Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- نشست مشترک مدیران شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه با حضور کیومرث کلانتری مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران و جمعی از مدیران این اداره کل پیش از ظهر امروز به میزبانی متروی تهران برگزار شد.

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری میزان، کیومرث کلانتری در این نشست با بیان اینکه ما در محیط زیست استان تهران وظایف و مسئولیت‌های وسیعی داریم، گفت: تهران وضعیت متفاوتی نسبت به سایر استان‌ها دارد و با توجه به اینکه درتهران آمایش سرزمین انجام نشده است، جمعیت متراکمی در پهنه اندک جغرافیایی مستقر شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی معضلات محیط زیست در استان تهران را نیز به فراخور جمعیت، افزون دانست و اظهار داشت: علاوه بر جمعیت ثابت تهران، حدود ۳ میلیون نفر نیز جمعیت شناور در تهران داریم و در مجموع بالای ۲۰ درصد جمعیت کشور در تهران مستقر می‌باشد.

کلانتری با اشاره به اینکه از طرفی منابع آبی در تهران بسیار مهم و محدود است، افزود: ۵ حوزه آبی در تهران و البرز وجود دارد که در مناطق تحت مدیریت محیط زیست قرار گرفته و حفاظت ازآن‌ها نیز بر عهده محیط زیست است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران ادامه داد: ۲۹ درصد جغرافیای استان در محدوده حفاظتی و مناطق تحت مدیریت محیط زیست است و این نشان دهنده وسعت وظایف محیط زیست بوده و بر همین اساس محیط زیست در استان تهران نیازمند تقویت و سرمایه گذاری است.

کلانتری توجه ویژه به رفع معضلات محیط زیست استان تهران در موضوعات مختلف را مهم دانست و گفت: یکی از دغدعه‌های موجود و قدیمی در استان تهران موضوع آلودگی هوا خصوصا در نیمه دوم سال است.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه افزایش زیر ساخت‌های مترو در کاهش آلودگی هوا تاثیر بسزایی دارد، افزود: در بسیاری از شهر‌های بزرگ دنیا خطوط اصلی شبکه مترو بیش از ۱۲ خط می‌باشد و در تهران نیز باید به توسعه خطوط مترو توجه ویژه‌ای معطوف گردد.

کلانتری با بیان اینکه ۷۶ درصد اتوبوس‌ها و تمام خودرو‌های ون در حال تردد در تهران به پایان عمر خود رسیده و این بر تشدید آلودگی هوا اثر مضاعفی دارد، تصریح کرد: بر اساس مصوبات کارگروه کاهش آلودگی هوا و پیگیری‌های انجام شده مقرر شده است امسال ۱۰ هزار دستگاه تاکسی جایگزین تاکسی‌های فرسوده شود، ولی تاکنون ۳۰۰ دستگاه تاکسی جایگزین شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با تاکید بر اینکه سازمان حفاظت محیط زیست دوست و یار حمل و نقل عمومی است، گفت: توسعه حمل و نقل عمومی برای حفظ محیط زیست بسیار ضروری است و انتظار می‌رود دولت در این خصوص ورود کاملی داشته و سرمایه گذاری کند.

وی با بیان اینکه چند ابزار در جهت توسعه زیرساخت‌های مترو تهران می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد، افزود: از جمله آن عوارض آلایندگی است که می‌تواند بخشی از آن به بهبود زیرساخت‌های مترو و در نهایت توسعه محیط زیست کمک کند و درآمد‌های دیگر از جمله یارانه مترو و عوارض معاینه فنی نیز می‌تواند در این راستا تاثیر گذار باشد.

کلانتری در بخشی از سخنان خود به موضوع آموزش‌های محیط زیست در مترو اشاره داشت و گفت: در حوزه آموزش‌های محیط زیست انتظار ما این است که یک کاری مشترک برای مردم و بهره برداران انجام شود چرا که به سبب سفر‌های درون شهری مردم، مترو ظرفیت مناسبی برای آگاهی بخشی و ارتقائ فرهنگ عمومی حفاظت از محیط زیست محسوب می‌گردد.

وی با بیان اینکه ما در تهران بطور خوشبینانه ۱۰۰ روز هوای ناسالم در سال داریم و در واقع بیش از نیمی از سال هوا آلوده است، اظهار داشت: محیط زیست برای کاهش و رفع آلودگی هوا، قطعا از توسعه زیر ساخت‌های حمل و نقل عمومی حمایت می‌کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با تاکید بر اینکه اگر نتوانیم در حوزه حمل و نقل عمومی اقدامات اثر بخشی انجام دهیم قطعا وضعیت آلودگی هوا بدتر می‌شود، افزود: اگر مترو در تهران نبود این جمعیت چگونه می‌توانست جابجا شود و این نشان دهنده نقش تاثیرگذار مترو در حمل و نقل عمومی و کنترل آلودگی هوا است.

وی در پایان با اشاره به اینکه خوشبختانه متروی تهران در رنکینگ جهانی در رتبه ۱۲ قرار دارد و این قابل تقدیر است، گفت: موضوع صرفه جویی در انرژی، آب، برق و کاغذ می‌تواند مترو را به عنوان یک دستگاه خدماتی پیشرو در مدیریت سبز استان تهران معرفی کند.

فرنوش نوبخت مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران نیز در این نشست ضمن استقبال از تعامل محیط زیست و مترو، با اشاره به اینکه ناوگان متروی تهران روزانه ۲ میلیون نفر مسافر را جا به جا می‌کند، افزود: ما در متروی تهران آمادگی کامل داریم که در حوزه محیط زیست آموزش‌های مشترک داشته باشیم و این ظرفیت مناسبی برای اطلاع رسانی و آموزش‌های لازم به شهروندان است.

وی با بیان اینکه برنامه ما این است در زمانی که مردم در ایستگاه‌های مترو هستند، برنامه‌های آموزشی و فرهنگی داشته باشیم، گفت: تلاش ما این است ضمن اینکه مشکلات خود را به مردم منتقل نکنیم بتوانیم این حوزه حمل و نقل را درکلانشهر تهران مدیریت کرده و با رفع مشکلات موجود بهترین بهره برداری را از مترو داشته باشیم.

نوبخت با اشاره به اینکه در مجموعه مترو موضوعات مربوط به حوزه محیط زیست بر مبنای برنامه‌های موجود تعقیب می‌شود، گفت: این موضوع از آموزش چهره به چهره پرسنل تا حتی آموزش‌هایی که از طرق مختلف در ایستگاه‌های ما در بحث‌های فرهنگی و زیست محیطی انجام می‌شود، ادامه خواهد داشت.

نوبخت با بیان اینکه فرآیند خوداظهاری را بطور کامل انجام داده و آلاینده‌های زیست محیطی را بطور دائم رصد و کنترل می‌کنیم، اظهار داشت: موضوعات محیط زیستی برای ما اهمیت زیادی دارد چراکه بسیاری از این موضوعات برای سلامت مسافران و پرسنل خود ما مهم و ضروری است.

وی همچنین توضیحاتی درخصوص وضعیت کنونی و آتی مترو تهران درحوزه‌های مختلف ارائه کرد.

این گزارش می‌افزاید در این نشست رستگاری معاون نظارت و پایش محیط زیست استان تهران، بازگیر معاون مدیرکل و رییس محیط زیست شهر تهران، افتخار مدیر روابط عمومی و طالبی رییس اداره مدیریت عملکرد محیط زیست استان تهران، کلانتری را همراهی کردند.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: مترو اتوبوس محیط زیست کلانتری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۵۴۳۶۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میزان تفکیک از مبدا پسماندها به بالای ۱۰ درصد رسید/ مصمم هستیم کار نیمه تمامی باقی نماند

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: میزان تفکیک از مبدا بخش پسماند در سال‌های قبل کاهش پیدا کرده بود، اما در سه سال قبل با اقدامات ویژه‌ای که در این زمینه صورت گرفت، عدد آن به بالای ۱۰ درصد رسید.

سیدامیر سامع در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: از مهم‌ترین دستاوردهای کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان در سه سال اخیر، تدوین منشوری در دوره ششم شورای اسلامی شهر بود که طبق آن نقاط مهم شهر که باید به آن‌ها پرداخته شود، مشخص شد.

وی با بیان اینکه معاونت خدمات شهری یکی از ارگان‌هایی است که حدود ۱۰ کسب‌کار را مدیریت می‌کند، افزود: این معاونت باید در بخش‌های مختلف به شهروندان خدمت‌رسانی کند که این خدمات شامل ساماندهی فضای سبز، زیباسازی شهر، ساماندهی مشاغل شهر، مدیریت پسماند، آتش‌نشانی و ایمنی و مدیریت بحران است.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: کمیسیون سلامت محیط زیست با همکاری معاونت خدمات شهری از سه سال پیش ۲۲ بند را به‌عنوان اولویت اصلی عملکرد خود قرار داد و سعی کرد آن‌ها را دنبال کند، البته در ارزیابی سال جاری مشخص شد، برنامه‌هایی که برای هر حوزه برنامه‌ریزی شده بود، به‌طور کامل انجام شده است.

سامع با بیان اینکه یکی از دستاوردهای این سه سال، پیشبرد عملکرد طبق برنامه مشخص شده است، ادامه داد: این کمیسیون با همکاری معاونت خدمات شهری با یک شاخص و برنامه مشخص به فعالیت خود پرداختند و رعایت نظم در این مسیر یک موفقیت بزرگ محسوب می‌شود.

وی با اشاره به سازماندهی فضای سبز اصفهان خاطر نشان کرد: افزایش سرانه فضای سبز یکی دیگر از دستاوردهای کمیسیون سلامت محیط زیست خدمات شهری شورای اسلامی است، البته در این کلان شهر اقدامات خوبی صورت گرفته است و فضای سبز هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی افزایش پیدا کرده است، اما سختی کار این کمیسیون با افزایش ساخت‌وسازها، محدود شدن فضای شهر، کمبود آب، خشکی زاینده‌رود بیشتر شده است.

از مجموع حدود ۹۰۰ تن پسماندی که تولید می‌شود، بیش از ۱۰۰ تن در مبدا تفکیک می‌شود

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به مدیریت پسماند اضافه کرد: در این بخش باید اقداماتی از جمله توجه به موضوع کاهش تولید پسماند، اجتناب از تولید، تفکیک از مبدا، استفاده مجدد و تبدیل به ماده و انرژی مورد توجه قرار گیرد.

وی بیان کرد: میزان تفکیک از مبدا بخش پسماند در سال‌های قبل کاهش پیدا کرده بود، اما در سه سال قبل با اقدامات ویژه‌ای که در این زمینه صورت گرفت، عدد آن به بالای ۱۰ درصد رسید.

سامع گفت: از مجموع حدود ۹۰۰ تن پسماندی که تولید می‌شود، بیش از ۱۰۰ تن در مبدا، بعضی در چرخه‌های دیگر و بعضی توسط موارد غیر رسمی تفکیک می‌شود و پسماندهای تفکیک شده در کارخانه‌های مختلف استفاده می‌شود؛ به‌طور مثال کاغذ آن برای کارخانه کاغذسازی، پلاستیک برای کارخانه‌های پلاستیک استفاده می‌شود.

وی بیان کرد: در حوزه تبدیل به ماده و انرژی، ۱۰ تن پیرولیز در چند سال پیش و ۱۰ تن نیز در سال گذشته راه‌اندازی شد که این اقدام برای تبدیل مواد پلاستیکی به فرآورده سوخت است، در این مورد ما نیازمند کارخانه هاضم و زباله‌سوز هستیم که امیدواریم قرارداد آن به‌زودی با بخش خصوصی منعقد شود.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به بازیافت دو هزار تن پسماند ساختمانی ادامه داد: قرارداد این موضوع منعقد شده است و سرمایه‌گذار آن حدود دو هزار تن پسماندی که در حاشیه شهر جمع‌آوردی شده و گردو غبار ایجاد کرده بود را بازیافت کرده است.

وی با اشاره به حوزه شیرابه اضافه کرد: این حوزه نیز با همکاری شرکت دانش‌بنیان آغاز به‌کار کرده است و حدود دو ماه دیگر اقدامات خود را به روش بیولوژیکی آغاز می‌کند.

سامع گفت: سامانه اصپاک یکی از دستاوردهای مهم است که شهروندان می‌توانند با بهره‌وری از آن به جمع‌آوری زباله بپردازند.

وی گفت: اعضای شورا تصمیم دارند تا آخرین روزی که خدمت‌رسان مردم هستند، با سرعت و دقت به امور شهر بپردازند و هیچ کار نیمه تمامی باقی نماند و تمام فعالیت‌ها در یک نظم خاصی به دوره بعد تحویل داده شود.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان اضافه کرد: کار در شورای اسلامی شهر محل پذیرفتن و تفکر است، پذیرفتن این مسئولیت بسیار سخت نیازمند تجربه دقت و نظم در فعالیت است.

کد خبر 748053

دیگر خبرها

  • طرح مطالعاتی سایت پسماند شهرداری ساوه انجام‌ شد
  • معضل کشت‌های زیرپلاستیکی در همدان و آلودگی محیط زیست
  • میزان تفکیک از مبدا پسماندها در اصفهان به بالای ۱۰ درصد رسید
  • سلاجقه: از برقی کردن وسایل نقلیه در تهران حمایت می‌کنیم
  • میزان تفکیک از مبدا پسماندها به بالای ۱۰ درصد رسید/ مصمم هستیم کار نیمه تمامی باقی نماند
  • ناوگان حمل‌ونقل عمومی جدید تهران چگونه خواهد بود؟ | تغییرات جدید در اتوبوس، مترو و موتورسیکلت ها
  • ۵۰ درصد تالاب هامون آبگیری و مرطوب شده است
  • آخرین وضعیت تالاب بندعلیخان
  • ۲ واحد شن و ماسه متخلف در یزد پلمب شدند
  • مافیا از هر اتوبوس داخلی چند هزار یورو به جیب می‌زند!  | «یک فرد خاص مانع ورود اتوبوس برقی به ایران شده ...»