، باید بگویم خیر! بلکه باید به آن‌ها واقعیت و تخیل اضافه کنیم تا فیلم به یک اثر هنری تبدیل شود.

کارگردان «بیست و یک روز بعد» تجاربی از فیلمسازی خود را با نوجوان‌ها به اشتراک گذاشت و گفت: من وقتی نوجوان بودم در اوایل دهه ۷۰ یک همکلاسی داشتم که شرایط اقتصادی خوبی نداشت و همین موجب مشکلاتی می‌شد که مدیران مدرسه قصد داشتند او را اخراج کنند و این سوژه برای من محور یک داستان شد چون او را به‌خوبی می‌شناختم. من این داستان را با چاشنی تخیل نوشتم و چاپ شد و اولین تجربه نویسندگی من رقم خورد و من فهمیدم می‌توانم از خاطراتم داستان بنویسم. در ادامه من برای فیلمسازی از این روش استفاده کردم و فیلم «بیست و یک روز بعد» که قصه‌ ای واقعی داشت را ساختم که درون مایه تخیل به آن آمیخته شد تا بتوانیم در فیلم حرفی داشته باشیم.

خردمندان خطاب به حاضران گفت: توصیه می‌کنم تجربیات و خاطرات‌ خودتان را درباره موضوعات و دوستانی که به‌شدت آن‌ها را می‌شناسید، بنویسید این کار برای شما تولید داستان می‌کند. به‌نظرم فیلم ساختن به‌شدت ارزان و آسان شده و هیچ چیز جز گوشی موبایل برای فیلم‌سازی لازم نیست و این امکاناتی است که در دست همگی قرار دارد.

وی در پایان بیان کرد: بچه‌هایی که می‌خواهند بازیگر شوند باید ده برابر یک نقش را در زندگی روزمره خودشان بازی کرده باشند و ده‌ها قدم از یک تست بازیگری جلوتر باشند و یاد بگیرند که تقلید کنند و افعال دیگران را شبیه‌سازی کنند و برای نقش‌های مختلف شناسنامه درست کنند. مدل راه رفتن، حرف زدن و فکر کردن زندگی افراد و مشاغلی مثل نجار، بنا و پزشک را مرور کنند تا آماده همکاری با یک فیلم باشند.

کد خبر 6090133 عطیه موذن

دیگر خبرها

  • نوای موسیقی مقامی خراسان در سواحل خلیج فارس
  • نشست «اقلیم، طبیعت، بیان هنری» برگزار شد/ نگاه فلسفی به زیبایی
  • تونس حوزه هنری را نماینده تئاتر ایران می‌داند/مفاهیم مشترک تئاتری
  • روایت یک کارگردان از فیلمسازی در نوجوانی/ چیزی جز گوشی لازم نیست
  • هنرمندان برای حل مشکلات زیست‌محیطی پای کار آمدند
  • تاثیر هنر در حفاظت از محیط زیست
  • ساز هنرمندان جنوب کرمان بر سکوهای بین‌المللی کوک می‌شود
  • نهضت پلاتوسازی در دستور کار است/ برگزاری المپیاد هنر
  • یک داستان عاشقانه از پارسا پیروزفر و حواشی‌اش
  • آینده شغلی طلبه تداوم کار انبیاء است